Ruotsissa pelätään skandaalia lasten transhoidoista
A report from Sweden’s Board of Health and Welfare confirmed a 1,500% rise between 2008 and 2018 in gender dysphoria diagnoses among 13- to 17-year-olds born as girls.
(There's been) a rapid change in public opinion. Just a year ago, there seemed few official obstacles left in the way of young people who wanted gender reassignment treatment. -- (Now) the backlash has started.
The Swedish Agency for Health Technology Assessment, which the government had asked to review the scientific research into the recent surge in teenagers reporting gender dysphoria, reported that there was very little research either into the reason for the increase or the risks or benefits of hormone treatment and surgery.
One of the most surprising changes has been the growing divisions between trans activists.
https://www.theguardian.com/society/2020/feb/22/ssweden-teenage-transge…
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas. Kun ajattelee mitä kaikkea minäkin sain lapsena päähäni, ja olin myös poikatyttö, joka reuhasi mieluummin poikien leikkejä. Nykyään mulle varmaan syötettäisiin hormoneja ja tuhottaisiin lisääntymiskyky. 😨Kun kuitenkin musta tuli perheenäiti ja nykyisin olen kiinnostunut "naisellisista" jutuista.
Toivottavasti, tyhmä lisääntymismasiina.
Mitä ihmeen ääri-ihmisiä täällä oikein on plussaamassa tällaisia?
Transaktivistit?
Jotenkin ihmetyttää kun transhenkilöillä tai muunsukupuolisilla on usein kauhean ahtaat ja stereotyyppiset käsitykset sukupuolista
Haastatteluissa aina toistuu nämä, en kokenut olevani tyttö koska en tykännyt leikkiä nukeilla tai pitää hameita. Inhoan meikkaamista ja korkokenkiä. En samaistunut lapsena naisväkeen kun heidän piti keittää kahvia ja tarjoilla kun miehet saivat istuskella sohvilla juttelemassa... Yms.
Millaisissa ympyröissä nuo oikein ovat kasvaneet? En minä eikä kaverinikaan suostunut pitämään hameita kasarilla, enkä ole oikeastaan koskaan meikannut saati käyttänyt korkokenkiä. Kesät juostiin pitkin metsiä ja rantoja, ei välitetty mistään nukkeleikeistä.
Täällä maalla (saaristossa) missä nytkin asun on paljon naisia jotka kalastaa ja metsästää, jotkut ei omista ainuttakaan hametta ja silti ovat aivan tavallisia, ei ole tarvetta millekään luokitteluille. Ihmiset tekevät mistä pitävät eikä todellakaan kukaan lähde miettimään onko tuo nyt naiselle vai miehelle sopivaa puuhaa.
Ihan vain sivuhuomautuksena ihmettelen sitä kun usein kuvitellaan että maalla olisi jotenkin ahdasmielisempää vaikka just siellä on näitä riuskoja naisia jotka korjaa traktorit ja kulkee työhaalareissaan kesät talvet, eikä kukaan ihmettele. Toisaalta muistan lapsuudestani miehen joka nypläsi pitsiä harrastuksenaan ja jolla oli ihana kukkapuutarha köynnösportteineen ja joutsenpatsaineen, kaunosielu todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Ja näköjään potilas, jolla oli merkkejä psykoosista oli myös päässyt hoitoihin. Tehnyt itsemurhan 4 vuotta leikkausten jälkeen.
the case of Jennifer Ring, a 32-year-old trans woman who hanged herself four years after her surgery. An expert on psychosis who was shown her medical journal by her father, Avi Ring, was quoted as saying that she had shown clear signs of psychosis at the time she first sought treatment for gender dysphoria.
Indeed, the first clinic she approached refused to treat her, citing signs of schizotypal symptoms and lack of a history of gender dysphoria. But the team at Karolinska went ahead. “Karolinska don’t stop anyone; virtually 100% get sex reassignment,” says Ring.
No maailma ei juurikaan menetä näissä lumihiutaleissa. Jos ei kuuppa kestä omaa sukupuoltaan niin antaa mennä vaan
Vierailija kirjoitti:
Transihmisen masentumis- ja itsemurhariski pienenee, mitä aiemmin hänet oyetaan tosissaan. En silti toivo peruuttamattomien toimenpiteiden tekemistä alaikäisille. Murrosikäblokkerit mielestäni riittää ja sitten täysi-ikäisenä leikkauksiin, jos haluaa.
Blokkereita ei ole tutkittu riittävästi joten ei voida sulkea pois sitä että nekin aiheuttaa peruuttamattomia muutoksia. Ja voi jäädä jopa mikropenis jolloin vaginaa ei voida siitä aineksesta rakentaa jos sellasen myöhemmin haluais
Ongelma on siinä, kun sukupuolesta on tullut ilmoitusasia.
"Äiti, minä olen poika!" -Tiina 12v-
"Ei, vaan sinä haluaisit olla poika. Se on eri asia!"
Haluaminen ei ole olemista. Jotkut haluttavat asiat ovat realistisia saavuttaa ja toiset eivät.
Väärään sukupuoleen syntymistä tai muuta epätavanomista sukupuolisuutta on hyvin vaikea ymmärtää, jos sitä ei koe itse.
Kannattaa kokeilla ajatusleikkiä, jossa ihan vakavasti kuvittelee itselle alkavan joku päivä kasvaa penis, kivekset sekä parta ja rinnat alkavat surkastua tai vaihtoehtosesti penis ja kivekset surkastua, lantio levetä ja rinnat kasvaa.
Hakeutuisiko itse silloin hoitoon vai olisiko se ihan sama ja pitäisi vain hyväksyä?
Dokkarit, mistä myös puhuvat artikkelissa. Joissa selvitellään tuota ilmiötä:
1)
2)
Koronan jälkeinen Ruotsi on kuin Midsommar elokuva.
Vierailija kirjoitti:
Väärään sukupuoleen syntymistä tai muuta epätavanomista sukupuolisuutta on hyvin vaikea ymmärtää, jos sitä ei koe itse.
Kannattaa kokeilla ajatusleikkiä, jossa ihan vakavasti kuvittelee itselle alkavan joku päivä kasvaa penis, kivekset sekä parta ja rinnat alkavat surkastua tai vaihtoehtosesti penis ja kivekset surkastua, lantio levetä ja rinnat kasvaa.
Hakeutuisiko itse silloin hoitoon vai olisiko se ihan sama ja pitäisi vain hyväksyä?
Mutta kun ne ei tuollalailla ala kasvaa tai surkastua vaan pojilla on pippeli jo syntymästä asti samoin kuin tytöillä pimppi. Tytöt on aina leikkineet kaiken maailman roolileikkejä mutta viime aikoina SETAn uunot on alkaneet uskotella teini-ikäisille että ei se olekaan leikkiä, jos susta tuntuu että oot poika niin sä oot poika. Sairasta.
Minulla on edelleen poikamaisia piirteitä. Tulen paremmin toimeen miesten kuin naisten kanssa. Minulla on mies ja lapsia. Olen synnyttänyt, imettänyt ja harrastanut seksiä naisena. En edelleenkään jaksa kiinnostua ulkonäköni laitosta, mutta en myöskään epäile, ettenkö olisi kaunis. Olen, ihan tällaisenaan toimivan, kestävän, kauniin, naisellisen, terveen ja vahvan vartaloni kanssa ja pitkine helppoine hiuksineen, joita en värjää. Vaatteeni ovat käytännölliset niin, että jos joku minua ahdistelisi, saisin vedettyä tehokkaasti tupaan tai juostua karkuun, kotona pitkä hame ja yöllä mieluummin alasti kuin pitsihepenissä. Minullahan ei ole mitään piiloteltavaa, mutta en silti kulkisi minihameessa! Kasvojanikaan ei tarvitse muotoilla meikillä. Hyvät piirteet. Olen tyytyväinen itseeni luomuna ja sekös joitakin naisia hermostuttaa, mutta ei niitä miehiä, joista pidän! En ole iskemässä toisten miehiä! Itsetuntoni riittää ilman vahvistusta.
Vierailija kirjoitti:
Jestas. Kun ajattelee mitä kaikkea minäkin sain lapsena päähäni, ja olin myös poikatyttö, joka reuhasi mieluummin poikien leikkejä. Nykyään mulle varmaan syötettäisiin hormoneja ja tuhottaisiin lisääntymiskyky. 😨Kun kuitenkin musta tuli perheenäiti ja nykyisin olen kiinnostunut "naisellisista" jutuista.
Disclaimer: tämä mielipide varmaan poistetaan nopeasti.
Tunnen jonkun verran tollasta 22-32v porukkaa, koska opiskelin nuorempien seurassa muutama vuosi sitten. Tunnen myös joitain näitä muunsukupuolisia yms. En tunne heitä hyvin, eivät he kavereitani ole, mutta noin valkoihoiseksi kantasuomalaiseksi lihaasyöväksi heteromieheksi, tunnen selvästi keskimääräistä enemmän tätä LGBTXYZ porukkaa.
Jokainen näistä muunsukupuolisista ja transmiehistä tms jonka tunnen, on oikeasti ihan normaali tyttö/ nainen, tai ainakin ollut ennen kemikaaleja. En tiedä mikä heidät on saanut päätymään tuollaiseen sekoiluun, ilmeisesti se, etteivät koe sopivansa naisen muottiin. En muista, että omassa nuoruudessani olisi tällaista käynyt. Jotain on ilmeisesti muuttunut tässä viimeisen 10-15 vuoden aikana, koska ihan tavalliset poikatytöt kokevat, että heidän pitää alkaa joksikin sekopääksi ja vetää testosteronia sukupuolen muuttamiseen tms.
Jännää on myös se, että nämä muunsukupuoliset ja transmiehet eivät millään tavalla mene läpi miehestä, eivät edes pojista. Ja en puhu nyt edes fyysisestä puolesta, vaan henkisestä. He ovat naisia, he toimivat naisille suunnattujen etuoikeuksien varassa, eivätkä osaa ripaustakaan miehistä käyttäytymistä, johon kuuluu spartalaisuus. Jos mies käyttäytyisi kuten nämä hihhulit käyttäytyisivät, niin mies saisi turpaansa sivistyneemmissäkin piireissä.
Minusta ihan aidosti sääli, että nuorten naisten elämä pilataan tuollaisella aatteellisella hulluudella. Aiemmin näistä naisista tuli vain poikatyttöjä, ja poikatyttöjen asemahan on yhteiskunnassa paljon parempi kuin esim. tyttömäisten miesten.
M/39
Vierailija kirjoitti:
No jos mä väitän, että mä olen jotain, mitä mä selvästikään en ole, niin toivottavasti kukaan ei operoi mua mun kuvitelmien mukaan, vaan diagnosoi harhakuvitelman ja sitä lähdetään sitten hoitamaan. En haluaisi, että mun terveeseen kehoon koskettaisiin, jos en pysty jostakin syystä hyväksymään fyysistä todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan lapsista joilla on monia erilaisia kehitysvaiheita ja keskeneräiset aivot vielä. Ei se aina tarkoita sitä että on syntynyt väärään sukupuoleen jos oma keho tuntuu pahalta ja vieraalta. Siihen voi olla lukuisia syitä, pahimmillaan syömishäiriö tai hyväksikäyttö
Ruotsissa toimii erittäin agressiivinen järjestö joka ajaa näiden ”trans”lasten asioita. Jos vanhemmat yrittävät estää lapsen sukupuolen vaihdoksen, tältä järjestöltä saa apua mm. lastensuojeluilmoituksen tekemiseen, saa itsensä huostaanotetuksi ja perhekotiin joka suostuu tähän. Tämä järjestö aivopesee lapsia. Ei edes yritetä selvittää kuinka vahva se kokemus eri sukupuolesta alunperin on, vaan sitä aletaan tarkoituksella vahvistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis sitä mieltä, että rintojen poisto 14-vuotiaalle on OK?
Onko transaktivisteilla selkeitä kantoja näihin asioihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeutuisiko itse silloin hoitoon vai olisiko se ihan sama ja pitäisi vain hyväksyä?Mutta kun ne ei tuollalailla ala kasvaa tai surkastua vaan pojilla on pippeli jo syntymästä asti samoin kuin tytöillä pimppi. Tytöt on aina leikkineet kaiken maailman roolileikkejä mutta viime aikoina SETAn uunot on alkaneet uskotella teini-ikäisille että ei se olekaan leikkiä, jos susta tuntuu että oot poika niin sä oot poika. Sairasta.
Tuo olikin ajatusleikki.
Ja kyllähän ihan syntyperäisten naisten karvaisuutta hoidetaan julkisessa terveydenhuollossa. Esim parrankasvuun saa laserhoitoja.
Ja syntyperäisten miesten rintojen kasvua eli gynekomastiaa hoidetaan myös.
Näissä keskusteluissa monelta tuntuu unohtuvan, että kyse ei koskaan ole sukupuolen vaihtamisesta, vaan aina vain fyysisten ominaisuuksien KORJAAMISESTA sen sukupuolen mukaiseksi, jota oikeasti on.
Kun tämän ymmärtää, niin kuka enää vastustaa, että ihmisen (nuorenkin ihmisen) keho korjataan vääränlaisesta oikeanlaiseksi?
Minulla on transsisarus, joka on vaihtanut sukupuoltaan. Ymmärrän ja hyväksyn asian aikuisen kohdalla aivan täysin. Mutta en lasten kohdalla. Lapsi/teini hakee identiteettiään. Seksuaalinen suuntautuminenkin löytyy monella vasta yli parikymppisenä. Ja yhdistettynä nykyiseen luokattoman huonoon ja hankalasti saatavilla olevaan psykiatriseen hoitoon, tästä nyt ei vaan voida lähteä lapsen kohdalla liikkeelle.
Transihmisen masentumis- ja itsemurhariski pienenee, mitä aiemmin hänet oyetaan tosissaan. En silti toivo peruuttamattomien toimenpiteiden tekemistä alaikäisille. Murrosikäblokkerit mielestäni riittää ja sitten täysi-ikäisenä leikkauksiin, jos haluaa.