Minkä asian tajusit vasta aikuisena? peukutusketju!
Minä tajusin vasta kolmekymppisenä, että kaikki eivät ole kateellisia minulle. Kyllä, minä olin ala-asteen "ruma ankanpoikanen" ja vasta yläasteen loputtua sain huomata olevani ihan kivannäköinen joidenkin mielestä, mutta vasta reilu parikymppisenä aloin kaunistua, kun lapsenpyöreys lähti.
Aloin saada kehuja miehiltä, ja jos nainen katsoi minua sekuntia kauemmin ajattelin, että hän on kateellinen kauneudestani. Nyt minua hävettää, että olen ollut tuollainen. Jotenkin se yhtäkkinen ulkonäkömuutos ja sen tuoma kohtelu nousi jotenkin hattuun, vaikka todellisuudessa olin pinnan alla epävarma itsestäni. Nyt kolmekymppisenä olen luojan kiitos ihan eri ihminen, maailmankuvani on onneksi muuttunut paljon 😅
Mitä asioita te olette tajunneet vasta aikuisiällä?
Kommentit (31)
Minä olin vasta liki nelikymppinen, kun oikeasti sisäistin sen, että me kaikki vanhenemme, ja jokainen vanhus on elänyt myös nuoruuden.
Tietysti järjellä tiesin sen aiemminkin, mutta sitten vasta ymmärsin, että saman jutut oli minun ysikymppinen isoäitini elänyt kuin minäkin. Kulttuurikontekstissa tietty.
Nämä av-ketjut siitä, että nuori on kaunis ja kaikki miehet haluaa nuorta, kertovat sanojan iästä. He eivät ole vielä totuutta sisäistäneet.
Että Että bliw-saippuapurkin kyljessä lukee wild, kun sitä katsoo heijastuksena. Hämmentävää.
Että ne muoviset pienet jutut, jotka pitävät korvakoruja niissä pahvialustoissa, joissa ne myydään, on tarkoitettu käytettäväksi korvakorun kanssa ettei se tipu korvasta. Luulin että ne on vain pakkausjätettä, jonka tarkoitus on vain pitää korvikset kiinni siinä myyntipakkauksessa.
Ettei naisen kauneus ole miehille niin tärkeä asia kuin kuvittelin.
"Suvaitsevaiset" on kaikkein suvaitsemattomimpia ihmisiä.
Että olin nuorena ihan hirmuisen nätti. Olisinpa tajunnut sen silloin, sen sijaan, että itkin rumuuttani.
-52v
Että anjovis ei ole vihannes. Älkää naurako :I Se nimi hämää. En ole koskaan syönyt tai edes nähnyt anjovista.
Vierailija kirjoitti:
Että Että bliw-saippuapurkin kyljessä lukee wild, kun sitä katsoo heijastuksena. Hämmentävää.
Vähä samaa genreä tämä:
Palmolive-saippua sisälsi alkuaan palmu- ja oliiviöljyä. Tuotenimi tuleekin sanoista palm, palmu, ja olive, oliivi.
Vierailija kirjoitti:
Että ne muoviset pienet jutut, jotka pitävät korvakoruja niissä pahvialustoissa, joissa ne myydään, on tarkoitettu käytettäväksi korvakorun kanssa ettei se tipu korvasta. Luulin että ne on vain pakkausjätettä, jonka tarkoitus on vain pitää korvikset kiinni siinä myyntipakkauksessa.
Oho, enpä tiennyt tätä.
Vierailija kirjoitti:
Että anjovis ei ole vihannes. Älkää naurako :I Se nimi hämää. En ole koskaan syönyt tai edes nähnyt anjovista.
Miten niin et ole nähnyt? Janssonin kiusaus on ollut varsin tavallinen kouluruokakin.
En tiennyt, että jos tunnelin päässä näkyy valoa, juna on tulossa vastaan.
Että insesti on ihmiskunnassa ollut niin laajaa että ihan varteenotettavalla osalla meistä on geeniensä takana perheen sisällä syntyneitä henkilöitä. Että se voi olla kauempaa tai jopa hyvin lähellä. Että kun tabuista puhutaan ja varsinkin niistä viimeisistä tabuista, niin tämä on sellainen tabu josta ei ole puhuttu oikeastaan koskaan. Toisaalta miksi pitäisikään puhua, ei se tapahtunutta muuta. Mutta oli hurjaa tajuta että asia todella on näin.
Sen, että kauniit sanat ja ns. ihkutus eivät koskaan kompensoi halveksivaa, alentuvaa, töykeää ja manipuloivaa käytöstä. Sen seurauksena minulta lähti suurin osa ystävistäni (tai ennemminkin "ystävistäni") vaihtoon, kun tajusin, että ystävyyssuhteissa ei kuulu voida huonosti, kävellä munankuorilla ja hävetä itseään koko ajan.
Sen että juuri kehenkään ei voi luottaa.
19-vuotiaana ymmärsin ettei ole olemassa aikuisten käytöstä. Lapsena minulle aina sanottiin: "ei aikuisetkaan käyttäydy noin." Aikuisena ymmärsin että aikuiset tekee ihan samoja asioita kuin lapset. Lyö, haukkuu ja valehtelee, joitakin mainitakseni.
Että kiusaaminen ei lopu kun siirtyy koulusta työelämään. Jo ensimmäisellä viikolla uudessa työpaikassa minut otettiin hampaisiin ja sama helve tti jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin et ole nähnyt? Janssonin kiusaus on ollut varsin tavallinen kouluruokakin.
Ei meillä ollut janssoninkiusausta koulun ruokalistalla. Ei myöskään tillilihaa tai riistakäristystä.
Mielenkiintoinen ketju, mutta peukutanko oikeita asioita?
Näin tein:
Kun annoin yläpeukun, olen myös tajunnut aikuisena saman asian.
Annoin alapeukun, kun en ole koskaan ajatellut tuota asiaa. (Esm. Minua ei ole kiusattu, siksi en ole samaa asiaa tajunnut ja siksi annoin alapeukun. Tai minulla ei ole ollut dominoivia ystäviä, siksi en ole tajunnut kiertää sellaisiaystäviä kaukaa, ja siksiannoin alapeukun.).
Vierailija kirjoitti:
"Suvaitsevaiset" on kaikkein suvaitsemattomimpia ihmisiä.
Ja silti suvaitsevaisempia kuin sinä.
Sen että jokainen meistä vanhenee. Nuorempana en miettinyt koskaan sitä.