Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhdeterapia

Vierailija
22.04.2020 |

Onko se yhtä kuin lastensuojeluilmoitus?

Tekisi niin mieli mennä jollekin parisuhdeneovojalle tms. mutta en uskalla kun en halua lastensuojelun asiakkuutta.

Tässä kärjistäen meidän perheen ongelmat minun näkökulmasta:
Minä teen lähes kaiken meidän perheessä. Kotityöt, lasten jutut, lasten ulkoilut ja menot.

Mies käyttää liikaa alkoholia. Joka viikonloppu ottaa. Ei örvellä eikä riitele silloin ja silloin kyllä touhuaa lastenkin kanssa, pelaa lautapelejä ja ottaa mukaan juttuihinsa. Viikonloppuisin saan siis hengähtää mutta miksi ei voi olla selvin päin?

Arki-illat menee siinä kun mies tuijottaa telkkaa. Ei koskaan lähde ulos meidän kanssa tai yhtään mihinkään. Telkasta katsotaan myös lapsille sopimatonta ohjelmaa.

Nämä ovat ne mitkä suhdetta kiristää. Tai minua kiristää. Miehellä on kaikki aivan loistavasti eikä hän ymmärrä että minua vit#ttaa.

Tätä nyt ei voisi miehen piikkiin laittaa mutta syytän siitäkin miestä. Olen itsekin niin passivoitunut tuon miehen kanssa kun aina vaan istutaan kotona neljän seinän sisällä kaikki päivät(no ok, minä ulkoilen nuorimman kanssa päivittäin yksin). En ole ikinä katsonut näin paljon telkkaa. En ole ikinä syönyt näin paljon karkkia (mies ei kylläkään syö karkkia), en ole koskaan ollut näin ylipainoinen enkä näin huonokuntoinen. Miestä ei saa lenkkikaveriksi eikä häntä kiinnosta mikään laihdutus. Hänelläkin vähän ylipainoa on muttei paljoa. En vaan saa itsestänikään enää irti kun toinen on niin passiivinen.

Kauhea vuodatus, anteeksi siitä.

Mutta tuleeko lasu jos näillä kriteereillä mennään johonkin terapiaan?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää kirkon perheneuvontaan, niin ei tarvitse pelätä lasua.

Vierailija
2/8 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää kirkon perheneuvontaan, niin ei tarvitse pelätä lasua.

Kai nekin voi tehdä?

Nykyään kun riittää huoli. En jaksaisi mitään ylimääräistä kyllä. Itseni tuntien stressaisin lasusta tosi paljon kun stressaan jo mahdollisesta lasusta. Eniten mietin että herääkö alkon käytöstä huoli? Itse en käytä kuitenkaan eikä lapsiakaan se tunnu häiritsevän kun isänsä kimpussa aina silloin on. Itseä ärsyttää että joka viikonloppu pitää ottaa ja vain silloin on hyvällä tuulella. Ongelmahan juominen on, ei siitä mihinkään pääse.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kuka tahansa voi periaatteesa tehdä lasun, mutta kirkon perheneuvonnassa on töissä ihmisiä, joiden intohimo on auttaa parisuhdeongelmissa eikä kytätä vanhempia.

Vierailija
4/8 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki kuka tahansa voi periaatteesa tehdä lasun, mutta kirkon perheneuvonnassa on töissä ihmisiä, joiden intohimo on auttaa parisuhdeongelmissa eikä kytätä vanhempia.

Kiitos!

Täytyy ottaa yhteyttä seurakuntaan.

Ap

Vierailija
5/8 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keskustelette miehesi kanssa näistä ongelmista, niin mikä on se kohta, missä kommunikaatio ei enää toimi?

Ymmärräthän, että parisuhdeterapia perustuu keskusteluun, kommunikaatioon. Jos mies ei puhu edes nyt, niin ei se terapeutti saa häntä puhumaan. Jos puhuu, niin netistä löytyy parisuhdekursseja ja -tehtäviä, joita kannattaa ottaa käyttöön vaikka heti tänä iltana.

Ei tuo lasun paikalta kuulosta, ja seurakunnan pariterapiasta saa tosiaan ilmaiseksi apua (Helsingissä on kuukausien jonot). Ei pidä kuitenkaan kuvitella, että terapeutti korjaisi nuo mainitsemasi asiat. Hän auttaa teitä kommunikoimaan keskenänne, ei sen enempää.

Parisuhdeterapiaan voi mennä myös yksin ja jos puolisosi ei ole halukas keskustelemaan eikä hänen mielestään ole edes olemassa mitään ongelmaa, se voi olla hyvä vaihtoehto.

Vierailija
6/8 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään tietenkään voi pakottaa puhumaan, mutta hyvällä terapeutilla on kuitenkin keinoja houkutella puhumaan, jos toinen ei ole täysin vastahankaan. Hän voi myös luoda ilmapiirin, jossa molemmat kokevat, että heillä on tasaveroiset mahdollisuudet tulla kuulluksi.

Vierailija
7/8 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parisuhdeterapia ole lasun aihe. Se on lapsen kannalta hyvä vain jos selvitätte parisuhteen haasteita.

Jos lapsen käyttäytyminen on muuttunut merkittävästi perhetilanteenne takia, esim. Päiväkodista yhtäkkiä kerrotaan että lapsi on ruvennut aggressiiviseksi, silloin kannattaisi rehellisesti kertoa opettajalle, että nyt on ollut vaikeaa. Opettajat osaavat sitten paremmin suhtautua eivätkä ala turhaan epäilemään käytöshäiriöitä tms.

Ja jos lasu tehtäisiinkin, se ei automaattisesti tarkoita että lapset otetaan huostaan. Lasun avulla perheenne voisi saada esim. Perhetyöntekijän auttamaan lasten hoidossa. Lasua ei tarvitse pelätä eikä se ole häpeän aihe. Lasun kautta voi saada useita tukitoimia. Teidän tapauksessa (pariterapia) en näe syytä lasulle.

T. Varhaiskasvatuksen opettaja

Vierailija
8/8 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei parisuhdeterapia ole lasun aihe. Se on lapsen kannalta hyvä vain jos selvitätte parisuhteen haasteita.

Jos lapsen käyttäytyminen on muuttunut merkittävästi perhetilanteenne takia, esim. Päiväkodista yhtäkkiä kerrotaan että lapsi on ruvennut aggressiiviseksi, silloin kannattaisi rehellisesti kertoa opettajalle, että nyt on ollut vaikeaa. Opettajat osaavat sitten paremmin suhtautua eivätkä ala turhaan epäilemään käytöshäiriöitä tms.

Ja jos lasu tehtäisiinkin, se ei automaattisesti tarkoita että lapset otetaan huostaan. Lasun avulla perheenne voisi saada esim. Perhetyöntekijän auttamaan lasten hoidossa. Lasua ei tarvitse pelätä eikä se ole häpeän aihe. Lasun kautta voi saada useita tukitoimia. Teidän tapauksessa (pariterapia) en näe syytä lasulle.

T. Varhaiskasvatuksen opettaja

Tosin pakko jatkaa kun huomasin tuon alkoholiosion tuolla tekstissäsi: voisit ehdottaa lasua myös itse. Voit pyytää opettajalta keskusteluaikaa ja kahden kesken puhua perheenne tilanteesta, sekä yhdessä miettiä mitkä tukitoimet teidän perheellenne parhaiten sopisivat. Lapsen etu on tietenkin aina tärkein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi