Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kasaat rumia kiviläjiä luonnonkauniisiin paikkoihin?

Vierailija
22.04.2020 |

Olen useammalla luonnonkauniilla ulkoilualueella törmännyt uusiin kivikasoihin viime viikkoina. Niitä on alkanut ilmestyä kuin sieniä sateella. Korkealla kalliolla, rannalla tai maisemapaikalla on näkyvään kohtaan kasattu ruma läjä törröttämään. Ei ole enää pelkkää luonnon maisemaa, vaan on paikka jonka joku on merkinnyt tällä graffitilla omakseen.

Kivet on kaivettu rantakivikosta tai sammalikosta. Ja kun yksi kasa on ilmestynyt, sen viereen kasvaa aina toinen ja sitten kolmas. Ja sen jälkeenhän on jokaisen leikkimielisen seurueen suoranainen velvollisuus rakentaa omakin läjänsä. Pian alue näyttää leikkikentältä enemmän kuin villiltä rauhalliselta luonnolta, mitä yleensä noista paikoista yritetään etsiä.

Läjä kiviä ei ole "zen", se ei ole taidetta. Se on pelkkä maiseman keskelle sutattu ruma tägi joka sanoo "MINÄ MINÄ MINÄ". Se yksi instagram-hetki pilaa potentiaalisesti luontohetken monelta.

Miksi kasaat sellaisia?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta, mutta sentään parempi kuin ne graffitit joita jotkut söträävät jo kallioihin ja puun runkoihinkin. ennen sotkivat seiniä (mitä sitäkään ei tietenkään voi hyväksyä) nyt luontoa.

Vierailija
2/23 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on tapana jättää jälki itsestään. Oletko kuullut luolamaalauksista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ne on kivan näköisiä.

Vierailija
4/23 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Luolamiesaikoihin jäi ihan kivasti luonnonkauniita paikkoja vaikka joku sattui kerran tuhannessa vuodessa jotain pientä yhteen kiviseinään piirtelemään.

Vai tuntuuko sinusta, että maailmassa on jotenkin edelleen liian vähän jälkiä ihmisistä?

Niin että ei voi muuta kuin käydä turauttamassa sen oman jälkensä siihen ainoaan kauniiseen luontopaikkaan, johon sadoillatuhansilla muillakin on pääsy?

Kyllähän omassa pihassaan voi rakennella minkä sielu sietää. Tai vaikka parkkipaikoilla tai hylätyssä hiekkakuopassa. Miksi pitää saada turmella juuri kaunis luontomaisema?

Vierailija
5/23 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Luolamiesaikoihin jäi ihan kivasti luonnonkauniita paikkoja vaikka joku sattui kerran tuhannessa vuodessa jotain pientä yhteen kiviseinään piirtelemään.

Vai tuntuuko sinusta, että maailmassa on jotenkin edelleen liian vähän jälkiä ihmisistä?

Niin että ei voi muuta kuin käydä turauttamassa sen oman jälkensä siihen ainoaan kauniiseen luontopaikkaan, johon sadoillatuhansilla muillakin on pääsy?

Kyllähän omassa pihassaan voi rakennella minkä sielu sietää. Tai vaikka parkkipaikoilla tai hylätyssä hiekkakuopassa. Miksi pitää saada turmella juuri kaunis luontomaisema?

Kunhan vaan provosin, anteeksi. Olen kyllä suht samaa mieltä aloituksen kanssa

Vierailija
6/23 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäähän sen, että ihmisistä on kiva rakennella käsillään. Mutta olisi niitäkin paikkoja, jossa sitä voisi tehdä ihan rauhassa. Metsät ovat ihan pk-seudullakin pullollaan hakkuuaukioille johtavia kurateitä, joiden reunoilta saa kerättyä kottikärryllisen irtokiviä ja rakentaa vaikka 15 kasaa vierekkäin. Eikä ketään haittaisi.

Vai sekö se ongelma juuri onkin, että pitää saada huomiota? Pitää saada omittua juuri se ainutlaatuinen tunturinlaki tai rantakallio itselle?

Vierailija
7/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän samaa sarjaa kuin se helsinkiläisen kallion kyniminen kiipeilyä varten. Mitäpä muista, kunhan itse saa hetken harrastaa.

Vierailija
8/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa nyt tätäkin! Luonnonkauniin paikan ovat sotkeneet rumalla kivikasalla ja vielä siinä virnuilevat tekosensa äärellä!

https://www.ts.fi/static/content/pic_5_577504_k577505_651.jpg

Vierailija
9/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän samaa sarjaa kuin se helsinkiläisen kallion kyniminen kiipeilyä varten. Mitäpä muista, kunhan itse saa hetken harrastaa.

No ei ole niin kuin se. Sammal kasvaa hitaasti takaisin. 

10/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pet Sematary 🐶🐱🐹🐰

Vierailija
11/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tämä on nyt joku villitys. Ihmettelin kun joku oli lähimetsässä siirrellyt kiviä. Enpä olisi tullut ajatelleeksi että on joku ilmiö.

Vierailija
12/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa nyt tätäkin! Luonnonkauniin paikan ovat sotkeneet rumalla kivikasalla ja vielä siinä virnuilevat tekosensa äärellä!

https://www.ts.fi/static/content/pic_5_577504_k577505_651.jpg

Törkeää! Tossa on kyllä täytynyt olla kaivurikin!

Vierailija
13/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tämä on nyt joku villitys. Ihmettelin kun joku oli lähimetsässä siirrellyt kiviä. Enpä olisi tullut ajatelleeksi että on joku ilmiö.

Samaa ihmettelin minäkin eilen. Isoja kiviä oli kasattu päällekkäin pitkin metsää.

Vierailija
14/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän mielestä myös muinaiset jatulintarhat ja vaikka stonehengekin rumia?

Vierailija
15/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä vittumainen ilmiö.

Mutta ei siis mikään uusi asia, iän kaikenhan aina esim. tuntureiden ja vuorten päälle idiootit on noita kasailleet.

Kivahan se on kavuta tuntikausia jollekin vuorelle, ja sitten huipulla ensimmäinen näky on joku vammainen kivikasa.

Vierailija
16/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa mistä noi kivet on? Tuskin tää pariskunta on noita kasannut, liekö joku vanhempi juttu?

Vierailija
17/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi moiset rakennelmat ovat kansallispuistoissa ja muilla luonnonsuojelualueilla lailla kiellettyjä.

Mutta kuten jo edellä on todettu, viis laista tai luontoarvoista, sillä minäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäminäMINÄ!!!!

Vierailija
18/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärettömän vanha buddhalainen meditoimisperinne, mun mielestä nuo kivipinot on kauniita.

https://www.google.com/search?q=rock+balancing&rlz=1C1ZKTG_en-gbGB891GB…

It is said that, in Buddhism, this practice of stacking stones is a form of worshipping - but it can also be a gesture of asking or wishing for good fortune to be bestowed on the stacker and his family. Each stone within the stack represents a particular wish and, possibly, a particular family member

Vierailija
19/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äärettömän vanha buddhalainen meditoimisperinne, mun mielestä nuo kivipinot on kauniita.

https://www.google.com/search?q=rock+balancing&rlz=1C1ZKTG_en-gbGB891GB…

It is said that, in Buddhism, this practice of stacking stones is a form of worshipping - but it can also be a gesture of asking or wishing for good fortune to be bestowed on the stacker and his family. Each stone within the stack represents a particular wish and, possibly, a particular family member

Noi kivitaideteokset ei ole sukuakaan suomalaisille kivikasoille. Aivan huuhaata edes puhua niistä samaan aikaan.

Vierailija
20/23 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oltiin Repoveden kansallispuistossa. Sielläkin niitä oli. Typerää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi