Olen alkanut tajuta kuinka koukussa olen puhelimeeni
Käytän päivästäni keskimäärin 9 tuntia puhelintani. Kun laitan sen pois kohta otan sen uudestaan. Viivyttelen tärkeiden asioiden hoitoa, en osaa keskittyä ja selailen vaan puhelintani kuin joku addikti.
Puhelimen käytön vähentämistä vaikeuttaa myös se että lähes kaikki asiat ovat siirtyneet nettiin/puhelimeen eli jos minun pitää tehdä jotain se pitää tehdä usein puhelimella eli en pääse silloinkaan siitä eroon.
Jos haluan kuunnella musiikkia -> puhelin, jos haluan kuunnella tai lukea kirjaa -> e-kirjat ja audiokirjat (on mulla fyysisiä kirjojakin mutta nuo tulevat halvemmaksi ja ei tarvii kantaa mukana), jos haluan jutella jollekin -> puhelimella voi helposti jutella vaikka tuntemattomille, jos haluan ostaa jonkun tuotteen -> etsin puhelimella mistä niitä löytyy... ja lista jatkuu loputtomiin.
Puhelin kyllä helpottaa monia asioita mutta nyt alkaa tuntua että minä palvelen puhelinta eikä toisinpäin.
Neuvoja???
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa? Kaikki tehään nykyään puhelimella. Voithan sä tilata tai pyytää joltakulta kirjoja, jos haluat mieluummin lukea paperilta.
Sitä vikaa että se tekee pahaa aivoille.
Steve Jobs ei antanut omien lastensa käyttää tuotteitaan, se kertoo jo jotain...
Steve Jobs oli nero, mutta oli aika ehdoton monessa asiassa ja mahdollisesti narsisti. Voi olla, että hän kielsi lapsiltaan asioita ihan vallankäytön ilosta. Sun tilanteessa miettisin haitallisimmat puhelimenkäytön osa-alueet ja karsisin ne. Kirjat ja Spotify, ok, koska kehittävää ja spotifyä käyttäessä ei tarvitse tuijottaa ruutua. YouTube ja palsta, ei hyvä.
En käytä Spotifyta.
Sanoisin että suurin ongelma ovat juuri palstat, jos en selaa niin tulee olo että jään jostain paitsi ja päivittelen niitä. Youtube vie myös tosi paljon aikaa kun siellä on niin paljon kaikkea.Mulla myös samaa, et palstat/some koukuttaa ja mulla se johtuu siitä, että olen tosi sosiaalinen ihminen ja kun ei ole liveseuraa, pyörin maanisesti palstoilla ja somessa.
Tätä koko puhelinongelmaa ei ole, jos olen muiden ihmisten seurassa.
Niin no itellä ei oo kavereita joten nää on ainoot sosiaaliset kontaktit... 😶
Älypuhelimet on tehty koukuttamaan, ja ne ovat onnistuneet siinä erinomaisen täydellisesti. Jos ennen korona-aikaa istui aamulla työmatkalla metrossa, lähes kaikki siellä näpräsivät kännyköitään. Se ei ole pelkästään negatiivista, mutta kaikilla metrossa ei voi yhtä aikaa olla "oikeaa asiaa" puhelimelle. On tutkittu, että punainen täppä aplikaation päällä tuottaa mielihyvää. Sen ei tarvitse olla mitään merkittävää, se voi olla vaikka mainostajan turha sähköposti, mutta punainen täppä itsessään tuottaa mielihyvää. Samoin toimii tämä viesti, jonka nyt kirjoitan av:lle. Ihan sama, saako viestini ylä- vai alapeukkuja. Mutta kumpia tahansa tulee, tai jos tätä siteerataan, minut on huomattu. Tietysti ihmiset kaipaavat hyväksyntää. Siksi useimmat viehättyvät vielä enemmän yläpeukuista. Se on koukuttavaa.
Yleensä pelkkä ajatus "puhelin pois, ei saa käyttää puhelinta" ei yksinään toimi. Pitäisi miettiä, mitä muuta voisi tehdä sen sijasta.
Päätä, mitä muuta teet ja pistä puhelin tietoisesti pois. Jos sinulla on tv, päätä katsoa joku ohjelma. Laita puhelin siksi aikaa flight mode -tilaan ja esim. korkean hyllyn päälle tai konkreettisesti toiseen huoneeseen niin, että se ei ole ulottuvillasi.
Vaikka e-kirjat ovat helppoja, voisitko nyt kuitenkin suoda itsellesi perinteisen kirjan lukemisen? Se elvyttää keskittymiskykyä.
Lähde 20-30 minuutin kävelylenkille ilman puhelinta.
Leivo leipää tai pullaa tai piirakkaa. Kokeile jotain uutta hyvää ruokaa. Jos sinulla on läppäri, katso resepti sieltä. Jos tarvitset reseptin lukemiseen ihan välttämättä puhelinta, ota reseptistä kuvakaappaus. Näet sen, vaikka puhelin olisi flight modessa. Viihdytä itseäsi musiikilla. Vaikka puhelin olisi ainoa musiikinlähteesi, vie se fyysisesti kauas. Opeta itseäsi tietoisesti ja kurinalaisesti olemaan erossa puhelimesta hetki.
Ruoka syödään pöydässä tai sohvalla, miten kenenkin kotona on missäkin tilanteessa tapana, mutta puhelin ei osallistu ruokailuun.
Jos puhelin on ainoa herätyskellosi, käy kiireesti ostamassa oikea herätyskello. Tänä iltanakin vielä ehtii. Jos puhelin seuraa mukanasi hammaspesulle ja sänkyyn, opettele uusi iltarutiini. Se voi olla esim. tällainen:
Katsot iltauutiset (jos uutiset kiinnostavat) ja syöt iltapalan ilman puhelinta, sen jälkeen puhelin flight modeen "nukkumaan". Päätä, joku paikka, jossa puhelin viettää yönsä. Se ei ole sängyn vieressä yöpöydällä. Laturi pois makuuhuoneesta.
Kun puhelin on yöpuulla, käy pesemässä hampaat, suihkussa, mitä ikinä iltarutiineihin kuuluukaan.
Mene sänkyyn ilman puhelinta. Kyllä se itsekseen pärjää. Voit sängyssä vielä lukea kirjaa tms. manuaalista. Viritä herätyskello herättämään.
Aamulla, kun heräät, tee ensin aamutoimet. Vasta sen jälkeen on aika ottaa puhelin esille.
Vähitellen huomaat, että puhelin ei hallitse kaikkea tekemistäsi.
Puhelimen vähentämisessä täytyy todella tehdä aika radikaaleja tietoisia toimia, mutta niiden kautta pystyy vähitellen elvyttämään omaa keskittymiskykyään. Voit ottaa puhelimen esille ja käyttöön tietoisesti. Ole tarkkana siinä, mitä puhelimella teet. Jos huomaat kaivavasi puhelimen esille heti, kun olet laittanut sen pois, pistä se uudestaan pois.
Lopulta ei ole mielestäni kovin vaarallista, jos ihminen vaikka metromatkallaan ottaa sen ajan, että käy läpi sähköposti- ja Whatsapp-viestejään tai selaa Facebook-feediä tai Snapchatia tai lukee uutisia. Ratkaisevaa on se, että puhelimen käyttö on tietoista ja ihminen hallitsee puhelinta eikä puhelin ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa? Kaikki tehään nykyään puhelimella. Voithan sä tilata tai pyytää joltakulta kirjoja, jos haluat mieluummin lukea paperilta.
Steve Jobs ei antanut omien lastensa käyttää tuotteitaan, se kertoo jo jotain...
Steve Jobs oli nero, mutta oli aika ehdoton monessa asiassa ja mahdollisesti narsisti. Voi olla, että hän kielsi lapsiltaan asioita ihan vallankäytön ilosta. Sun tilanteessa miettisin haitallisimmat puhelimenkäytön osa-alueet ja karsisin ne. Kirjat ja Spotify, ok, koska kehittävää ja spotifyä käyttäessä ei tarvitse tuijottaa ruutua. YouTube ja palsta, ei hyvä.
En käytä Spotifyta.
Sanoisin että suurin ongelma ovat juuri palstat, jos en selaa niin tulee olo että jään jostain paitsi ja päivittelen niitä. Youtube vie myös tosi paljon aikaa kun siellä on niin paljon kaikkea.
No ala käyttää Spotifyä, niin ei tarvitse käyttää tubea musiikin kuunteluun ja jäädä jumiin sinne 🙄 Halusit neuvoja, mutta vastaat hirveän tympeästi ja pilkkua viilaten. I'm out
minä rukoilin oman puhelinriippuvuuden parantumista ja on helpottanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä Spotifyta.
Sanoisin että suurin ongelma ovat juuri palstat, jos en selaa niin tulee olo että jään jostain paitsi ja päivittelen niitä. Youtube vie myös tosi paljon aikaa kun siellä on niin paljon kaikkea.No ala käyttää Spotifyä, niin ei tarvitse käyttää tubea musiikin kuunteluun ja jäädä jumiin sinne 🙄 Halusit neuvoja, mutta vastaat hirveän tympeästi ja pilkkua viilaten. I'm out
Miten se on tympeetä jos kerron etten käytä sitä 😂
Miksi maksaisin spotifysta kun youtubesta saa kaiken ilmaiseksi ja enemmänkin? Musiikki -sovellus löytyy myös puhelimesta automaattisesti jota käytän myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä Spotifyta.
Sanoisin että suurin ongelma ovat juuri palstat, jos en selaa niin tulee olo että jään jostain paitsi ja päivittelen niitä. Youtube vie myös tosi paljon aikaa kun siellä on niin paljon kaikkea.No ala käyttää Spotifyä, niin ei tarvitse käyttää tubea musiikin kuunteluun ja jäädä jumiin sinne 🙄 Halusit neuvoja, mutta vastaat hirveän tympeästi ja pilkkua viilaten. I'm out
Miten se on tympeetä jos kerron etten käytä sitä 😂
Miksi maksaisin spotifysta kun youtubesta saa kaiken ilmaiseksi ja enemmänkin? Musiikki -sovellus löytyy myös puhelimesta automaattisesti jota käytän myös.
Spotifylla on myös ilmaisversio. Tietysti, jos yrittää koko ajan vain perustella itselleen, miksi sitä puhelinta nyt vain on pakko käyttää, onhan siinä aika vaikea siitä koukustakaan irrottautua.
Mulla myös samaa, et palstat/some koukuttaa ja mulla se johtuu siitä, että olen tosi sosiaalinen ihminen ja kun ei ole liveseuraa, pyörin maanisesti palstoilla ja somessa.
Tätä koko puhelinongelmaa ei ole, jos olen muiden ihmisten seurassa.