Onko kukaan ollut kasvissyöjä ja ryhtynyt taas lihansyöjäksi?
Olen ollut nyt 10 vuotta kasvissyöjä. Harkitsen lihan tuomista takaisin ruokavalioon koska olen aneeminen ollut melkein koko ajan. Kokemuksia?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Mulla on veriarvot aina olleet hyvät eli en siksi palannut sekasyöjäksi . Nykyisessä asuinympäristössäni on vain helpompi olla sekasyöjä sosiaalisesti. Itse edelleen kokkaan enimmäkseen kasvista.
Kiitos vastauksestasi! :)
Jos kyse on raudanpuuteanemiasta, niin mites rautatabletit? Ja kai käytät B12-vitamiinia?
Tytät koitti olla kasvisyöjä. Sitten sai asfalli-ihottumaa polveen ja reiteen ja sitä paranteli kuukausia. Sitten parani kun alkoi syömään lihaa. Siihen loppui sitten vakavempi kasvissyönti.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on raudanpuuteanemiasta, niin mites rautatabletit? Ja kai käytät B12-vitamiinia?
Olen käyttänyt rautatabletteja viime elokuusta mutta tuppaa painumaan alas heti jos ei syörautaa :(
Mulla on tässä melkein sama tilanne, tosin olen ollut kasvissyöjä vasta kolmisen vuotta. Verikokeiden mukaan anemia, varmaan pitää vielä ferritiinit tsekata, lääkärille aika huomenna. Kalaa voisin kuvitella syöväni, mutta se punainen liha ei maistu millään. Mutta voi olla, että on pakko ruveta syömään sitäkin kun olen kuullut että rautalisät ei välttämättä imeydy elimistöön samalla tavalla kuin ravinnosta tullut rauta. Pitää kysyä siltä lääkäriltä tarkemmin.
Minä olin kasvissyöjä myös, mutta rauta-arvot putosivat anemian puolelle ja nyt syön 250-300g naudanlihaa viikossa.
Aloitat lisäämällä vähän lihaa, että suolisto tottuu. Ripulia voi tulla. B12 ja rautaa joutuu syömään jos aikoo kasvissyöjänä pysyä. Itse olen pysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Aloitat lisäämällä vähän lihaa, että suolisto tottuu. Ripulia voi tulla. B12 ja rautaa joutuu syömään jos aikoo kasvissyöjänä pysyä. Itse olen pysynyt.
Maitotuotteita syön eli siitä tulee kyllä B12-vitskuja.
Oon ollut kasvissyöjä 10v eikä oo ollu mitään vitamiinin puutoksia tai anemiaa vaikken purkista syö mitään.
Minä olin nuorempana useita vuosia idealismin innoittamana kasvissyöjä. Proteiinin saaminen oli hankalaa, koska se oli vielä sitä aikaa, kun ei ollut nyhtökauroja yms. Soijarouhe oli älyttömän pahaa, herneet/pavut aiheuttivat vatsavaivoja, enkä nuorena oikein osannut/viitsinyt opetella kokkaamaan mitään hyviä kasvisruokia, saati jaksanut välittää ravintoarvoista. Se kostautui; olin väsynyt ja aneeminen.
Pikkuhiljaa liha sitten hiipi takaisin ruokavalioon. Nyt vanhenpana olen panostanut enemmän ruoanlaittotaitoihin ja esim. juuri nyhtökaurasta saa tosi maukkaan aterian, mutta en siltikään ole enää luopunut lihasta.
Olen ollut kasvissyöjä yli kymmenen vuotta ja viime vuonna huomasin raudanpuutteen oireita, ferritiiniä ei ole koskaan mitattu mutta hb on aina ollut matalahko tai viime vuosina anemian rajamailla. Aloin syödä rautalisää päivittäin noin vuosi sitten ja oireet ovat hävinneet kauan sitten. En voisi enää syödä eläimiä, eettinen vakaumus on liian vahva.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kasvissyöjä yli kymmenen vuotta ja viime vuonna huomasin raudanpuutteen oireita, ferritiiniä ei ole koskaan mitattu mutta hb on aina ollut matalahko tai viime vuosina anemian rajamailla. Aloin syödä rautalisää päivittäin noin vuosi sitten ja oireet ovat hävinneet kauan sitten. En voisi enää syödä eläimiä, eettinen vakaumus on liian vahva.
Itse olen syönyt rautaa viime elokuusta, ei silti meinaa nousta ferritiini.
Olin vegan vuoden. Lopetin pahoinvoinnin takia; en tykkää oksennella joka päivä.
Olin kasvissyöjä noin puoli vuotta, viime toukokuusta alkaen. sitten aloin syödä vähän lihaa, noin kerran viikossa. Ja sillai olen jatkanut.
Kysyttävää???
Olen ottanut lihan takaisin ruokavalioon ilman sen kummempia syitä. Tai oikeastaan olen viimeiset 30 vuotta ollut on/off kasvissyöjä, joskus pitkiä aikoja ihan vegaanina, nyt taas ihan sekasyöjänä. Itselläni on ollut hyvät rauta-arvot mutta lapseni otti myös lihan takaisin koska ei onnistunut rautatableteilla nostamaan ferritiiniä. Lapsella on ottanut tosi koville tämä, mutta koska infuusioon ei päässyt, hän sitten syö jonkin verran lihaa.
Olin yläkoulussa kasvissyöjä ehkä puolisen vuotta. Homma tyssäsi siihen, kun minä liottelin jotain sitkeitä soijapalasia vedessä samalla kun iskä teki lemppariliharuokaani vieressä.
Nyt olisi taas aika siirtyä pelkkään kasvisruokaan, mutta lykkään päätöstä kokoajan eteenpäin. :(
Kasvissyöntiä ei todellakaan tarvitse lopettaa rauta-arvojen takia, päinvastoin. Mutta asia pitää oikeasti ottaa huomioon jokapäiväisessä ruokavaliossa. Googleta kasvissyöjä rauta, vegaani raudan lähteet, googlen kuvahaulla vegan iron ym. Kaikilla aterioilla noita rautapitoisia ruoka-aineita muiden ruokien kanssa ja raudanlähteen mukana samalla myös C-vitamiinia (paprikaa lautasella, mustaherukkaa kaurapuuroon, appelsiinimehua ym.).
Vastaus kysymykseen: olin kasvissyöjä, mutta kun sairastuin masennukseen, en enää välittänyt ja söin silloin myös lihaa. Kun parannuin, eläinten oikeudet alkoivat taas painaa vaakakupissa, otin kunnolla selvää asioista ja olen nyt lähes vegaani.
On kokemusta. Mulla on veriarvot aina olleet hyvät eli en siksi palannut sekasyöjäksi . Nykyisessä asuinympäristössäni on vain helpompi olla sekasyöjä sosiaalisesti. Itse edelleen kokkaan enimmäkseen kasvista.