Onko kukaan ollut kasvissyöjä ja ryhtynyt taas lihansyöjäksi?
Olen ollut nyt 10 vuotta kasvissyöjä. Harkitsen lihan tuomista takaisin ruokavalioon koska olen aneeminen ollut melkein koko ajan. Kokemuksia?
Kommentit (24)
On ollut, esimerkiksi siskoni. 90-luvulla oli oikea kasvissyöntibuumi. Teini-ikäisiä oltiin tuolloin. Vuosituhannen vaihduttua kaikki kasvissyöjät (paitsi yksi, joka oli ollut sitä jo lapsesta asti) alkoivat pikkuhiljaa ottaa lihaa ruokavalioonsa ja hetken päästä sanoivat, että täysin lopettaneet kasvissyöjänä olemisen.
Jotkut sanoivat, että maha tulee kipeäksi, kun syö lihaa ensimmäisiä kertoja pitkään aikaan. Toisille taas ei mitään ongelmaa. Se on vain outoa, että jotkut julistivat inhoavansa lihansyöntiä ja tulevansa pahoinvoivaksi jo lihan näkemisestä ja hajusta. Sitten suunnilleen yhtäkkiä tätä ällötystä ei enää ollutkaan.
"otin kunnolla selvää asioista ja olen nyt lähes vegaani"
- millä tavalla kunnolla selvää? Tutkimalla kettutyttösivustoja?
Itsellä loppui vegaanius kun otin ihan oikeasti selvää suomalaisten maatilojen arjesta ja tuotantoeläinten elämästä.
Olin vegaani ikävuosina 15-25 ja sen jälkeen palasin takaisin sekasyöjäksi, koska niin monet proteiinia sisältävät vegaanituotteet aiheuttivat pahoja suolisto-ongelmia. Siis esimerkiksi kaikki soijatuotteet, palkokasvit, ruisleipä, kasviperäiset proteiinijauheet yms. ja ylipäätään pitkälle prosessoitu ruoka.
Nykyinen ruokavalioni sisältää paljon maitorahkaa, kanaa ja kalaa ja näillä proteiininlähteillä olen saanut onneksi suolistoni parempaan kuntoon. Maun puolesta tykkäisin kyllä enemmän kasvisruoista enkä ole oikein vieläkään oppinut pitämään lihan mausta ja olen tosi kranttu millaista lihaa pystyn syömään, käytännössä vain kana- tai possufileetä ja niistäkin leikkaan ne läskit pois. Ja mitään lihaa sisältäviä valmisaterioita en myöskään osta, kun niissäkin on vain sellaista ällölimaista läskilihaa jota en pysty syömään, hyi yök :D
Olen ap. Syön kyllä monipuolisesti, en ole tyhmä. Silti rauta on matala. Vaikka syön sitä rautalisääkin