Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Koronavirusta lukuisissa päiväkodeissa Helsingissä: lähes kaikki sairastuneet työntekijöitä - ja lapset eivät muka tartuta???

Vierailija
21.04.2020 |

"Vapaavuoren mukaan tämän hetken tiedon mukaan Helsingissä koronavirusta on löytynyt 18 eri päiväkodista. Sairastuneista 24 kuuluu päiväkotien henkilöstöön. Lapsia sairastuneista on ollut pari."

Lapsilla ei ole oireita, mutta kummasti vaan päiväkotihenkilöstö sairastuu. Millä koulujen avaamista ajavat, mm. HUS:in Timo Järvinen tämän selittävät?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisissa: ”Tämän hetken arvion mukaan henkilöstön tartunnat on pääosin saatu päiväkodin ulkopuolelta.”

Oksettaa kun aikuiset yrittävät syyttää pieniä lapsia kuin spitaalisia. Hävetkää.

Päiväkodit ja koulut ovat epidemiahautomoita. Tämä on tiedetty jo pitkään.

Ylen uutisesta tammikuulta:

"Epidemiat ovat lähtöisin pääosin päiväkodeista, toteaa pitkän linjan tartuntatautien erikoislääkäri Kirsi Valtonen Vantaalta. Hän kutsuu Suomen päiväkoteja epidemiahautomoiksi."

Mistä päiväkotihenkilöstö sitten olisi tartunnan saanut? Nyt ei pelkkä arvio riitä, kun harkitaan koulujen avaamista. Pitää selvittää tartuntaketjut.

Vierailija
82/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hanskat suojaa koronalta, se ei ihon läpi tartu. Eikä juuri miltään muultakaan taudilta.

Jos hanskoja käytetään väärin eli laitetaan hanskat likaisiin käsiin jolloin hikoavat kädet hanskan sisällä enemmänkin lisää mikrobimääriä ja sitten otetaan hanskat pois eikä huolehdita kunnon käsihygieniasta myös hanskojen riisumisen jälkeen, enemmänkin hanskojen käyttö lisää sairastumisen riskiä. 

jos hanskoja käytetään oikein eli huolehditaan käsihygieniasta ennen ja jälkeen hanskojen käytön, silloin toki niistä on hyötyä. Mutta esimerkiksi täällä ihmiset laittavat kauppaan tullessa ovella pesemättömiin, desinfioimattomiin käsiin hanskat, ja ottavat ne kassan jälkeen pois käsistä, koskettaen vielä riisuessa hanskojen ulkopintoja, ja laittavat ne likaiset hanskat taskuun. Eikä edelleenkään niitä käsiä desinfioida riisumisen jälkeen, tai jos desinfioidaan niin ei todellakaan kunnolla. se tippa huolimattomasti kämmeniin hieraisten ei auta yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele. Meidänkin yksikössä on näitä ”viihdykelapsia”. Kumpikaan vanhemmista / vanhemmasta ole missään kriittisessä työssä. Lasta ei vaan kestetä enää katsoa kotona, kun kuulemma tylsistyvät ja häiriköivät. Tuodaan sitten päiväkotiin...

Ja syy miksi esim.kaupan kassat sairastuvat harvemmin kuin pk-työntekijät. Villi veikkaus, että kassa ei hali, silitä, nukuta, pese, syötä ja paijaa asiakkaitaan. Heillä myös on suojapleksi, edes kuittia eivät enää anna. Käsidesiä on kaupan ovilla.

Meillä pk:ssa lentää yskät, aivastukset, kyyneleet ja tunkipa yksi lapsonen tänään nukkarissa sormeni suuhunsa ennen kuin ehdin kissaa sanoa.

En valita, itse olen alani valinnut. Mutta kaikille vanhemmille tämä ei ole tärkeää, oma työ tai opiskelu ja oma rauha on ykkönen.

Olen myös huomannut, että ne kolme lasta, jotka oman lapsen päiväkodissa vielä ovat hoidossa, ovat ne ryhmän kolme vilkkainta ja ns "hankalinta" poikaa...

Vierailija
84/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella lapsella tartunta ja tartuntoja useassa päiväkodissa.

Katsokaa vaan aikuiset sinne peiliin.

Vierailija
85/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos sairastuneet ovat vaan aikuisia ja lapsia pari niin MITEN ne lapset muka on tartuttanu. On niillä työntekijöillä elämää muuallakin kuin siellä päiväkodissa.

Vierailija
86/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla värikynää mukana monella tai sitten pk-seudulla asuu typeriä ihmisiä.Tampereella ei ole yksikään pärskinyt ja edes nuhaista ihmistä en ole nähnyt.

Fiksusti ihmiset käyttäytyy.

Vierailija
87/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta hitossa tartuttavat, silti jotkut hälläväliä- mammat tunkevat flunssaiset penskansa kauppoihin, ulos yskimään ja räkäkäsillään lähmimään leikkipuistoihin ym. jotta varmasti oikein leviäisi!:( Ei paljon järki saati vastuu pääätä pakota tällaisilla vanhemmilla!

Pienten lasten kuuluukin päästä leikkipuistoon.

Törkeästi puhut lapsista.

Itse asioin Prismassa ja isossa sellaisessa.

Hyvin harvoin näkyy lapsia kaupassa.

Enkä ole pienten lasten äiti vaan nuorin on 16v.

Vierailija
88/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lukea uutinen kunnolla:

Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan Liisa Pohjolaisen mukaan tartunnat on pääosin saatu päiväkotien ulkopuolella. Osa tartunnan saaneista on jo parantunut.

"Pääosin". Vähän sama kuin Hesari kirjoitti, että tartuntojen jakautuminen eri kaupunginosien kesken osoittaa että pääosin eroja kaupunginosien välillä ei ole.

Itäkeskus-Marjaniemi yli 500

Yli 500? Nyt on taas ihan sekoa, yksi nolla liikas ja 12 vielä pois.

"Itäkeskus ja Marjaniemi. Alueella oli viime viikon tietojen perusteella todettu 5,59 tartuntaa 1 000 asukasta kohden. Kaikkiaan tartuntoja oli todettu 38."

Vierailija
89/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisissa: ”Tämän hetken arvion mukaan henkilöstön tartunnat on pääosin saatu päiväkodin ulkopuolelta.”

Oksettaa kun aikuiset yrittävät syyttää pieniä lapsia kuin spitaalisia. Hävetkää.

Näihin korona-uutisiin liittyy todella paljon luetunymmärtämättömyyttä. Olen ihmetellyt asiaa. Ehkä se johtuu, kun aihealue on monelle outo ja siksi vaikea ymmärtää käsitteitä. Tässäkin kun edellinen on korjannut asiaa, niin alapeukkuja sataa. Eli halutaan pitää kiinni niistä käsityksistä joita on saanut, eikä korjata omia faktojaan.

Vierailija
90/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lukea uutinen kunnolla:

Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan Liisa Pohjolaisen mukaan tartunnat on pääosin saatu päiväkotien ulkopuolella. Osa tartunnan saaneista on jo parantunut.

"Pääosin". Vähän sama kuin Hesari kirjoitti, että tartuntojen jakautuminen eri kaupunginosien kesken osoittaa että pääosin eroja kaupunginosien välillä ei ole.

Itäkeskus-Marjaniemi yli 500

Yli 500? Nyt on taas ihan sekoa, yksi nolla liikas ja 12 vielä pois.

"Itäkeskus ja Marjaniemi. Alueella oli viime viikon tietojen perusteella todettu 5,59 tartuntaa 1 000 asukasta kohden. Kaikkiaan tartuntoja oli todettu 38."

Tuo edellinen on just hyvä esimerkki kun ei ymmärretä lukemaansa. Eli aihe on outo ja asiat ei mene helposti jakeluun. En huomannut katsoa saiko tämä jonkun korjaus alapeukkuja😁

Vierailija
91/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele. Meidänkin yksikössä on näitä ”viihdykelapsia”. Kumpikaan vanhemmista / vanhemmasta ole missään kriittisessä työssä. Lasta ei vaan kestetä enää katsoa kotona, kun kuulemma tylsistyvät ja häiriköivät. Tuodaan sitten päiväkotiin...

Ja syy miksi esim.kaupan kassat sairastuvat harvemmin kuin pk-työntekijät. Villi veikkaus, että kassa ei hali, silitä, nukuta, pese, syötä ja paijaa asiakkaitaan. Heillä myös on suojapleksi, edes kuittia eivät enää anna. Käsidesiä on kaupan ovilla.

Meillä pk:ssa lentää yskät, aivastukset, kyyneleet ja tunkipa yksi lapsonen tänään nukkarissa sormeni suuhunsa ennen kuin ehdin kissaa sanoa.

En valita, itse olen alani valinnut. Mutta kaikille vanhemmille tämä ei ole tärkeää, oma työ tai opiskelu ja oma rauha on ykkönen.

Olen myös huomannut, että ne kolme lasta, jotka oman lapsen päiväkodissa vielä ovat hoidossa, ovat ne ryhmän kolme vilkkainta ja ns "hankalinta" poikaa...

Käykö joku stalkkaamassa? Ja ehkä.geillä on hyvä syy olla päiväkodissa. Yksi syy voi olla vanhempien jaksaminen. Se pitää muuten korjata jollain kalliilla ja kaikkien elämään vaikuttavalla keinolla. Päiväkoti on halpa ja kaikille paras.

Vierailija
92/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, testillä todettuja. Itse laitan lukuihin nollan perään. Varmasti lähempänä totuutta.

Vierailija
93/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos sairastuneet ovat vaan aikuisia ja lapsia pari niin MITEN ne lapset muka on tartuttanu. On niillä työntekijöillä elämää muuallakin kuin siellä päiväkodissa.

Mistä veto, että oireettomia lapsia EI ole testattu?

Vierailija
94/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin korona-uutisiin liittyy todella paljon luetunymmärtämättömyyttä. Olen ihmetellyt asiaa. Ehkä se johtuu, kun aihealue on monelle outo ja siksi vaikea ymmärtää käsitteitä. Tässäkin kun edellinen on korjannut asiaa, niin alapeukkuja sataa. Eli halutaan pitää kiinni niistä käsityksistä joita on saanut, eikä korjata omia faktojaan.

Niin mistä kohtaa aloituksen Iltalehden artikkelista löydät kommentoimasi lauseen "Tämän hetken arvion mukaan henkilöstön tartunnat on pääosin saatu päiväkodin ulkopuolelta." - eli miten on siis oman lukutaitosi laita?

"Päiväkodeissa tapauksia

Vapaavuori kertoi, että koronavirusta on todettu myös päiväkodeissa. Vapaavuoren mukaan tämän hetken tiedon mukaan Helsingissä koronavirusta on löytynyt 18 eri päiväkodista. Sairastuneista 24 kuuluu päiväkotien henkilöstöön. Lapsia sairastuneista on ollut kaksi.

– Helsingissä on kaikkiaan 336 kaupungin omaa päiväkotia. Päiväkodit, joissa koronaa on esiintynyt, sijaitsevat eri puolella Helsinkiä.

Päiväkodeissa on tehty tarvittavat toimenpiteet tartuntojen ehkäisemiseksi. Vapaavuoren mukaan osa sairastuneista on jo parantunut. Helsingin kaupungin varhaiskasvatukseen on osallistunut lapsia noin 20 prosenttia normaalimäärästä."

Vierailija
95/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani hoidattanut koko korona-ajan 2v lastaan kun vauvan kanssa kotona. Ja isä myös. Piutpaut antaneet kaikille rajoituksille. Tuli kuva kun luuhasi iso omenassa beben kanssa tuntikaupalla. Eivät ole noudattaneet MITÄÄN ohjeita. Nää valopäät sinne päiväkoteihin koronan tuo. Itsekkyyden huippu.

Vierailija
96/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin hoitajat ja lääkärit sitten vievät lapsensa hoitoon, ellei päiväkotiin? Toki taudit tulee sairaalasta mukaan kotiin, ei voi täysin estää.

Vierailija
97/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Lasten määrä on kasvanut päiväkodeissa – ”Osalla vanhemmista alkavat lomat ja mahdollisuudet olla kotona lasten kanssa loppua”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006481951.html

Näin se valitettavasti on; ei makeaa mahan täydeltä.

Vierailija
98/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käykö joku stalkkaamassa? Ja ehkä.geillä on hyvä syy olla päiväkodissa. Yksi syy voi olla vanhempien jaksaminen. Se pitää muuten korjata jollain kalliilla ja kaikkien elämään vaikuttavalla keinolla. Päiväkoti on halpa ja kaikille paras.

"Vanhempien jaksaminen" :tällä kortilla saa nykyään vapaalipun minne vaan. Oikea uupuminen sekoitetaan pieneenkin hetkelliseen väsymiseen. Ja ennekuin teilaatte niin kokemusta on. Kun tilanne oli todella vakava, sain apua. Mutta heti kun pääsin jaloilleni, otin vastuun omista lapsistani. Ja oli rankkaa ja tylsää jne. Mutta minä itse olin valinnut lapseni.

Nyt esimerkkitapauksessani hoidatetaan lasta ihan vaan siksi että oma elämä olisi maksimaalisen nautinnollista. Ei edes kokeilla pärjäisikö oman lapsen kanssa. Heti 1v hoitoon, ja vingutaan lomat kun on niin rankkaa kun päikky ei ole auki (3-4vk heinäkuussa). Ja tietty eletään sossun tuilla ja muiden siivellä eikä hoito maksa euroakaan. Opiskellaan aina välillä toista/kolmatta ammattia kun etsitään maksimaalista ihannetta työssäkin. Somessa sanotaan kuitenkin, että rankkaa pikkulapsiaika mutta antoisaa ja kiitollinen siunattu olen.

Sukulaiseni jopa sanoi, että tämä esimerkkitapaus arvostaa perhettä ja vapaa-aikaa eikä siksi käy töissä. Kritisoi siinä minua kun käyn töissä ja maksan siis näidenkin lapsen päivähoidon, ettei isille ja äitille vaan tule hiki ikinä....

Että tälläsellä varauksella suhtaudun näihin "vanhempien jaksaminen" väitteisiin, kun lasta viedään korona-aikaan virikehoitoon, sieltä kauppaan paljain käsin, +70v. isovanhemmille, lastensairaalaan, puistoon, julkisiin liikennevälineisiin...

Vierailija
99/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö lukeneet, että tartunnat ovat pääosin muualta kuin päiväkodista?

Vierailija
100/115 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh jos hoitaa vanhuksia sairaanhoitajana niin pakko se on lapset viedä hoitoon halusi tai ei. En nyt ymmärrä kuinka tyhmiä ihmiset on kun syyllistyvät vanhempia jotka vievät lapsensa hoitoon... hohhoijaa. Ja siis pk ehkä yksi turvallisin paikka monelle huonon perheen omaavalle lapselle. Välillä jaksaa ihmetyttää ihmisten ymmärtämättömyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän