BMI 43, neuvoja ja motivointeja elämäntaparemonttiin?
Paino noussut kymmenen kilon vuositahtia ja painoindeksi nyt 43. Apua ylipainoon?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää mikä ruokavaliossasi on pielessä? Herkut, liian suuret annoskoot?
Itsellä toimi periaate: lisää hyvää, vähennä huonoa. Eli pienillä valinnoilla ja heti alusta ei tarvitse tehdä mitään täydellistä muutosta. Päätin syödä enemmän kasviksia, käydä kävelyllä, tehdä jotain hyötyliikuntaa sohvalla makoilun sijaan, tehdä hyvää kotiruokaa sen sijaan että tilaan pizzaa jne. Jos halusin herkkuja, se on ok mutta yritin harventaa herkuttelua asteittain. Vähensin kahvipullia kunnes luovuin niistä kokonaan, samoin mehujen ja limsojen kanssa. Pieniä asioita, mutta jatkuvasti mielessä tuo ajatus lisää hyvää, vähennä huonoa. Vuodessa lähti parikymmentä kiloa.
Paheeni energiajuomat ja pizza. Sekä pasta ja vaalea leipä joita menee verrattain paljon. Muuten syön terveellisesti
-apTäällä on jo monta kertaa sanottu: pieniä muutoksia, ei mitään isoa kerralla. Ihan ensin energiajuoma pois (vichyä tilalle?). Pari viikkoa kärsit ja sitten selvisit. Nukutko tarpeeksi? Unella on valtava merkitys painonhallinnassa. Sitten pieniä juttuja yksi kerrallaan. Vaa’alla en aluksi välttämättä kävisi lainkaan.
Turhaa vastailet. Tää sama provoilija on ollut täällä ennenkin. Aina on vaan eri aiheet. Yleisemmin jos kysytään yksityiskohtia, niin ei koskaan vastaa niihin. Ja mihin hän vastaa, niin ne ovat aina sellaisia vastauksia, että ei voi sitä tai tätä tehdä. Mikään ei käy, mikään ei onnistu.
Tällä kertaa näemmä aihe on se, että väittää olevansa ylipainoinen henkilö joka syö vaan pitsaa ja energiajuomia.
Pizza ja energiajuomat paheeni mutta syön muuten suht terveellisesti. Kasviksia tosin vähän
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää mikä ruokavaliossasi on pielessä? Herkut, liian suuret annoskoot?
Itsellä toimi periaate: lisää hyvää, vähennä huonoa. Eli pienillä valinnoilla ja heti alusta ei tarvitse tehdä mitään täydellistä muutosta. Päätin syödä enemmän kasviksia, käydä kävelyllä, tehdä jotain hyötyliikuntaa sohvalla makoilun sijaan, tehdä hyvää kotiruokaa sen sijaan että tilaan pizzaa jne. Jos halusin herkkuja, se on ok mutta yritin harventaa herkuttelua asteittain. Vähensin kahvipullia kunnes luovuin niistä kokonaan, samoin mehujen ja limsojen kanssa. Pieniä asioita, mutta jatkuvasti mielessä tuo ajatus lisää hyvää, vähennä huonoa. Vuodessa lähti parikymmentä kiloa.
Paheeni energiajuomat ja pizza. Sekä pasta ja vaalea leipä joita menee verrattain paljon. Muuten syön terveellisesti
-apEikös sitten pitäisi olla aika helppoa lähteä parantamaan ruokatottumuksia? Vaalea vehnä vaihdetaan täysjyvään ja pitsaa voi syödä kerran kuussa. Parhainta olisi, että itse leipoo vielä sen pitsan niin ei tule piilokaloreita.
Leipää tosin ei kannata syödä.
Energiajuomat kokonaan pois.Syön päivittäin 2-3 pizzaa tai pellillisen pikkupizzoja. Pizza ja energiajuomat nykyinen pahe siinä missä enne se oli päihteet. Ongelma myös se että lapsesta saakka olen ollut nirso ruokailuissa ja terveellisempi tumma pasta esim. tökkii jos vaihtoehtona
-ap
Tuolla historialla sinulla on suolistossa liikaa candida albicansia ja muuta huonoa flooraa ja olematon määrä hyviä bakteerikantoja. Siksi et saa mitään irti terveellisestä ruuasta. Tilanne muuttuu jättämällä huono ruoka kokonaan pois. Pureskelemalla ruoka. Käyttämällä tukena ruuansulatusentsyymejä sekä suolahappoa, mikäli vatsahappotesti näyttää matalia vatsahappoja.
Tuo huono floora tilaa itselleen sitä pizzaa ja höttöä. Kun tapat ne, ruokavaliosi ei tapa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee yksi muutos pieni kerrallaan. Hyviä tapoja aloittaa on ensin jättää vaikka kaikki nestemäiset kalorit pois. Tai päivittäinen kävelylenkki.
Turha kuvitella, että voit saman tien alkaa elää kuin joku fitnesspimu. Askel kerrallaan.
Alkoholista olen luopunut, ruokahalu kasvoi tupakoinnin lopetettua. Yhä energiajuomat pahe
-apJos juot yhden puolen litran tölkin päivässä, saat pelkästään siitä kuussa noin 7000 kaloria. Se vastaa yhtä kiloa. Jos juot kaksi tölkkiä niin kaksi kiloa. Jos jätät kaksi tölkkiä päivässä pois, laihdut vuodessa 24 kiloa jo pelkästään sillä.
Juuri tämän takia puhutaan niistä nestemäisistä kaloreista. Alkoholi, limut, maito, teen hunaja ja kahvin sokeri, mehut jne. ovat monille ihmisille jopa se ainoa syy, miksi he ovat ylipainoisia.
Ajattele, pelkästään juomien vaihtaminen kalorittomiin ja päivittäinen lenkki voisivat laskea painoasi useita kymmeniä kiloja vuodessa. Sinun ei tarvitse muuttaa kaikkea, jotta tilanne lähtisi kohenemaan.
Alapeukku, koska en usko väittämää, että teen hunaja olisi ainoa syy, että olisi ylipainoa.
Itse käytin ja käytän teessä hunajaa ja olen jo laihduttanut 20kg.Joo. Lukutaito.
Totta kai kyse on kokonaisuudesta eikä pelkkä hunaja tee läskiä, ellei sitä syö paljon.
Mutta jos syö esimerkiksi kaksi ruokalusikallista hunajaa päivässä, se vastaa noin kuutta kiloa vuodessa. Eli jos tuo määrä hunajaa tulisi sen päälle, että syö kalorintarpeen täyteen ruualla, lihoisi kuusi kiloa vuodessa. Toki jos tuo kalorimäärä tarvitaan elämiseen ja syö jotain muuta vähemmän, niin asia on eri.
Mutta jos on lihava, on kaikkein helpointa jättää nuo makeutusaineet ja nestemäiset kalorit, koska muuten koko ruokavalion muuttaminen on vaikeaa, ainakaan äkkiseltään.
Tietenkään en tarkoittanut, että normaalipainoisen pitää jättää hunaja pois. Huokaus.
"Juuri tämän takia puhutaan niistä nestemäisistä kaloreista. Alkoholi, limut, maito, teen hunaja ja kahvin sokeri, mehut jne. ovat monille ihmisille jopa se ainoa syy, miksi he ovat ylipainoisia"
Sanoit itse, että "OVAT MONILLE IHMISILLE JOPA SE AINOA SYY, MIKSI HE OVAT YLIPAINOISIA". Lukutaito? Vaiko kirjoitustaito siellä päässä?
Ja muutenkin tuolla logiikalla voitaisiin sanoa, että vaikka pinaatti on ainoa syy, miksi joku on ylipainoinen, jos syö pinaattia vaikka kalorimäärä on ylitse. Ehkä silloin pitäisi katsoa johonkin muualle, kun sitä pinaattia (tai sitä hunajaa).
Jos jotain hyvää niin edes se että sinulla on jotain selvästi pielessä ruokavaliossa, sitä on erittäin helppo lähteä muuttamaan. Sama liikunnassa.
Jostain se motivaatio vain tulee, jos se ei ole nyt niin jossain vaiheessa on. Itsellä oli BMI 41 kun tajusin oman tilanteeni, se tuli hyvin arkisessa tilanteessa, nousin sohvalta ja hengästyin. Se teki jotain joka muutti pysyvästi, sen hetken jälkeen olin vuoden päästä 60 kiloa kevyempi. Tästä on jo 15 vuotta ja olen edelleen normaalipainossa. Paino nousi kun ns lopetin laihduttamisen mutta se oli odotettavissa ja laihdutinkin liikaa.
Söin aivan normaalia kotiruokaa, lisäsin vain kasviksia ja vihanneksia lautasen puolilleen. Järkeistin välipalat ja iltapalan. Aloin liikkumaan vasta kun kiloja oli lähtenyt 30. Kävelin silloin tällöin, sitten huomasin että pystyn hölkkäämään. Se oli erittäin tehokas tapa päästä lopuista kiloista.
Olen kiitollinen siitä että osasin lähteä hyvin järkevälle linjalle alunperinkin laihduttaessa. Ei koskaan tarvinnut kieltäytyä mistään, enkä pakottanut itseäni mihinkään. Liikuin kuin siltä tuntui, joskus enemmän, joskus vähemmän.
Nyrkkisääntö on edelleen että kaikkea saa syödä, kohtuudella. Tunnesyöminen jäi pois ihan sillä että menin nukkumaan ajoissa, iltaisin kun muut nukkui, alkoi minun syöminen. En voinut enää syödä salassa. Edelleen taistelen himojen kanssa mutta ehkä jo ikäkin tekee että kroppa reagoi herkutteluun eikä tee mieli enää syödä koska tulee turvotusta ja korotuksia, väsymystä.
Tsemppiä ap sinulle, onnistut varmasti kun se motivaatio tulee. Sitten se on menoa :)
Olen yrittänyt laihduttaa aiemmin karppaamalla jolla saanut kuukaudessa nopeita tuloksia mutta kilot tulleet jojona isompana takaisin
-ap
alota ryyppääminen, ammattilaistasolla laihtuu takuulla. Kun unohtuu syöminen .
Vierailija kirjoitti:
Mikä auttaa tunnesyömiseen?, siinä missä jollain lähtee mielialasta johtuen ruokahalu syön itse enemmän
-ap
Tutkimusten perusteella väitettiin, että esim. makeanhimo menee ohi 15 minuutissa. Olen ainakin omalla kohdallani huomannut tuon pitävän paikkansa. Koita analysoida sitä tunnesyömisen halua, pallottelet sitä mielessäsi, mistä se johtuu ja mihin oikein pyrit sillä. Omia hetkellisiä fiiliksiä ei kannata kumarrella. Esim sinun tapauksessasi on selvää, että se murheeseen syöminen vain pahentaa murhettasi. Ts. elimistösi ja aivojesi mielihyväkeskus huijaa sinua. Väittävät antavansa sinulle lohtua, mutta pidemmällä tähtäimellä tekevät sinulle pahaa. Yritä korvata epäterveellisiä naposteltavia terveellisillä. Esim. makeiset ensin kuivatuilla hedelmillä ja sitten kasviksilla. Kun epäterveellisistä tottumuksista pääsee eroon, elimistö ei enää kaipaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita arkiliikunnasta: valitse portaat, vaikka aluksi riittää yksikin kerros portaita hissin sijaan.
Tämän olen tehnyt ja kulkenut portaat hissin sijaan. Liikuntaa pitäisi lisätä mutta urheilukipinä yhä puuttuu
-ap
Kun harrastat liikuntaa säännöllisesti - ei yli omien rajojesi - kehosi alkaa kaivata sitä. Sinun pitää siis itse luoda se urheilukipinä itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee yksi muutos pieni kerrallaan. Hyviä tapoja aloittaa on ensin jättää vaikka kaikki nestemäiset kalorit pois. Tai päivittäinen kävelylenkki.
Turha kuvitella, että voit saman tien alkaa elää kuin joku fitnesspimu. Askel kerrallaan.
Alkoholista olen luopunut, ruokahalu kasvoi tupakoinnin lopetettua. Yhä energiajuomat pahe
-apEnergiajuomista ehdottomasti eroon! Unirytmi kuntoon.
Unirytmin kanssa haasteita kun vuorotyö ja ruuhkavuodet
-ap
Ensin ruokarutmi kuntoon. Ahmimisen laukaisee alhainen vetensokeri+ kehitys. Käyppä lukemassa Pöperöoroffan blogia aiheesta
Syötkö aamiaista? Aloita siitä tämän lisäksi lounas, iltapäivän välipala, päivällinen ja iltapala.Keskity ensin tähän, eli syöt 5-6x vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apEnsin ruokarutmi kuntoon. Ahmimisen laukaisee alhainen vetensokeri+ kehitys. Käyppä lukemassa Pöperöoroffan blogia aiheesta
Syötkö aamiaista? Aloita siitä tämän lisäksi lounas, iltapäivän välipala, päivällinen ja iltapala.Keskity ensin tähän, eli syöt 5-6x vuorokaudessa.
Siis alhainen verensokeri + ketutus
Tsemppiä AP! En koe olevani mikään neuvomaan, koska olen itsekin ylipainoinen (10kg lähtenyt vuoden alusta, saman verran jäljellä) ja tunnesyöminen on ongelmani. Stressi vie joiltain ruokahalun, mutta minulla se vain kasvaa. Paskoina päivinä hyvä ruoka piristää mieltä. Suhteeni ruokaan on ollut ongelmallinen jo lapsuudesta lähtien, sillä kotona oli aina tapana juhlistaa kaikkea ruoalla. Äiti sai vakituisen työpaikan, meillä oli pullakahvit. Sain kokeesta hyvän numeron, tehtiin sen kunniaksi lettuja. Oli lauantai, sehän tarkoitti karkkipussia ja saunalimpparia. Nyt on vähän diippiä shittiä, mutta isäni osasi sanoa rakastavansa vain hankkimalla herkkuja/viemällä ulos syömään. En syytä vanhempiani siitä paskasta mitä olen aikuisena naamaani tunkenut, mutta paino lähti laskuun, kun ymmärsin mistä huonot tapani ovat saaneet alkunsa. Vanhoja tapoja on vaikea muuttaa, mutta se ei ole mahdotonta. Aiemmin saatoin tilata pizzan perjantain kunniaksi, mutta nyt lämmitän saunan, koska sekin on minusta ihanaa. Hyvä olo ruokkii hyvää oloa, jolloin ei enää ees tee mieli sitä pizzaa, josta tulee ähky ja ällö olo. Toivottavasti löydät joitain ei syötävää, josta saisit itsellesi hyvää fiilistä.
Mulla auto laihdutukseen ruuan ns unohtaminen. Toki helpommin sanottu kun tehty, mutta itseäni alkoi häiritsemään käsitteet kuten ruokasuhde ja tunnesyöminen. En tasan tarkkaan halunnut olevani ruokaan missään suhteessa, miettiä ruokaa koko ajan ym. Hassua mutta nyt kun en pidä ruokaa elämäni keskiössä tulee kokattua monipuolisemmin kun mietin mitä tekee sinä tiettynä päivänä mieli, eikä niin että mietin jo illalla ennen nukkumaanmenoa että mitäs sitä huomenna söisi ja valmiiksi jo huono omatunto. Ei siis mikään niin käytännön vinkki, mutta itse pudotin 10BMI yksikköä laskemalla ruuan siltä ihme valtaistuimelta minkä olin sille rakentanut.
Ootko varma, ettet oo Provo? Miten laihtuisin, en halua vähentää energiajuomia, pizzaa, pastaa, enkä voi harrastaa liikuntaa... No, laihdut, kun alat totaalikieltäytyjäksi. Et juo kaloreita volkenjaan, ja syöt vaan atetiakorvikkeita. Sisään 600-800 kcal/vrk, ja peruskulutuksen päälle liikuntaa 400-600 kcal/vrk. Tällä tavoin sain puolessa vuodessa pois 45kg. Tasapainoilu sen jälkeen puoli vuotta tarkasti ja sitten jatkoin hommaa viimeisillä kiloilla. Ja nyt olen hoikka ja pysynyt samassa painossa pitkään.
Tosta painosta jää kyllä sellaiset arvet ja riippurivat, että mitään suurta muutosta turha edes tavoitella.
Rasva tosin lähtee ensimmäisenä sisäelimistä, että ihan terveyden vuoksi voit muutaman kilon pudotta. Jos siis koet elämäsi elämän arvoiseksi(oletan, kun olit vielä toiveikas).
Vierailija kirjoitti:
Tosta painosta jää kyllä sellaiset arvet ja riippurivat, että mitään suurta muutosta turha edes tavoitella.
Rasva tosin lähtee ensimmäisenä sisäelimistä, että ihan terveyden vuoksi voit muutaman kilon pudotta. Jos siis koet elämäsi elämän arvoiseksi(oletan, kun olit vielä toiveikas).
No ei välttämättä. Itselle ei jäänyt vaikka laihdutin sen 60 kiloa. Olin normaalipainoinen kun tulin raskaaksi ja se teki mahasta löysän ja arpisen. Mutta tuo määrä minkä laihdutin, ei jättänyt ihoon tai mihinkään mitään löysää. Kieltämättä ihmettelen itsekkin koska olen nähnyt telkkarista että moni saman verran tai jopa vähemmän laihduttanut on joutunut poistattamaan nahkaa. Olen aina luullut että varsinkaan minä en olisi palautunut niin hyvin kun kerään esim arpikudosta paljon. Ikääkin oli lähemmäs kolmekymmentä tuolloin, ehkä kuitenkin tarpeeksi nuori palautumaan.
Rinnat koki isoimmat muutoksen, mutta ehkä kolmella rakkaudella ja imetyksellä oli suurempi merkitys. Eihän ne kauniit eikä kiinteät ole mutta hyvin näiden kanssa elää.
Minun bmi 3 vuotta sitten oli 33. Tänä päivänä 22. Olen tosin melko nuori (25-vuotias) joten se toki varmasti helpotti painonpudotusta, mutta itselle toimi ihan vaan se, että päätin alkaa ottaa vastuuta enkä antanut enää tunteideni tehdä ruoka- tai liikuntapäätöksiä. Lähdin lenkille en siksi että halusin vaan siksi, että olin tehnyt lupauksen itselleni. Lopulta aloin jopa pitämään liikunnasta ja siitä muodostui luonnollinen osa elämää.
Alku on vaikein. Kaikille ei myöskään sovi kaikki laihdutustavat, mutta minulle tämä on päätös jonka teen uudelleen joka päivä. Toinen vinkki, jonka voin antaa on, että ala luovuta jos repsahdat. Seuraavana päivänä sitten taas paremmin. Yksi repsahdus silloin tälloin ei pilaa kokonaisuutta, mutta siitä pitää oppia ja palata takaisin terveellisyyteen ilman tekosyitä.
Kun haluttaa mättää jotain lihottavaa pitää juoda vettä lasillinen. Tai lähteä kävelemään ulos.
Luulisi, että suurin motivaatio itselläni olisi se kuvitelma/ pelko, että lapsi tai lapset jäävät ilman äitiä, kun äiti sairastuu vakavasti vakavan ylipainon vuoksi ja jopa kuolee ennenaikaisesti. Sen pitäisi havahduttaa tarpeeksi muuttamaan elintavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apEnsin ruokarutmi kuntoon. Ahmimisen laukaisee alhainen vetensokeri+ kehitys. Käyppä lukemassa Pöperöoroffan blogia aiheesta
Syön satunnaisesti aamiaista, välillä päivän ensimmäinen ruoka lounas
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kun haluttaa mättää jotain lihottavaa pitää juoda vettä lasillinen. Tai lähteä kävelemään ulos.
Luulisi, että suurin motivaatio itselläni olisi se kuvitelma/ pelko, että lapsi tai lapset jäävät ilman äitiä, kun äiti sairastuu vakavasti vakavan ylipainon vuoksi ja jopa kuolee ennenaikaisesti. Sen pitäisi havahduttaa tarpeeksi muuttamaan elintavat.
Juon myös vettä muutaman litran päivässä. Olen isä
-ap
Ravintoterapeutille mars. Ja muutenkin tarvitset apua tuohon tunnesyömiseen.