TYKS:n ylilääkäri. Ylipaino suurempi riski vakavalle koronainfektiolle kuin tupakointi
Suomalaisten kansantauti ja viime vuosina paljon positiivista kehohypetystä ympärilleen saanut lihavuus altistaa vakaville tautimuodoille. Riski on vaikuttanut suuremmalta kuin tupakoinnin aiheuttama, ja se alkaa jo ylipainoisuudesta. 72 prosenttia suomalaismiehistä ja 62 prosenttia naisista on ylipainoisia.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/cead75f2-896b-48b9-8cf5-49de8ab0…
Kommentit (40)
Sama oli sikaflunssassa. Tupakointi ei ollut riskitekijä, vaan ylipaino.
Ylipaino nyt vaan sattuu olemaan länsimaissa hyvin yleistä. Siispä koronapandemiaan on suhtauduttava entistäkin vakavammin.
Eiköhän nyt olisi aika jokaisella lihavalla ottaa itseän niskasta kiinni. Ylipaino lisää monien sairauksien riskiä merkittävästi, ei se ole pelkkä ulkonäöllinen haitta. Terveelliset elämäntavat tuo lisää elinvuosia ja julkisen terveydenhuollon rasitus vähenee...
Olihan taas sekavasti kirjoitettu tämä aloittajan teksti. Inhottaa, kun nykyään joutuu itse arvelemaan niin paljon mistä on kyse, kun tekstistä se ei selviä. Asiavirheitäkin ihan kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nyt olisi aika jokaisella lihavalla ottaa itseän niskasta kiinni. Ylipaino lisää monien sairauksien riskiä merkittävästi, ei se ole pelkkä ulkonäöllinen haitta. Terveelliset elämäntavat tuo lisää elinvuosia ja julkisen terveydenhuollon rasitus vähenee...
Läpipaskojen ei pidä tuudittautua ajatukseen terveellisistä elämäntavoista.
Vierailija kirjoitti:
...
72 prosenttia suomalaismiehistä ja 62 prosenttia naisista on ylipainoisia.
Miksi aina pitää antaa nämä eri tiedot näissä aloituksissa????
Tuossa linkissä maintaan, että bmi ollessa 40 tai yli, niin riskit kasvaa. THL:n raportin mukaan yli 30 bmi luvut ovat: naiset 27,5% ja miehet 26,1%.
Vierailija kirjoitti:
Haastattelusta paistaa läpi se, että tämä sankari on lukenut joitain kansainvälisiä lehtiartikkeleita ja on hämillään siitä, miksei niiden informaatio pidä paikkaansa hänen omien potilaidensa kohdalla (se ei pidä paikkaansa missään päin maailmaa, vaan johtuu asianosaisten huonosta tilastomatematiikasta: ylipainoiset ovat aliedustettuina koronapotilaissa). Mutta todella pervolta vaikuttaa, että tämä ylilääkäri on näemmä katsonut kaikkia potilaitaan sillä silmällä, että kuinka läskejä he ovat. Joutaisi erotetuksi!
Missä lähde tähän ”aliedustukseen”. Kiinnostaisi lukea.
Vierailija kirjoitti:
Olihan taas sekavastikirjoitettu tämä aloittajan teksti. Inhottaa, kun nykyään joutuu itse arvelemaan niin paljon mistä on kyse, kun tekstistä se ei selviä. Asiavirheitäkin ihan kiitettävästi.[/
En osaa laittaa linkkiä, mutta itse luin tästä tämän päivän Iltalehden sivulta, missä TYKS.n ylilääkäri näin kommentoi, onhan tuota uutisoitu aiemminkin, muiden maiden lääkäreiden huomioimana.
-ohis-
Kehopositivuus jee jee,
Ettei totus sattuisi,
Ja kaikilla on hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa harmittaa niitä jotka täälläkin kitarisat suorina huuteli törkeyksiä tupakoitsijoille ja vaativat että niiltä pitäisi koronan hoito kieltää.[/
Tässä taisi käydä ne perinteiset: Pilkka osui omaan nilkkaan.
Olen ylipainoinen tupakoitsija. Saa tässä alkaa hautapaikkaa katselemaan valmiiksi.
Minä oon tosi läski, mutta keuhkojeni tilavuus on ihan kohtuullisen iso. Lisäksi verensokerini on aika yläkantissa, samoin kun kolestroli. Kieltäydyin kolelääkkeestä kuitenkin. Kuntoni, no eihän se urheilijan kuntoa vastaa mutta en mä portaissa hengästy (kävelen töissä ylös ja alas 9 kerrosta, joskus parikin kertaa päivässä), kävelen ihan reippaita lenkkejä koiran kanssa jne. Juokse en ja ajatuskin jostain kuntosalista lähinnä kuvottaa.
Sairastin koronan, viikon oli flunssan kaltaisia oireita, 2 päivää kurkkukipua ja pientä yskää, vatsa sekaisin yhden illan. Lämpöä korkeintaan 37,7 yhtenä päivänä.
En sitten tiedä mistä johtuu tämä, etten kuollut enkä edes joutunut sairaalaan.
Jossain roskalehdessä oli kuvat sadasta koronaan kuolleesta. Näistä ehkä kolme oli normaalipainoisen näköistä ja he sattuivat olemaan myös hyvin vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut puhetta läpipaskoista, vaan ihmisistä jotka syövät terveellisesti ja kohtuullisesti. Näin pysytään hoikkana. Tais kolahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut puhetta läpipaskoista, vaan ihmisistä jotka syövät terveellisesti ja kohtuullisesti. Näin pysytään hoikkana. Tais kolahtaa?
Ei se nyt ihan näin yksinkertaista ole. Esim. minä, joka ylempänä ihmettelin sitä miten paljon läskiä voi ihmisessä olla, vaikka BMI on 22, en ole ikinä syönyt terveellisesti tai kohtuullisesti. Silti pysyin hoikkana keski-ikään asti. Oma äitini on kohta 80-vuotias ja hyvin hoikka, vaikka hänkin on aina syönyt ihan mitä sattuu. Eli kyllä geeneillä on melko suuri merkitys siinä miten helposti elimistö varastoi energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä oon tosi läski, mutta keuhkojeni tilavuus on ihan kohtuullisen iso. Lisäksi verensokerini on aika yläkantissa, samoin kun kolestroli. Kieltäydyin kolelääkkeestä kuitenkin. Kuntoni, no eihän se urheilijan kuntoa vastaa mutta en mä portaissa hengästy (kävelen töissä ylös ja alas 9 kerrosta, joskus parikin kertaa päivässä), kävelen ihan reippaita lenkkejä koiran kanssa jne. Juokse en ja ajatuskin jostain kuntosalista lähinnä kuvottaa.
Sairastin koronan, viikon oli flunssan kaltaisia oireita, 2 päivää kurkkukipua ja pientä yskää, vatsa sekaisin yhden illan. Lämpöä korkeintaan 37,7 yhtenä päivänä.
En sitten tiedä mistä johtuu tämä, etten kuollut enkä edes joutunut sairaalaan.[/
Hyvät hyssykät näitä tahalleen väärinymmärtäjiä...
Puhutaan riskiryhmistä, joilla on muita todennäköisempi riski saada taudin vaikea muoto, ei se, että automaattisesti joutuu sairaalaan tai kuolee.
Jos sitten ottaisitte järjen käteen. Lisää riskiä ei tarkoita, että vain ylipainoiset sairastuvat. Tai sairastuvat vakavasti ja kuolevat. Tauti valikoi tavalla, johon löytyy viikottain jotain uutta tietoa. Veriryhmistä lähtien on puitu vaikka mitä altistavia tekijöitä.
t.BMI 23
Täällä arvellaan, että kyse on siitä, että läski painaa keuhkoja. Tuskin. Lihava on riskiryhmää, koska hänen elimistössään jyllää jo valmiiksi matala-asteinen tulehdustila. Rasvakudos erittää sytokiineja normaalistikin. Vakavaa koronaa sairastavien elimistössä käynnistyy ns. sytokiinimyrsky.
Ihmiset eivät ymmärtä, että lihavuus on jo sinänsä sairauden tila, joka tekee ihmisen haavoittuvaksi. Läski ei ole vain läskiä, vaan se on monella tavalla aktiivista kudosta. Lihavan ihmisen koko elimistö toimii kehnosti.
Kylläpä osui laihdutus sitten sopivaan saumaan :D
-10kg vuoden alusta laihduttanut