Mitä älykkäät naiset harrastavat normaalisti?
Entä nyt koronahässäkässä? Tämä ei ehkä ole aivan oikea paikka kysellä, mutta luulisi jokaisen tuttavapiiriin tälläisiä kuuluvan. Olisin hyvin kiinnostunut tietämään!
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Kerroin, että älykkäiksi tietämäni naiset harrastavat koirien kanssa, sekö on jotenkin omituista, väärin tai epätotta? En sanonut, että koiria harrastavat naiset ovat älykkäitä, enkä väittänyt myöskään, etteivät olisi, mutta nämä kaksi tohtorisnaista (ja työelämässä hyvin menestynyttä fiksua naista) harrastavat koirien kanssa. Mikä siinä on vikana?
Muuhun en ota kantaa, mutta tohtorin tutkinto ei kyllä tee ihmisestä välttämättä älykästä. Tunnen muutaman tohtorin, harva heistä on älykäs, kirjaviisautta on, mutta minusta äly tarkoittaa jotain muuta, kykyä toimia arjessa, työelämässä ja ihmissuhteissa.
Ei varmastikaan mitenkään automaattisesti, mutta kun ap teki tämän avauksen ja mietin, ketkä tuntemani naiset ovat todellakin älykkäitä, ne ovat nämä kaksi ja he kumpikin ovat tohtoreita, toinen dosenttikin. Minua vähän harmittaa, että vastaukseeni on suhtauduttu noin negatiivisesti, en todellakaan tarkoittanut sillä mitään huonoa.
Metsäenkkeilyä koiran kanssa, pianonsoittoa, maalausta, lukemista ja Ylen sarjojen katsomista.
Vierailija kirjoitti:
Maalaan, pohdin kuvallisuutta. Siinä sitä on pohdittavaa, eikä valmista tule ;)
Mutta olen keskivertoälykäs.
Sitten myös välillä mietin musiikin ja kuvallisuuteen yhteyttä, miten liike ja kuvallisuus toimii yhdessä ja valokuvan (valon) ja kuvallisuuden suhdetta. Lisäksi vielä kielen ja kuvallisuuteen suhdetta.
Jos vaikka juoksen ja heilutan käsiä, niin mietin, miltä liike näyttäisi maalausjälkenä. Miten siis aika ja kuvallisuus liittyvät toisiinsa.
Päivät menee näin. Minulla on asperger-piirteisyyttä.
Tavallisia asioita. Lukemista, käsitöitä, puutarhan hoitoa, leipomista. Toki teen nämä älykkäästi.
Olen ainakin jollain määritelmällä älykäs, koska älykkyysosamääräni puolesta pääsisin mensan jäseneksi. Harrastan videopelejä (olen nainen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaan, pohdin kuvallisuutta. Siinä sitä on pohdittavaa, eikä valmista tule ;)
Mutta olen keskivertoälykäs.Sitten myös välillä mietin musiikin ja kuvallisuuteen yhteyttä, miten liike ja kuvallisuus toimii yhdessä ja valokuvan (valon) ja kuvallisuuden suhdetta. Lisäksi vielä kielen ja kuvallisuuteen suhdetta.
Jos vaikka juoksen ja heilutan käsiä, niin mietin, miltä liike näyttäisi maalausjälkenä. Miten siis aika ja kuvallisuus liittyvät toisiinsa.
Päivät menee näin. Minulla on asperger-piirteisyyttä.
Hassua, vaikka mietin kuvallisuutta paljon, otan tosi vähän kuvia, kun kuljen vaikkapa luonnossa. Keskityn olemiseen ja nauttimiseen. En edes huomaa asioita.
Olen pöytälaatikkokirjailija, lukutoukka. Hengen ravinto ja sielun syventäminen ovat tärkeimpiä jatkuvan kiinnostukseni kohteita. Ajattelemisen aiheita on tuhottomasti ja siinä puuhassa sitä riittääkin työsarkaa! En ole akateemisesti koulutettu enkä perusta titteleistä, mutta virallisesti testattuna olen todettu mukamas älykkääksi tapaukseksi. Pidän kuitenkin itseäni keskeneräisenä, uusien asioiden ihmettelijänä ja ikuisesti matkalla olevana oppijana.
Tuttavapiiriäni miettiessäni ajattelen kolmen naisen olevan ehkäpä keskimääräistä älykkäämpiä.
Nainen 1 harrastaa matkustamista, lukemista, kirjoittamista ja ruuanlaittoa. Hän on myös poliittisesti valveutunut ja jonkin verran mukana kansalais- ja hyväntekeväisyystoininnassa.
Nainen 2 harrastaa koiria ja on mukana eläimiin liittyvissä hyväntekeväisyystoiminnoissa. Hän harrastaa myös juoksua, neulomista ja lukemista.
Nainen 3 harrastaa monelaisia käsitöitä ja taidemuotoja, puutarhanhoitoa ja lukemista.
Jossain luki, että mitä korkeampi koulutus ja hienompi ura ja työmarkkina-asema jollain naisella on, niin sitä tidennäköisemmin katsoo illalla töistä tultuaan esim tv:n hömppäohjelmia, kuten jotain dramatisoituja murhamysteereitä tai say yeas to the dress tms.
En tiedä, onko totta. Olen itse akateeminen ja hämmästyttävän menestynyt uralla ja katson noita, mutta en ole varma, pääsisinkö Mensan jäseneksi luitenkaan. Riippuu mihin älykkyyteen vertaa. Mutta sen koen, että jos lukee ja kirjoittaa työkseen, niin pitää rasittaa aivoja vapaa-ajalla jollain muulla tavalla kuin lukemalla ja kirjoittamalla. Siis jonkinlaisia muita elämyksiä sitten muiden aistien avulla, jotain kuvien katselua, käsillä tekemistä, haistelua. Vaikka liikuntaa ja puutarhan hoitoa tai metsässä kävelyä, ne ovat hyvää rentoutusta ja myös jumppaa aivoille.
Vierailija kirjoitti:
Seksiä
Älykkäät naiset nimenomaan eivät harrasta tuota. Turhaa energian tuhlausta ja liian suuret riskit.
Vierailija kirjoitti:
Salitreeniä, lenkkeilyä, pianonsoittoa, somettelua, hömpän katsomista tv:stä :)
t. korkeastikoulutettu, älykäs ja hyvässä asemassa työskentelevä nainen
Mitäköhän alapeukuttamista tässäkin oli:)? t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salitreeniä, lenkkeilyä, pianonsoittoa, somettelua, hömpän katsomista tv:stä :)
t. korkeastikoulutettu, älykäs ja hyvässä asemassa työskentelevä nainen
Mitäköhän alapeukuttamista tässäkin oli:)? t. eri
Älykkään ei tarvitse miettiä, hän tietää.
-toinen eri
Mä harrastan hevosia ja ratsastusta, moottoripyöräilyä, lukemista ja kai mä käytän niin paljon aikaa erilaisten podcastien ja puheohjelmien kuuntelemista Ylen Areenasta, että mainitaan nyt sekin. Tykkään liikkua metsissä. Kun tässä ketjussa nyt on mainittu tuo hömppä, niin sitä en harrasta. Se ei vain kiinnosta.
Minun tuntemani älykäs nainen harrastaa tanssia ja koirien kanssa urheilua.
Runoutta, luovaa kirjoittamista, maalausta, klassista laulua. Ainakin yksi hyvin hallittu instrumentti. Sen lisäksi tietysti loputtomasti kirjallisuutta. Liikunta yleensä hyötyliikuntaa, mutta sitäkin on.
Muuhun en ota kantaa, mutta tohtorin tutkinto ei kyllä tee ihmisestä välttämättä älykästä. Tunnen muutaman tohtorin, harva heistä on älykäs, kirjaviisautta on, mutta minusta äly tarkoittaa jotain muuta, kykyä toimia arjessa, työelämässä ja ihmissuhteissa.