Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että osa musiikin kuuntelijoista ei välitä sanoituksista lainkaan?

Vierailija
20.04.2020 |

En ole koskaan oikein ymmärtänyt tätä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle musiikki on tunnetila eikä siihen tarvitse mitään sanoja tai sanoituksia. 

Vierailija
42/55 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen musiikin musiikkina ja runot erikseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinkohan hevin ulkopuolella juurikaan panostetaan sanoituksiin?

Vierailija
44/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti nykyajan musiikissa hoetaan vaan peppua, tissejä ja alkoholia. Vau, mitä sanoituksia.

Vierailija
45/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua huonoja sanoituksia pilaamaan päivääni. Kuuntelen mieluiten ei-suomenkielistä musiikkia.

Myös englanninkielisiä huonoja sanoituksia on olemassa.

Ne voi väännellä omiksi mieleisikseen kun ei osaa tarpeeksi eikä lue sanoituksia.

Vierailija
46/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina ollut tärkeintä, miltä bändin soitto kuulostaa. Myös sellaiset yksityiskohdat kuin virvelin saundi, basso- ja kitarasaundit ja näiden keskinäiset suhteet ovat tärkeitä. Kyllä joskus sanoituskin on mielenkiintoinen osa kokonaisuutta, muttei se minulle ole koskaan pääasia.

Vierailija
47/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäkö johtuu? No siitä kai, että musiikki on musiikkia, ei puhetta. Hyvät sanoitukset kantavat melodiaa ja rytmiä, parhaimmillaan taitava sanoitus nivoutuu muiden instrumenttien kanssa saumattomaksi kokonaisuudeksi. Kyllähän kielen eri äänteillä on omat soundinsa ja sanojen ja tavujen rytmi voi elävöittää ja värittää kivasti pelkkää melodiaa. Väkisin päälleliimattuna jokin kauheasti sanomaa sisältävä sanoitus kömpelösti melodiaan tungettuna taas on lähinnä häiritsevää. 

Vierailija
48/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei taida koskaan kuunnella vieraskielista musiikkia, saatika musiikkia jossa ei ole laulua/sanoja. Tämä on jotain mitä en taas itse ymmärrä ollenkaan. Jää aika iso osa maailman musiikista pimentoon. Eikö olisi sama vain lukea runoja, jos sanat ovat se ainoa pointti musiikissa?

Vierailija
49/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän mestariteoksen kirjoittamiseen tarvittiin viisi ihmistä:

Baby, baby, baby oh

Like baby, baby, baby no

Like baby, baby, baby oh

I thought you'd always be mine (mine)

Baby, baby, baby oh

Like baby, baby, baby no

Like baby, baby, baby ooh

I thought you'd always be mine

Now I'm gone

Yeah, yeah, yeah

Yeah, yeah, yeah (now I'm all gone)

Yeah, yeah, yeah

Yeah, yeah, yeah

Gone, gone, gone, I'm gone

Vierailija
50/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaameinta on perus- pop- hoilotus, jossa on sanoituksena ympäripyöreitä latteuksia, ne on sitten jotain syvällistä sanomaa.

Juu, kieltämättä ihmetyttää joskus se, että ei esim. ymmärretä lieviäkään kiertoilmaisuja.

Jotain "Meksikon pikajuna"- kuplettia pidetään lastenlauluna, vaikka se on seksistinen ja sovinistinen raiskauksella vitsailu.

Kas kun ei taannoisessa"Tenavatähti"- kisassa nähty jotain pikkupoikaa hoilaamassa "Kuubalaista serenadia".

Vierailija
51/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan musiikissa olla laulua, jossa ei ole sanomaa.

Silloin muiden osa-alueiden täytyy kantaa kokonaisuutta.

Vierailija
52/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ymmärrän sanat vasta kun luen ne jostain tekstinä. Musiikki vie huomion tekstistä ja vain kertosäkeet jäävät päähän, mutta ei sanoitusten kokonaisuus jota musiikki "häiritsee".

Vierailija
53/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ymmärrän sanat vasta kun luen ne jostain tekstinä. Musiikki vie huomion tekstistä ja vain kertosäkeet jäävät päähän, mutta ei sanoitusten kokonaisuus jota musiikki "häiritsee".

Lisätään vielä että tuo koskee vain ulkomaalaisia biisejä. Nykyisin kaivan aika usein sanat jostain kun kuuntelen hyviä biisejä.

Vierailija
54/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sanoista ei saa mitään selvää. Toisinaan en kuuntele musiikkia niin tarkkaan, vaan se on lähinnä taustalla. Tykkään myös musiikista, missä ei ole sanoja ollenkaan esim. elokuvien soundtrackit.

Vierailija
55/55 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että en kuule monia sanoja oikein silloin, kun kappale soi. Osa menee ohi. Ja vasta, kun luen sanoituksen ihan tekstinä jostain, avautuu kokonaisuus. Olen voinut luulla, että kappaleessa on kyse ihan muusta.

Abban kappaleissa sanoitukset ymmärtääkseni olivat vain välttämätön paha melodioiden ympärille. Mutta esimerkiksi ei "Name of the game" -kappale ole mikään leppoisa hyvän mielen rallatus. Kertojan ääni on aika hylkiö tyyppi.

Oma lukunsa ovat tietysti kappaleet, joiden sanoituksia en ymmärrä ollenkaan, koska en osaa kyseistä kieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän