Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko kun Suomessa alettiin näyttämään kolmatta tv-kanavaa? Mitä tunteita se herätti?

Vierailija
20.04.2020 |

Itse olin tuolloin yläasteella ja muistan kuinka se herätti tyttöoppilaissa puhetta. Puhuttiin Kauniista ja rohkeista. Tuntui että pala isoa maailmaa saapui Suomeen.

Kommentit (194)

Vierailija
161/194 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ostaa 3-tv antenni erikseen. Oli aika kallis.

Vierailija
162/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton huononnus oli kanavalogot minusta sellaisia ei tarvittaisi lainkaan Suomen kanaville. 80-luku oli parasta aikaa tässäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkitsin ihan kalenteriiin 29.10.1990 kun telkkarin kanavahaku (ok-talo, antenniverkko, Pohjois-Savo) löysi kolmoskanavan, Olin vajaat 16 vuotias sillä hetkellä, ja tuntuihan se hienolta edistysaskeleelta, tuntui että on enemmän valinnanvaraa, mutta eihän määrä takaa laatua.

Vierailija
164/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tosi innoissni, vaikkaihan aluks tuli surkeita b-luokan leffoja. Niitäkin piti silti kattoo.

OT: Parikymppisena interraililla juttelin kanadalaisen kundin kans, jota harmitti kun hänelle näky vaan 100 kanavaa.

Vierailija
165/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi seisoon. Oli pakko laittaa sohvatyyny eteen. Ruiskahti vähän housuun. Sit hipsin vessaan kädelle. 

Vierailija
166/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kateutta, kun se ei näkynyt meillä asti. Serkku sitten kertoi, mitä kivoja ohjelmia sieltä tulee.

Meillä sama, ei näkynyt

Vierailija
167/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ilo, mutta mainokset oli silloinkin hiton ärsyttäviä

Vierailija
168/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan vuosi ollut 1988 kun isä viritteli anteenin niin, että saatiin kolmonen näkyviin. Asuttiin maalla, syrjässä. Koulukavereista kaikilla taisi jo tuolloin olla kanava näkyvissä. Ensimmäinen leffa mikä nähtiin sen jälkeen oli Syvä joki. Sarjoista Startrek TNG pyöri tuolloin ja oli kova juttu.  

Vierailija
169/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi antenni piti asentaa 1988 katolle nuorukaisena mitä ilman nosturia tekisi enään tänä päivänä.

Vierailija
170/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyttä Pirjo Kauppista kuolasin.

Vierailija
171/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Alkoi porvarikanava uutisineen.

Vierailija
172/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Alkoi porvarikanava uutisineen.

Maikkarin uutiset alkoivat jo 1981 eli vuosikausia aiemmin kuin kolmatta kanavaa edes oli, eikä ollut silloin edes kaapelikanavia.

Vierailija
173/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli hienoa. Minä vuonna kolmonen aloitti?

Yli 4 vuotta vanha viesti, mutta siinä 1990 tienoilla. Meillä eka ohjelma, joka tuli ruutuun näkyviin kun viritettiin kolmonen esiin oli Smurffit.

Vierailija
174/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tosi innoissni, vaikkaihan aluks tuli surkeita b-luokan leffoja. Niitäkin piti silti kattoo.

Ne "surkeat b-leffat" on monet nykyään unohdettuja klassikoita. Parempaahan ne olivat kuin tämä nykyinen, mielikuvitukseton tositv-syöpä. Ottaisin koska tahansa ruutuun takaisin semmoisetkin leffat kuin Robocop, The Wraith - kosto rajan takaa, Opposing force - kauhujen leiri, ja sen koko Chuck Norrisin tuotannon mitä silloin esitettiin.

Vierailija
175/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muistatte Nelosen alkuajoista?

80/90-luvun vaihteessa tuli tosiaan PTV4 ja sen paikalle Nelonen vuonna 1997. Tässä oli kyllä aluekohtaisia eroja hyvin paljon. Muistan erään tapauksen 2000-luvun alussa, kun eräs turkulainen nuorten parissa työskentelevä henkilö oli jossain maakunnissa käymässä eräässä nuorisotapahtumassa ja heitti Nelosen ohjelmasta tuttua läppää (oisko ollut Pulkkinen tms?), jotka "kaikki" tiesi tuohon aikaan, koska kaikki katsoi samoja ohjelmia. Siellä yleisö katsoi hiljaa ja tuijotti toisiaan. Joku kuiskasi lavalle hiljaa "ei näillä näy Nelonen" :)

Vierailija
176/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muistatte Nelosen alkuajoista?

80/90-luvun vaihteessa tuli tosiaan PTV4 ja sen paikalle Nelonen vuonna 1997. Tässä oli kyllä aluekohtaisia eroja hyvin paljon. Muistan erään tapauksen 2000-luvun alussa, kun eräs turkulainen nuorten parissa työskentelevä henkilö oli jossain maakunnissa käymässä eräässä nuorisotapahtumassa ja heitti Nelosen ohjelmasta tuttua läppää (oisko ollut Pulkkinen tms?), jotka "kaikki" tiesi tuohon aikaan, koska kaikki katsoi samoja ohjelmia. Siellä yleisö katsoi hiljaa ja tuijotti toisiaan. Joku kuiskasi lavalle hiljaa "ei näillä näy Nelonen" :)

Muistan kun joskus analogi-tv:n viimeisinä vuosina katseltiin erään tv-yhtiön kattavuuskarttaa ja jossain päin Lappia oli vieläkin pieniä saarekkeita, jossa ei Nelonen näkynyt. Siis elettiin tyyliin vuotta 2007. Eli jos ei siis ollut ostanut erillisiä kaapeli-, tai satelliittikanavapaketteja, eikä vielä hankkinut digiboksia, niin oli tosiaan joillain tässä maassa vain kolme kanavaa ihan analogitelevision loppuun asti.  

Vierailija
177/194 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erektion

Vierailija
178/194 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan katsoneeni sen kanavan avauksen, kun pöllö nousi lentoon jostakin. Olihan se jotenkin hienoa. Siihen aikaan MTV esitti parhaita sarjoja ja elokuvia.

Vierailija
179/194 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja Miami Vice tuli. Ihan paras sarja!! 

Miami Vice oli jo loppunut siihen mennessä, kun MTV aloitti omalla kanavallaan 1993. Toki MTV esitti sitä siihen aikaan, kun se vuokrasi kavava-aikaa Yleltä. Silloin se tuli lauantai-iltaisin kakkoselta.

Vierailija
180/194 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kaunarit tuli monta vuotta kolmoskanavan aloittamisen jälkeen?

Silloin kun kolmonen tuli, niin ensimmäisiä mitä mainostettiin, oli Sound of music leffa, jonka kanava esitti. Muistan kuinka televisiossa Julie Andrews pyörähteli vuoristo maisemissa. Se oli sen elokuvan mainos.

Kaunarit alkoi (valitettavasti) vuoden 1992 alkupuolella, yli 33 v sitten. Olin armeijassa silloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi