Sairaanhoitajan näkemys koronasta
Nyt tulee vuodatus, koska en voi pitää tätä tuskaa sisällä enää. Olen todella järkyttynyt Suomen koronatoimista ja kyllästynyt salailuun, valehteluun ja piiloitteluun.
Alkuun haluan sanoa, että tiedän olevani liian herkkä ja empaattinen tälle alalle. Ennen vielä pärjäsin töissä, mutta korona on romahduttanut minut täysin. Tiedän myös, että korona koskettaa meitä jokaista jollakin tapaa, eikä kaikkien ole helppo olla kotona. Tiedän myös, että kodeissa tapahtuu nyt ikäviä asioita. Olen pahoillani kaikkien niiden puolesta, joiden talous kärsii tästä. Itse olisin helpottunut, jos tästä selvittäisiin pelkällä talouden kyykkäyksellä. Pahoin pelkään, että ei selvitä.
Tiedän myös, että tästä tulee kasa ilkeitä kommentteja ja syytöksiä siitä, että haluan tuhota ihmisten talouden. En halua! En myöskään halua kuulla, että me pysäytämme Suomen vain riskiryhmäläisten takia, sillä se ei pidä paikkaansa. Tässä suojellaan meitä kaikkia.
Lehdissä ja SoMessa on puhuttu siitä, miten korona leviää liian hitaasti ja sairaaloissa olisi tilaa koronapotilaille. Kyllä, meillä on vapaita vuodepaikkoja osastolla, mutta se ei ole koko totuus. Tällä hetkellä on todella paljon työntekijöitä sairaslomalla ja kiire on todellista, vaikka teoriassa voisimme ottaa vastaan lisää potilaita. En valita kiireestä itseni vuoksi, vaaan siksi, että minulla ei riitä tarpeeksi aikaa potilaille. Kun potilas itkee peloissaan (ihan aiheesta) ja on yksin osastolla, haluaisi hetkeksi jäädä siihen lohduttamaan. En ehdi, sillä seuraava potilas odottaa. Edes omaiset eivät pääse osastolle koronapotilaan tueksi ja on kylmäävä katsoa pelkääviä nuoria potilaita yksin osastolla. Palaan tähän vielä toisessa kappaleessa hoitajien ja lääkärien psyykkeen näkökulmasta.
Ideaalitilanne ei ole se, että osasto on täynnä ja kaikki kapasiteetti maksimikäytössä. On tärkeää, että meillä on niitä vapaita vuodepaikkoja ja käsipareja auttamaan. Korona ei poissulje muita kriisejä, sairauksia tai onnettomuuksia. Tänä poikkeusaikana voi tulla uusi Konginkankaan bussiturma, Jokelan kaltainen tragedia tai esimerkiksi noroepidemia. Meillä tulee olla valmiuksia hoitaa myös nämä potilaat. Kollegani Espanjasta ovat kertoneet, että siellä esimerkiksi onnettomuuspotilaita ei enää oteta sairaalaan joillakin alueilla, sillä ei ole ketään hoitamassa heitä eikä tilaa sairaalassa. Kaikella hellyydellä ja rakkaudella, näin keväisin on myös paljon tapaturmia, kun ihmiset remontoivat kotona ja mökillä ja tekevät raivaushommia pihalla. Niihinkin pitää varata resursseja.
Koronan tarttumiseen vaikuttaa se, kuinka paljon virukselle altistuu. Mitä vähemmän potilaita osastolla, sen pienempi altistuminen. Emme varmasti toivo sitä, että henkilökunta kaatuu koronaan. Silloin ei laumasuojat lohduta.
Jatkan tekstiä seuraaavalla tauolla :D
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Mistähän ajattelet, että sulle ja muille hoitajille maksetaan palkkaa kun talous ajetaan alas?
Ei kiinnosta. Se vaan on pakko maksaa tai vaihtoehtoisesti pärjätä ilman hoitajia. Itse en niin välitä vaikka sitten loppuisi työtkin ja työllistyn kyllä muuallekin mutta ei hoitoalaa voida ajaa alas. Se vaan on pakko kaivaa kuvetta ja maksaa. Pakko mikä pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän ajattelet, että sulle ja muille hoitajille maksetaan palkkaa kun talous ajetaan alas?
Ei kiinnosta. Se vaan on pakko maksaa tai vaihtoehtoisesti pärjätä ilman hoitajia. Itse en niin välitä vaikka sitten loppuisi työtkin ja työllistyn kyllä muuallekin mutta ei hoitoalaa voida ajaa alas. Se vaan on pakko kaivaa kuvetta ja maksaa. Pakko mikä pakko.
Julkinen terveydenhuolto voidaan kyllä ajaa jos ei aivan kokonaan alas niin hyvin pieneksi. Siitä on esimerkkejä maailmalla mm. USA on siitä melko hyvä esimerkki. Aina on niitä jotka tarvitsevat sitä ja joilla on tarvittaessa varaa maksaa palveluista vaikka vakuutusten muodossa. Olisiko se sitten yhteiskunnan jos niin tapahtuisi? Niin kuitenkin tapahtuu jos me emme arvosta julkista terveydenhuoltoa ja sen toimijoita.
Sairaanhoitaja täällä kirjoitti:
Minun työpaikalla on aina kiire ja usein potilaita ylipaikoilla joten tämä Corona hässäkkä ei nyt kauheasti ole muuttanut työnkuvaa, eristys potilaita on hoidettu ennen tätä Coronaakin. Vielä on suojavarusteita mutta varmaa on se että jos ne loppuisi niin yhtään Corona potilasta en suostu hoitamaan ilman asianmukaisia suojia.
Sinä menet hoitamaan kun työnantaja sanoo että menet. Teet työsi niillä välineillä mitä on annettu. Kiirettä on muillakin ja vielä enemmän, kuin teillä hoitohenkilöillä.
Hoitajat saa itse ottaa kornan ku siitä koko ajan puhutte
Suomen laki ei salli hoitajien vaihtaa alaa. Nyt on puolen vuoden irtisanoutumisaika poikkeusolon takia. Tämä siis tiedoksi "vaihda alaa" - tyypeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia riittää aina, oli tilanne mikä tahansa. Uusia koulutetaan koko ajan ja entisetkään eivät uskalla lähteä mihinkään, kun ei ole muuta työtä.
Hoitaja täälläkin. Tämä tilanne näyttäytyy kovin eri tavoin eri puolilla. Toimin itse psykiatrialla ja tässä näkee "silmästä silmään" miten AP:n kannattamat henkeä säästävät rajoitteet myös raunioittavat monia ihmisiä. Sulut tarkoittavat monen mt-potilaan kannalta hoitokontaktien, terapioiden, kuntouttavan työtoiminnan, perhetyön ym tukitoimien katkeamista. Uskallan väittää, että tämä kevät näkyy myös itsemurhapiikkinä. Monen aiemmin pärjäävän ihmisen henkinen vointi on romahtanut kevään aikana. Monessa perheessä eletään täydessä kriisissä. Ymmärrän oikein hyvin rajoitteet, mutta tietoisuus sen vaikutuksista saa väkisin myös kyseenalaistamaan niitä. Toivoisin hieman näkökulmaa asioihin. Rajoitteiden kyseenalaistaminen ei tarkoita suoraan välinpitämättömyyttä.
Enkä todellakaan ole vaihtamassa alaa. Pidän ja arvostan työtäni. Kohtaan potilaita päivittäin. Se ei ahdista minua. Korona voi tulla tai olla tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja täälläkin. Tämä tilanne näyttäytyy kovin eri tavoin eri puolilla. Toimin itse psykiatrialla ja tässä näkee "silmästä silmään" miten AP:n kannattamat henkeä säästävät rajoitteet myös raunioittavat monia ihmisiä. Sulut tarkoittavat monen mt-potilaan kannalta hoitokontaktien, terapioiden, kuntouttavan työtoiminnan, perhetyön ym tukitoimien katkeamista. Uskallan väittää, että tämä kevät näkyy myös itsemurhapiikkinä. Monen aiemmin pärjäävän ihmisen henkinen vointi on romahtanut kevään aikana. Monessa perheessä eletään täydessä kriisissä. Ymmärrän oikein hyvin rajoitteet, mutta tietoisuus sen vaikutuksista saa väkisin myös kyseenalaistamaan niitä. Toivoisin hieman näkökulmaa asioihin. Rajoitteiden kyseenalaistaminen ei tarkoita suoraan välinpitämättömyyttä.
Enkä todellakaan ole vaihtamassa alaa. Pidän ja arvostan työtäni. Kohtaan potilaita päivittäin. Se ei ahdista minua. Korona voi tulla tai olla tulematta.
Mutta entä jos heidän annettaisiin altistua, miten he sitten voisivat?
Vierailija kirjoitti:
Terapiatyötä tehdään nykyään paljon myös verkon kautta. En ole kuullut että terapioita olisi keskeytetty koronan takia. Kyllä esim. psykologit käyvät koko ajan töissä. Suhtaudun kyllä hyvin kriittisesti näihin viestisi väitteisiin tukitoimien katkeamisesta. Minun ymmärtääkseni nimenomaan on huolehdittu, että mt-kuntoutujien tärkeimmät tukitoimet jatkuvat katkeamatta. Ärsyttää tämä perusteettomasti väitetään, että kaikki palvelut ois nyt keskeytetty eikä ihmisistä pidettäis nyt huolta. Väitän että ei pidä paikkaansa. Työskentelen myös itse alalla. Kokoajan tässä painetaan töitä ja huolehditaan hädänalaisista.
Kiitos aloittajalle ja voimia sinne työhön ♥️ jatkossakin. On surullista lukea negatiivisia kommentteja sairaanhoitajien raskaasta arjesta. Kun on itse makoillut vuosien varrella päivystyksessä tai osastolla, niin on nähnyt läheltä, mitä se kiire voi pahimmillaan olla. Nyt olen ollut vapaaehtoisessa karanteenissa useat viikot, eikä tulisi mieleenikään lähteä kuormittamaan sairaanhoitoa saamalla tartunnan tieten tahtoen. En voi olla muuta kuin kiitollinen sairaanhoitajille kaikesta hoidosta, mitä olen elämäni varrella saanut 🌹
Vierailija kirjoitti:
Kiitos aloittajalle ja voimia sinne työhön ♥️ jatkossakin. On surullista lukea negatiivisia kommentteja sairaanhoitajien raskaasta arjesta. Kun on itse makoillut vuosien varrella päivystyksessä tai osastolla, niin on nähnyt läheltä, mitä se kiire voi pahimmillaan olla. Nyt olen ollut vapaaehtoisessa karanteenissa useat viikot, eikä tulisi mieleenikään lähteä kuormittamaan sairaanhoitoa saamalla tartunnan tieten tahtoen. En voi olla muuta kuin kiitollinen sairaanhoitajille kaikesta hoidosta, mitä olen elämäni varrella saanut 🌹
Jaaha, Tehyn viestintä saapui palstalle :-D
Punaiset ruusutkin niin kuin SDP:n logossa. Hienoa toverit!
Hoitajat ovat ruusunsa ansainneet 🌹🌹🌹vaikka ei ne eivätkä aplodit heidän työtaakkaansa helpota. Ovat vain vilpitön kiitos pitkäaikaiselta potilaalta kehäkolmosen ulkopuolelta.
AP täällä hei. Kiirettä on pitänyt, mutta nyt saa "taas" levähtää vapaalla.
Järvisen Asko ehdotti tänään, että annetaan koronan kulkea rauhassa terveiden läpi. Haluaisin tietää miten he määrittelevät terveen ja mitkä sairaudet tai perinnölliset riskitekijät tekevät sinusta riskiryhmäläisen.
Hoitajan näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että iso osa kollegoista tulee saamaan taudin ja olemaan pois pelistä. Ennen kuin joku viisastelee suojauksesta töissä, selitän miksi. Me hoitajat elämme myös töiden ulkopuolella. Pitää käydä kaupassa, apteekissa, joskus jopa itse potilaana lääkärissä. Moni kulkee julkisilla töihin, sillä varaa autoon ei välttämättä ole. Meitä on myös perheellisiä ja joku perheenjäsenistä voi tuoda koronan kotiin.
Tällä hetkellä ihan parikymppisiä terveitä nuoria sairastaa koronaa yli kuukauden ja joutuu olemaan vuodelevossa (pahimmillaan sairaalassa) tämän ajan. On vahvoja viitteitä pysyvistä vammoista esimerkiksi keuhkoissa ja munuaisissa. Ylipäänsä toipuminen rankasta taudista voi viedä jopa puoli vuotta. Kustannukset yhteiskunnalle eivät ole pienet. Toivon, että myös kuntoutukseen on varattu resursseja jo nyt. Sen tarve tulee todennäköisesti hallitukselle, STM:lle ja THL:lle yllätyksenä, ei meille hoitajille. Ottakaa tästä vaikka kuvankaappaus, niin voitte muistella kun yllätytään taas.
Kun tartuntamäärät lähtevät nousuun ja etulinja kaatuu, on mielenkiintoista nähdä miten sitten toimitaan? Pahoitellaanko virhettä ja luvataan ensi kerralla suunnitella paremmin?
Jos tartunta leviää vapaasti esimerkiksi jonkin viraston henkilökunnan keskuudessa, ei sinnekään saada tuosta vain henkilökuntaa. Laajasti leviävä vaarallinen sekä tuntematon tauti halvaannuttaa tehokkaasti yhteistkuntaa.
En sano, että olisin välttämättä oikeassa kaikesta ja tiedän, että me hoitajat olemme keskimääräistä tyhmempiä suuren yleisön mielestä. Osa meistäkin lukee vapaa-ajallaan lääketieteen julkaisuja ja on kiinnostunut aiheesta. Se, ettei ole opiskellut virologiksi tai lääkäriksi ei sulje pois sitä, etteikö näistä asioista voisi ymmärtää ja osata ajatella omaa nenää pidemmälle.
Suositukseni on, että riskiryhmäläiset hakevat nyt pitkää MT saikkua ja suojaavat itsensä. Meillä tehdään vaarallista ihmiskoetta.
Voisiko joku muu ammattilainen esimerkiksi lääkäri tulla puhuaman tänne järkeä? Tunteikkaat hoitajat eivät saa nyt aiheuttaa hysteriaa.
Miksi pitää aina haukkua meitä hoitajia? Onko tämä koronakin nyt meidän syytämme?
Mitä siinä nillätät? Tee työsi ja jätä ajattelu hevosille. Nyt sattui vaan osumaan suurempi kakka just sun alalle / sun kohdalle. Se ei oo sinun syysi eikä kenenkään muunkaan ja kukaan ei tule sua tässä auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä nillätät? Tee työsi ja jätä ajattelu hevosille. Nyt sattui vaan osumaan suurempi kakka just sun alalle / sun kohdalle. Se ei oo sinun syysi eikä kenenkään muunkaan ja kukaan ei tule sua tässä auttamaan.
Entä kun meitä hoitajia ei kohta ole, kun kaikki saamme koronan? Olen TYKS:ssä töissä ja täällä nyt jo paljon porukkaa saikulla. Entäs kun epidemia lähtee kunnolla käyntiin? Että siinä sulle nillitystä. En minä ainakaan omasta jaksamisesta ole niin huolissani kuin siitä, että potilaat kuolee käsiin kun ei ehdi hoitaa.
Kiinnostaako veritulppa? Saattaa tulla koronan kanssa kaupanpäällisenä, ihan terveelle kans.
Nyt on lääkäreitä kuollut. Kuinka monta kuollutta pitää olla, että rajoitukset ja maskit alkavat kelvata? Riittääkö 100 000?
Miksi opiskelit sairaanhoitajaksi? Vuosia on hoitajat mussuttaneet pullaa kantiinissa ja nyt kun pitäs tehdä töitä itkenään.