Onko noloa mennä opiskelemaan puhtausalaa (siivous)
Eihän se mitään rakettitiedettä ole, mutta opiskelun myötä voisi saada varmemmat otteet tekemiseen, olisi mahdollista vähän valita minne työllistyy, esimerkiksi sairaaloihin ei yleensä vaan kävellä suorilla työskentelemään. Mutta miten kehtaisin edes sanoa ääneen mitä opiskelen? Muut opiskelee jotain hienoa, kauppatieteitä, kasvatustieteitä, psykologiaa. Miltä siinä jatkumossa kuulostaa, jos minä opiskelen alaa, jota on perinteisesti emännät tehneet navetassa heti avioliittoon päästyään, osanneet syntymälahjana. Jos vaan voisi, menisin suoraan työelämään. Ei se hävetä yhtään, mutta jotkut voi pyöritellä silmiään että sellaista alkaa ensin opiskelemaan. En laita tuota sanaa lainausmerkkeihin, koska en koe asiaa niin, mutta monet tuttavat voisivat laittaa. Siksi pelottaa kertoa suunnitelmistani.
Kommentit (24)
On se kyllä paha, siinä kun päätyy varmasti töihin.
Minusta yksi maailman tärkeimmistä ammateista on nimenomaan siivooja. Kaikki olisi p*skan peitossa ja millainen paikka sairaala olisi esimerkiksi ilman siivoojia..? Alipalkattuja ovat ainakin sairaalassa.
Ei ole noloa. Arvostan siivoojia suuresti, ilman heitä hukuttaisiin p*skaan. Näiden hienojen kauppatieteilijöiden johdostahan sitä p*skaa tuotetaan koko ajan enemmän ja enemmän, koska kapitalismi ja jatkuva kasvu
Oletko nyt ihan tosissasi? :( Mitähän tämän alan ammattilaiset ovat aloituksestasi mieltä? Mielestäsi ei yhtään loukkaavaa? Täysi kunnioitus täältä kaikille siistijöille! Niinhän se näköjään on, että kunnioitusta ei ole, mutta heti huomataan, jos työt jää tekemättä. Ja millaisia paskojia ollaan työ- ja julkisilla paikoilla. Ei käsipyyhettä roskikseen saada ja kustaan lattiat.
Kannattaisi tutustua ensiksi alaan ennenkuin tulla sanomaan noin että ilman koulutusta pärjää. En missään nimessä haluaisi sellaista työntekijää esim vanhainkotiin. 🤦♀️
Ei ole noloa. Kyllä monet tietävät ettei nykyään välttämättä saa siivoustöitä ilman jotain koulutusta.
Ja muuten, vaikka olisi yliopistokoulutus, ei välttämättä saa sen alan töitä tai mitään töitä. Itse olen maisteri ja teen matalapalkkaisia osa-aikatöitä, jotka kyllä vähän edes liittyvät opiskelemaani alaan.
Ei ole. Mä opiskelin laitoshuoltajan ammattitutkinnon siivoustyön ohella.
Siivousala työllistää varmasti jatkossakin. Jos sinulla on kunnianhimoa, voit pyrkiä esimiestehtäviin tai yrittäjäksi. Silloin ainakin pitää koulutuksen olla kunnossa.
Mutta oli asia mikä vain, kannattaa opetella olemaan jatkuvasti ajattelematta, mitä muut ovat mieltä ja miltä asiat ulospäin näyttävät. Sinun pitää elää omaa elämääsi.
Mua hävettäisi olla siivooja. Häpeän nykyistäkin työtäni sihteerinä. Kunnon pskaduunia jonka va mmainenkin osaa tehdä ja palkka huono
Laitoshuoltajista on pulaa, joten moneen sairaalaan on mahdollista päästä oppisopimuksella opiskelemaan, kannattaa kysyä sieltä suoraan!
Teet juuri niinkuin itse haluat. Mitä sinä muiden mielipiteistä välität, itseäsi varten sinä elämääsi täällä elät. Joten hae opiskelemaan, jos haluat. Siivousala on loppujen lopuksi todella kiehtova maailma, joka on tehostettu monessa suhteessa tarkaksi. Ajankäyttö valitettavasti joskus liiankin tarkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi tutustua ensiksi alaan ennenkuin tulla sanomaan noin että ilman koulutusta pärjää. En missään nimessä haluaisi sellaista työntekijää esim vanhainkotiin. 🤦♀️
Toimistossa pärjää. Eiköhän aika moni neljänkympin korvilla oleva mamma täällä ole joskus nuorena ollut kesätöissä toimistosiivoojana. Nykyään tuo ala on varattu vähän kauempaa tuleville, rekryäjät tietävät kyllä, että ovat ahkerampia ja vähään tyytyväisempiä.
Ei todellakaan vaatinut kuin että kerran näytettiin mitä ainetta käytetään missäkin ja missä järjestyksessä tilat käydään läpi. Tiedän tiedän, lattioiden vahaamiset sun muut ovat eri juttu. Nykytoimistoissa tosin tuppaa olemaan kokolattiamattoja, niitä ei ainakaan vahata.
Viimeksi kun tästä asiasta tapeltiin palstalla, siivoojat rivissä huusivat miten toimistossa ei voisi tehdä töitä kauaakaan, jos siellä ei käytäisi siivoamassa. Voi olla, mutta en ole nyt yli kuukauteen käynyt toimistolla. En tiedä onko siivoojakaan. Omat työni sujuvat kuten ennenkin. :)
On noloa. Et voi mennä. Riittääkö nyt, ettei tarvitse taas viikon kuluttua samaa kysyä?
Ei tietenkään ole noloa! Siivojilla saisi olla huippupalkka.
Vierailija kirjoitti:
Mua hävettäisi olla siivooja. Häpeän nykyistäkin työtäni sihteerinä. Kunnon pskaduunia jonka va mmainenkin osaa tehdä ja palkka huono
Oletko sitten jotenkin vajaa, ettet muuta työtä saa? Tosiaan kyllä arvostan meidän firman sihteeriä todella paljon. Tekee oikeasti vaativaa duunia eikä kyseessä ole mikään kahvin keittely ja papereiden kopiointi.
Noloa on olla menemättä omaa polkuaan peläten, mitä muut ajattelevat! Minä lykkäsin lähihoitajaopintoihin hakemista vuosikaudet, kun mietin, mitä muutkin ajattelevat. Kun puhuin haaveestani, silloinen poikaystäväni sanoi, että ei missään halua nähdä minua opiskelemassa lähihoitajaksi.
Kun sitten lopulta tympäännyin täysin omaan alaani, sisuunnuin ja hain kouluun, tiesin heti ensimmäisessä harjoittelussa, että tämä on minun juttuni. Koskaan ennen ei työhön meneminen ole ollut samalla tavalla mielekästä. Ja tämä onni oli mennä ohi ihan vain, koska "mitä muutkin ajattelevat". Nyt olen ollut alalla kohta kymmenen vuotta.
Yksi sukulainen ja satunnaiset ihmiset kyselevät edelleen, mitä ajattelin tehdä isona ja hokevat, että on typerää tehdä tällaista työtä, kun olisi mahdollisuudet muuhunkin.
Jos siivousala sinua kiinnostaa, lähde ihmeessä opiskelemaan!
Siivoaminen ei ole noloa ja nykypäivänä siivoustöitä tekee moni sellainen, jonka koulutus on muulle alalle, mahdollisesti korkeakin koulutus. Monilla niistä aloista ei ole töitä, siivoojille töitä riittää ja terveydenhuollon kohteiden ulkopuolella ei sitä koulutusta kyllä kysellä. Mutta jos haluaa vakituisen kokoaikatyön ja/tai työllistyä terveydenhuoltoon tai muuhun tarkemmin siivottavaan paikkaan, niin varmasti kannattaa opiskella alan tutkinto. Jos joku sitä pitää jotenkin nolona, niin on lähinnä itse nolo.
Ei ole noloa! Siivousalalla sitäpaitsi osaavat ja motivoituneet etenee nopeasti esimiestehtäviin tai yrittäjiksi. Ylpeästi eteenpäin!
Hyvin. Nyt koronan aikaan puhtausalan ammattilaisia kaivataan