IS: Tutkija: Koronaepidemian taltuttamista haittaavat ohjeistuksista piittaamattomat vapaamatkustajat: ”Eivät välitä suosituksista”
He arvioivat henkilökohtaisen riskin pieneksi. He eivät välitä yleisistä suosituksista ja voivat kokoontua isoissa ryhmissä. He ajattelevat, että ”jos he saavat tartunnan, he saavat tartunnan”.
Kyse on Paakkarin mielestä paitsi tahtotilasta, myös osaamisen riittävyydestä reagoida annettuihin velvoitteisiin.
Onhan tuo nähty, että ne joille kaikki annetaan ilmaiseksi eivät kunnioita lainkaan yhteiskunnan sääntöjä ja ohjeistuksia. Suuri osa heistä ei ole edes suorittanut varusmiespalvelusta.
Kommentit (117)
Mulla taas on mitta täynnä tätä syyllistämistä korona varjolla! Siinä vaiheessa kun päälleni on useasti räitty ohimennessä ronskisti en jaksa itse välittää paljon,kun joku syyllistää sit mua ruokakaupassa (liian usein)käynneistä. Kuljetuspalvelut on tukossa näinä aikoina ja kaikki lisämaksut köyhälle miinusta vaan lisää.
V**uttaa tämäkin "korona-työttömien"ym. nyt nköyhtyneiden hyysääminen, kyllä muut jo ennestään köyhät saisi ihan rauhassa kuolla koronaan tai vaikka nälkään eikä ketään kiinnostaisi p**kaakaan!edelleenkään, päinvastoin hyvillään olisivat tämän kastin "vapaamatkustajien"poistumisesta! Mulle olisikin kyllä ilo kuolla vaikka tähän koronaan, en yksinkertaisesti jaksa tätä ihmiskunnan mulqvistisuutta enää yhtään. Ja siis nuo tekoyuhät syyllistäjät on niitä kaikista pahimpia itse, milloin missäkin asiassa muinakin aikoina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedättekö mitä. Teit niin tai näin: tulet erittäin todennäköisesti saamaan tartunnan ennemmin tai myöhemmin. Tämä on todettu tosiasia joten miksi pelätä? Eläkää elämää niin kauan kuin sitä on. Pelossa eläminen ei ole elämää.
Ei tässä pelossa eletä. Ja itsekin ajattelen sen jossain vaiheessa sairastavani. Mielummin sitten, kun sairaus tunnetaan paremmin ja on jotain lääkettä ja kapasiteettia hoitaa sitä. Jokainen järkevä ihminen suhtautuu ohjeisiin vakavasti ja noudattaa niitä, vaikka ne tuntuvat vaivalloisilta. Ei se tarkoita hysteriaa tai pelkoa, vaan järkeä ja ajattelukykyä ja ehkä sivistystä. Olen asunut monessa kehitysmaassa ja ihmetellyt koko koronan ajan, että oikeasti klo suomalaisille pitää vääntää rautalangasta asiat samalla tavalla kuin lukutaidottomalle ja muutenkin kapean elämä kuvan omaavalle kehitysmaalaiselle???
Jos koet tyhmyyttä ympärilläsi, niin hyväksy se. Jos olet oikeassa tuossa tyhmyyden arviossasi ja siinä että kuulut fiksumpaan kymmenykseen, niin sinun pitäisi ymmärtää olla ottamatta pulttia tyhmyydestä, kun ei sitä tyhmyyttä voi parantaa.
Oletko sittenkään niin fiksu? Mieti sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedättekö mitä. Teit niin tai näin: tulet erittäin todennäköisesti saamaan tartunnan ennemmin tai myöhemmin. Tämä on todettu tosiasia joten miksi pelätä? Eläkää elämää niin kauan kuin sitä on. Pelossa eläminen ei ole elämää.
Ei tässä pelossa eletä. Ja itsekin ajattelen sen jossain vaiheessa sairastavani. Mielummin sitten, kun sairaus tunnetaan paremmin ja on jotain lääkettä ja kapasiteettia hoitaa sitä. Jokainen järkevä ihminen suhtautuu ohjeisiin vakavasti ja noudattaa niitä, vaikka ne tuntuvat vaivalloisilta. Ei se tarkoita hysteriaa tai pelkoa, vaan järkeä ja ajattelukykyä ja ehkä sivistystä. Olen asunut monessa kehitysmaassa ja ihmetellyt koko koronan ajan, että oikeasti klo suomalaisille pitää vääntää rautalangasta asiat samalla tavalla kuin lukutaidottomalle ja muutenkin kapean elämä kuvan omaavalle kehitysmaalaiselle???
Niin, Suomessahan ei ole viranomaisohjeissa ollut mitään järkeä tai johdonmukaisuutta missään vaiheessa. Jos he olisivat pyrkineet selittämään strategiansa niin kuin kehitysmaalaisille, hekin olisivat ehkä joutuneet ajattelemaan asian loppuun asti. Nykyisissä toimissa ei ole järjen häivääkään eikä niitä tue mitkään luvut eikä tieto koronaviruksen käyttäytymisestä.
Jotenkin karmivaa, että vauvapalstalla sanottiin ensimmäisenä koulujen sulkemispäivänä, että toimenpide tehtiin aivan liian aikaisin jos tarkoitus oli ylläpitää tasaista sairastamistahtia. Siis vauvapalstalta löytyy parempi asiantuntemus kuin THL:stä.
Vierailija kirjoitti:
Totta: Useimmat meistä saavat viruksen!oo
Totta: on paljon parempi saada virus vaikkapa puolen vuoden päästä kuin nyt. Miksi? Koska koronan hoitomuodot ja lääkkeet kehittyvät koko ajan, vaikka rokotetta ei olisi. Puolen vuoden päästä meillä on hyvin testattuja lääkeprotokollia taudin helpottamiseen, ehkä jopa kotikäyttöön.
Lisäksi ehdin itse kohottaa kuntoa ja vastustuskykyä ennen kuin se iskee joko tyrmäten tai vain tönäisten.Toistaiseksi kaikki lääkkeet on kokeellisia. Haluatko vakavasti sairastuessasi olla koekaniini vai saada hyväksi todettua lääkettä ja hoitoa?
Tämä on minun logiikkani eristäytymiseen. En voi tietää saanko taudin pahana tai mutatoituneena. Lisäksi puolen vuoden päästä hoitohenkilökunnassa on varmasti jo paljon immuniteettia, ja kaikkia suojavarusteita on paremmin saatavilla.
Tämä oli erinomainen kirjoitus ja tulen tähän kyllä viittaamaan oman ystäväpiirini välinpitämättömille. Ja jos joku välttämättä haluaa olla tämän ensimmäisen aallon sairastaja, niin on silti kohtuullista hillitä sairastumistahtia, jotta meidän rajallinen hoitohenkilökuntakin voi elää ihmisarvoista elämää eikä olla töissä 24/7 riskeeraamassa myös oman terveytensä
Ja av-mammatko tietävät, että koronavirus on kitkettävissä erityisesti Suomesta? Ei onnistu! Eihän noita kausi-influenssaviruksiaakaan ole pystytty kitkemään. Ne kiertävät jatkuvasti maailmaa jamuuntuvat koko ajan. Uskon, että sama koskee koronavirusta. Maailmaakiertäessään sen teho saattaa heiketä samalla kun sekin muuntuu vähitellen. Jos saadaan aikaan tehokas rokote, niin on mahdollista, että virus siirtyy sellaisiin maihin, joissa ei ole varaa rokottaa asukkaitaan. Mutta matkailijoiden mukana se kuitenkin palaaaina uudelleen sinnekin,mistä kuviteltiin sen jo kadonneen. Eihän tuhkarokkokaan ole kadonnut minnekään tai keuhkotuberluloosi,vaikka niin sinisilmäisesti meilläkin kuviteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Totta: Useimmat meistä saavat viruksen!
Totta: on paljon parempi saada virus vaikkapa puolen vuoden päästä kuin nyt. Miksi? Koska koronan hoitomuodot ja lääkkeet kehittyvät koko ajan, vaikka rokotetta ei olisi. Puolen vuoden päästä meillä on hyvin testattuja lääkeprotokollia taudin helpottamiseen, ehkä jopa kotikäyttöön.
Lisäksi ehdin itse kohottaa kuntoa ja vastustuskykyä ennen kuin se iskee joko tyrmäten tai vain tönäisten.Toistaiseksi kaikki lääkkeet on kokeellisia. Haluatko vakavasti sairastuessasi olla koekaniini vai saada hyväksi todettua lääkettä ja hoitoa?
Tämä on minun logiikkani eristäytymiseen. En voi tietää saanko taudin pahana tai mutatoituneena. Lisäksi puolen vuoden päästä hoitohenkilökunnassa on varmasti jo paljon immuniteettia, ja kaikkia suojavarusteita on paremmin saatavilla.
Tämä! Ja tähän voisi vielä lisätä että kuinka moni oikeasti haluaa sairastaa kesällä? Jos sattuu tulemaan hellekesä ja korona jyllää pahimmillaan, niin ruumita tulee ihan eri tahtiin kuin nyt!
Asuisinpa Ruotsissa niin saisi olla rauhassa ilman näitä pahimpia noita(korona)vainoajia edes! Olisi omissa käsissä jääkö kotiinsa vaikka vuodeksi istumaan vai eläisikö pääpiirteittäin normaalisti, toki hyvää hygieniaa noudattaen eikä tahallaan muita kohti sylkien ym.kuten kylläö Suomessakin tehdään yhä, ja sitten syyllistetään jotain lenkkeilijää tai kaupassa käyjiä. Järki päässä mutta ei hysterian vallassa jatkuvasti muita arvostellen ja syytellen olisi toimivampaa.
Koronasta tuskin ihan heti pääsee eroon ,ei nämä Suomenkaan rajoitukset ja syyllistykset voi loputtomiin jatkua. Johan se Uudenmaan rajakin avattiin, ja jotkut uskalsi oikein lehdessä naamallaan ja nimeäö kehua, miten päräytettin heti mökille toiseen maakuntaan, vaikka se nimenomaan suositeltiin jättämään vielä väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei tunnu menevän jakeluun se, että ei sinne kauppaan huvikseen mennä leikkimään poliisia ja ihmettelemään kuinka paljon porukkaa siellä on, vaan kun suositus on pysyä kotona niin silloin olettaa ettei siellä olisi 20 päistä laumaa yskimässä, tönimässä, räkimässä, lähmimässä kaikkea mahdollista, korkeintaan pari muuta ja silloinkin mielellään turvavälit yms. Vaan ei, kun heti Uudenmaan rajojen avaamisen jälkeen ihmiset luulee että noniin korona ohi, ei enää karanteeneja, eikun ulos koko suvun voimin !!
Jos kauppa misä käyt on yöllä auki, niin käy kaupassa yöllä, ja lopeta nillittäminen. Jos tämäkään ei käy niin tilaa ruuat kotiisi.
Olet itsekäs, kun vaadit että voisit asioida kaupassa normaaliin aikaan ypöyksin ja 10 metrin etäisyyksin. Olet todella itsekäs ja toisia huomioon ottamaton:(
Ole selviytyjä, eikä mikään turhan itkijä! Anna muiden kuolla ja jää sinä elämään , jookos!
Eri, mutta itse olen tilannut kotiin kerran viikossa varmaan viimeisen kuukauden ajan, mutta joskus siellä kaupassa joutuu jotain pientä mutta kriittistä hakemaan mikä onkin yllättäen päässyt loppumaan/unohtui tilata ja senkin haen lähimmästä pikkumarketista jossa ei yleensä ketään. Mutta olen laittanut merkille että jopa tällaisessa kämäisessä pikkumarketissa on liikenteen määrä noussut, ja nimenomaan tullaan PORUKALLA pieneen kauppaan, useimmiten lapsia/nuoria tai parikymppisiä.
Ei ole mitään itsekästä pyytää noudattamaan suosituksia. Ei minua ihmiset haittaa, enemmän itsekästä on olla piittaamatta mitä ympärillä ja maailmalla tapahtuu.
Viruksen yleensä lievenevät ajan kanssa. Koronavirus ei ollut muuta kuin hiukan ärhäkämpi influenssa, joten se on todennäköisesti laimentunut normiflunssaksi ensi kevääseen mennessä. Kuolleisuushan on naurettavan pieni nykyisinkin ja kohdistuu samaan porukkaan, jotka normaalisti kuolisivat flunssaan jos eivät olisi saaneet rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Tutkija ei ole edes ymmärtänyt mitä 'vapaamatkustaja' tarkoittaa. Juuri ne kotona kökkivät ovat vapaamatkustajia. Ne ihmiset, jotka altistavat itsensä mahdolliselle tartunnalle, noudattavat Suomen virallista koronastrategiaa. Kökkijät taas haluavat päästä helpolla.
Et voi tietää kuinka monta kertaa covid-19 tulet sairastamaan tai kuinka monta tartutat kuolettavasti tai vammautat tuolla taudilla.
Jokainen hiv-positiivinen tietää vastuunsa ja vastuuttomuudesta rangaistaan vahvasti. Jokainen ei hiv-positiivinen ajattelee, että positiivisella on vastuu jopa teoreettisestä tartinnanriskistä Miksei tässä taudissa mennä samaan suuntaan? Miksi maailmassa on vain yksi tartuntatauti, joka katsotaan sen kantajan vastuuksi?
Muistellaanpa taas hetki, mistä tämä koko virus tuli Suomeenkin, hmm, matkailijoiden mukana HUS- alueelta lehahti kunnolla sen puljun työntkeijöiden laskettelureissujen mukana.."Pysykää kotona"- kyltein poseerattiin lehtiä myöten seuraavalla viikolla.
Olisitte vaan itse pysyneet kotonanne (tai jääneet sinne kohdemaahanne) ennen koko tämän härdellin pahinta leviämistä(ja osa matkusteli löysin rantein vielä jo tietäessäänkin viruksen riehumisesta, mutta kun se oli yhä sallittua silloin), niin nyt ei tarvitsisi koko kansan ja maailman istua teidän itsekkäiden matkailijoiden/superlevittäjien takia kotona kuukausitolkulla!!! Nyt sit kytätään porukalla jokaista verhojen raoista, kuka liikkuu minnekin ja miten usein, meno on kuin jossain Pohjois-Koreassa jo vähintäänkin, sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Viruksen yleensä lievenevät ajan kanssa. Koronavirus ei ollut muuta kuin hiukan ärhäkämpi influenssa, joten se on todennäköisesti laimentunut normiflunssaksi ensi kevääseen mennessä. Kuolleisuushan on naurettavan pieni nykyisinkin ja kohdistuu samaan porukkaan, jotka normaalisti kuolisivat flunssaan jos eivät olisi saaneet rokotetta.
Kumma kyllä kylmäkontteja ruumiiden säilytykseen ja telttasairaaloita ei tarvita normi flunssakautena. Samoin ruumiiden joukkohaudat, lääkärien kuolemat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, Suomessahan ei ole viranomaisohjeissa ollut mitään järkeä tai johdonmukaisuutta missään vaiheessa. Jos he olisivat pyrkineet selittämään strategiansa niin kuin kehitysmaalaisille, hekin olisivat ehkä joutuneet ajattelemaan asian loppuun asti. Nykyisissä toimissa ei ole järjen häivääkään eikä niitä tue mitkään luvut eikä tieto koronaviruksen käyttäytymisestä.
Jotenkin karmivaa, että vauvapalstalla sanottiin ensimmäisenä koulujen sulkemispäivänä, että toimenpide tehtiin aivan liian aikaisin jos tarkoitus oli ylläpitää tasaista sairastamistahtia. Siis vauvapalstalta löytyy parempi asiantuntemus kuin THL:stä.
Minä olin yksi joka niin sanoi. Mutta y.märräb, että poliitikkoja kohtaan Painostus on kova myös toisten puolueiden puolelta. Mielestäni informaatiota on tullut julkisuuteen sitä mukaan kun tieto on lisääntynyt. Ei kukaan voi sanoa miten asiat tulee menemään tai missä vaiheessa mikäkin on parasta. Jopa saman alan asiantuntijat ovat erimielisiä, niin miten ihmeessä voisi olla joku fakta mitä jakaa ihmisille. Media ei paljon auta, vaan kirjoittavat välillä puutaheinää. Joku voi linkittää tänne afrikkalaiset kuvaohjeet koronan välttämisestä. Niitä voi sitten jakaa suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Muistellaanpa taas hetki, mistä tämä koko virus tuli Suomeenkin, hmm, matkailijoiden mukana HUS- alueelta lehahti kunnolla sen puljun työntkeijöiden laskettelureissujen mukana.."Pysykää kotona"- kyltein poseerattiin lehtiä myöten seuraavalla viikolla.
Olisitte vaan itse pysyneet kotonanne (tai jääneet sinne kohdemaahanne) ennen koko tämän härdellin pahinta leviämistä(ja osa matkusteli löysin rantein vielä jo tietäessäänkin viruksen riehumisesta, mutta kun se oli yhä sallittua silloin), niin nyt ei tarvitsisi koko kansan ja maailman istua teidän itsekkäiden matkailijoiden/superlevittäjien takia kotona kuukausitolkulla!!! Nyt sit kytätään porukalla jokaista verhojen raoista, kuka liikkuu minnekin ja miten usein, meno on kuin jossain Pohjois-Koreassa jo vähintäänkin, sairasta.
Ihmisille on luontaista löytää syyllinen jostain mahdollisimman kaukaa ja hyvin erilaisen kuin itse on. Paheksun todella niitä, jotka matkustivat tietäen koronan riskin. Moni kuitenkin jo jopa palasi tietämättä riskistä. Siinä vaiheessa kun asiasta puhuttiin ja tauti alkoi näkyä, oli sitä täälläkin.
Jotakin hyötyä suojautumista palvelevista erityisjärjestelyistä voi olla, muttei missään nimessä niin paljon kuin niistä valistajat väittävät ja haluvat uskoa olevan. Muutenkin touhu saa hölmöläisten piirteitä. Valitetaan, että kaupassa on liikaa asiakkaita, vaikka on itsekin kaupassa ja juossut aiemmin jo monessa kaupassa.Muut kuulema tulevat iholle, vaikka itse seisoo viidettä minuuttia hyllyn, kaapin tai altaan äärellä aiheuttaen ruuhkaa ja estäen muilta sujuvan asioinnin. Kassallakin on jokaisen mentävä henkilökuntaan kuuluvan iholle. Turvavälistä muistuteen, vaikkei turvaväli mitään erityistä suojaa anna, kun ihmiset kulkevat toistensa perässä ja siirtyvät jonoissa niille jalansijoille, joilla muut ovat hetki aiemmin olleet. Hengitysilma ei kule ihmisten mukana. Lisäksi ilma virtaa. Helposti sen turvavälin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä "kaikkihan se kiertää", "et voi välttää", "mistä voit tietää mistä sen sait" tyypit, jotka tunkevat kylään tai järjestävät synttärit ripuloituaan koko viikon... ovat näin korona aikana erityisen pelottavia.
Meillä oli viikonloppuna noro. Silti pitää tunkea kylään.
Meille ei kukaan tule väkisin.
Tuleeko teille?
Jos näin on pitää soittaa poliisi tai ainakin tutkia vakavasti sitä mitä sana EI tarkoittaa ja milloin sitä käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta: Useimmat meistä saavat viruksen!oo
Tämä oli erinomainen kirjoitus ja tulen tähän kyllä viittaamaan oman ystäväpiirini välinpitämättömille. Ja jos joku välttämättä haluaa olla tämän ensimmäisen aallon sairastaja, niin on silti kohtuullista hillitä sairastumistahtia, jotta meidän rajallinen hoitohenkilökuntakin voi elää ihmisarvoista elämää eikä olla töissä 24/7 riskeeraamassa myös oman terveytensä
Suomen miehet oli sodassa 5 vuotta alituisessa kuoleman vaarassa.
Hoitohenkilökunnalta ei koronan puitteissa vaadita ihmeitä. Tekevät sen mitä pystyvät. Kylmiöiden osalta tunnutaan varaudutun. Ehkä ainut osa-alue varautumisesssa mikä tuntuu toimivan. Ehkä liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä on henkilö "minäminäminä". Koska "minä" niin minän on toimittava kuten ennenkin. Koska on "minä" niin minän elämää ei rajoiteta millään tavalla.
Kuitenkin jos "minä" sairastuu niin hän on ensimmäisenä hakemassa hoitoa koska "minä".
Minäminäminä kaikki pitää pysäyttää koska pelkään niin poaljon.
Juuri näin. Hyvä esimerkki oli tästä eräässä Facebookin ryhmässä kun henkilö valitti että hänen piti hakea paketti kaupan yhteydessä olevasta postipisteestä ja " siellä oli niin hirveästi porukkaa että ei voinutkaan hakea".
Just. Että kaikkien muiden olisi pitänyt pysyä kotona että tämä minäminäminä olisi saanut olla ihan yksin hakemassa pakettiaan.
Mitähän elintärkeää siellä paketissa oli.
Vielä kehtasi valittaa ettei ihmiset noudata rajoituksia! Hah.
Itsekkäitä ovat nämä jotka haluavat tappaa ihmiset tylsyyteen koska ovat vainoharhaisia
Pelko nimenomaan on apinan reaktio. Älyllinen ihminen kykenee rationaaliseen ajatteluun eikä pelkää turhaan.