En oikeasti kestä, jos me ei päästä heinäkuussa lomalle. En pysty lomailemaan Suomessa.
En kestä ajatusta siitä, että oltaisiin koko kesäloma Suomessa ja kotona. Meillä on mökki, mutta sinne en halua mennä. Sähkötön, ulkohuussiton mökkipahanen. Kylmä järvi vieressä ja hyttysiä enemmän kuin tarpeeksi. Mieluummin olen kotona.
Asutaan melko lähellä työpaikkaani ja tuntuu todella kurjalta ajatella, että joutuisin viettämään koko "lomani" samoissa ympyröissä kuin työpäivinä. Pakko päästä jonnekin muualle.
Oli tarkoitus lentää Sveitsiin, vuokrata auto ja kierrellä Alppeja 2,5 viikkoa perheen kanssa. Kaikki on tietenkin jo etukäteen varattu, mutta mitään en haluaisi vielä perua. Elättelen toiveita, että päästäisiin matkaan.
Kommentit (667)
Tajusin juuri, että tämä ketju on tainnut tappaa lopullisesti haluni matkailla kotimaassa.
Kotimaassa matkustaminen ja matkailu taitaa olla ihan eri asiat. Savonlinnan Oopperajuhlat tuntuvat vetävän porukkaa vuodesta toiseen, samoin laskettelukeskukset. Googlasin ”Suomen suosituimmat matkailukohteet” ja kovatasoista osumaa tuli. Pärjää kisassa Pohjoismaille ja suomalaisten mielestä suosituimmille ulkomaan matkailukohteille. (Ei, en jaksa näpytellä, googlaa itse).
Huvittavaa, että suomalaiset edelleen äänestävät Viron, Ruotsin ja Espanjan suosituimmiksi matkailukohteiksi vuodesta toiseen tilastojen mukaan. Turha puhua kulttuurista ja sivistysmaista kun massa on äänestänyt.
Minulle kotimaassa matkustaminen tarkoittaa muutaman uniikin pysäkin ryydittämää matkaa pohjoiseen, ja siellä sitten monta viikkoa hyvin yksinkertaista, luonnonläheistä elämää eläen.
Ymmärrän täysin ap:n harmituksen siitä, ettei kesällä pääse ulkomaanmatkalle. Itsellenikin matkat ovat tärkeitä ja auttavat irtautumaan arjesta. En tiedä ovatko nämä moralisoijat kateellisia toisten ulkomaanmatkoista vai täysiä juntteja, joille oma takapiha riittää nähtävyydeksi. Maailmankuva jää pakostakin suppeaksi, jos ei omaa kotimaataan pidemmälle eläessään pääse.
En ymmärrä laisinkaan ap:n lapsellista valitusta siitä, ettei kesällä pääse ulkomaanmatkalle. Luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän poikkeusoloista johtuvan matkustuskiellon tarkoittavan sitä tosiasiaa ettei nyt saa matkustaa. Nyt ei kannata keskustella kuinka tärkeää matkustus on henkireikänä, koska matkustus on viranomaisten toimesta poissuljettu vaihtoehto.
Harva on kateellinen ap:n matkasta, useimmat vain tähdentävät ap:lle ettei matkustus ole nyt mahdollista ja on parempi olla valittamatta turhia. Ja on parempi miettiä muuta tekemistä kesälomalla. Vaikka se tekeminen ei ole matkustus Alpeille. Koska matkustaminen ei ole mahdollista.
Varmasti useampi ihminen eläissään avartaa maailmankuvaa matkustamalla, mutta ei tänä kesänä koska se ei ole mahdollista. Koska matkustus on viranomaisten toimesta poissuljettu vaihtoehto ja matkustuskielto on voimassa.
Ulkoministeriön sivuilta voi käydä lukemassa tarkemmin matkustuksesta. Tämän hyvin poikkeuksellisen tilanteen vuoksi vältä matkustamista ulkomaille toistaiseksi. Tämä koskee kaikkia maita ja liikennettä niin maanteitse, meritse kuin lentämällä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä laisinkaan ap:n lapsellista valitusta siitä, ettei kesällä pääse ulkomaanmatkalle. Luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän poikkeusoloista johtuvan matkustuskiellon tarkoittavan sitä tosiasiaa ettei nyt saa matkustaa. Nyt ei kannata keskustella kuinka tärkeää matkustus on henkireikänä, koska matkustus on viranomaisten toimesta poissuljettu vaihtoehto.
Harva on kateellinen ap:n matkasta, useimmat vain tähdentävät ap:lle ettei matkustus ole nyt mahdollista ja on parempi olla valittamatta turhia. Ja on parempi miettiä muuta tekemistä kesälomalla. Vaikka se tekeminen ei ole matkustus Alpeille. Koska matkustaminen ei ole mahdollista.
Varmasti useampi ihminen eläissään avartaa maailmankuvaa matkustamalla, mutta ei tänä kesänä koska se ei ole mahdollista. Koska matkustus on viranomaisten toimesta poissuljettu vaihtoehto ja matkustuskielto on voimassa.
Ulkoministeriön sivuilta voi käydä lukemassa tarkemmin matkustuksesta. Tämän hyvin poikkeuksellisen tilanteen vuoksi vältä matkustamista ulkomaille toistaiseksi. Tämä koskee kaikkia maita ja liikennettä niin maanteitse, meritse kuin lentämällä.
Miksei matkustuksesta henkireikänä saa keskustella? Kaikki tiedämme matkustuskiellosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei matkustuksesta henkireikänä saa keskustella? Kaikki tiedämme matkustuskiellosta.
Voi olla, että olen tottunut loogiseen keskusteluun ja siksi ihmettelen mielipidettäsi.
Ap: ”En oikeasti kestä, jos me ei päästä heinäkuussa lomalle. En pysty lomailemaan Suomessa. En kestä ajatusta siitä, että oltaisiin koko kesäloma Suomessa ja kotona. Meillä on mökki, mutta sinne en halua mennä. Pakko päästä jonnekin muualle.”
Ja koska on matkustuskielto tämä ei onnistu. Johon ap kommentoi, että tarvitsee sen henkireikänsä ja matkustuksen ulkomaille ettei sekoa. Ja vielä kerraten, matkustuskiellon vuoksi tämä ei ole mahdollista.
Niin mikä keskustelussa on pointtina, sinun mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin ap:n harmituksen siitä, ettei kesällä pääse ulkomaanmatkalle. Itsellenikin matkat ovat tärkeitä ja auttavat irtautumaan arjesta. En tiedä ovatko nämä moralisoijat kateellisia toisten ulkomaanmatkoista vai täysiä juntteja, joille oma takapiha riittää nähtävyydeksi. Maailmankuva jää pakostakin suppeaksi, jos ei omaa kotimaataan pidemmälle eläessään pääse.
Minulle riittää kyllä tarvittaessa oma takapihakin, ja ensi kesänä on aikaa tehdä oikein perusteelliset viljelmät. Käyn myös päivittäin lähimetsässä ja nautin siitä. Mutta naurettavaa kieltää, että ulkomailla käyminen silloin tällöin tuo elämään oman aika suuren lisänsä ja avartaa perspektiiviä. Ei ihminen ole sisäisesti sitä rikkaampi, mitä vähemmän hän on maailmaa nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reissumies kirjoitti:
Huomaa ettei ihmisiä kiinnosta kotimaan matkailu, töiden takia joudun ajelemaan pitkin ja poikin suomea.
Joka puolellla on suljettuja/kuolemankielissä olevia vanhoja pieniä motelleja ja hotelleja joissa ihmiset pysähtyivät lomaillessa suomessa, nyt pyörii enää paikat missä on teollisuutta lähellä, reissumiehet yöpyvät ja venäläiset käyvät.Olet oikeassa. Voin omalta osaltani myöntää, että kotimaanmatkailu ei kiinnosta pätkääkään. Koko homman juju on se, että pääsen ulkomaille.
Voi olla ettet hetkeen pääse matkustamaan ulkomaille, matkailua on nyt toistaiseksi rajoitettu koronan vuoksi. Rajoitukset vaikuttavat tämän hetkisen arvioinnin mukaan vuoteen 2022 asti.
Höpsis. Itse meinaan lähteä marraskuussa Yhdysvaltoihin.
Saahan sitä haaveilla mutta haaveeksi jää.
Koulut on auki kolmen viikon sisällä, lapset viedään jo päiväkoteihin isossa määrin ja vapputapahtumia jo vapautetaan. Luuletko tosiaan, että lentoliikenne olisi kiinni vielä 8kk?
Vapputapahtumia vapautetaan? Niin kun missä? Ruotsissa? Suomessa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että olen tottunut loogiseen keskusteluun ja siksi ihmettelen mielipidettäsi.
Ap: ”En oikeasti kestä, jos me ei päästä heinäkuussa lomalle. En pysty lomailemaan Suomessa. En kestä ajatusta siitä, että oltaisiin koko kesäloma Suomessa ja kotona. Meillä on mökki, mutta sinne en halua mennä. Pakko päästä jonnekin muualle.”
Ja koska on matkustuskielto tämä ei onnistu. Johon ap kommentoi, että tarvitsee sen henkireikänsä ja matkustuksen ulkomaille ettei sekoa. Ja vielä kerraten, matkustuskiellon vuoksi tämä ei ole mahdollista.
Loogiseen keskusteluun tottunut henkilö ei ole voinut viettää paljon aikaa täällä. Ja tämä keskustelu on jo kauan sitten jättänyt taakseen sen, mitä ap kirjoitti. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Green man kirjoitti:
Ai että nautin tämän ap:n ja muiden matkustushullujen kurjuudesta! Olkoot kestämättä mun puolestani, itse asiassa toivon että eivät kestä. Nautin, NAUTIN! >D
Onko maailmassa jotain, josta SINÄ nautit? Mitä jos se asia otettaisiin sinulta pois ja kaikki nauraisivat sinulle, että kärsi nyt, senkin idiootti? Harrastatko mitään? Saatko iloa jostain asiasta? Kaikki eivät pidä samoista asioista, eikä pidäkään. Minulle matkustelu on henkireikä, toiselle se on lenkkeily tai metsäkävely - tai kesä mökillä. Minä nautin myös joulusta, josta jossain viestissä jo mainitsinkin. Pidän myös lämpimästä ilmasta, auringosta, kimmeltävästä merestä. Saan ilonaiheita monesta asiasta, mutta matkustelu on minulle se ykkösjuttu, johon haluan panostaa. Haluan lähteä viikkokausiksi pois, koska siihen on mahdollisuus. Haluan tutustua eri maailmankolkkiin, eri kulttuureihin, eri tapoihin elää. Katsoa, miten muualla maailmassa toimitaan, kuunnella kieltä, maistella ruokia, nähdä henkeäsalpaavia maisemia vuorista maailman meriin, erilaisia ihmisiä, eläimiä. En ole mikään rannalla makaava tai shoppaileva turisti - joku on, eikä se ole minulta millään tavalla pois. Jollekin viikon rantaloma on se must ja ymmärrän erittäin hyvin, että loma menee pilalle, jos ei aurinkoon pääse.
Uskon todella, että ihmiset, jotka eivät koskaan matkusta minnekään, näkevät maailman eri tavalla - suppeammin. Helppoahan se on tyytyä omaan kuplaansa ja elää elämäänsä pienissä ympyröissä, kun ei koskaan tarvitse astua epämukavuusalueelle.
ap
pikkuisen ylimielisesti kirjoitat ihmisten elävän omassa kuplassaan pienissä ympyröissä, ja että he näkevät maailman suppeammin kuin sinä, joka olet käynyt Alpeilla turistikohteissa ihmettelemässä ja ties missä. Olet varmaan nähnyt Eiffelin tornin ja Empire State Buildingin. Oletko nähnyt ne kodittomat ja kerjäläiset? Oletko nähnyt maita, joissa nainen elää rajoitettua elämää? Jne. Sinäkö näet maailman laajakatseisesti ja avarasti? Kirjoituksistasi päätellet et kuitenkaan, elät omassa kuplassasi.
Minun isovanhempani olivat köyhistä oloista. Isoäiti ei koskaan käynyt ulkomailla, eli pienellä paikkakunnalla. Isoisä oli rintamalla, en tiedä missä koska hän ei siitä koskaan puhunut. Mutta avarakatseisempia ja enemmän sydämen sivistystä omaavia ihmisiä löytyy harvoja. Aika ikävästi toit omat ennakkoluulosi ja ylimielisen asenteesi esille kirjoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loogiseen keskusteluun tottunut henkilö ei ole voinut viettää paljon aikaa täällä. Ja tämä keskustelu on jo kauan sitten jättänyt taakseen sen, mitä ap kirjoitti. Ohis.
Totta tuokin. Lähinnä hämmästyttää kommentit ”Mutta naurettavaa kieltää, että ulkomailla käyminen silloin tällöin tuo elämään oman aika suuren lisänsä ja avartaa perspektiiviä.”
NIIN MUTTA EI TÄNÄ KESÄNÄ
joten miksi ei antaa olla kun asialle ei mitään voi, lähinnä ap:lle tämä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä mitä tähän vastais. Haluat ilmeiseti vain valittaa ja siihen vertaistukea?
Mä olen matkustanut paljon (esim just se Vegas nähty), mutta rakastan myös niitä metsiä ja merta. Mulla oli kolme pientä matkaa tälle vuodelle, oli tarkoitus tehdä jotain erilaista ja en ole vähään aikaan matkustanut, elän matalalla hiilijalanjäljellä joten ajattelin että nyt voin tehdä muutakin. Toisin kävi. Harmittaa, varsinkin kun työasiat ovat koronan takia myös kriisissä, enkä tiedä pääsenkö reissuun pitkiin aikoihin. Mutta kaikilla maailman muillakin ihmisillä on käynyt näin. Poislukien ne 6,5 miljardia ihmistä joilla tätä vaihtoehtoa ei koskaan ollutkaan.
Mutta mä en vaan nyt tajua tätä aloitusta. Ymmärrän että harmittaa, ja saa toki harmittaa, mutta suhteellisuudentaju on kyllä hukassa. Nyt on oikeasti maailmanlaajuinen kriisi joka jatkuu vuosia. Nyt on kaikkien joustettava ja ajateltava myös muita. Se, ettei pääse ulkomaan matkalle on aivan älyttömän pieni juttu. Ihan taatusti löydät jotain kivaa lomastasi ilmankin, ja jos et, niin sitten et. Jos se on se, mikä sulle tästä kriisistä jää suurimmaksi vahingoksi, niin onnellinen saat olla. Mun työt on seinää vasten, kaverin firma konkassa, monia lomautettu, yksi tuttava teholla, pieneltä tuntuu matkan menetys. Ja ei, ei näistä sanota turhaan sulle. Nyt on se hetki kun kaikkien pitää kasvaa.
Ei sinun olisi tarvinnut sanoa yhtään varsinkaan kun et edes tiennyt mitä olisi pitänyt sanoa. Miksi sinua nyt työ asiat harmittaa kun maailmalla jyllää korona ja porukkaa kuolee? Jotain suhteellisuutta nyt asioihin.
Jos et tajua asiaa, niin miksi vastaat? Harmittaa ja ymmärrät, mutta siltikään ei saisi harmittaa, koska aina jollain on suurempia harmeja, joita niitäkään ei oikeasti saisi harmitella, koska jollain on vielä suurempia harmeja. Joten ajattele sinäkin vain muita ja ole hiljaa. Koska kun oikein syvälle katsotaan niin kaikki on turhaa ja älytöntä ja mitätöntä, koska lopulta me kaikki k uolemme aina jossain vaiheessa elämäämme. Mikä tietenkin on suuri harmi.Mutta onneksi sinunlaiset ovat kohdanneet sitä oikeanlaista tuskaa. Lomautuksen ja konkan ja jopa tuttavan teho-osasto episodin ja kasvaneet ihmisinä. Ne ovat niitä suurempia asioita, niitä joita jo voikin vähän harmitella. Niin ja sinäkin olet lukenut kuinka maailmalla kuolee ihmisiä. Se jos jokin saa aiheuttaa suurtakin harmitusta, eikä sen jälkeen enää muille harmituksille löydy enää ihmisessä tilaa.
Toisaalta tämä saattaa olla vapauttavaa. Enää ei enää koskaan tarvitse harmitella mitään, koska aina joku virus tulee t appamaan ja jonkun läheinen menehtymään. Ei harmita pohjaan palanut puuro, ei kadotetut avaimet, eikä varastettu polkupyörä. Jee, onneksi on korona.
Juu ei ois tarvinnu sanoa mitään, niin kuin ei kenenkään täällä.
Minua työasiat hiukan vaivaavat, koska elantoni on niistä kiinni. Jos mulla ei oo elantoa, se on mun pienessä elämässä suhteellisen iso kriisi, isompi mielestäni kuin se, etten pääse yhtenä kesänä lomalle.
Tässä ei nyt tosiaan ollut kyse siitä etteikö sais harmittaa tai että "sun ongelmat on pienempiä kuin mun ongelmat", vaan siitä että se on ehkä hiukan kornia huutaa maailmanlaajuiseessa kriisissä, ettei kerta kaikkiaan KESTÄ yhtä kesää ilman ulkomaanmatkaa, ja että kuinka hirveetä olis sitten kesän jälkeen lasten kanssa todeta että vitsi kun oli tylsä kesä!
Mun ongelmat ei oo suurimpia, eikä ollut tarkoitus vertailla. Mutta minusta se että ihmiset taistelee olemassaolostaan on sellainen asia, etten itse kehtaisi inistä matkasta. Mutta voin toki olla väärässä, valittakaa pois.
Niinpä. Miksi matkustelusta ei saisi jutella jos ei sitä saa toteuttaa tänä kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Miksi matkustelusta ei saisi jutella jos ei sitä saa toteuttaa tänä kesänä.
Ap ei kyllä mun mielestä missään vaiheessa halunnut keskustella matkustamisesta.
Niinpä. Miksi keskustella matkustelusta tänä kesänä tai siitä ettei tänä kesänä pääse matkustelemaan jos tänä kesänä ei pääse matkustelemaan.
Sama täällä kuin ap:lla. Tuntuu kesä olevan pilalla, kun ei pääse reissuun. Hiihtolomalla on normaalisti käyty, mutta jäätiin nyt kotiin ja ajateltiin tehdä säästyneillä rahoilla vähän hienompi ja pidempi reissu kesällä. Nyt on sekin viety. Ei mitään kesäfiilistä.
Ja kyllä, matkailu on meidän juttu. Se on todellakin henkireikä ja loman kohokohta. Joku tykkää reissata kotimaassa. Me emme. Kotimaassa on kallista, sää epävakaa ja mökeillä syö hyttyset. Ainoa lohtu on, että säästyypä nämäkin rahat ja voidaan tehdä vielä kivampia reissuja sitten joskus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli haaveissa Ison-Britannian kierros ja etenkin Oxford. Olen kirjanörtti ja siellä on muutamia paikkoja joihin olisi ollut upeaa päästä, pieniä makeita kirjakauppoja ja paikkoja, joissa suosikkikirjailijat ovat aikaansa viettäneet. Pidän muutenkin kovasti brittiläisestä tunnelmasta. Ehkä sitten ensi vuonna
Ja toivon myös ettei kukaan ehdota tähän Imatraa tai Aleksis Kiven kuolintorppaa. Tai olutta autotallin oven edessä.
Cornwall, Wales ja York, Ulko-Hebridit, Irlanti, Aran-saaret ja Skotlanti.
Vierailija kirjoitti:
Kotimaassa matkustaminen ja matkailu taitaa olla ihan eri asiat. Savonlinnan Oopperajuhlat tuntuvat vetävän porukkaa vuodesta toiseen, samoin laskettelukeskukset. Googlasin ”Suomen suosituimmat matkailukohteet” ja kovatasoista osumaa tuli. Pärjää kisassa Pohjoismaille ja suomalaisten mielestä suosituimmille ulkomaan matkailukohteille. (Ei, en jaksa näpytellä, googlaa itse).
Huvittavaa, että suomalaiset edelleen äänestävät Viron, Ruotsin ja Espanjan suosituimmiksi matkailukohteiksi vuodesta toiseen tilastojen mukaan. Turha puhua kulttuurista ja sivistysmaista kun massa on äänestänyt.
Minulle kotimaassa matkustaminen tarkoittaa muutaman uniikin pysäkin ryydittämää matkaa pohjoiseen, ja siellä sitten monta viikkoa hyvin yksinkertaista, luonnonläheistä elämää eläen.
Minusta tuo lähes puolet lomasta autossa istuminen ei ole lomaa, vaikka päämärän saavutettua ollaankin jossain korvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli haaveissa Ison-Britannian kierros ja etenkin Oxford. Olen kirjanörtti ja siellä on muutamia paikkoja joihin olisi ollut upeaa päästä, pieniä makeita kirjakauppoja ja paikkoja, joissa suosikkikirjailijat ovat aikaansa viettäneet. Pidän muutenkin kovasti brittiläisestä tunnelmasta. Ehkä sitten ensi vuonna
Ja toivon myös ettei kukaan ehdota tähän Imatraa tai Aleksis Kiven kuolintorppaa. Tai olutta autotallin oven edessä.
Cornwall, Wales ja York, Ulko-Hebridit, Irlanti, Aran-saaret ja Skotlanti.
Kuulostaa ihanalta!
Aleksis Kiven kuolintorppa on juuri tämän ketjun hengen mukaista! 😅