En oikeasti kestä, jos me ei päästä heinäkuussa lomalle. En pysty lomailemaan Suomessa.
En kestä ajatusta siitä, että oltaisiin koko kesäloma Suomessa ja kotona. Meillä on mökki, mutta sinne en halua mennä. Sähkötön, ulkohuussiton mökkipahanen. Kylmä järvi vieressä ja hyttysiä enemmän kuin tarpeeksi. Mieluummin olen kotona.
Asutaan melko lähellä työpaikkaani ja tuntuu todella kurjalta ajatella, että joutuisin viettämään koko "lomani" samoissa ympyröissä kuin työpäivinä. Pakko päästä jonnekin muualle.
Oli tarkoitus lentää Sveitsiin, vuokrata auto ja kierrellä Alppeja 2,5 viikkoa perheen kanssa. Kaikki on tietenkin jo etukäteen varattu, mutta mitään en haluaisi vielä perua. Elättelen toiveita, että päästäisiin matkaan.
Kommentit (667)
Vierailija kirjoitti:
Tämä korona-aika näyttää, millainen kärsivällisyys ihmisillä on, ja millainen mielikuvitus ja luovuus keksiä tekemistä.
Ilmeisesti matkailuhulluilta puuttuu molemmat.
No mitä luovaa nämä vähän paremmat kotihiiret ovat tarjonneet? Metsää, patikointia, kalastusta, järveä, luontoa, metsää ja vielä metsää. Ja sitten tietenkin puutarhan hoitoa ja mökkiä? Ihme ettei joku ole vielä ehdottanut mansikoiden poimintaa?
Kaikkihan me toivomme lomaltamme hiljaisuutta, rauhaa, rauhoittumista, levollisuutta, luonnon herkkyyttä, rauhallisuutta ja itsensä kanssa yksin olemista? Tämän kaiken ”rauhallisuus” tyrkytyksen jälkeen jopa Rimini tai Ibiza alkaa tuntumaan paremmalta, kuin koskaan aiemmin.
Pistä listaa asioista jotka ovat siis luovia ja mielikuvituksellisia heille joiden menojalka vipattaa, jotka eivät ole, eivätkä halua viettää kesäänsä metsässä ja omassa päässään. Olkoonkin sitten syynä etteivät ole olet sinut itsensä kanssa eivätkä edes halua opetella sitä. Nyt sitä luovuutta kehiin.
Järvi-Suomi joo. Olen sen kerran pari nähnyt ja se riitti. Ei ole kunnon ruokapaikkoja, ei museoita, järvet periaatteessa ihan kauniita mutta siihen se jää.
Lappi. No jos on Norjan puolen nähnyt niin kyllä ihmettelen jos Suomen Lappia nähdä haluan. Ruokapaikat ala-arvoisia.
Länsirannikko kaunis ja hyviä, mielenkiintoisia ruokaravintoloita. Hieno meri.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa, miksi AP:llä yleensä on tällainen mökki?
Itseäni ei tuo mökkielämä tippaakaan kiinnosta, Suomenkin ehdin aika tarkalleen tutkia ennen ulkomaille muuttoani. Arki on arkea täälläkin, mutta eipä ole hyttysiä tai lunta, pakkasesta puhumattakaan.
En ole ap,mutta itsellä perintönä 2 mökkiä ja miehellä yksi. Aika monella suomalaisella niitä on riesaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton aloitus. Moni on lomautettu, irtisanottu, hoitajilta/lääkäreiltä saattaa olla lomat jopa peruttu. Riskiryhmäläiset tekevät töitä peläten henkensä edestä. Raskaana olevat pelkäävät syntymättömän vauvansa puolesta. Vanhukset kodeissaan ilman sosiaalisia kontakteja.
Mieti näitä, ja pohdi, onko oma tilanteesi kuitenkaan niin paha.
Onko todellakin niin, että koska minulla on töitä, en saa valittaa mistään? Aina jollain on asiat huonommin kuin minulla - minun pitää siis niellä kaikki harmitukseni tästä syystä?
Toivottavasti sinäkään et valita yhtään mistään, koska et ole nälkäkuoleman partaalla tai kidutettavana jossain afganistanilaisessa vankilassa.
ap
Valita edes vasta sitten heinäkuussa. Surra nyt etukäteen yhtä lomaa joka sinulle tuntuu olevan tavallista kauraa, kun aina lähdette ulkomaille heinäkuussa.
Ehkä on aika hankkia niitä kokemuksia muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan ainakin surffata (Portugal, Australia, Espanja) ja treenata alamäkipyöräilyä (Itävalta). Suomi ei kiinnosta eikä juuri eikä suomalaiset, eikä suomalainen ruoka, sorry kaikille siitä. Eläminen on kokemista ja seikkailua, ei kiitos järvet ja suomalainen ruoka.
Haha! Kyllä on väsyneet teinin toiveet ajankäytöstä sinullakin.
Surffata ja alamäkipyöräillä 😂Joo, kaikkien pitää haaveilla järvien katselusta, laavulla hiljaisuudessa makaamisesta lammen rannalla ja autolla ABC: ltä toiseen ajamisesta. Siinä on kunnon suomalaisen kehittyneen aikuisen elämän tarkoitus ja hyväksytyt haaveet.
No ei, mutta mieti nyt. Surffaus ja alamäkipyöräily. Ihan yhtä lapsellista kuin isot äijät pomppimassa katoilta alas, eli parcour. Tai se, että isot ihmiset tuhlaavat aikaansa johonkin skeittaamiseen tai pallon pomputteluun.
Alamäkipyöräilyä voi ihan hyvin harrastaa Suomessakin. Kunnon maastopyörä alle ja pyöräilemään metsiin ja mäkiin. Itä-Suomessa niitä riittää.
Multa on muutaman tonnin tuunattu pyörä varastettu Suomessa joten ei kiitos. Ja eipä tule nyt äkkiseltään hyviä paikkoja täältä mieleen. Laakeat maastot ei nyt vaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan että mikähän firma tuollaisen ulisijan on mennyt palkkaamaan, eikä näinäkään aikoina onnistunut potkuja saamaan.. Kappas vaan, että opettaja! Sanonko mitä mä sanon kohta vahingossa.
Kertoi olevansa opettaja!
Olenkin tässä viikon verran ihmetellyt, mihin opettajat ovat kadonneet valituksineen. Milloin haukutaan oppilaat, milloin vanhemmat ja nyt opettajien suurin murhe ja ongelma, ettei pääse lomalla ulkomaille.
Sori jo etukäteen. Eikö riittänyt Italian tuliaiset helmikuussa Suomeen. Suurin osa koronaan sairastuneista oli juuri opettajia, jotka lomailivat hiihtolomalla Italiassa, suurimmalla epidemia alueella.
Miksi valehtelet?
Siinä vaiheessa kun pystyttiin vielä jäljittämään tartuntaketjut, oli vain yksi tapaus jossa opettaja oli tartuttaja (sekin joku opisto, ei peruskoulu). Aivan muut ammattiryhmät siellä Alpeilla ja Lapissa kävivät viruslingoissa. En mainitse niitä, koska en syytä heitä. Sinunkin kannattaisi miettiä, miksi olet noin katkera opettajille. Oletko kateellinen?
Vaikka olenkin aina rakastanut ulkomailla käymistä, toivon todella että ulkomailta saapuvien karanteenit jatkuvat viellä todellatodella kauan ja rajat pysyvät kiinni hyvin pitkään.
Eiku kato lähet vaa ja miksi kato oottaa kesää. Eiku kato lähet huomenna. Eiku kato nyt pakkaamaan. Eiku kato Sveitsissä on koronaa vähemmän kun Suomessa. Eiku kato Alpeille vaan. Eiku kato koko perhe mukaan.
Kaikkea ei voi saada. Meillä on Suomi, ei ole paskin mahdollinen kohtalo, pärjäilkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari kysymystä ap:lle ja muille jatkuvasti matkustelijoille.
Onko teillä niin paska koti/piha, ettei siellä oikeasti jaksa olla? Meneekö teillä KAIKKI raha matkustamiseen, niin että kämppä on sitten joku eloton yksiö lähiössä?
Eikö teillä ole mitään muuta elämässä kuin se matkustelu?
Aika moni halpalentoyhtiö ja hotelli menee varmaan koronan takia konkkaan, eikä olekaan enää itsestään selvää että keskituloinen voi matkustella monta kertaa vuodessa. Kannattaisi harkita omaa elämää, voisiko tehdä sillä enemmän jos matkustelu ei enää onnistukaan.En ole enää vuosiin matkustanut halpiksilla. Kyllä, minulla on muutakin kuin matkustelu. Hankkisin mielelläni oman elämän. Onko vinkkejä millainen se olisi? En haluaisi, että se keskittyy pelkästään puolisoon ja lapsiin. Niin, eikä saisi olla mitenkään kovin sitova tai kauhean kallis. Muita ehtoja ei oikeastaan ole.
Sehän riippuu täysin sinusta. On monenlaisia kursseja, joilla voi kehittää itseään ja tavata uusia ihmisiä. Osa niistä kursseista on ilmaisia. Hanki joku harrastus, vaikka jotain mistä tykkäsit nuorena mutta on jäänyt kauan sitten pois. Ehkä löydät itsestäsi jotain uutta.
Toinen on, että matkustavat ihmiset harvoin käyvät sukulaisilla kylässä. Omien juurien tunteminen ja esim. suvun vanhempiin jäseniin tutustuminen voisi olla myös elämys.
Mikä vastaus tämä oli? Kysyin suoria ehdotuksia ja vastaat, että en minä tiedä ja mieti itse? En kai kysyisi jos tietäisin? Mutta etpä näytä sinäkään tietävän. Missä minä asun ei ole fyysisiä kursseja oikeastaan yhtään, mutta mikä sellainen nettikurssi nyt olisi joka on sellainen, että vois sanoa sillä hankkineensa elämän? Sukulaiseni asuvat lähes kaikki eri maissa kuin missä minä asun. Joten se sukuloiminen on juuri matkustamista. Harrastin klassista balettia ja tässä iässä se on kaikin tavoin vaikeaa uudelleen aloittaa. Mutta MATKUSTAN kyllä mielelläni sitä katsomaan.
Olet aivan oikeassa, että joku suuri intohimo lopettaisi ehkä matkustushaluni kokonaan. Nyt puuttuu enää vaan se suuri intohimo.
Ja mitä,asuin paikkaani tulee, joudumme puolisoni työn takia asumaan täällä, enkä halu ottaa hänestä eroa, koska hän on minulle rakas.Otahan nyt rauhassa. Ei ollut tarkoitus aloittaa mitään riitaa.
Mutta en minä sinulle voi määrätä, mikä pitäisi olla elämän sisältönä, kyllä se pitää löytää ihan itse. Mistä minä tiedän, mikä sinua kiinnostaa? Jos et keksi itse mitään unelmaa tai tavoitetta, joka ei liity matkailuun, niin en voi niitä sulle keksiä.
Sitä paitsi kurssit ovat käytännön esimerkki ja kyllä, niitä on myös netissä. Hyvin paljon asioita on netissä. Itseään voi sivistää ja opetella uutta joka päivä, jos haluaa.
Olen oikeasti ymmälläni, että kuvittelit minun antavan sinulle elämän tarkoituksen tässä keskustelussa. Mieti itse mitä elämältäsi haluat.
Minä olen ihan rauhallinen, mutta sinä vaikutit niin vakuuttuneelta, että sinulla on syvempää tietoa mitä se elämä on, kun kerran sellaista ehdotit, että ajattelin sinulla olevan sisäpiirin tietoa siitä.
Puhun viittä eri kieltä, mutta sillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä paisti silloin kuin menen maihin joissa niitä kieliä puhutaan. Olen elämäni aikana sivistynyt itseäni ihan tarpeeksi. Osaan vaikka mitä, mutta mitä sillä on väliä, jos et koskaan pääse käyttämään tietojasi käytännössä? Ajaudut vain aina uudestaan ja uudestaan opettajan rooliin, joka lopulta on aika tylsää.
Minusta oikein hyvä elämän tarkoitus olisi nähdä, niin paljon ihmisiä kuin mahdollista, vierailla eri kulttuureissa, syödä mahdollsimman paljon erilaisia paikallisia ruokia, kokkailematta niitä itse kuvitellen, että ne muistuttavat edes vähän alkuperäisiä ruokia.
Minusta ihmisten elämä menee piloille kun se vietetään muutaman nelikilometrin sisällä. Ei eikä se muuta vaikka ajettaisiin 200km autolla mökille, koska se on vain siirtymistä yhdestä paikasta toiseen ja se eläminen on siinä pienessä alueessa.
Sinä et voi keksiä minulle tai kenellekään muulle mitään elämää, vaikka niin kovin kehoitat muita sen hankkimaan. Kuten huomaat ei se ole niin helppoa, vaikka en edes sen suuremmin rajoittanut ehtoja sille. Et edes omaasi saanut kerrottua, vaikka oletan, että sellainen sinulla on, kun muita kehoitat sen hankkimiseen. Moni on keksinyt sen matkustamisesta muttei se kelpaa sinulle. Kysyn vielä kerran. Ehdota asioita mitkä sinusta kelpaa ihmisen elämäksi ja lopeta se kiertely asian ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton aloitus. Moni on lomautettu, irtisanottu, hoitajilta/lääkäreiltä saattaa olla lomat jopa peruttu. Riskiryhmäläiset tekevät töitä peläten henkensä edestä. Raskaana olevat pelkäävät syntymättömän vauvansa puolesta. Vanhukset kodeissaan ilman sosiaalisia kontakteja.
Onko todellakin niin, että koska minulla on töitä, en saa valittaa mistään? Aina jollain on asiat huonommin kuin minulla - minun pitää siis niellä kaikki harmitukseni tästä syystä?
Toivottavasti sinäkään et valita yhtään mistään, koska et ole nälkäkuoleman partaalla tai kidutettavana jossain afganistanilaisessa vankilassa.
ap
Valita edes vasta sitten heinäkuussa. Surra nyt etukäteen yhtä lomaa joka sinulle tuntuu olevan tavallista kauraa, kun aina lähdette ulkomaille heinäkuussa.
Ehkä on aika hankkia niitä kokemuksia muualta.
Millaista kokemusta ja mitä ehdottelet? Jotain metsäretkeä, jossain järvi-Suomessa lammen rannalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Meilläkin on mökkipahanen ilman ulkovessaa. 4 h + keittiö ja sisävessa omassa niemessä. Hyttyset valitettavasti puuttuvat.
Siellä sitten kökit räkäisten kakarien kanssa. Hyvä mulle, että ette ole New Yorkissa pilaamassa muiden lomaa.
Mitä ovat kakarit?
Kyllä on typeriä ihmisiä. Toivottavasti ette ole lisääntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ehkä on aika hankkia niitä kokemuksia muualta.Millaista kokemusta ja mitä ehdottelet? Jotain metsäretkeä, jossain järvi-Suomessa lammen rannalla?
No eihän nää mitään muuta osaa ehdottaa kuin niitä metsiään ja järviään. Eikä voikaan, koska mitään muuta täällä ei ole.
Ei siinä mitään, jos jollekin metsän ja järven tuijottaminen riittää loman sisällöksi, mutta minulle se ei riitä eikä nähtävästi monelle muullekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei tuo mökkielämä tippaakaan kiinnosta, Suomenkin ehdin aika tarkalleen tutkia ennen ulkomaille muuttoani. Arki on arkea täälläkin, mutta eipä ole hyttysiä tai lunta, pakkasesta puhumattakaan.
En ole ap,mutta itsellä perintönä 2 mökkiä ja miehellä yksi. Aika monella suomalaisella niitä on riesaksi asti.
Minulla on perintönä nolla mökkiä (samoin kuin minun sisaruksillani) ja miehelläni nolla mökkiä (kuten myöskin hänen sisaruksillaan). Ottaisin vaikka minkälaisen mökin, jos saisin. En tiedä, pystymmekö koskaan hankkimaan minkäänlaista, mutta katsellaan...
Niin, minulle riittää loman ja elämän sisällöksi metsien ja järvien tuijottaminen kun teen sen rakkaani kanssa. Olen viihtynyt mainiosti myös kotona kohta pari kuukautta, olemme molemmat kotoa töissä. Minulle on ihan sama mitä teen, merkitys on sillä kenen kanssa teen. Olemme olleet yhdessä reilut 10 vuotta ja edelleen hänen seuransa saa minut rentoutumaan ja tuntemaan itseni onnelliseksi. Kaikkiin asioihin en voi vaikuttaa niin huolehdin lähipiiristä. Puolisoni auttaa paljon, hän tekee elämästäni ja olostani niin paljon helpompaa.
Mökit on nyt hei halpoja, ja aina olleet tietynlaiset mökit Suomessa halpoja. Katselkaapa markkinoita te mökkejä halajavat!
Siinä on siiten vaan se juttu, että sitä mökkiä on jaksettava ylläpitää, ei riitä että siellä kesällä käväisee muutaman viikon.
Aika lailla hommaa ja laitettavaa joka puolella. Sopiva rästi sellaiselle, joka tykkää koko ajan tehdä käsillään jotain, ja osaakin, ja jolla on aikaa ajella syrjäseudulle joka vkl.
Toinen vaihtoehto on vuokrata se mökki joltain toiselta pariksi viikoksi per kesä, silloin kun sattuu tekemään järvenrantarauhaa huolettomana versiona mieli.
T. Oman mökkinsä myynyt, jonka ei edelleenkään tee mieli edes vuokramökkiä
Herättääpä tämä aihe intohimoa, mutta aika yksitoikkoisia ovat nuo kotimaan matkailuvinkit. Varmasti hienoja paikkoja omalla tavallaan mutta aika tyypillisiä suomalaisia kohteita. Eikö tästä kannata loukkaantua mutta kaikki eivät vain pidä samoista asioista.
Itse suuntaisin ehkä merelle tai sen läheisyyteen jos Suomen matkaa suunnittelisin. Tai varaisin huoneen Kämpistä, nauttisin kauneushoidoista ja cocktaileista.
No kyllä on "aikuisella" ihmisellä ongelmat. Tällä hetkellä niin minä kuin monet kaveritkin jäimme ilman luvattua kesätyöpaikkaa. Mun piti aloittaa heti kirjoitusten jälkeen työt mutta kun ei olekaan mitään töitä enää. Ei ole ylioppilasjuhlia, kavereita ei voi tapailla livenä. Hengata vaan kotona missä isä on etätöissä ja pikkuveljet etäkoulussa. Ei edes hetken rauhaa. Mulla oli alustava suunnitelma lähteä loppukesästä Ranskaan piikomaan, se meni jäihin mutta onneksi vielä saattaa toteutua jossain aikataulussa. Mutta enköhän mä oikeasti kestä vaikka tää kesä muuttui pelkäksi lomaksi ilman mitään tekemistä.