Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painajaismainen kauppareissu: Iida, 30, todisti, kuinka ihmiset tulivat lähes iholle – ”Tuntuu, että korona on jo ikään kuin unohdettu”

Vierailija
19.04.2020 |

Voisikohan nyt olla näin että Iida on itse osa ongelmaa...?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006480324.html

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta on, että osa ihmisistä ei välitä. Joillekin on pakko sanoa, että älä tule lähemmäksi esim. liukutasolla, jossa ostoskärry on kiinni eikä pääse karkuun päälle tulijan alta. Oikeasti saamme kohta koronakäyrät nousuun.

Ainakin täällä ihmiset ovat toimineet noin ihan koko ajan, ja koronaluvut ovat pysyneet tasaisena. En siis odottaisi mitään nousua.

Vierailija
62/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttua lukiessa heräsi yksi kysymys. Mitä helvettiä se Ida siellä kaupoissa luuhasi? Sen leivänpaahdin ja remonttitarvikkeet oli just sitä samaa sälää mitä muutkin oli hakemassa, suuri osa noista sen mainitsemista liikkeistä kuljettaa kotiin kun käy netistä tilaamassa.

Hmm, no katsoin huvikseni Gigantin nettisivuilta, ja leivänpaahtimelle tarjotaan toimitusvaihtoehdoiksi postipakettia ja Matkahuollon lähipakettia. Olen ehkä vähän tyhmä, mutta en näe ihan kauheasti eroa sillä, käynkö maksamassa leivänpaahtimeni paikallisen Gigantin kassalla vai käynkö hakemassa sen lähimmän K-marketin kassalta. Paitsi että Gigantista hakemalla säästää ne vitosen postikulut.

Postipaketti kotiinkuljetuksella sitten taas maksaa yli kympin, ja olen itse sen verran köyhä ettei yksinkertaisesti ole varaa tilata jokaiselle ostokselle kuljetusta kotiovelle.

Eli on ok kierrellä kaikissa kaupungin hyperostoskeskuksissa klähmimässä tavaroita vain säästääkseen 10€ kun suositus kuitenkin on että pysyttäisiin kotona?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttua lukiessa heräsi yksi kysymys. Mitä helvettiä se Ida siellä kaupoissa luuhasi? Sen leivänpaahdin ja remonttitarvikkeet oli just sitä samaa sälää mitä muutkin oli hakemassa, suuri osa noista sen mainitsemista liikkeistä kuljettaa kotiin kun käy netistä tilaamassa.

Hmm, no katsoin huvikseni Gigantin nettisivuilta, ja leivänpaahtimelle tarjotaan toimitusvaihtoehdoiksi postipakettia ja Matkahuollon lähipakettia. Olen ehkä vähän tyhmä, mutta en näe ihan kauheasti eroa sillä, käynkö maksamassa leivänpaahtimeni paikallisen Gigantin kassalla vai käynkö hakemassa sen lähimmän K-marketin kassalta. Paitsi että Gigantista hakemalla säästää ne vitosen postikulut.

Postipaketti kotiinkuljetuksella sitten taas maksaa yli kympin, ja olen itse sen verran köyhä ettei yksinkertaisesti ole varaa tilata jokaiselle ostokselle kuljetusta kotiovelle.

Veloittaako gigantti jokaisesta saman tilauksen tuotteesta omat postikulut? Näin oikeasti köyhänä ihmettelen miten sinulla on varaa tilailla niin paljon uutta tavaraa, että juuri postikuluista tulee ongelma :D

Vierailija
64/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites olis tuo drive-in -toimitus suoraan autoon? 

https://www.gigantti.fi/cms/info-toimitus-kotiinkuljetus/toimitustavat/

Vierailija
65/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taas pelätään pikkuflunssaa. Koittakaa nyt jo rauhoittua. Tehojen potilasmäärä senkun laskee, sairaalahoidossa olevien määrää laskee. Siitä huolimatta että ihmiset hönkii toistensa niskoihin ja on tuolla pihalla. On taas hidas sytytys vai?

Tehohoidon potilasmäärä tietysti laskee, koska ne siirtyy kuolleet-osioon.

Mutta uusia potilaita ei siis tuolla logiikallasi tule, ainakaan entiseen malliin? Eikös sekin ole jotain?

Vierailija
66/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että minä olen monen silmissä ihan koronahysteerikko. :D En millään tavalla vähättele epidemiaa, ja olen tyytymätön siihen, jos rajoituksia liian aikaisin poistetaan. Mutta pitäisi kuitenkin olla vähän realistisuutta sen suhteen, millainen liikkuminen julkisilla paikoilla on riski ja millainen ei. Jos ihmisiä alkaa taas parveilla kaupoilla, liikkeiden kannattaisi harkita rajoituksia siihen, montako päästetään kerralla sisälle, jotta turvaväleistä pystytään pitämään kiinni.

-60

Vierailija
67/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voisi olla ihan hyvä. Outoa kyllä sitä ei ostoskorissa tarjottu vaihtoehdoksi.

Vierailija
68/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan fakta on, että kaikkien maiden on höllennettävä rajoituksia kohta eikä ihmisten edes odoteta tai toivota hautautuvan koteihinsa, jos se tarkoittaa talouden romahtamista. Joten keinot täytyy olla, jotta kauppa voi käydä ilman, että ihmiset sairastuu.

Vierailija
69/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuttavia Italiassa joten on ehkäpä on vähän erilainen näkemys tähän. He sairastuivat molemmat (35 ja 36-vuotiaat) ja mies pääsi sairaalasta viime viikolla. Näin vierestä seuranneenakin oli pelottava kokemus ja siksi olen mielummin korona-hysteerikko. Samaa mieltä kauppojen rajoituksista, niitä voisi olla hyvä harkita jos tilanne alkaa lipsumaan.

Vierailija
70/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Minä en ainakaan lähde ensimmäisenä tuomitsemaan Iidaa siitä, että käy ostamassa arkielämässä tarpeellisia tavaroita kaupoista, jotka ovat laillisesti auki. Ymmärsin, että Iida ei ravannut huvikseen eri kaupoista hakemassa sitä sun tätä, vaan Powerin ostokset jäivät tekemättä tungoksen takia, ja lähti sen takia Giganttiin niitä hakemaan. Ne elektroniikka- ja remonttitarvikeostokset voi tehdä samalla tapaa kuin markettiostoksetkin, määrätietoisesti ja nopeasti ja turvavälejä noudattaen. Ei siellä ole mikään pakko hengailla koko perheen voimin ihastelemassa uusia kännyköitä.

Iida oli ostamassa leivänpaahdinta. Ei millään tavalla välttämätöntä aikana, jolloin kaikkia - Iida mukaan lukien - on kehotettu pysymään kotona.

No... enpä nyt siltikään tiedä. Kodinkoneita ostava kolmekymppinen oletettavasti ei-riskiryhmäläinen Iida nähdäkseni toimii juuri niin kuin yhteiskunta odottaa, kuluttaa poikkeustilanteesta huolimatta kuitenkaan aiheuttamatta toimillaan mitään tarpeetonta vaaraa itselleen ja muille.

Jos kaupoissa ei olisi tungosta ja ostokset hoidettaisiin ripeästi ja samanlaista varovaisuutta noudattaen kuin Iida jutun mukaan noudattaa, niin sehän olisi paras tapa pitää ne kuuluisat talouden rattaat pyörimässä. Vaihtoehtojen ei pitäisi olla linnoittaudu 100% kotiin äläkä osta mitään muuta kuin ruokaa ja vessapaperia vs. kaikki rajoitukset pois ja ihmiset sankoin joukoin kaupungille toisiaan tartuttamaan koska talous.

Mitä varovaisuutta Iida on noudattanut?

Tunkee itsensä kauppaan katselemaan leivänpaahtimia, vaikka jo kaupan ulkopuolella näkee parkkipaikan olevan aivan täynnä.

Valittaa kuinka muilla ei ole maskia vaikka itselläänkään ei ole. Ei ne hanskatkaan muiden suojaamisessa mitään auta, kun niillä kuitenkin kosketellaan kaikkia pintoja.

Iida ei jaksanut jonottaa kassalle ja ahdistui muista ihmisistä kun oli tottunut viikkotolkulla asioimaan tyhjissä liikkeissä vaivatta ja jonottamatta koska ei ole muiden tavoin noudattanut ohjeita tarpeettomasta kaupoissa kiertelystä.

Parhaiten Iidakin suojaa itseään ja muita pysymällä poissa niistä kaupoista. Nyt hän odottaa, että muut pysyvät edelleen kotonaan ja hän saa rauhassa jatkaa elämäänsä kuten ennenkin.

No minä en tunne Iidaa enkä osaa sanoa miten hölmö ja epäjohdonmukainen hän on. On paljon asioita, joita hän olisi toki kertomuksensa mukaan voinut tehdä paremminkin.

Mutta kommentoin ihan vain periaatteen tasolla, että en näe kauheasti moitittavaa siinä, jos ihmiset hoitaisivat muitakin ostoksia samalla ripeydellä ja varovaisuudella kun ovat tässä viime viikkoina tottuneet hoitamaan ruokaostoksiaan. En näe mitään järkeä siinä, että näinä aikoina saisi ostaa vain ja ainoastaan välttämättömyyksiä. Kuitenkin ne kodinkoneliikkeet ja kirjakaupat ja muut ovat auki. Tärkeintä olisi se ettei niissä parveilla ja että niissä noudatetaan varovaisuutta ja turvavälejä, eikä se, että ne olisivat tyhjän pantteina auki.

Eihän se Iidakaan ole niitä ostoksiaan suunnitellusti, ripeästi ja varovaisuutta noudattaen tehnyt, kun jo viikkojen ajan kierrellyt kaupoissa etsiskelemässä sisustus- ja remonttitarvikkeita itselleen.

Hyvällä suunnittelulla ei tarvitsisi joka liikkeessä juosta ja ostokset voisi keskittää harvempiin käyntikertoihin.

Kotiin toimituksen lisäksi myös pakettiautomaatit on keksitty. Paketin nouto automaatista ei kauan kestä eikä tarvitse jonotella kassalle.

Vierailija
71/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli on ok kierrellä kaikissa kaupungin hyperostoskeskuksissa klähmimässä tavaroita vain säästääkseen 10€ kun suositus kuitenkin on että pysyttäisiin kotona?

Ei sillä verkon tuotekuvauksella saa mitään käsitystä tuotteesta, mutta voihan sen palauttaa.

Vierailija
72/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen just muuttanut, mutta ei tulis mieleenkään mennä minnekään ostoksille vaikka tarvis yhtä sun toista kotiin. Kyllä sitä pärjää köyhemmilläkin varustuksilla jonku aikaa.

Hienoa, olet siis toiminut juuri siten kuin meitä kaikkia on ohjeistettu, Iida mukaan lukien.

Kiitos sinulle myös siitä, ettet remontoi juuri nyt kun kaikki ohjeita noudattavat ihmiset ovat kotona ja yrittävät keskittyä töihinsä.

Iida on jo kuukauden ajan kokenut oikeudekseen paitsi jatkaa normaalia kaupoissa kiertelyä, myös häiritä muita remontillaan.

Iida on itse täydellinen esimerkki henkilöstä, jonka tulisi oman napansa sijaan ajatella enemmän muita ja noudattaa paremmin ohjeita.

Remontteja ei ole kielletty, joten voisitko itse osoittaa vähän suvaitsevaisuutta muita kohtaan.

Juuri tällaisten kommenttien vuoksi koronakuri lipsuu. Kun ollaan niin ääripäätä kuin vain voi ja oikein paistatellaan siinä.

Yritysten pitää keksiä keinot, että talous pyörii ja elämä jatkuu. Etätyön lisäksi on muutakin elämää kuten kodinlaittoa.

Ei ole kielletty, mutta jokainen joka edes vähän huomioi muita tässä tilanteessa tajuaa, ettei nyt ole aika paukuttaa nauloja ja porata ruuveja, kun koulut ja työpaikat on suljettu ja ihmiset opiskelee ja työskentelee kotonaan.

Iida odottaa muiden pysyvän kotonaan jotta hän saisi edelleen kierrellä rauhassa etsien itselleen sisustus- ja remonttitarvikkeita, mutta ei yhtään ajattele kuinka paljon hänen remontointinsa niitä kotona olijoita häiritsee.

Vierailija
73/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ida oli yhtä vastuuton kuin muutkin.

Oliko pakko juosta noin monessa kaupassa?

Vierailija
74/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki te koronahysteerikot joutaisitte kuolemaan.

Demari stadista

Tämä selittää kaiken. Vain tällainen tyyppi laukoo tylyjä kommentteja.

Vierailija
75/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taas pelätään pikkuflunssaa. Koittakaa nyt jo rauhoittua. Tehojen potilasmäärä senkun laskee, sairaalahoidossa olevien määrää laskee. Siitä huolimatta että ihmiset hönkii toistensa niskoihin ja on tuolla pihalla. On taas hidas sytytys vai?

Ikävä kyllä kuolleiden määrä ei laske.

Vierailija
76/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voisi olla ihan hyvä. Outoa kyllä sitä ei ostoskorissa tarjottu vaihtoehdoksi.

No gigantin sivuilla on myös tavallisestikin mahdollisuus varata tuote netistä ja hakea myymälästä. Niin on ollut iät ajat, ei tarvitse mennä pyörimään ja etsimään, kun saat sen varaamasi tuotteen suoraan tiskiltä.

Vierailija
77/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veloittaako gigantti jokaisesta saman tilauksen tuotteesta omat postikulut? Näin oikeasti köyhänä ihmettelen miten sinulla on varaa tilailla niin paljon uutta tavaraa, että juuri postikuluista tulee ongelma :D

En minä ole tilailemassa mitään. Mutta jos tarvitsisin vaikkapa (täysin fiktiiviset ostokset) yhdestä liikkeestä halvan leivänpaahtimen, toisesta tarjouksessa olevan mikroaaltouunin, kirjakaupasta muutaman pokkarin kun kirjastot eivät ole auki, urheiluliikkeestä lenkkarit rikki menneiden tilalle, ruokakaupasta ruokaa kahdeksi viikoksi, käsityöliikkeestä lankaa ja remonttiliikkeestä tapettia, niin kyllähän noille hintaa tulisi, jos kaiken tilaisi kotiinkuljetuksella. Jos niitä kaikkia nyt edes saa kotiinkuljetuksella.

Mikään noista ei ole sellaista, mikä on mielestäni ns. turhaa, jos niille tarvetta on. Jos sitten alkaa karsia, niin kirjat kai voi jättää pois, jos kerran pakko on. Mieluiten kannattaisin paikallista kirjakauppaa, mutta luetaan sitten e-kirjoja. Leivänpaahtimen ja mikron saa toki molemmat samasta kaupasta, mutta jos olen ennalta katsonut missä mikin on halvinta, niin kummassakin liikkeessä tulee loppusummasta korkeampi, jos ostan molemmat sieltä. Mutta ei se mitään, voin toki tilata halvalla Verkkokauppa.comista molemmat ja jättää paikalliset liikkeet sikseen. Lenkkarit voinkin tilata sitten samalla Zalandolta ja langat verkosta - harmin paikka, että se oman kaupunkini pieni käsityöliike menee konkurssiin, mutta ei voi mitään. Remonttiliikkeessä on niin kova ihmisvilinä jostain kumman syystä, että tilaankin tapettini Saksasta asti, kun kerran halvalla saa.

Lopputulema on, että käyn vain Prismassa hakemassa ruokaostokseni, ja kaikki muut rahani olen käyttänyt kotikaupunkini ulkopuolella verkon kautta. Jonotan kuitenkin postissa tungoksessa pakettejani hakemassa.

Vierailija
78/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kyllä kysymys, että mitä hyötyä on koulujen ja työpaikkojen sulkemisesta, kun Iidan kaltaiset ihmiset eivät kykene millään noudattamaan ohjeita vaan kiertelevät ostoksilla entiseen tapaan.

Iidan valitus muiden käytöksestä kun ei omassaan näe mitään parannettavaa aikaansai enemmänkin tunteen, että miksi kenenkään muunkaan pitäisi välittää ohjeistuksesta välttää turhaa kaupoissa asiointia ja keskittyä ainoastaan välttämättömiin ostoksiin, kuten ruoka- ja lääkehankintoihin, kun ei hän itsekään näitä ohjeita noudata.

Vierailija
79/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole tilailemassa mitään. Mutta jos tarvitsisin vaikkapa (täysin fiktiiviset ostokset) yhdestä liikkeestä halvan leivänpaahtimen, toisesta tarjouksessa olevan mikroaaltouunin, kirjakaupasta muutaman pokkarin kun kirjastot eivät ole auki, urheiluliikkeestä lenkkarit rikki menneiden tilalle, ruokakaupasta ruokaa kahdeksi viikoksi, käsityöliikkeestä lankaa ja remonttiliikkeestä tapettia, niin kyllähän noille hintaa tulisi, jos kaiken tilaisi kotiinkuljetuksella. Jos niitä kaikkia nyt edes saa kotiinkuljetuksella.

Mikään noista ei ole sellaista, mikä on mielestäni ns. turhaa, jos niille tarvetta on. Jos sitten alkaa karsia, niin kirjat kai voi jättää pois, jos kerran pakko on. Mieluiten kannattaisin paikallista kirjakauppaa, mutta luetaan sitten e-kirjoja. Leivänpaahtimen ja mikron saa toki molemmat samasta kaupasta, mutta jos olen ennalta katsonut missä mikin on halvinta, niin kummassakin liikkeessä tulee loppusummasta korkeampi, jos ostan molemmat sieltä. Mutta ei se mitään, voin toki tilata halvalla Verkkokauppa.comista molemmat ja jättää paikalliset liikkeet sikseen. Lenkkarit voinkin tilata sitten samalla Zalandolta ja langat verkosta - harmin paikka, että se oman kaupunkini pieni käsityöliike menee konkurssiin, mutta ei voi mitään. Remonttiliikkeessä on niin kova ihmisvilinä jostain kumman syystä, että tilaankin tapettini Saksasta asti, kun kerran halvalla saa.

Lopputulema on, että käyn vain Prismassa hakemassa ruokaostokseni, ja kaikki muut rahani olen käyttänyt kotikaupunkini ulkopuolella verkon kautta. Jonotan kuitenkin postissa tungoksessa pakettejani hakemassa.

Tämä uniikki lumihiutale-ajattelu on hyvin yleistä nuorilla, pöhköillä naisihmisillä. Minun ostokseni, minun valintani, minun päätökseni saavat aina näin dramaattisia käännöksiä. Lankakauppahan se menee konkurssiin kun et hae sitä yhtä vyyhtiä alekorista. Koska sinähän tämän maailman pelastat.

Vierailija
80/103 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain tosiaan ollut virallinen suositus siitä, että vain välttämättömyyksiä saa ostaa?

Sen pitäisi olla ihan maalaisjärkeä, että nyt ei kierrellä huvikseen missään kaupoissa katselemassa ja hengailemassa ja jutustelemassa, mutta jos tietää, mitä tarvitsee, olisi sekä liikkeiden että asiakkaiden etu, että ostokset voisi hoitaa nopeasti ja turvallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän