Miksi ostaisit "kotimaista" ruokaa, kun (halpa)työntekijät tulee ulkomailta?
"Kasapäin hakemuksia kotimaasta maatalouden kausitöihin – yrittäjät haluavat palkata ulkomailta: ”Tehokkaita verrattuna ensikertalaiseen suomalaiseen”"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006480163.html
Taidan vältellä jatkossa kotimaista ruokaa...
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan siksi, esittääpäettä koronakriisi voi levitä globaaliksi ruokakriisiksi, joilloin monet maat voivat rajoittaa elintarvikkeiden vientiä ulkomaille. Samoin kuin kävi hengityssuojaimille ja muille suojavarusteille. Silloin meillä täytyy olla kotimaista ruokatuontantoa, että kaupan hyllyt eivät ammota ensi talvena tyhjyyttään.
Eli ette voi ostaa ulkomaista ruokaa ihan siitä syystä, että sitä ei mahdollisesti ole tarjolla.
No jos ulkomaista ruokaa ei ole tarjolla niin onko sitten ulkomaisia työntekijöitä? Jos tulee globaali ruokakriisi, niin miksi Ukraina antaisi kansalaistensa lähteä Suomeen maataloustöihin kun työvoimaa tarvitaan Ukrainankin maataloudessa?
Tietenkin ovat pois omasta ruokakunnasta, vähän sinäkin ymmärrät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se kauppa ostaa ne marjat tietyllä hinnalla viljelijältä, ja viljelijän on koitettava saada sillä rahalla palkattua työvoima ja syötyä itsekin. Ja maksettua oma eläke myös. Ja vakuutukset. Ja lainanlyhennykset. Ja kuljetukset ja muut kustannukset. Mansikat jää käsiin, jos niistä koittaa saada enemmän, minkä kauppa on suostunut maksamaan.
Nyt jos se joutuu palkkaamaan hitaita työläisiä, työn hinta per marjakilo nousee liikaa. Marjayrittäjä on siis vähän niinkuin puun ja kuoren välissä, se ei itse voi määritellä hintojaan.
Ja tätä kannattamatonta liiketoimintaa pitää jatkaa syystä?
Syystä että, sinäkin saat puhtaita mansikoita kakkusi päälle
Hyvä huomio, ap. Miksi tosiaan pitäisi ostaa halpatyöntekijöiden poimimia mansikoita tai mitä tahansa kun suomalaisia työttömiä on pilvin pimein. Maatiloille on kuulemma tullut 10000 hakemusta. Miksi pitäisi ostaa suomalaisia säkkivaatteita kun ainoa suomalaisuus on firman nimi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se kauppa ostaa ne marjat tietyllä hinnalla viljelijältä, ja viljelijän on koitettava saada sillä rahalla palkattua työvoima ja syötyä itsekin. Ja maksettua oma eläke myös. Ja vakuutukset. Ja lainanlyhennykset. Ja kuljetukset ja muut kustannukset. Mansikat jää käsiin, jos niistä koittaa saada enemmän, minkä kauppa on suostunut maksamaan.
Nyt jos se joutuu palkkaamaan hitaita työläisiä, työn hinta per marjakilo nousee liikaa. Marjayrittäjä on siis vähän niinkuin puun ja kuoren välissä, se ei itse voi määritellä hintojaan.
Syystä että, sinäkin saat puhtaita mansikoita kakkusi päälle
Ja mitenkähän tavallinen kuluttaja pakottaa maatilallisen jatkamaan tilaa saadakseen ne marjat?
Oli ala mikä tahansa, tietoinen kannattamattoman bisneksen jatkaminen on harrastamista. Sitä ei pidä valtion eikä veronmaksajien tukea. Kukaan ei kuole vaikkei Suomessa kasvatettaisi yhtään mansikkaa.
No maajussit eivät voi sitten väittää että Suomessa on pakko ylläpitää kallista ja kannattamatonta maataloutta huoltovarmuuden takia ja globaalien kriisien varalta, jos tämä normaaliaikoinakin ilman tukiaisia kannattamaton toimiala vaatii pyöriäkseen ulkomaista halpatyövoimaa, jota ei rajojen sulkeutuessa olekaan saatavissa. Sittenhän on ihan sama ostanko halpaa espanjalaista tomaattia kalliin suomalaisen sijaan, jos molemmat on kasvatettu globaalilla halpatyövoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen, kun kaikissa maatalouskeskusteluissa tuottajat aina valittaa että ei kannata ja kauppa riistää. Ei yrityksiä ole mikään pakko väkisin yrittää pitää pystyssä, luulisi että maatalousyrittäjäkin osaisi laskea vaihtoehtoiskustannukset. Mutta maataloushan ei ole mikään tuotantoala vaan elämäntapavalinta.
Kuka suomalainen suostuisi tekemään sillä palkalla? Olisitko valmis maksamaan tuotteesta vielä nykyistäkin enemmän, että viljelijä voi maksaa suomalaiselle sellaisen palkan, että suomalaiselle työntekijälle kelpaa?
Olen itse ollut töissä mm. mansikkatiloilla ja voin kertoa, että ulkomaalainen poimija tekee samassa ajassa tuplatyön suomalaiseen verrattuna. Suomalainen työntekijä tulee oikeasti todella kalliiksi eikä suomalaiset itse ole valmiita maksamaan tuotteesta niin paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minkä hemmetin takia te ette käy poimimassa niitä mansikoita sieltä pellolta itse? Itsepomintatiloja,on vaikka kuknka paljon. Ja vastaus, ette jaksa poimia kilojaan, kun polveen sattuu, selkään sattuu...
Minä voisin poimiakin mutta ne maatilat ovat huitsin nevadassa eikä ple autoa ja tiloille harvoin kulkevat julkisetkaan. Vaikka olen 55v akka niin hyvin voisin pari ämpärillistä poimia omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen, kun kaikissa maatalouskeskusteluissa tuottajat aina valittaa että ei kannata ja kauppa riistää. Ei yrityksiä ole mikään pakko väkisin yrittää pitää pystyssä, luulisi että maatalousyrittäjäkin osaisi laskea vaihtoehtoiskustannukset. Mutta maataloushan ei ole mikään tuotantoala vaan elämäntapavalinta.
Eikös kaikki valita aina ettei kannata, yrittäjät, työntekijät, työttömät jne mutta niin vaan kaikki pärjää ei vältämätä hyvin mutta kuitenkin. Toi maatalouden kustannusten laskenta vaan välillä vähän hankalaa kun muuttujat tosi epävarmoja. Tilanne vähän sama kuin olisi tammikuussa laskenut vilkkaimman ostokeskuksen parhaan paikan ravintolan tuottomahdollisuuksia. Pari kk ja tilanne karannut käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka suomalainen suostuisi tekemään sillä palkalla? Olisitko valmis maksamaan tuotteesta vielä nykyistäkin enemmän, että viljelijä voi maksaa suomalaiselle sellaisen palkan, että suomalaiselle työntekijälle kelpaa?
Olen itse ollut töissä mm. mansikkatiloilla ja voin kertoa, että ulkomaalainen poimija tekee samassa ajassa tuplatyön suomalaiseen verrattuna. Suomalainen työntekijä tulee oikeasti todella kalliiksi eikä suomalaiset itse ole valmiita maksamaan tuotteesta niin paljon enemmän.
Tähän mennessä olen maksanut suomalaisesta tuotteesta enemmän, mutta enää en aio maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan monikin suomalainen suostuu tekemään vaikka 10€ tuntipalkalla, ehkä jopa vähän allekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut töissä mm. mansikkatiloilla ja voin kertoa, että ulkomaalainen poimija tekee samassa ajassa tuplatyön suomalaiseen verrattuna. Suomalainen työntekijä tulee oikeasti todella kalliiksi eikä suomalaiset itse ole valmiita maksamaan tuotteesta niin paljon enemmän.Varmaan monikin suomalainen suostuu tekemään vaikka 10€ tuntipalkalla, ehkä jopa vähän allekin.
Eli TESsi palkka mutta sillä ei suomalaisia tule töihin tarvittavaa määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut töissä mm. mansikkatiloilla ja voin kertoa, että ulkomaalainen poimija tekee samassa ajassa tuplatyön suomalaiseen verrattuna. Suomalainen työntekijä tulee oikeasti todella kalliiksi eikä suomalaiset itse ole valmiita maksamaan tuotteesta niin paljon enemmän.Varmaan monikin suomalainen suostuu tekemään vaikka 10€ tuntipalkalla, ehkä jopa vähän allekin.
Eli TESsi palkka mutta sillä ei suomalaisia tule töihin tarvittavaa määrää.
Aijaa, no siksi suomalaisia ei varmaan sitten palkata lainkaan, kun niistä 10000:sta ei kukaan lähde tessin palkalla.