Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ostaisit "kotimaista" ruokaa, kun (halpa)työntekijät tulee ulkomailta?

Vierailija
19.04.2020 |

"Kasapäin hakemuksia kotimaasta maatalouden kausitöihin – yrittäjät haluavat palkata ulkomailta: ”Tehokkaita verrattuna ensikertalaiseen suomalaiseen”"

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006480163.html

Taidan vältellä jatkossa kotimaista ruokaa...

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikö kotimaisen viljelyn tarpeellisuutta ole perusteltu huoltovarmuudella? Mitä huoltovarmuutta se on jos se perustuu thaimaalaisiin ja ukrainalaisiin työntekijöihin ja koko viljely kyykähtää jos rajat onKin kiinni.

Vierailija
22/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaisia einesvalmisteina voisi alkaa suosimaan.

Liha Argentiinasta tai NZ.

Onko Brasiliassa vielä metsäpalot?

Ei se on kulotettu jo.

Nyt palot on Australiassa

Zinc

About 27.2 million acres of bush, forest, and parks across Australia have burned. New South Wales and Victoria have been the worst hit states. In New South Wales, fire has affected about 12 and a half million acres. In Victoria, almost 3 million acres have been burned.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. En osta yhtään mansikkaa sitten. Boikottiin tuommoset yrittäjät.

Vierailija
24/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On laskettu, että näillä kulotuksilla saadaan tuotettua 50 miljoonaa nautaa enemmän kuukaudessa.

Zinc

Vierailija
25/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään halpatyövoimaa ole, ulkomaalaisille maksetaan ihan sama tuntipalkka kuin suomalaisille. Ongelma on vain se, että vuosia täällä töissä käynyt ukrainalainen tekee paljon tehokkaammin kuin kokematon. Myös motivaatio on ihan eri.

Vierailija
26/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikea syy on kylläkin siinä että ulkomaiselle työntekijälle voidaan maksaa huomattavasti pienempää palkkaa ja siksi ei suomalainen työvoima kiinnosta"

Vierailija
27/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään halpatyövoimaa ole, ulkomaalaisille maksetaan ihan sama tuntipalkka kuin suomalaisille. Ongelma on vain se, että vuosia täällä töissä käynyt ukrainalainen tekee paljon tehokkaammin kuin kokematon. Myös motivaatio on ihan eri.

Miten selität sen ettei maanviljelijä itse eläisi maksamallaan palkalla Suomessa?

Onko oikea palkka silloin?

Vierailija
28/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosihan maatiloilla on ulkomaalaiset kausityöntekijät työt hoitaneet. Ei se kasviksista tai marjoista ulkomaalaisia tee teki työt kuka tahansa. Jos suomalainen osaa niin tottakai töihin ne jotka työn hallitsee. Aivan kuten missä muussakin työssä tahansa niin osaamisen mukaan tekijät eikä kansallisuuden. 

Vierailija
29/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisuuden perusteella tapahtuvaa syrjintää. Laitonta touhua toisin sanoen.

Vierailija
30/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Siltä ulkomailta tulevalta työntekijältä voidaan veloittaa kiskurinhinta majoituksesta ja ruoasta ja näin ollen käteen tuleva palkka jää minimaalisen pieneksi. Suomalainen työntekijä saattaa sen sijaan ”pahalla tuurilla” vaikka asua niin lähellä ettei majoitusta tarvitse ja joka tapauksessa osaa lähi alepasta ostaa ruoat itse halvalla joten ei tarvitse maksaa työnantajan törkeän hintaisia hotelliaamiaishintoja muutamasta leivänkännikästä.

Vierailija
31/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ihan samaa kun luin jutun. Jos ei maanviljelijät edes itse suosi suomalaista, niin miksi he olettavat kuluttajien tekevän niin? Osta kalliimmalla kotimaista ja työvoimana käytetään halpatyövoimaa,joka lennätetään ulkomailta? Olen ostanut paljon kotimaista, mutta nyt täytyy vähän miettiä tämän jälkeen. Hyvä lisä olisi ilmoitus tuotteeseen, mistä työvoima on peräisin.

Vierailija
32/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetaanko ikälisät?

Ovatko sen aikaa Suomessa että Kela maksaa toiseen EU-maahan (ruhtinaallista)lapsilisää?

Ei puhuta näistä koskaan.

Vierailija
33/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Siltä ulkomailta tulevalta työntekijältä voidaan veloittaa kiskurinhinta majoituksesta ja ruoasta ja näin ollen käteen tuleva palkka jää minimaalisen pieneksi. Suomalainen työntekijä saattaa sen sijaan ”pahalla tuurilla” vaikka asua niin lähellä ettei majoitusta tarvitse ja joka tapauksessa osaa lähi alepasta ostaa ruoat itse halvalla joten ei tarvitse maksaa työnantajan törkeän hintaisia hotelliaamiaishintoja muutamasta leivänkännikästä.

Onko edes laillista velvoittaa työntekijä ostamaan ruokailu työnantajalta?

Vierailija
34/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään enää arvosta italialaista muotia. Kun sen valmistaa puoli miljoonaa kiinalaista halpatyöntekijää.

Vierailija
35/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Made in Italy by China kirjoitti:

En mäkään enää arvosta italialaista muotia. Kun sen valmistaa puoli miljoonaa kiinalaista halpatyöntekijää.

Mulla oli kans kaveri, joka aina vouhkas italialaisesta käsityö-perinteestä ja pienistä perheyrityksistä.

No korona paljasti tämänkin huijauksen.

Vierailija
36/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Amerikka kun perustuu myös pitkälti laittomiin siirtolaisiin ja heidän parane paljon valittaa ja palkka puhtaana käteen ilman sivukuluja.

Vierailija
37/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko edes laillista velvoittaa työntekijä ostamaan ruokailu työnantajalta?

No ei varmaan mutta jos otetaan kielitaidoton työntekijä keskelle mitälienee ilman mitään omaa liikkumismahdollisuutta niin mitäpä muuta tämä työntekijä söisi kuin sitä työnantajan tarjoamaa törkyhintaista ruokaa.

Vierailija
38/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂😂😂

Olet ahkera ja hyvän mielikuvituksen omaava, ap

🤣🤣🤣🤣🤣

Muista Ap lääkkeet.

Vierailija
39/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä hemmetin takia te ette käy poimimassa niitä mansikoita sieltä pellolta itse? Itsepomintatiloja,on vaikka kuknka paljon. Ja vastaus, ette jaksa poimia kilojaan, kun polveen sattuu, selkään sattuu...

Vierailija
40/74 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan faktana: jotta saan ukrainalaisen työntekijän Suomeen, minun täytyy tehdä kanssaan työsopimus. Se on samalla tavalla sitova kuin mikä tahansa muukin sopimus eli työsopimuksen perumiseen ei riitä se, että otinkin toisen tilalle. Jos ja kun ukrainalainen tekijä saa työluvan Suomeen, minulla on velvollisuus hänet yritykseen palkata.

Jos nyt kuitenkin palkkaan myös suomalaisen, niin minulla on 2 työntekijää ja töitä vain yhdelle. Kummastakaan en pääse eroon noin vain, työnantajavelvoitteet tulee täyttää.

Ei kyse ole siitä, että en halua palkata Villeä, vaan siitä, että olen jo sopinut Arkadin kanssa hänen työllistämisestään ja ilmoittanut sen Suomen valtiolle. Suomen valtio on tämän hyväksynyt ja velvoittaa minua maksamaan Arkadille palkan, kunhan hän Suomeen pääsee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi