Miksi ostaisit "kotimaista" ruokaa, kun (halpa)työntekijät tulee ulkomailta?
"Kasapäin hakemuksia kotimaasta maatalouden kausitöihin – yrittäjät haluavat palkata ulkomailta: ”Tehokkaita verrattuna ensikertalaiseen suomalaiseen”"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006480163.html
Taidan vältellä jatkossa kotimaista ruokaa...
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Ilmiantakaa näitä tiloja julki jos tiedätte nimeltä. Tietää sitten olla ostamatta. Erityisesti ne yrittäjät, jotka eivät palkkaa kotimaisia työntekijöitä lainkaan.
KartanonmarjaEspooRossi
Vierailija kirjoitti:
Voitaisko suomessakin ottaa käyttöön se että vasta jos ei löydy kotimaista työvoimaa saa palkata ulkomailta.
Kanadassa tarvii täyttää lomakevuori.
Suomessa haalitaan jopa EU:n ulkopuolelta halpatyöläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään halpatyövoimaa ole, ulkomaalaisille maksetaan ihan sama tuntipalkka kuin suomalaisille. Ongelma on vain se, että vuosia täällä töissä käynyt ukrainalainen tekee paljon tehokkaammin kuin kokematon. Myös motivaatio on ihan eri.
Kartanonherrako se täällä kirjottelee?
On se halpatyövoimaa, vaikka suomalaoselle maksettaisiinkinnse sama 5€/h miinus asumiskulut parakissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään halpatyövoimaa ole, ulkomaalaisille maksetaan ihan sama tuntipalkka kuin suomalaisille. Ongelma on vain se, että vuosia täällä töissä käynyt ukrainalainen tekee paljon tehokkaammin kuin kokematon. Myös motivaatio on ihan eri.
On se halpatyövoimaa, vaikka suomalaoselle maksettaisiinkinnse sama 5€/h miinus asumiskulut parakissa.
Kaikki sellainen millä ei Suomessa elä on halpatyövoimaa.
Ei alle 8€/h edes kukaan pysty liikkumaan tilalle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä hemmetin takia te ette käy poimimassa niitä mansikoita sieltä pellolta itse? Itsepomintatiloja,on vaikka kuknka paljon. Ja vastaus, ette jaksa poimia kilojaan, kun polveen sattuu, selkään sattuu...
Koska mansikoita saa ostettua rahallakin ja käyn jo töissä. Enhän vaihda itse enää autooni renkaitakaan, vaikka se olisi paljon pienempi vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Kartanon herra Espoosta kirjoittaa näin! Trossi
Vierailija kirjoitti:
Miten Amerikka kun perustuu myös pitkälti laittomiin siirtolaisiin ja heidän parane paljon valittaa ja palkka puhtaana käteen ilman sivukuluja.
Tarkoitatko USAa?
Sehän nyt on muutenkin aivan eri yhteiskunta palvelualoineen missä tipit on suurin osa palkasta.
Tässä taas ollaan viemässä köyhältä leipä suusta. Minä en pysty enää yhtään enempää maksamaan kotimaisesta tuotteesta. Hinnat tulevat kallistumaan, jos palkkoja nostetaan. Kauppias ei lähde omaa osuuttaan pienentää.
En osta koska ovat kalliita. Salaatit, yrtit, vihannekset ja juurekset kasvatamme itse saunassamme. Riista saadaan mieheni isäpuolelta ja kalat kalastetaan itse. Jos kanaa tai possua on saatava niin sillä ei ole pätkän vertaa väliä mistä se on kotoisin.
Keiden luulet tekevän työtä ulkomailla? Esim. Espanjan tomaattitarhoilla? Millaiset työolot luulet näillä työläisillä siellä olevan?
Vierailija kirjoitti:
Keiden luulet tekevän työtä ulkomailla? Esim. Espanjan tomaattitarhoilla? Millaiset työolot luulet näillä työläisillä siellä olevan?
Enhän mä niitä tomaatteja siksi osta et haluaisin just espanjalaista työtä tukea?
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas ollaan viemässä köyhältä leipä suusta. Minä en pysty enää yhtään enempää maksamaan kotimaisesta tuotteesta. Hinnat tulevat kallistumaan, jos palkkoja nostetaan. Kauppias ei lähde omaa osuuttaan pienentää.
Kaupan on pakko tulla vastaan katteissa.
Muuten ei voida jatkaa kotimaista tuotantoa.
No se kauppa ostaa ne marjat tietyllä hinnalla viljelijältä, ja viljelijän on koitettava saada sillä rahalla palkattua työvoima ja syötyä itsekin. Ja maksettua oma eläke myös. Ja vakuutukset. Ja lainanlyhennykset. Ja kuljetukset ja muut kustannukset. Mansikat jää käsiin, jos niistä koittaa saada enemmän, minkä kauppa on suostunut maksamaan.
Nyt jos se joutuu palkkaamaan hitaita työläisiä, työn hinta per marjakilo nousee liikaa. Marjayrittäjä on siis vähän niinkuin puun ja kuoren välissä, se ei itse voi määritellä hintojaan.
Kotimaista ruokaahan se on, Suomessa kasvatettua. Ei sillä ole väliä, kuka ne täällä poimii.
Minulle kelpaa suomalainen tomaatti, kurkku, peruna ym., oli sen istuttanut/poiminut kuka tahansa, pääasia on, että täällä kasvatettuja elintarvikkeita löytyy myös kriisiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Kotimaista ruokaahan se on, Suomessa kasvatettua. Ei sillä ole väliä, kuka ne täällä poimii.
Ei kiinnosta missä on kasvatettu, maa on joka puolella samanlaista. Voisin kyllä ostaa Espanjassa suomalaisella työvoimalla kasvatettuja tomaatteja.
Ihan siksi, että koronakriisi voi levitä globaaliksi ruokakriisiksi, joilloin monet maat voivat rajoittaa elintarvikkeiden vientiä ulkomaille. Samoin kuin kävi hengityssuojaimille ja muille suojavarusteille. Silloin meillä täytyy olla kotimaista ruokatuontantoa, että kaupan hyllyt eivät ammota ensi talvena tyhjyyttään.
Eli ette voi ostaa ulkomaista ruokaa ihan siitä syystä, että sitä ei mahdollisesti ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta missä on kasvatettu, maa on joka puolella samanlaista. Voisin kyllä ostaa Espanjassa suomalaisella työvoimalla kasvatettuja tomaatteja.
Espanjassa ne tekijät onkin algerialaisia ja marokkolaisia paperittomia. Ja kohtelu sen mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan siksi, että koronakriisi voi levitä globaaliksi ruokakriisiksi, joilloin monet maat voivat rajoittaa elintarvikkeiden vientiä ulkomaille. Samoin kuin kävi hengityssuojaimille ja muille suojavarusteille. Silloin meillä täytyy olla kotimaista ruokatuontantoa, että kaupan hyllyt eivät ammota ensi talvena tyhjyyttään.
Eli ette voi ostaa ulkomaista ruokaa ihan siitä syystä, että sitä ei mahdollisesti ole tarjolla.
No jos ulkomaista ruokaa ei ole tarjolla niin onko sitten ulkomaisia työntekijöitä? Jos tulee globaali ruokakriisi, niin miksi Ukraina antaisi kansalaistensa lähteä Suomeen maataloustöihin kun työvoimaa tarvitaan Ukrainankin maataloudessa?