Vetiköhän kaupat meitä nenästä tässä hamstrausasiassa - kaapit täynnä pian vanhentuvaa
Äidin ostamat hernekeitot, tomaattimurskat ja pastat pitäis syödä ennen heinäkuuta 2020. Vähän sama juttu on mulla.
Elikkä meidän Prismasta sai turhan paljon vanhentumassa olevia tuotteita
Kommentit (72)
Korona-aika on kyllä aivan kirjaimellisesti osoittanut, että puolet suomalaisista ON keskimääräistä tyhmempiä. Osalla ei riitä järki edes yksinkertaisiin arkisiin asioihin, eikä niin selkeää viestintää olekaan, että kaikki ymmärtäisivät lukemaansa tai kuulemaansa. Ja edelleenkin jaksaa hämmästyttää, miten ap:n kaltaiset pärjäävät arjessaan ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallisen Prisman käytävät täynnä vessapaperia...eihän sitä nyt kukaan osta, kaikilla on jo.
Ja saatavuus jatkossakin varmaaNo niinhän me sanottiin. Embo ei ole meiltä loppunut missään vaiheessa. Silloin sattui olemaan vielä 16 rullan paketti juuri avattuna, kun hamstraus alkoi. Viikko siitä, ostettiin jo uusi. Nyt avattiin juuri uusi ja mies ostaa seuraavalla kauppareissulla uuden, niin että on yksi avaamaton koko ajan - sen verran hamstrataan.
Jokaine on ostanut kaupasta itse ja oma vika, jos ei katso päiväyksiä ja mieti, tuleeko ne käytettyä. Säilykkkeet ja kuivatavarahan ei pilaannu parasta ennen -päivänä, mutta turha sitä joillekin on jankata, kun heillä ei ole haju- eikä näköaistia ilmeisesti ollenkaan.
Kova on kulutus. Kannattaisi ostaa se 48 rl pakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on tainnut ostaa herkkunsa edellisen pandemian aikaan. Hernesopassa on itsellä vielä viisi vuotta leimaa jäljellä.
Piti oikein tarkistaa. Mulla on hernekeitossa joulukuu 2020. Tomaattimurskassa elokuu 2020!
Kuinka paljon sulla sitä tomaattimurskaa oikein on, jos et ehdi sitä tässä reilussa neljässä kuukaudessa käyttää?
Itse olen tajunnut kun jotkut kaupat myyvät jotain säilykkeitä tosi halvalla, että silloin päiväys on aika lähellä. Eivät välttämättä sitä erikseen huomauta. Olen ostanut heinzin papuja jotain 40 sentillä, juuri ostin eurolla maustekurkkuja ja kurpitsakuutioita. Tarkistin vasta nyt päiväyksiä, oli -21. Joten ehtii hyvin käyttää kun reilusti ylikin on varmasti hyvää.
Nuo pavut olivat silloin parin kuukauden päähän, viimeiset söin kyllä yli puoli vuotta päiväyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, toi oli aika huvittavaa. Kotivarassa kannattaa pitää tonnikalaa ja tomaattimurskaa ja muuta säilykettä (jos ja vain jos niitä syö normaalistikin!) siksi, että säilyvät hyvin, voi ostaa varalta ennakkoon.
Miksi niitä sitten hamstrattiin akuutissa tilanteessa? :D Jostain selkäytimestä tuli vaan tieto, että hamstraus = säilyke. Toivottavasti myös syötte ne!
Makaronin menekki on kyllä nyt kasvanut, kun kaikki perheet syövät koko ajan kotona. Eniten kaupasta on ollut lopussa perunat, makaronivarasto tuntuu kiertävän nopeammin.
Perunoiden loppumisen selittää se, että niiden varastot on lopussa ja kotona syövä porukka ostaa sitä suomalaista perunaa. Laitoksiin se on saattanut tulla jostain muualta. Viljavarastot lienee vielä hyvät ja niillä on parempi säilyvyys, joten makaronia voi vielä valmistaa.
Paljonko sitä pastaa on, jos se ei tule syötyä seuraavan 3 kk aikana? 15 kg?
Kaikki ruoka loppuu ensi viikolla. Myös vessapaperi.
Tämähän on ollut oikeasti kun iltalehden monen viikon aprillipila. Soittaa kauppaan että mikäs tällä viikolla voisi loppua kesken. Äkkiä klikkiotsikko nettiin, ja osa oikeasti juoksee ostamaan sitä kaapit täyteen 🤣 Ei meinaa todeksi uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette katsoneet päiväyksiä?
Päiväykset näkee vasta sitten, kun kaupat on jo tehty ja kun purkaa kotiin tuotuja ostoksia pahvilaatikoista.
Jaa, no kotivara on yleensä 3 vuorokauden ruoat. Ei ne ehdi siinä ajassa vanhentua. Muutenkin kannattaa ostaa vain niitä ruokia, joita syö muutenkin, niin ne tulee myös syötyä eikä jää kaappeihin homehtumaan.
Kaupathan nimenomaan kielsivät hamstraamasta jotta huoltovarmuus säilyisi ja tauti ei leviäisi.
Kuinka ääliö pitää olla, että hamstraa jotain mitä ei syö? Ja äitis on hamstrannu ilmeisesti jo 5 vuotta sitten, jos noi päivämäärät on totta.
Itse en ole hamstrannut kaappiin juuri mitään. On siellä muutama purkki papuja, pari purkkia tonnikalaa, linssejä ja hernekeittoa, mutta niitä tulee monesti kyllä laiteltuakin, joten eivät siellä kauaa ole. Tykkään pitää jotain helposti laitettavaa jos ei keksi mitään mitä tekisi. Noista pyöräyttäisin vaikkapa papupataa, laittaisin tomaattisia papuja leipien päälle, linssikeittoa, tonnikalasalaattia.
Pakastimessa on myös monesti ylimääräistä, mutta sitäkin käytän kokoajan (leivät, pakastevihannekset, lihapakasteet, marjat). En näe syytä suurelle hamstraukselle. Ostetaan joka kerta n.7-10 päivän ruoat ihan mukavuudenhalun takia ettei tarvi käydä kokoajan kaupassa. Osa esim. lihoista menee pakasteeseen missä lyhyempi päiväys. On tehty näin vuosia. Olen huomannut, että moni on alkanut nyt ostaa samalla lailla isompia ruokaostoksia kerralla, jotka useammin normaalisti käyvät kaupassa
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ääliö pitää olla, että hamstraa jotain mitä ei syö? Ja äitis on hamstrannu ilmeisesti jo 5 vuotta sitten, jos noi päivämäärät on totta.
No se on voinut hamstrata hävikkiruokakaupasta joka myy päiväyksen ylittänyttä, tai sitten on vasn ostanut jostain tarjouksesta, jotkut kaupat näin tekee. Jos on jotain hullun halvalla niin katso päiväys.
Ap kyllä prismasta puhui. No, olen minäkin s-marketista jotain löytänyt -30 korista, ja illalla se on -60. Ja päiväys on silloin lähellä.
Heh, joo kaupan syytä ihmisten hamstraus🤔 nyt meni trolli puolelle😂
Trolololooo...
1. Kotivara suositellaan hankkimaan 3vrk tarpeisiin.
2. Netissä kiertävä lista mikä koostuu lähinnä makaroneista, tomaattimurskasta ja kannellisista ämpäreistä on ehdotus, ei määräys.
3. Kotivaraksi suositellaan hankkimaan niitä tuotteita mitä muutoinkin käyttäisit. Voit sen savulohesi ja rukolasi kanssa palata vielä kohtaan 1, ja lukea sen ajatuksella läpi.
Syökö ihmiset oikeasti jotain tomaattimurskaa ja makaronia noin valtavia määriä muutenkin vai mistä niiden hamstraus johtui?
Itsekin ihmettelen tuota tomaattimurskaa... mihin sitä käytetään tuollaisia määriä?
Kuulemma on kohta kauheat ruumiskasat, joten silloin kannattaa linnoittautua kotiin ja syödä sitä kotivaraa, niin ei tarvitse niitä katsella.
Tunnet sitten samalla itsesi vähän paremmaksi ihmiseksi, kun sentään osaat varautua.
Moneen kertaan hamstraavat palstalaiset kertoivat etteivät tahdo mennä kauppaan sairaina tai niin että altistuisivat toisten sairaudelle.