Tietokoneella pelaavat vanhukset
Onko teillä suvussanne? Jotkut vanhuksetkin on tavattoman näppäriä ja käteviä tietokoneiden kanssa, vaikka voisi kuvitella muuta. Onko nämä yleensä työelämässäkin olleet teknisellä alalla, nähneet tietotekniikan vallankumouksen ja olleet eturintamassa kokeilemassa uusia työtapoja. Taasen jotkut vanhukset ei ole eläissään tietokonetta edes käyttäneet. Voisi sanoa näin nätisti, etteivät he työelämässäkään ole kovin hyvin pärjänneeet.
Kommentit (4)
Olen lähes 75-vuotias ja haluan todella pysyä maailmanmenossa ajan tasalla. Parhaiten sen toteutan tietoteknisin välinein.
Tietokonepelaamista en ole koskaan harrastanut, vaan lähinnä käytän erilaisia ohjelmia ja opiskelen uusia. Verkkosivuja en enää juurikaan tee html-kielellä, koska sisällönhallintaohjelmat ovat helppoja muuntaa omaan käyttöön sopiviksi.
Nyt koronan aikana moni ikäihminen kaipaa nähdä sukuaan, mutta harmikseen eivät osaa käyttää esim. Skypeä.
Moni sanoo, että eivät opi kun eivät aikoinaan aloittaneet. Pötypuhetta: tuttuni hankki 80-vuotiaalle sskolleen tietokoneen nettiyhteyksin. Ensin sisko harasi vastaan, että hän ei tommosia hömpötyksiä tarvi. Kun sitten oppi hiukan, innostui lisää, ja nyt hän ei luopuisi tietokoneestaan mistään hinnasta.
Vierivä kivi kirjoitti:
Olen lähes 75-vuotias ja haluan todella pysyä maailmanmenossa ajan tasalla. Parhaiten sen toteutan tietoteknisin välinein.
Tietokonepelaamista en ole koskaan harrastanut, vaan lähinnä käytän erilaisia ohjelmia ja opiskelen uusia. Verkkosivuja en enää juurikaan tee html-kielellä, koska sisällönhallintaohjelmat ovat helppoja muuntaa omaan käyttöön sopiviksi.
Nyt koronan aikana moni ikäihminen kaipaa nähdä sukuaan, mutta harmikseen eivät osaa käyttää esim. Skypeä.
Moni sanoo, että eivät opi kun eivät aikoinaan aloittaneet. Pötypuhetta: tuttuni hankki 80-vuotiaalle sskolleen tietokoneen nettiyhteyksin. Ensin sisko harasi vastaan, että hän ei tommosia hömpötyksiä tarvi. Kun sitten oppi hiukan, innostui lisää, ja nyt hän ei luopuisi tietokoneestaan mistään hinnasta.
Mitä noin vanha tekee vauvapalstalla. Eikö sun pitäis olla pelaamassa bingoa.
Vierivä kivi kirjoitti:
Lähinnä kiinnostaisi tietää, miksi jotkut vanhukset haraa näihin niin vastaan. Ymmärtäisin, että esim. heidän vanhempansa ei ymmärtäneet tietokoneita, mutta 75-vuotias jos on ollut työelämässä, on tuolloin jo ollut tietokoneet olemassa. Isäni on 70-vuotias ja heillä ensimmäiset tietokoneet tuli toimistolle jo 80-luvun puolivälissä. Tosin isäni on insinööri, joka on nähnyt cad-piirtämisen ja myöhemmin 3d-mallinnuksen vallankumouksen sekä tietokonepohjaisen laskennan.
Minulla ei ole suvussa vanhuksia. Tai en ihan sanoisi seitsenkymppistä hyväkuntoista sellaiseksi, kun ei se oikeastaan siltä näytä. Mutta niin, yksi sellainen osaa varmasti käyttää tietokonetta kun on ollut töissä hyvässä asemassa ja koneet käytössä, pari on sitten niitä jotka eläissään eivät ole käyttäneet.
Itse olen nuorempi mutta ihan oman kiinnostuksen peruja on että opin käyttämään.
Ei ollut kouluaikana juuri tiekkareita, eikä sitten töissäkään välttämättömiä olleet.