Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahvikupposneuroosin aiheuttajasta kysyisin?

Vierailija
19.04.2020 |

Millaiset asiat ja syyt saavat ihmiselle aikaiseksi sosiaalisen käytöshäiriön, kuten ns. kahvikuppineuroosikin on?
Henkilö, jolla käsien vapina ilmentyy jossakin tilaisuudessa muiden ihmisten kanssa kahvikuppia pidellessä, niin mitä siellä taustalla voisi olla, joka tuon ilmiön aiheuttaa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi ujous voi johtaa sosiaalisten tilanteiden pelkoon, joka taas aiheuttaa erilaisia oireita, kuten punastumista, hikoilua, vapinaa. Yleensä nuo tilanteet kahvikupin kanssa ovat tyypillisiä aiheuttamaan vapinaa. Pieni kuppi liian täynnä kahvia, tuntuu että huomio kohdistuu juuri sinuun jne. Voi tietenkin olla mikä tahansa tilanne, jossa koet että olet tarkkailun kohteena ja joudut tekemään samalla jotain tarkkaa työtä käsilläsi.

Vierailija
2/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi pitää kahvikuppia vasemmassa kädessä, kun se rupeaa vipattamaan omia aikojaan. Oletan sen olevan perinnöllistä hyvälaatuista vapinaa, koska tilanteella ei ole mitään vaikutusta sen tulemiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko aikuisen ihmisen ns. kahveekupneuroosi johtua lapsuutensa aikaisesta tragediasta perheessään esim. toisen vanhemman itsemurhasta?

Vierailija
4/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi ujous voi johtaa sosiaalisten tilanteiden pelkoon, joka taas aiheuttaa erilaisia oireita, kuten punastumista, hikoilua, vapinaa. Yleensä nuo tilanteet kahvikupin kanssa ovat tyypillisiä aiheuttamaan vapinaa. Pieni kuppi liian täynnä kahvia, tuntuu että huomio kohdistuu juuri sinuun jne. Voi tietenkin olla mikä tahansa tilanne, jossa koet että olet tarkkailun kohteena ja joudut tekemään samalla jotain tarkkaa työtä käsilläsi.

Minä kylläkin tunnen erittäin hyvin henkilön, jolla kertomansa mukaan on ap:n mainitsema käsiensä vapina, joka tulee esiin esim. juhlissa, jossa kahvia pitää juoda muiden ihmisten kanssa. Sosiaalinen fobia ja pelko siitä, että muut tarkkailevat asianomaista on ylikorostunut henkilön itsensä omassa mielessään. Hei, muuten katseletteko itse jossakin tilaisuudessa kenenkään toisen ihmisen käsiä, että vipattaako ne kuin vispilät kupista hörpätessään?

Vierailija
5/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun tietäis. Oltiin joskus mieheni mummun 80v synttärijuhlissa ja se venäjältä tuotu antiikkinen kahvikuppi tuntui olevan pahin viholliseni. Haurasta posliinia ja se kahvakin oli niin pieni, ettei siitä saanut sormeaan läpi. Miehen suku ja 20 mummoa katseli siihen malliin, että rikoppa se perintökalleus, niin lennät suvusta pihalle. Sain mä siitä kahvista yhden suullisen otettua ja luovutin suosilla.

Vierailija
6/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kylläkin tunnen erittäin hyvin henkilön, jolla kertomansa mukaan on ap:n mainitsema käsiensä vapina, joka tulee esiin esim. juhlissa, jossa kahvia pitää juoda muiden ihmisten kanssa. Sosiaalinen fobia ja pelko siitä, että muut tarkkailevat asianomaista on ylikorostunut henkilön itsensä omassa mielessään. Hei, muuten katseletteko itse jossakin tilaisuudessa kenenkään toisen ihmisen käsiä, että vipattaako ne kuin vispilät kupista hörpätessään?

Siinä vaiheessa, kun kuppi kilisee asetilla ja heität kahvit tärinän takia rinnuksille tai olkapään yli niin kyllä kaikki katsoo, just sua.

Vierailija
7/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisten tilanteiden pelko on kyseessä. Tosin aina edellämainittuun ei liity niin sanottua kahvikuppineuroosia.

Äidilläni oli teini-iässä noita oireita harvakseltaan, ja itse olen yhden kerran elämässäni saanut "kohtauksen". Join vettä pullosta lukioikäisenä luokan takaosassa, ja hörpättyäni tuli yhtäkkiä vahva tunne, että kaikki tuijottavat minua ja odottavat että nielaisen. En meinannut saada hörppyä alas kurkusta millään. Tunne meni ohi, sain nieltyä ja sen jälkeen vastaavaa ei ole koskaan ilmennyt.

Itselläni tai äidilläni ei siis ole minkäänlaista sosiaalisten tilanteiden pelkoa muuten.

Jännä vaiva kyllä.

Vierailija
8/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useitten vaiva. Myös aikoinaan minun. Opin iän myötä, että ketään ei kiinnosta pienet tai suuret tärinät, muita kuin itseäni. Olen päässyt vaivasta. Yllättävän monella se on riesana. Siihen on myös mainio lääke esim. " propral ". Ei aiheuta riippuvuutta, ei uneliaisuutta, vie vain jännitystä, sydämentykytystä ja tärinää pois. Lääkärit pyydettäessä kirjoittavat sitä tarvitsevalle, mieluummin kuin ns. rauhoittavia. Ainoastaan urheilijalle lääke on kyseenalainen urheilusuorituksen aikana. Kielletty esim. ampumahiihdossa vrt. astmalääkkeisiin ja niistä saatavaan "hyötyyn".

Vierailija
9/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin voi imasta pillillä. On vakava asia tollanen neuroosi, mutta aina löytyy keinoja ratkasta asia.

Vierailija
10/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvin voi imasta pillillä. On vakava asia tollanen neuroosi, mutta aina löytyy keinoja ratkasta asia.

Joo, auttaa muuten ihan hel.vetisti vaivaan, joka aiheutuu siitä että ihminen ei halua itseensä minkäänlaista huomiota sosiaalisessa tilanteessa. :D

/7

Vierailija
11/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saamarin kahvikuppineuroosi. Outo ongelma. Yhtäkkiä alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta lukion ruokailussa yli kymmenen vuotta sitten. Olen toki arka ja ujo, mutta en koe, että missään muussa tilanteessa olisi vastaavaa ongelmaa. Syöminen muiden seurassa on vain todella vaikeaa, kun ei ruokaa tahdo saada lautaselta ääntä kohti, kun kädet tärisevät niin paljon. Itselläni siihen ei liity tarkkailun pelko, vaan se ajatus tuli yhtäkkiä, että mitä jos kädet tärisevät niin, että ei saa syötyä. Sitten se ei ainakaan onnistu, kun tuon psykologisen esteen on kehittänyt. 

Tuntuu vain niin hassulta, kun kotioloissa siinä syömisessä ei ole mitään ongelmaa. Jouduin viime vuonna hetkeksi sairaalaan ja heti oli edessä tämä sama este. 

Vierailija
12/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, auttaa muuten ihan hel.vetisti vaivaan, joka aiheutuu siitä että ihminen ei halua itseensä minkäänlaista huomiota sosiaalisessa tilanteessa. :D

/7

Kyllä.

Vierailija
13/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essential tremor

Joka sitte pahenee jos jännittää. Kofeiini voi omalta osaltaan lisätä oireita.

Usein pieni annos betasalpaajaa auttaa

Vierailija
14/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä ainakin se, että tunnen oloni epämukavaksi ihmisten seurassa.

Vierailija
15/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkehoito betasalpaajalla auttaa alkuun paranemisessa. Kahvikuppineuroosista voi päästä yli, kun aivot oppii uudenlaiseen tavan selviytyä ja saa sitä tarvittavaa etäisyyttä "häpeään". ( Mikä on vaivasta kärsivälle todellista kärsimystä, vaikka ulkopuoliselle merkityksetöntä ja korkeintaan saa vain myötätunnon heräämään ).

Vierailija
16/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä lienee monia, en niitä kommentoi.

Mutta kerron, että kahvikuppineuroosista voi parantua. Mulle kävi niin.

Kiitos Jumalalle sekä nuoresta aikuiseksi kasvamiselle.

Vierailija
17/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla syynä on koulukiusaaminen nuorena. Johti sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Pääsin mm. kahvikuppineuroosista eroon kolmen vuoden psykoterapian avulla.

Vierailija
18/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsissä voi olla vapinaa jonkun lääkkeenkin vuoksi, joka korostuu kun käden lihaksia joutuu jännittämään kuppia pidellessä.

Vierailija
19/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi saamarin kahvikuppineuroosi. Outo ongelma. Yhtäkkiä alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta lukion ruokailussa yli kymmenen vuotta sitten. Olen toki arka ja ujo, mutta en koe, että missään muussa tilanteessa olisi vastaavaa ongelmaa. Syöminen muiden seurassa on vain todella vaikeaa, kun ei ruokaa tahdo saada lautaselta ääntä kohti, kun kädet tärisevät niin paljon. Itselläni siihen ei liity tarkkailun pelko, vaan se ajatus tuli yhtäkkiä, että mitä jos kädet tärisevät niin, että ei saa syötyä. Sitten se ei ainakaan onnistu, kun tuon psykologisen esteen on kehittänyt. 

Tuntuu vain niin hassulta, kun kotioloissa siinä syömisessä ei ole mitään ongelmaa. Jouduin viime vuonna hetkeksi sairaalaan ja heti oli edessä tämä sama este. 

Itse huomasin ensimmäistä kertaa ylioppilaskirjoituksissa. Kahvi tarjoiltiin jossain kolmannen tunnin paikkeilla ja siihen asti oli tuijottanut paperia ja puristanut kynää. Isossa salissa oli hiljaista kuin huopatossutehtaalla ja kuppi oli ihan piripinnassa, kun olin pyytänyt siihen maitoa. Ensimmäisistä hörpyistä ei meinannut tulla yhtään mitään, ja varmaan vartin verran siinä koitin maanitella kättä yhteistyöhön. No, myöhemmin kärsin aina silloin tällöin tästä vaivasta, kunnes tuolla ylempänä mainitun Propralin avulla pääsin eroon enkä nykyään tarvitse edes lääkettä.

Vierailija
20/25 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lääkäri mutta uskon että käytöksen takana on alitajuinen psyykkinen ongelma.  Halu rangaista ja nöyryyttää itseä mikä ilmenee vain sosisaalisissa tilanteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan