Mitä järkeä enää tehdä ruokaostoksia siten että käy itse kaupassa?
Joskus voi toki jotain pientä hakea, mutta tuntuu vähän järjettömältä hommalta muuten.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Viidessä minuutissa kävelen tuonne markettiin. Enemmän menee aikaa kaiken maailman ohjelmien kanssa kikkailussa. Kaupassa näen itse tuotteet, voin tutkia tuoteselosteita ja helposti vertailla hintoja. Pelkästään tietokoneen käynnistyminen vie sen 5 min jos ei ole valmiiksi päällä. Sitten kaikki kirjautumiset ja muut toimet pääle. Eihän kotiin tilaamisessa ole mitään järkeä paitsi jos a) on voimassa jotain korona-rajoituksia b) oma liikuntakyky on pahasti rajoittunut c) asuu jossain umpi korvessa tosin sinne ei välttämättä edes voi tilata kotiinkuljetusta.
On järkeä, koska:
a) lasken omalle ajalleni arvon, aikaa menee hukkaan jotain tomaatteja puristellessa, kun voisi tehdä muuta
b) olemme autoton ja hissitön perhe, emme ilman kuljetusta voisi hankkia parin viikon ruokia kerralla
c) tietokoneen käynnistyminen vie sekunnin, lisäksi tilauslista on aina valmiina ja salana koneen muistissa ilman kirjautumista (yllättävän monet syö samoja ruokia ja perusraaka-aineita jatkuvasti, melko helppoa vähän korjata tilausta ja lähettää se minuuteissa – tuoteselosteita en tuttuihin ruokiin tarvi)
d) liikuntakykyni ei rajoitu kauppakassien ja kahden lapsen kantamiseen, mutta mieluummin treenaan jotain omaa lajiani
e) kuljetuksen kustannukset säästää samantien, kun ei tule heräteostoksia eikä pitkin viikkoa reissuja kalliiseen pikku lähikauppaan
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Samalla käy, kun pakko Alkossa ja apteekissa. Olutta ja astmalääkkeet plus asperiini.
Onko sulla lääkärin ohjeistus syödä astmalääkkeitä ja aspiriinia yhtä aikaa?
Paikalliseen Prismaan saa tällä hetkellä aina viikon päähän kotiinkuljetusaikaa ainakin kun kärppänä paikalla varaamassa eli heti nopsasti samana päivänä kun ajat varattavissa. Lähin k-market ja aikaa saa seuraavalle päivälle ja Citymarket siinä välissä eli samalle viikolle aikaa. Torstaina tuli parin viikon kuorma Prismasta ja ennen vappua tarkoitus saada seuraava kotiinkuljetus. Olen huomannut elämää helpottavaksi tekijäksi ja rahaakin nyt säästyy. Ennen kävin läheisessä ruokakaupassa suunnilleen joka toinen päivä ja aina heräteostoksia mukaan. Nyt harkitaan rauhassa ja herkkujakin vain murto-osa entiseen nähden. Lisäksi syödään varmaan muutoinkin terveellisemmin kun mietitään etukäteen mitä tehdään milloinkin ruuaksi ja tilaukset sen mukaan. Heviosastoa tulee ainakin ostettua enemmän.
Lisäksi autan työllistämisessä kun reipas kotiinkuljettaja punnertaa ostoksia kotiimme.
En minä tähän aikaan olisi enää kaljatölkkiä saanut tilattua, mutta itse hakemalla sain & sipsipussin
Voiko se kaupalle olla kannattavaa kympillä kerätä iso kasa ostoksia ja raahata ne autolla? Menee varmaan tunti jos riittääkään. Ehkä siksi ajat menee kuukauden päähän. Eivät halua laajentaa toimintaa. Koko palvelu olemassa vain minimimiehistöllä että alueen jokunen mummo on tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Samalla käy, kun pakko Alkossa ja apteekissa. Olutta ja astmalääkkeet plus asperiini.
Astmalääke astmaan ja aspiriini krapulaan, ei kai siinä ohjeistuksia tarvita.
Kauppaan on mukava mennä tekemään ostoksensa itse. Silloin ei myöskään tarvitse niin tarkasti miettiä että mitä ostaa vaan voi mennä fiiliksen mukaan ja ottaa sitä mikä näyttää kaupassa parhaimmalta.
Vierailija kirjoitti:
Viidessä minuutissa kävelen tuonne markettiin. Enemmän menee aikaa kaiken maailman ohjelmien kanssa kikkailussa. Kaupassa näen itse tuotteet, voin tutkia tuoteselosteita ja helposti vertailla hintoja. Pelkästään tietokoneen käynnistyminen vie sen 5 min jos ei ole valmiiksi päällä. Sitten kaikki kirjautumiset ja muut toimet pääle. Eihän kotiin tilaamisessa ole mitään järkeä paitsi jos a) on voimassa jotain korona-rajoituksia b) oma liikuntakyky on pahasti rajoittunut c) asuu jossain umpi korvessa tosin sinne ei välttämättä edes voi tilata kotiinkuljetusta.
Nimenomaan tuotteiden hintojen ja tuoteselosteiden vertailu on nettikaupassa paljon kätevämpää ja helpompaa kuin vertailu kaupassa
Kallista se tilaus on köyhälle sinkulle.
Kuljetukseen kuluvalla rahalla saa ruokaa lähes kahdeksi viikoksi.
Eikä ole autoa, jolla itse kuskailla ruokia, bussissa pitää kaikki kuljetella.
Siksihän niitä kauppareissuja tulee niin usein, kun kaikkea ei jaksa kantaa kerralla.
Kuten talous- ja vessapapereita, pyykkipulveria, vissyvesiä ja perunoita ja muita juureksia, jotka painavat paljon.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Aspiriinia itseaiheutettuun päänsärkyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Astmalääke astmaan ja aspiriini krapulaan, ei kai siinä ohjeistuksia tarvita.
No juu, aspiriinin kontraindikaatio on astma eli voi pahentaa niitä oireita.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Aspiriinia itseaiheutettuun päänsärkyyn?
Itse suosin kyllä panacodia tai juotavia flunssalääkkeitä mutta pitäisikö päänsärystä sitten kärsiä, mikä järki siinä on?
Yhdelle hengelle kuljetusmaksu liikaa. Lisäksi, käyn ihan mielelläni kaupassa. Lapsiperheen äitinä tilaisin varmaan ainakin kaikki painavat tuotteet joiden valinnassa ei voi epäonnistua kotiin. Näin sinkkuna olen aika tarkka siitä mitä ostan, joten mulle on yksinkeraisempaa käydä itse kaupassa hakemassa haluamani kuin selata pitkää listaa läpi kunnes löydän haluamani. Kaupassa tulee myös täydennettyä varastoja kun näkee tuotteita hyllyssä, tilatessa ei. Eikä tilatessa saa just kyseisessä kaupassa tarjouksessa olevia tuotteita. Tämä taas laskee ruokakustannuksia.
Tämä sopii mulle nyt, toisessa elämäntilanteessa tosiaan voisin kuvitella tilaavani ainakin osan tarvikkeista kotiinkuljetettuna.
Tilasin pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran Citymarketista ja oli kätevää. Nyt on tilaus ja toimitus kotiovelle kerran viikossa varattuna toukokuun puoliväliin asti. Aion jatkaa tätä ilman muuta, säästää huomattavasti aikaa ja voi keskittyä itseään kiinnostaviin asioihin. Salaattia tms saatan nopeasti hakea lähikaupasta, mutta varsinaiset viikon ruuat, pesuaineet ym tulevat kotiovelle.
En jaksa joka tuotteen kohdalle kirjoittaa erikseen, mihin se vaihdetaan, jos tuotetta ei löydy. Vaihtelevat niitä omin päin ihan miten sattuu. En voi myöskään kirjata, että jos ei risottoriisiä löydy, niin jättäkää parmesan myös pois. Kaupassa itse käydessä voi muuttaa suunnitelmia lennossa.
Päiväykset ovat lyhyitä ja hedelmät säilyvät hyvänä pari päivää. Hirveä vaiva selata jotain nettisovellusta. Ei koskaan enää koronan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kauppaan on mukava mennä tekemään ostoksensa itse. Silloin ei myöskään tarvitse niin tarkasti miettiä että mitä ostaa vaan voi mennä fiiliksen mukaan ja ottaa sitä mikä näyttää kaupassa parhaimmalta.
Ennen tätä koronahässäkkää minusta oli mukava kierrellä kaikessa rauhassa ruokakaupassa. Tietyt perusostokset on helppo tehdä mutta jos haluaa vähän vaihtelua siihen ruokavalioon, niin jossain isommassa marketissa voi saada jotain uusia ideoita laajemmasta valikoimasta. Erilaisten tuoretuotteiden osalta on mukava valita itse millaista leipää haluaisi vaihteeksi syödä ja hedelmien osalta voi konkreettisesti todeta ovatko esimerkiksi banaanit, omenat tai mandariinit juuri sellaisia mitä itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Parin viikon viive on aika iso motivaatio monelle.
Täällä saa jo vaikka maanantaille aikoja ,Prismasta
kotiinkuljetus.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran Citymarketista ja oli kätevää. Nyt on tilaus ja toimitus kotiovelle kerran viikossa varattuna toukokuun puoliväliin asti. Aion jatkaa tätä ilman muuta, säästää huomattavasti aikaa ja voi keskittyä itseään kiinnostaviin asioihin. Salaattia tms saatan nopeasti hakea lähikaupasta, mutta varsinaiset viikon ruuat, pesuaineet ym tulevat kotiovelle.
Mä olen tehnyt näin jo 2 vuotta. Ei kiinnosta enää marketeissa haahuileminen. Vuosi sitten opetin 89-vuotiaan isänikin käyttämään palvelua.
Olen sinkku eikä minusta 7,90 ole liikaa kotiinkuljetuksesta kun ostosten yhteissumma lähes 150 euroa. Yli kahteen viikkoon ei tarvitse mitään kaupasta hakea ja sen lisäksi ostin pesuaineet, vessapaperia, talouspaperia sekä jauhoista hiutaleisiin sekä perunoista mehuihin kaikki painavat pitkäksi aikaa. Maitoakin uht-muodossa eli seuraavina viikkoina ei tarvitse bussilla s-marketin ostoksia tuoda vaan jaksan kantaa kävellenkin eli säästyy bussimatkan hinta sekä lisäksi isomman kaupan hintataso vei loputkin kotiinkuljetuksen aiheuttamasta lisäkustannuksesta. Seuraavalla kerralla joskus ensi kuun alussa fyysisesti kaupassa käydessäni vain kasviksia lisää ja tuoretta leipää varmaankin sekä ehkä juusto. Ehdottomasti minusta sinkunkin kannattaa tilata.
En jaksa suunnitella ja suunnitelmat myös muuttuvat lennossa. Äiti pyytää syömään, molemmat lapsen onkin illan poissa kotoa, lapset ovat innostuneet iltapäivällä leipomaan tai laittamaan ruokaa jne. eikä tarvitsekaan laittaa ruokaa. Jääkaapissa ja pakastimessa on rajallisesti tilaa. Ja tykkään tuoreesta ruuasta.
Jotkut perusruuat voisi toki tulla säännöllisesti, mutta joskus kun kokeilin kauppakassia tms. toimitus ei koskaan tullut ajallaan. Säätämiseen kului yhtä paljon aikaan, kuin kaupassa käymiseen.
Lähin kauppa on minuutin kävelymatkan päässä. Normaalielämässä saatoin käydä kolme kertaa lauantain aikana kaupassa. Nyt yritän olla suunnitelmallisempi.