USA:ssa asuneet! Mitä siellä syödään arkiruokana perheissä?
Kun täällä on makaronilaatikko, jauhelihakastike, kalakeitto, nakkisoppa, niin mitä vastaavia siellä tehdään kotona?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurpitsapiirakkaa, ranskalaisia ja hampurilaisia. Popcornia, maissia eri muodoissa. Paistettuja talouskyljyksiä alasimella ja parsaa (ainakin Ewdin Sarkissianin videoilla).
Kurpitsapiirakkaa syodaan syksylla ja monella se kuuluu Thanksgiving paivalliselle.
Tahan aikaa vuodesta ei kylla tulisi mieleenkaan ruveta himoitsemaan kurpitsapiirakkaa kun niita kurpitsoita ei ole viela edes kylvetty. :D
Voit käyttää purkitettua kurpitsatäytettä.
How to Make Rachael's Mexican Lasagna | Food Network
Kanaa riisin tai pastan kanssa ja paljon salaatteja. Monesti salaatti oli pääateria ja siinä toki silloin kanaa tai muuta proteiinia mukana. Paljon kasvisaterioita tyystin. Tietty oman perheen ulkopuolella tutustuin sitten erilaiseen kulttuuriin myös.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä ohjelmassa amerikkalainen melkein 40 nainen kokeili tehdä uunilohta. Ei pystynyt syömään sitä.
Olikohan kyseessä Atlantic salmon vai Alaskan salmon? USA:ssa Atlantic salmon on sama kuin Norjan kasvatettu lohi, eikä sitä asiantuntijat suosittele oikein kenellekään. Alaskan salmon taas on villiä lohta, pyydetty puhtaista Alaskan vesistä. Hintakin on tietysti korkeampi viimeksimainitulla. Paljon on tullut ruokakulttuuriin ainakin länsirannikolle meksikolaisia vaikutteita. Papuja syödään paljon enemmän kuin Suomessa, samoin maissia. Paljon kasviksia ja salaatteja, kanaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä ohjelmassa amerikkalainen melkein 40 nainen kokeili tehdä uunilohta. Ei pystynyt syömään sitä.
Yhdessä ohjelmassa yksi nainen ei pystynyt kokeilemaan lohta = koko Amerikka???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli usein sunnuntaisin mureketta, roast beefiä, perunamuusia, maissia jne. Arkipäivinä corn dogeja, macaroni&cheeseä tai kerrosleipiä, missä sipsejäkin sisällä. Usein paikallisissa hampurilaisravintoloissa oli tarjouksessa tiettynä päivinä esim. 10 hampurilaista könttähintaan. Haettiin niitä, sellainen lautaselle ja sipsejä kylkeen.
Perheessä 30+ vanhemmat, äiti kotona 5-vuotiaan kanssa. Minä koulussa ja isä töissä.
Taisitte olla suomalainen perhe Amerikassa. Ei mitaan tekemista amerikkalaisten ruokailutapojen kanssa.
Kyllä tuo aika amerikkalaiselta,vaikutti. Mitä ne sitten syö?
No ehkä tällä tarkoitettiin sitä, että amerikkalaiset syövät kyllä yleensä päivän pääaterialla, eli kotona päivällisellä, ihan kunnon ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli usein sunnuntaisin mureketta, roast beefiä, perunamuusia, maissia jne. Arkipäivinä corn dogeja, macaroni&cheeseä tai kerrosleipiä, missä sipsejäkin sisällä. Usein paikallisissa hampurilaisravintoloissa oli tarjouksessa tiettynä päivinä esim. 10 hampurilaista könttähintaan. Haettiin niitä, sellainen lautaselle ja sipsejä kylkeen.
Perheessä 30+ vanhemmat, äiti kotona 5-vuotiaan kanssa. Minä koulussa ja isä töissä.
Taisitte olla suomalainen perhe Amerikassa. Ei mitaan tekemista amerikkalaisten ruokailutapojen kanssa.
Kyllä tuo aika amerikkalaiselta,vaikutti. Mitä ne sitten syö?
No ehkä tällä tarkoitettiin sitä, että amerikkalaiset syövät kyllä yleensä päivän pääaterialla, eli kotona päivällisellä, ihan kunnon ruokaa.
Minun vaihto-oppilasaikainen perheeni ei syönyt. Illalla oltiin harrastuksissa tai vapaaehtoistyössä, ja niitten lomassa syötiin jotain nopeasti, joko kotona mikroruokaa tai käytiin pikaruokapaikassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Ei ollut ylisuolattua juustopaskaa. Ei siis maistunut rvan suussa miltään.
Juustopaskaa? Minulle on opetettu että elaimet paskoo, oletko navetta-apulainen kun viljelet tuota sanaa?
Amerikassa on lähes kaikki suurempaa kuin täällä pohjolassa. Läpi vuoden on kattavat valikoimat kasviksia ja tuoreita hedelmiä. Maissia menee paljon. Loppuvuonna siis joulun aikaan amerikkalaisessa jolupöydässä ehdoton on kalkkuna(turkey) .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni on amerikanitalialainenja minä ole suomalais-tanskalainen-britti. Asumme Vetmontissa nyt mutta 15 vuotta NY. Minä olen kasvissyöjä, mies laittaa italialaista ruokaa lähinnä. Tänään syödään squash-bell pepper casserole ja wild rice. Huomenna mies tekee itselleen ja lapsille lasagne, minä varmaan lämmitän tän päivän ruokaa.
Paljon kasviksia syödään meillä, local produce. Mies kalastaa paljon. Liha on luomua. Paremmin täällä syödään kuin Suomen teurasjäte ja peruna.
Tämä oli mielestäni mielenkiintoinen ja hyväntahtoinen ketju, mutta pitihän se vetää Suomi vs USA taistoksi.
Ai se on all right kun haukku USA, mutta auta armas jos haukku rakas Suomi. Asuttiin mun lapsuus Kuopiossa, tiedän mitä Suomi söi 1990s ja vieläkin sama: kastike ja perunat, se nakki
Olen eri. Mutta sen sanon, että ei kannata haukkua tai yleistää. Esimerkiksi ei meillä ollut kotona koskaan kastiketta ja perunaa, ei edes lapsuudenkodissani 1970-luvulla, puhumattakaan että olisin omassa perheessäni tehnyt omille lapsilleni 1990-luvulla. Nakkeja kyllä jotkut söi 1990-luvulla, leikkipuistossa oli perjantaisin grillipäivä niin siellä kieltämättä nakit oli aika yleisiä. Mutta oli paljon myös fiksuja äitejä, jotka laittoivat grilliin nyytissä vihanneksia, kanaa ja kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei taalla ole mitaan koko kansan kattavaa kotiruokaa. Ihmiset syovat sita mihin ovat kotonaan tottuneet, yha suurenevassa maarin myos ovat kaantyneet kasvissyojiksi.
Kaliforniassa on erilaiset ruoat kuin vaikka Mainessa tai Vermontissa.
Sama kuin mina kysyisin mita eurooppalaiset syovat.
Niinpä. Eurooppalaiset juuret siellä erittäin monella on.
Vierailija kirjoitti:
Puuro ja ruisleipa nyt vaan eivat ole kaikkein parasta syotavaa. Suomessa uskotaan ihan sokeana kaiikkn Valion ja muiden tuottajien suosituksiin, oman jarjen kaytto jaanyt aika vahiin.
Kyllä amerikassa etenkin terveystietoisissa perheissä syödään puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu perheestä. Itse syön aika usein papukastiketta ja makaronia koska tykkään niistä ja minulla on niihin varaa. Yhdysvaltain puolen isovanhemmilla oli aina tarjolla omenapiirakkaa.
Tuntuu kummalta heidän papujen syöntinsä, tylsää purtavaa. Suomessa niitä ei kovin pajon syödä ja itse en todellakaan pidä niistä.
Luulin että se papujen syönti on suurinpiirtein siltä ajalta, mille länkkärifilmit ajoittuu
Pavut taitaa juontaa juurensa historiasta, sillä britit syövät niitä myös. Brittien siirtokunnan tavat elää vieläkin.
Ja meksikolaiset syö papuja toki myös.
Eiköhän se papujen syönti johdu siitä, että tuolla nyt ne kasvaa hyvi
Kyllä suomessakin kasvaisi pavut hyvin, mutta suomessa oligopoli haluaa myydä lihaa ja ilmeisesti kilpailevat halvemmat tuotteet halutaan pitää pois valikoimasta. Jonkun verran kasvatetaan härkäpapua suomessa eläimien rehuksi. Tärkein elinkeino maatiloilla on suomessa maataloustuet.
Maailmassa on hyvin harvoja maita, joissa maatalousyrittäjä ei saa maataloustukia. Käytännössä koko maatalous ja siten myös ruuantuotanto koko maailmassa pyörii maataloustukiaisilla. Ihan turha nälviä suomalaisia maanviljelijöitä tai karjatilallisia, koska he eivät ole luoneet tätä tukiaissysteemiä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Meillä on suomalais-amerikkalainen perhe. Syödään vähän sieltä täältä. Syödään keittoja kuten borssikeitto, sienikeitto, minestronekeitto, kanakeitto. laatikoita kuten lasage, moussaka, ziti, tunacassarolesta en tykkää, mies kyllä söisi. Syödään kyllä makaronilaatikkoa ja kiusauksiakin. Tykätään lihapadoista, spagetista ja jauhelihakastikkeesta jne. Mieluiten syödään Lähi-idän makuja, shwarmaa, hummusta, baba ganoushia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuro ja ruisleipa nyt vaan eivat ole kaikkein parasta syotavaa. Suomessa uskotaan ihan sokeana kaiikkn Valion ja muiden tuottajien suosituksiin, oman jarjen kaytto jaanyt aika vahiin.
Kyllä amerikassa etenkin terveystietoisissa perheissä syödään puuroa.
Aamiaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurpitsapiirakkaa, ranskalaisia ja hampurilaisia. Popcornia, maissia eri muodoissa. Paistettuja talouskyljyksiä alasimella ja parsaa (ainakin Ewdin Sarkissianin videoilla).
Kurpitsapiirakkaa syodaan syksylla ja monella se kuuluu Thanksgiving paivalliselle.
Tahan aikaa vuodesta ei kylla tulisi mieleenkaan ruveta himoitsemaan kurpitsapiirakkaa kun niita kurpitsoita ei ole viela edes kylvetty. :D
Voit käyttää purkitettua kurpitsatäytettä.
Just joo, yhtä hyvää kuin purkkiananas tuoreeseen verrattuna.
S k e kirjoitti:
Maailmassa on hyvin harvoja maita, joissa maatalousyrittäjä ei saa maataloustukia. Käytännössä koko maatalous ja siten myös ruuantuotanto koko maailmassa pyörii maataloustukiaisilla. Ihan turha nälviä suomalaisia maanviljelijöitä tai karjatilallisia, koska he eivät ole luoneet tätä tukiaissysteemiä.
Amerikassakin maksetaan maataloustukia.
Ei tietenkään. Ei ollut ylisuolattua juustopaskaa. Ei siis maistunut rvan suussa miltään.