Läppävika - onko kellään?
Minulla oireita: väsymystä, hengenahdistusta, uupumusta. Sydämestä kuuluu sivuääni ja epäilys on läppäviasta. Sydämen ultraan olen menossa. Kokemuksia kellään?
Kommentit (18)
Minulla oli sama epäilys. Hengenahdistusta ei tosin ollut. Ultrassa selvisi, että ei mitään rakenteellista vikaa sydämessä. Sivuäänikin oli kadonnut.
Tuttavalla löytyi murrosiässä, seurattiin ja leikattiin, kun oli 35-vuotias.
Ei tarvinnut keinoläppää, oma saatiin korjattua, ei tarvitse syödä lääkkeitä, kuten keinoläpän jälkeen.
Tuosta jo muutama vuosi ja nykyään ihan kunnossa.
Mun kaverilla on huonon läpän vika. Aina tulee ihan mautonta ja "härskiä" läpää väärään aikaan.
Kyllä sä olet ainut läppävikainen!
Sivuääni kuuluu ja ultraäänitutkimuksessa todettiin lievä mitraaliläppävuoto. Ei ole haitannut mitenkään. Löytyi, kun tutkittiin nopeiden kammioperäisten lisälyöntien syytä (nekin meni ohi omia aikojaan). Sitä ei tietysti tiedä, mitä tapahtuu iän myötä. Mutta tällä hetkellä jaksan kyllä normaalipäivinä kävellä rivakasti, nousta portaat ainakin kuudenteen kerrokseen yms.
Läppävikoja on monenlaisia. Minulla vikaa on vasemmassa eteis-kammioläpässä. Vika on synnynnäinen, löytyi lapsena sattumalta, lääkäri kuuli sivuäänen. On seurattu siitä asti, nykyään 4v välein. Olen hyvässä kunnossa, tosin rytmihäiriötaipumusta on. Voi olla, että joskus joudutaan leikkaamaan, tai sitten ei. Olen 40v.
Rauskilla on eli justus jokisella.
Justus Jokisella eli rauskilla on sydämessä läppävika.
Kavereiden mielestä mulla on läppävika, kun heitän joka asiasta läppää😅
Isälläni oli. Synnynnäinen sydämen epämuodostuma, yksi läpistä (en muista mikä) fuskasi ja aiheutti sivuäänen. Isäni eli normaalia elämää yli 95 -vuotiaaksi. Harrasti nuorena jopa urheilua.
Varmaankin lievää vuotoa on suurella osalla mutta kun sitä ei monesti edes kuuntelu paljasta niin jää diagsoimatta ellei tehdä sydän ultraa ja sitä ei tehdä ihan pikku oireilla. Monesti löytyy sivu löydöksenä kun tutkitaan muita vikoja pumpusta. Pieni vuoto on merkityksetön.
Minulla on vaikea hiippaläpän vuoto. On ollut monia vuosia keskivaikea mutta sairastin koronan ja sen jälkeen se muuttui vaikeaksi. Seurataan kolmen kuukauden välein ja varmaan syksyllä jo vaihdetaan. Väsynyt, hengästyn helposti ja toivonkin jo leikkausta.
On lievä läppävika, mielestäni lähes oireeton. Äänen lukeminen raskasta, silloin hengenahdistuksen tunnetta. Olen kyllä väsynyt, mutta uskoakseni muista syistä.