Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei puhuta näistä lapsista jotka koulukiusaamisesta pääsevät koska ovat kotiopetuksessa?

Vierailija
18.04.2020 |

Iso osa lapsista viihtyy etäopetuksessa - on onnellisia, on enemmän aikaa...Koulukiusatut lapset pääsevät kidutuksesta. Nyt on menossa kova propaganda, että koulut avattaisi kohta. Koulujen kiinni olemisen hyödyistä ei ole ollenkaan uutisia. Varsin yksipuolista uutisointia mediassa ja samana aikana iso osa vanhemmista ei lähetä lapsia toukokuussa kouluun, koska vaarallinen tauti leviää.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta entäs kiusaajat? Mitä he sitten jatkossa tekevät jos kaikki potentiaaliset kiusattavat ovat kotona?

Sairasta vitsailla tällaisella asialla. Jotkut ovat tehneet jopa itsemurhan koulukiusaamisen vuoksi.

Vierailija
22/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketää ei kiinnosta ne lällärit surkimukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä jos samanlainen etäopetus olisi jatkossa mahdollista. Kiusatut pääsisi rauhaan ja säästettäisiin paljon tulevissa mielenterveys palvelujen kuluissa. Varsinainen kotiopetus ei monille perheille sovi, siinä vastuu opetuksesta on vanhemmilla ja monien vanhempien pitää käydä töissä. Mutta etäopetus opettajan opetusvastuulla kuten nykyään olisi hyvä. Mutta tietenkin vain valinnaisesti. Jos ei ole kiusaamista niin kyllä lähiopetus on siinä tapauksessa parasta.

On kotikoulu ollut mahdollista tähänkin asti. Tiedän pari, en tunne kovin hyvin, mutta olen jutellut näiden kanssa, jotka on menneet tenttimällä suurimman osan yläasteesta juurikin kiusaamisen takia. Molemmilla menee nykyään oikein hyvin.

Kotikoulu on eri asia kuin etäkoulu. Kotikoulussa vanhempi hoitaa opetuksen ja perhe itse maksaa koulukirjat. Mielestäni on väärin että kiusatun perhe joutuisi tekemään näin. Etäkoulu taas opettajan johdolla koulun hoitaessa kulut on paljon reilumpi.

Vierailija
24/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä add aspergerpoika oikein nauttii kun ei tarvitse tulla itkien koulusta kotiin!

Vierailija
25/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketää ei kiinnosta ne lällärit surkimukset.

Ehkä sitten kiinnostaa, jos joku tekee taas pian koulusurman. Ehkä myös sinua, jos sinun läheisesi kuolee siinä.

Vierailija
26/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi kiusaajat sulkea koulusta.

Ei ratkaisun pitäisi aina olla se että kiusattu väistää.

Oon ihan samaa mieltä.

Samaan aikaan tiedän, että kiusaamisen objektiivinen arviointi ja todistaminen on usein mahdotonta. Ei aina, mutta usein. Ihmisistä _tuntuu_että heitä tuijotetaan ja he _uskoo_ että joku puhuu selän takana. Sekin silloin käytävällä katsoi pois päin / kohti / hymyili katsoessaan / nauroi muka kaverin kertomalle jutulle vaikka oikeasti mulle. Tai kun se yks ruokalassa kysyi "ai otatko lisää" niin se tarkoitti että oon ruma läski. Tai kun se väisti käytävällä kaverinsa kanssa niin se tarkoitti että niitä ällöttää mun seura. Tai kun muut lähti syömään ja yksi jäi jälkeen yksin, niin sekin tuntuu tahalliselta vaikka ei välttämättömästä ollut, mutta oma epävarmuus tai aiemmat kokemukset esti juoksemasta perään tai huikkaamasta että "hei mäkin tuun!".

Puhumattakaan siitä että keskenkasvuiset noloissa tilanteissa hihittää väärille jutuille, pelkää itse joutuvansa itse porukasta ulos jos pyytää sitä yksin jäänyttä mukaan tai vasta opettelee tunnistamaan ajoissa milloin nauretaan jonkun kanssa vrt. jollekin - varsinkin jos vastapuoli itseään suojellakseen nauraa mukana.

Nimim. Kiusattu, kiusannut ja sekä kiusaajien että kiusattujen kanssa työtä tekevä

Vierailija
27/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta entäs kiusaajat? Mitä he sitten jatkossa tekevät jos kaikki potentiaaliset kiusattavat ovat kotona?

Meillä 1-3 luokkien pahimmat kiusaajat on ainakin koulussa. Kiusasivat varmaan niin paljon vanhempiaan, että vanhemmat ei enää viikon jälkeen jaksaneet ja kun sai taas kaikki 1-3 luokkalaiset tulla kouluun, niin nyt ne on kiusaamassa koulussa opettajia ja meitä avustajia.

Vierailija
28/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ei ole pelkkä aineiden oppimista, vaan siellä opitaan myös sosiaalisuutta. Monelle lapselle ja nuorelle koulu on se ainoa paikka, missä näkee kavereitaan.

Vierailija
29/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo ja joku vielä puolustelee kiusaajia. Kuinka kehtaatte?

Vierailija
30/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan samaa mieltä.

Samaan aikaan tiedän, että kiusaamisen objektiivinen arviointi ja todistaminen on usein mahdotonta. Ei aina, mutta usein. Ihmisistä _tuntuu_että heitä tuijotetaan ja he _uskoo_ että joku puhuu selän takana. Sekin silloin käytävällä katsoi pois päin / kohti / hymyili katsoessaan / nauroi muka kaverin kertomalle jutulle vaikka oikeasti mulle. Tai kun se yks ruokalassa kysyi "ai otatko lisää" niin se tarkoitti että oon ruma läski. Tai kun se väisti käytävällä kaverinsa kanssa niin se tarkoitti että niitä ällöttää mun seura. Tai kun muut lähti syömään ja yksi jäi jälkeen yksin, niin sekin tuntuu tahalliselta vaikka ei välttämättömästä ollut, mutta oma epävarmuus tai aiemmat kokemukset esti juoksemasta perään tai huikkaamasta että "hei mäkin tuun!".

Puhumattakaan siitä että keskenkasvuiset noloissa tilanteissa hihittää väärille jutuille, pelkää itse joutuvansa itse porukasta ulos jos pyytää sitä yksin jäänyttä mukaan tai vasta opettelee tunnistamaan ajoissa milloin nauretaan jonkun kanssa vrt. jollekin - varsinkin jos vastapuoli itseään suojellakseen nauraa mukana.

Nimim. Kiusattu, kiusannut ja sekä kiusaajien että kiusattujen kanssa työtä tekevä

Ne kiusaajat jotka ihan systemaattisesti kiusaavat jotakin oppilasta jopa vuodesta toiseen pitäisi pakottaa kotikouluun. Kyllä kouluissa tiedetään kuka kiusaa muita jatkuvasti ja ketä kiusataan. Opettajat on sokeita, jos väittävät että eivät tiedä. Kiusaamisen ongelma on usein se, että siihen ei halutakaan puuttua.

Tällaisille kiusaajille pari varoitusta ensin ja kolmannella kerralla koulusta ulos.

Vierailija
31/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne nössöt, jotka tuntevat itsensä kiusatuiksi voivat ihan rauhassa herkistellä kotikoulussaan. Antaa muiden lasten opiskella ja käydä koulua.

Vierailija
32/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu ei ole pelkkä aineiden oppimista, vaan siellä opitaan myös sosiaalisuutta. Monelle lapselle ja nuorelle koulu on se ainoa paikka, missä näkee kavereitaan.

Sosiaalisuuden opetteleminen on myös sitä, että sitten myös käyttäydytään kunnolla muita ihmisiä kohtaan.. Se pitäisi olla ensimmäinen asia jota jokaiselta oppilaalta vaaditaan koulussa.

Vierailija
33/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siitä ollut parissakin mediassa

Hesarin yleisöosastolla oli koulukiusatun äidin kirjoitus tästä kuinka lapsi on ollut tyytyväinen kun ei nyt tarvitse mennä kouluun ja koulunkäyntikin sujuu paljon paremmin ja elämä on muutenkin ihanaa. Avasi kyllä silmät kuinka vaikeaa jokapäiväistä ahdistusta arjessa koulukiusatun perheessä eletään.

Vierailija
34/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan samaa mieltä.

Ne kiusaajat jotka ihan systemaattisesti kiusaavat jotakin oppilasta jopa vuodesta toiseen pitäisi pakottaa kotikouluun. Kyllä kouluissa tiedetään kuka kiusaa muita jatkuvasti ja ketä kiusataan. Opettajat on sokeita, jos väittävät että eivät tiedä. Kiusaamisen ongelma on usein se, että siihen ei halutakaan puuttua.

Tällaisille kiusaajille pari varoitusta ensin ja kolmannella kerralla koulusta ulos.

Ei se oo yleensä ihan noin yksinkertaista. Jos kiusaajan vanhemmat myöntävät ongelman, saadaan kiusaaminenkin yleensä loppumaan. Suurin ongelma on, että kiusaajien vanhemmat ovat usein mullkkuja. Jos lapseen kohdistuu koulussa mitään toimenpiteitä, jotka liittyvät siihen, että hän kiusaa, niin johan on opettajat ja rehtorit poliisikuulusteluissa sun muissa jostain keksityistä syistä. Vi##u minkälaista kiusaamista nämä vanhemmat osaavat. Ei mikään ihme, että lapsensakin osaavat olla mullkkuja.

Vierailija
35/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne nössöt, jotka tuntevat itsensä kiusatuiksi voivat ihan rauhassa herkistellä kotikoulussaan. Antaa muiden lasten opiskella ja käydä koulua.

Ei vaan ne kiusaajat kotiopetukseen. Koulussa saa olla kaikki rauhassa ja tulevaisuudessa säästetään myös veronmaksajien rahoja, kun kiusatuille ei tarvitse aikuisena maksaa terapiaa tai muita tukitoimia yhteiskunnalta.

Vierailija
36/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan samaa mieltä.

Ei se oo yleensä ihan noin yksinkertaista. Jos kiusaajan vanhemmat myöntävät ongelman, saadaan kiusaaminenkin yleensä loppumaan. Suurin ongelma on, että kiusaajien vanhemmat ovat usein mullkkuja. Jos lapseen kohdistuu koulussa mitään toimenpiteitä, jotka liittyvät siihen, että hän kiusaa, niin johan on opettajat ja rehtorit poliisikuulusteluissa sun muissa jostain keksityistä syistä. Vi##u minkälaista kiusaamista nämä vanhemmat osaavat. Ei mikään ihme, että lapsensakin osaavat olla mullkkuja.

Samoin on niissä tapauksissa, joissa on selkeä kiusaaja-kiusattu-asetelma. Kiusaamista ei pysty selvittämään, kun kiusaajan vanhemmat syyttävät kiusattua kiusaajaksi. Nämä tapaukset menevät meidän koulussa aina ulkopuoliseen käsittelyyn, mutta harvoin kiusaajaa saadaan asettumaan. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että tällaisissa tapauksissa kiusaaja päätyy aikuistuttuaan vankilaan 90% todennäköisyydellä.

Vierailija
37/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, entäpä ne kiusaajat? Keitä ne nyt rääkkäävät? Mistä he saavat kicksinsä? Onkohan heillä vieroitusoireita?

Vierailija
38/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi itsellekin varmaan ollut mieleinen asia. Toisaalta, vaikka kuinka koulussa oli ikävää silti käydä kiusaamisen takia niin en tiedä silti olisiko minusta ollut opiskelemaan niin itsenäisesti kotona kuitenkaan ja pakko silti sanoa, että kaikesta huolimatta kouluun oli jotenkin hyvä mennä ja siellä sai opetusta kunnolla. Päivissä oli myös rytmiä tämän myötä. Voin aika huonosti välillä ja olisin varmaan pudonnut arkirytmistä helposti jos koulussa en olisi käynyt. Itsellä myös sellaiset vanhemmat, jotka eivät olisi "selviytyneet" kotikoulusta millään ja kaikki vastuu olisi ollut itsellä. Ymmärrän silti todellakin sen, että monilla onnistuu ja se on hyvä asia. Minusta ratkaisuna ei silti saisi olla kotikoulun lisääminen vaan kyllä koulusta pitäisi tehdä sellainen paikka mihin olisi kaikilla hyvä mennä. Se miten se sitten tapahtuu onkin toinen juttu.

Vierailija
39/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan samaa mieltä.

Ne kiusaajien vanhemmat pitäisi laittaa poliisikuukusteluun, jos eivät saa omaa lastaan kuriin. Tai tällaisesta pitäisi ilmoittaa sosiaaliviranomaisille, myös siitä jos jonkun perheen lapsi kiusaa jatkuvasti muita ja vanhemmat ei puutu siihen. Saattaisi muutuua vanhemmillakin ääni kellossa, jos sosiaalityöntekijät tulisivat kotikäynnille.

Asialle voisi varmasti tehdä paljonkin mutta välillä tuntuu, että Suomessa ei halutakaan tehdä sille mitään vaan mieluummin suojellaan kiusaajia.

Vierailija
40/68 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä add aspergerpoika oikein nauttii kun ei tarvitse tulla itkien koulusta kotiin!

Näinpä. Miksi YLE ei tee siitä juttua? Tai Hesari? On selvästi otettu sellainen suunta, että annetaan antaa eteenpäin kuva siitä, kuinka kamala on etäkoulu. Se ei ole oikein, että vain yksi näkökulma on esillä. Se ei ole reilua eikä rehellistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi