Kuka muistatko, kun vuonna 1985 annettiin sokeripalarokote polioepidemian takia?
Silloin poliota pidettiin jo Suomesta hävinneenä, mutta yhtäkkiä se alkoi levitä uudelleen.
Mä okin 5-vuotias, kun sokeripaloja jaettiin, muistan, kun kysyin, voisinko saada toisenkin :D
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Ja nyt niin poliota kuin tuberkuloosiakin alkaa taas virrata maahan.
Mistäs tällainen tieto on peräisin?
ApPersuilta.
Heidän joukossaan on vain kunniallisia ja väkivallattomia ihmisiä, jotka ovat raittiita.
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/t…
Tuberkuloosiin sairastuneiden keski-ikä on laskenut selvästi. Tämä johtuu ensinnäkin niiden ikäluokkien vähentymisestä, joiden nuoruudessa tuberkuloosin esiintyvyys Suomessa oli korkea. Toiseksi nuorten maa.hanmu.uttajien määrä on lisääntynyt.
Alma-mummon sijaan tuberkuloosista on tullut nuoren Ahmedin tauti Suomessa.
https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Infektioiden_torjunta/Mikrobikohtaiset…
Tuberkuloosi on nykyään Suomessa harvinainen tartuntatauti, vuosittain todetaan alle 300 uutta tuberkuloositapausta. Näistä noin puolet esiintyy henkilöillä, jotka ovat syntyneet muualla kuin Suomessa. Suuren tuberkuloositaakan maista Suomeen muuttaneet henkilöt ovat huomattava tuberkuloosin riskiryhmä Suomessa.
Oikeinko oli uutinen että tubi oli käytännössä nujerrettu tauti Suomessa ja nyt tänne tulee väkeä maista jossa se jyllää valtoimenaan? Poliolla sama juttu.
Jännä, että otat esimerkiksi Ahmedin, vaikka suurin maahanmu uttajaryhmämme ovat venäläiset, ja Venäjällä esiintyy paljon tuberkuloosia, vieläpä sen antibioottiresistenttejä muotoja.
Löytyykö tuosta poliosta jotain tietoa, kun et mitään linkkiä siitä tarjonnut?
ApTänne tule niitä rupisimpia tubissa kärvisteleviä venäläisiä turvapaikkaeläteiksi vaan enimmäkseen paremman tason sakkia jolla on varaa muuttaa Suomeen.
Ahmedin kohdalla tilanne on toinen.
Olisko sulla lähdettä tälle? Nimittäin mä oon välillä opettanut oppilaitoksessa, jossa iso osa opiskelijoista on venäläisiä, ja aina välillä siellä on ollut tb-tapauksia. Eli mites he ovat nyt tänne sitten tulleetkaan? Ja mistä sulla on sellainen käsitys, että kaikki venäläiset maahanm uuttajat ovat rikkaita? Eivät esim. nuo opiskelijat todellakaan ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aphttps://en.wikipedia.org/wiki/Polio_in_Pakistan
Pakistan is one of the two remaining countries[1][2] in the world where poliomyelitis (polio) is still categorized as an endemic viral infection,[3] the other one being Afghanistan
Kyllä tiedän, että noissa maissa on poliota, mutta Suomessahan rokotetaan poliota vastaan. Ulkomailtahan se silloin 80-luvulla tuli, arvellaan, että lomalaisten mukana esim. Turkista.
Ap
Eli tiedostat että polio saattoi tulla kasarilla lomalaisten mukana Turkista, mutta olet visusti sitä mieltä ettei se nyt mitenkään voi tulla afgaanipakolaisten mukana maasta jossa polio yhä jyllää epidemiana.
Jännän valikoivaa on tiedostamisesi.
Nyt mun pää meni pyörälle...Mä muistan että olen sen sokeripalan saanut meidän kyläkoulussa. Ihan elävästi muistan kun sitä jonotettiin, mutta se ei voi olla totta, koska olin 17-vuotias vuonna 1985. Enkä ollut tietenkään enää kyläkoululainen, vaan muuttanut isompaan kaupunkiin opiskelemaan ja asuin siellä. Eli mulla on tästä joku valemuisto ja nyt ihmetyttää, enkö mä sitten saanut mitään rokotetta poliota vastaan? Hämmentävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakistan is one of the two remaining countries[1][2] in the world where poliomyelitis (polio) is still categorized as an endemic viral infection,[3] the other one being Afghanistan
Kyllä tiedän, että noissa maissa on poliota, mutta Suomessahan rokotetaan poliota vastaan. Ulkomailtahan se silloin 80-luvulla tuli, arvellaan, että lomalaisten mukana esim. Turkista.
Ap
Onko kasvava rokotevastaisuus mennyt sinulta kokonaan ohi?
No, he tekevät sen valinnan sitten. Tauteja ei voi pysäyttää kokonaan, paitsi rokotuksilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Silloin polio ei ollut kansallisessa rokotusohjelmassa, nyt on. Tässä taitaa olla se isoin ero.
Ap
Eli tiedostat että polio saattoi tulla kasarilla lomalaisten mukana Turkista, mutta olet visusti sitä mieltä ettei se nyt mitenkään voi tulla afgaanipakolaisten mukana maasta jossa polio yhä jyllää epidemiana.
Jännän valikoivaa on tiedostamisesi.
Oli ollut myös 70 luvulla tapauksia, koulussani oli muutama sen sairastanut, jollei sitten rokotuksen aiheuttama. Toinen puoli kropasta toimi heillä huonosti.
Olin toisella luokalla ja muistan että olisin mieluummin ottanut rokotuksen koska inhosin imeskellä sokeripalaa. Naapurissa asuin pahoin polion vammauttama nainen, joten oli itsestään selvää (perheessämme) että taudin leviäminen pitää estää. Rokotevastustajat eivät kyllä ymmärrä millaista tuhoa taudit ovat aiheuttaneet ennen rokotuksia, varsinkin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Nyt mun pää meni pyörälle...Mä muistan että olen sen sokeripalan saanut meidän kyläkoulussa. Ihan elävästi muistan kun sitä jonotettiin, mutta se ei voi olla totta, koska olin 17-vuotias vuonna 1985. Enkä ollut tietenkään enää kyläkoululainen, vaan muuttanut isompaan kaupunkiin opiskelemaan ja asuin siellä. Eli mulla on tästä joku valemuisto ja nyt ihmetyttää, enkö mä sitten saanut mitään rokotetta poliota vastaan? Hämmentävää.
Niitä rokotteita annettiin eri paikoissa, kouluilla ja terveydenhuollon tiloissa. Ihan hyvin olet voinut käydä sen hakemassa vanhalla kotipaikkakunnallasi, jos olet ollut rokotuksen antamisen aikaan siellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olin toisella luokalla ja muistan että olisin mieluummin ottanut rokotuksen koska inhosin imeskellä sokeripalaa. Naapurissa asuin pahoin polion vammauttama nainen, joten oli itsestään selvää (perheessämme) että taudin leviäminen pitää estää. Rokotevastustajat eivät kyllä ymmärrä millaista tuhoa taudit ovat aiheuttaneet ennen rokotuksia, varsinkin lapsille.
Meillä oli yläasteella pari opettajaa, joilla oli poliovamma, mutta jo 90-luvulla polio oli ikäisilleni aika kaukainen juttu.
Muuten, tuli mieleen, että rokotevastaiset sanovat usein, että taudit ovat kadonneet paremman hygienian ansiosta. Polion kanssa on niin, että polioepidemiat oikeastaan alkoivat hygienian parantumisesta. Huonon hygienian aikaan ulosteen kautta leviävä polio tartutti oikeastaan kaikki lapsena, mutta harva sairastui. Kun paremman hygienian aikakaudella vasta-aineita ei enää jatkuvasti saatu, tauti levisi epidemioina ja tartutti lasten lisäksi (ennemmin polio kulki nimellä lapsihalvaus) aikuisia.
Ap
Me jonotettiin omaa palaamme paikallisella seurantalolla. Siellä oli kaikenikäisiä hakemassa rokotetta.
Onko kasvava rokotevastaisuus mennyt sinulta kokonaan ohi?