Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilöstö­yritykset sanovat rekrytoineensa 10 000 halukasta maatiloille töihin – mutta yrittäjät eivät haluaisi palkata heitä

Vierailija
17.04.2020 |

”Yrittäjän näkökulmasta kyse ei ole pelkästään siitä, onko niitä käsiä riittävästi käytössä. Monella tilalla on vuosikaudet ollut sama porukka, ja koko organisaatio on rakentunut ulkomaisen kausityövoiman varaan. Hienoa, että apua on nyt tarjolla, mutta yrittäjä kantaa riskit, ja hänellä on oikeus ottaa tai olla ottamatta.”

”Aivan varmasti tiloilta löytyy työpaikkoja myös kotimaisellekin työvoimalle”, Wallin sanoo.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006478297.html

Kommentit (185)

Vierailija
61/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka suomalainen +40v lähtee poimimaan mansikoita rupupalkalla, pennosilla? Nämä on teinien taskuraha kesätöitä mut ei taida enää kelvata, eikä aikuisen ihmisen elämiskustannuksia

Vierailija
62/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että kelpaa jos palkka olisi kunnollinen. Niinpä ehdotan seuraava. Kaikki työttömät, jotka saavat työttömyyskorvausta, saisivat käydä lisäksi maatiloilla töissä ilman, että palkasta menisi veroja. Asia on tällä ratkaistu. He saisivat työttömyyskorvauksen päälle tämän raskaan työn lisän eli minimipalkan, josta ei menisi veroja. Säästyisi ainakin koronalta.

Miten maataloustöissä säästyy koronalta? Yhtä suuri riski se korna on maatiloillakin kun millä muulla alalla tahansa. Mansikoita on vain vähän vaikea istuttaa tai poimia etänä.

Mansikaltako sen koronan saat? Vähän toista kykkiä mansikkapellolla kuin vaikkapa kaupan kassalla. 

Hieman valoja päälle, kiitos.

Kyllä siellä tiloilla ollaan aika tiiviisti yhdessä. Jos yksi työntekijöistä sairastuu tai on viruksen kantaja tauti leviää varmasti kaikkiin muihinkin. Korona on siksi iso riski niin työntekijöille kuin sille viljelijällekin jonka työntekijät sekä hän itse voivat yhtäkkiä kaikki olla sairaana.

Yhtä tiiviisti kuin kaupassa, sairaalassa, bussissa tai vaikka Nuuksiossa sunnuntaina.

Niissä majoitustiloissa oleskellaan ehkä hieman pidemmän aikaa kuin keskimääräinen kaupunkilainen mainitsemissasi paikoissa. Tartunnan riski kasvaa siinä.

Itse olen työtön kaupunkilainen, ja vaikka ruokakaupassa joku aina ryysii liian lähelle, niin ei siellä tarvitse viettää kuin vartti kahdesti viikossa. Bussit, sairaalat ja Nuuksio-sunnuntait eivät nyt kuulu ohjelmaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 000 työhaluista, mutta silti tarvitaan ulkolaisia asiantuntijoita ja työnjohtajia kun on niin hirveä työvoimapula. Juupa juu.

Vierailija
64/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta nuo viljelijän saamat tukiaiset menevät siihen heidän työhönsä.

On oltava tietyt vakuutukset ja tilaakin pitää hoitaa, ostaa työkaluja ym.

Vierailija
65/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin juuri, että ikinä enää en aio ostaa valmiiksi poimittuja mansikoita, koska haluan tukea suomalaista työvoimaa. Korkeintaan voin käydä itse poimimassa mansikat suoraan tilalta. Niin teinkin jo viime kesänä ja se oli parempi tapa. Aina ennen on ollut laatikko puolillaan homeisia mansikoita, itse poimien ei tullut hävikkiä yhtään ja hintakin oli edullinen.

Vierailija
66/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomalainen ja olen ollut mansikanpoimijana ja myös maatalouslomittajana koulu-ja opiskeluaikana kesäisin. En yhtään ihmettele vaikka viljelijät suhtautuvat epäilevästi suomalaiseen työvoimaan: kyllä siellä mansikkatilalla oli sellaisiakin suomalaisia jotka olivat muutaman päivän töissä ja sitten alkoi valitus kuinka selkä ei kestä ja on pää kipeä ja yhtä valitusta, eivätkä sitten enää tulleet töihin. Ulkomaalaiset poimijat olivat tosi ahkeria ja eivät valittaneet turhia. Lehmiä puolestaan pitää olla hoitamassa klo 6 aamulla, eräskin suomalainen kesätyöläistyttö oli ilmoittanut viljelijälle että on päivän sairaslomalla kun ei jaksa herätä niin aikaisin aamulla..

Vierailija
67/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 000 työhaluista, mutta silti tarvitaan ulkolaisia asiantuntijoita ja työnjohtajia kun on niin hirveä työvoimapula. Juupa juu.

Miksi perussuomalaiset ei tee mitään tälle asialle!

Vierailija
68/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia Suomessa täytyy viljellä sellaisia tuotteita joiden kasvattaminen kannattaa vain ulkomaisen riistotyövoiman avulla?

Vierailija
69/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suomalainen ja olen ollut mansikanpoimijana ja myös maatalouslomittajana koulu-ja opiskeluaikana kesäisin. En yhtään ihmettele vaikka viljelijät suhtautuvat epäilevästi suomalaiseen työvoimaan: kyllä siellä mansikkatilalla oli sellaisiakin suomalaisia jotka olivat muutaman päivän töissä ja sitten alkoi valitus kuinka selkä ei kestä ja on pää kipeä ja yhtä valitusta, eivätkä sitten enää tulleet töihin. Ulkomaalaiset poimijat olivat tosi ahkeria ja eivät valittaneet turhia. Lehmiä puolestaan pitää olla hoitamassa klo 6 aamulla, eräskin suomalainen kesätyöläistyttö oli ilmoittanut viljelijälle että on päivän sairaslomalla kun ei jaksa herätä niin aikaisin aamulla..

Mutta se oli silloin vuonna 1986

Vierailija
70/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen maatalouden saamat tuet EU:lta ovat yks hyttysen pieru meressä, kun vertaa sitä mitä eteläiset maat saavat olivii-viini, vilja-ja muihin viljelyksiinsä. Siellä sitä maataloutta vasta tuetetaankin. Siksihän ne ulkomaiset tuotteet ovat halvelmpia.

Suomi on vain yksi pikkuruinen maa pohjoisessa kolkassa ja  kasvukausi erittäin lyhyt.

Vierailija
71/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä voisin mennä maatilalle töihin, pidän fyysisestä työstä. Auto toki pitäisi olla, kun asun Helsingissä. En kylläkään lähtisi töihin alle 11e tuntipalkalla, kun nykyinen työni (kassatyö) on jo 11.29e tunnilta plus lisät päälle. Alle 10/h palkalla ei pk-seudulla elä, valitettavasti.

N21

Vierailija
72/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö suosia vain itsepoimintaa ja jättää nämä orjien poimimat mansikat?

Onko itsepoimintaan mahdollisuutta jos ei ole ihmisiä istuttamaan ensin niitä mansikoita?

10 000 ihmistä on jonossa valmiina istuttamaan mansikoita eli ei pitäisi olla ongelmaa.

Jonossa olevien määrällä ei ole mitään merkitystä. Jos viljelijä arvio että on liian suuri riski istuttaa mansikkaa nyt tai palkata sieltä jonosta yhtäkään työntekijää istutustyöhön.

Itsepoiminta toki hiukan vähentää viljelijän riskiä asiassa. Itsepoiminta on itse vastuussa sairastumisestaan, palkatun poimiman kohdalla ainakin osan vastuusta kantaa palkan maksaja.

Vierailija
73/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän epäkohtia/ongelmia noilla tiloilla on kun eivät millään haluaisi päästää suomalaisia tekemään töitä siellä? Noissa paikoissa on pakko olla jotain mätää jos suomalaisia työntekijöitä olisi kuitenkin tarjolla.

Pimeitä palkkoja? Epäinhimilliset työolot?

Syy on yksinkertaisesti se, että ulkomailta tulleet ovat sitoutuneita ja tehokkaita! Suomalainen menee sinne napsimaan muutaman mansikan ja kun 300e on kasassa niin heippa, pitää lopettaa ettei tuet mene. Ihan samaa palkkaa niillä tiloilla kaikille maksetaan koska laki määrää niin.

Vierailija
74/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen maatalouden saamat tuet EU:lta ovat yks hyttysen pieru meressä, kun vertaa sitä mitä eteläiset maat saavat olivii-viini, vilja-ja muihin viljelyksiinsä. Siellä sitä maataloutta vasta tuetetaankin. Siksihän ne ulkomaiset tuotteet ovat halvelmpia.

Suomi on vain yksi pikkuruinen maa pohjoisessa kolkassa ja  kasvukausi erittäin lyhyt.

Oli siis virhe liittyä EU:iin. Meidän rahojamme käytetään etelä-Euroopan maatalouden tukemiseen. Parempi erota EU:sta, niin nekin rahat voitaisiin käyttää oman maan ruoantuotantoon. Olemme nettomaksajia ja vararikon partaalla. 

Vierailija
75/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tilanteessa riskit on varmasti suuremmat kuin tarve palkata lisää väkeä. Riskien minimoimiseksi harkitaan muita vaihtoehtoja kuin työvoiman palkkaamista.

Muu vaihtoehto = katokorvaus tms. taikaseinästä saatava.

Minusta kuulosti jo heti alkuun, että ei haluta suomalaisia palkata, kunhan vain ruikutetaan että saadaan sääliä - ja rahaa.

Katokorvausta ei ole ollut olemassa vuosiin. Viljelijän pitää otta vakuutus, jos haluaa korvausta vaikka siitä, että palkattu kausityöntekijä pilaa koko sadon käyttämällä tahallaan kastelussa puhtaan veden sijaan jätevettä.

Se on nimeltään satovahinkovakuutus. 

Vierailija
76/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä voitaisiin säätää laki, että jos kotimaista työvoimaa löytyy niin on velvollisuus palkata ensin sieltä ja vasta ihan oikeasti, jos ei riitä suomalaisia työntekijöitä niin sitten vasta saisi palkata muualta...

Olen vassari ja sanon, että kyllä. Kansalaisaloite!

Vierailija
77/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen työvoima on kallista, koska sitä verotetaan ankarasti maataloustukien maksamiseksi. Olisiko aika laittaa maataloustuet leikkuriin? Miksi me rahoitamme maataloustuilla vierastyövoiman hyväksikyttöön perustuvaa bisnestä ja sen seurauksena teemme suomalaisesta työvoimasta kilpailukyvytöntä?

Suomalainen maanviljelijä saa keskimäärin (tai oikeastaan mediaani on tämä) noin 8000 e/vuosi maataloustukea.

2-lapsinen kahden aikuisen helsinkiläisperhe saa pelkästään työttömyysetuutta ja asumistukea noin 32 000 e/v.

Kummasta siis pitää leikata: Helsingin asuttamisesta vai työnteosta?

Me ei saada asumistukea eikä muutakaan tukea ja silti asumme Helsingissä.

Vierailija
78/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua surettaa tää marjatilojen isänmaallisuus.

Ennen pidin kotimaisten mansikoiden ostamista myös nuorten työn tukemisena.

Olisi ollut parempi jos en olisi kuullutkaan että joku porukka jostain Bulgariasta kerää suomalaiset mansikat.

.. ja sitten ne jää tänne kerjäämään loppukesäksi.

Vierailija
79/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä voitaisiin säätää laki, että jos kotimaista työvoimaa löytyy niin on velvollisuus palkata ensin sieltä ja vasta ihan oikeasti, jos ei riitä suomalaisia työntekijöitä niin sitten vasta saisi palkata muualta...

Olen vassari ja sanon, että kyllä. Kansalaisaloite!

Kannatan!

Vierailija
80/185 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia Suomessa täytyy viljellä sellaisia tuotteita joiden kasvattaminen kannattaa vain ulkomaisen riistotyövoiman avulla?

Samasta syystä kuin muut maataloustuotteet joiden hintaan mansikan hintaa vertaat, poimitaan vielä paljon halvemmalla. Espanjalaista tomaattia poimitaan reilusti alle eurolla tunti. Ympäri maailman työvoimavaltainen osuus maataloudesta elää valtioidenvälisistä elintasoeroista.

Olisiko se sitten parempi syödä pelkästään ulkomaista mansikkaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi