Aukeaako koulut 14.5. alkaen? Mitä luulette?
Mitä veikkaatte, miten koulujen suhteen toimitaan toukokuussa?
Kommentit (1742)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aukeavat- ne on pakko avata, jotta koronasta selvitään.
Lisäksi tärkeää lasten mielenterveyden kannalta
Muutenhan kaikki pitkittyy liikaa niin, ettei valtiolla rahaa ollenkaan
Omasta mielestäni koulut voisi avata lähes koko Suomessa vaikka tänään (käytännön syistä avaaminen viivästyy). Mutta, uskotko oikeasti että sillä, että koululaiset menisivät kouluun...
- Turistit ryntäisivät Suomeen
- Vienti käynnistyisi uudelleen ja tilauskirjat täyttyisivät
- Lomautetut ja työttömät ryntäisivät ostoksille ostamaan tavaroita
- Ongelmaperheiden ongelmat haihtuisivat
Eihän Suomessa ole edes ollut yhteiskunta kiinni, toisin kuin monessa muussa maassa. Tehtaat ovat pyörineet, kouluissa on ollut jatkuvasti lähiopetusta ja koko ajan etäopetusta, kaupat ja kuntosalit ovat olleet auki, ravintoloista on ollut ulosmyyntiä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä logiikalla herää kysymys, miksi ylipäätään laitettiin koulut kiinni.
Reagoitiin Uudenmaan tilanteeseen ns. varman päälle. On tärkeää korjata tilanne.
Osmo Soininvaarakin ottaa kantaa koulujen avaamisen puoloesta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/osmo-soininvaara-sanoo-eettisen-kes…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reagoitiin Uudenmaan tilanteeseen ns. varman päälle. On tärkeää korjata tilanne.
Siinä vaiheessa kun Arvo Niinistö, Emma Marin ja nämä tampiot on itse etujoukoissa haalimassa virusta, minä luen tota moskaa.
Niin kauan kun he huutelevat piilosta puskista että ”uhrataan edes toisten lapset!”, ko potaska on yhdentekevää.
Soininvaara kärjistää. Vaikka epidemia olisi nykyisellään tai pahempana, syksyllä on suojaimia, aikaa miettiä miten erityisjärjestelyt tehdään, jaotellaanko esim. pienempiin ryhmiin ym. Ennen kaikkea saadaan tutkimustietoa muista maista missä lukukausi jatkuu heinäkuulle.
Jos Suomen yhteiskunnan pelastus on kiinni siitä että lapset menee viikoksi kouluun katsomaan videota niin ehkä tän yhteiskunnan onkin sittwn aika romahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut ovat oppimista varten ja opettajat tietävät, ettei kouluissa enää toukokuussa pahemmin mitään opiskella.
Mitä tarvetta on sosiaalityöntekijöille yms, jos se onkin opettajien tehtävä huolehtia oppilaiden ongelmista myös kotioloissa?
Taas tämä, ettei toukokuussa kouluissa opiskella. Normaaliaikana niin, mutta nyt poikkeustilan jälkeen opiskeltaisiin. Ei ne sinne filmejä mennä katsomaan tai kirkossa käymään, kuten muina vuosina, vaan juurikin kuromaan kiinni niitä asioita, joissa on jääty etäkoulussa jälkeen.
Ei niin minkään valtakunnan järkeä.
Tuo tarkoittaa vain sitä että opettajat ei pysty keskittymään etäopetukseen enää kunnolla.
Sen sijaan etät nyt sitten opiskeltaisiin järkevästi etäopetuksena maaliin asti. KUNNOLLA.
Sitäpaitsi ainakin minä en edes yrittäisi yhtänä mitään jos olisi opettaja. Sen verran törkeästi on hallitus ja päättäjät ko ammattiryhmää kohdellut.
onko kokeita pidetty etänä????? miten ne menee? Eli ei apuja vanhemmilta, ei kirjoista, ei googlettamalla???
No tottakai on pidetty. Onhan koulussakin käytössä kokeet, joissa saa olla kirja tai muistiinpanot mukana. Tällöin koe on laadittu niin, että kaikkea ei ehdi etsimään kirjasta.
Kirja saa olla esillä kokeissa? Milloin tämä muutos on tapahtunut?
No anakin koko sen ajan kun mulla on ollut lapsia koulussa...
Mun lapsi yli 20 v ja en puuttunut läksyihin koska teki ne suitsait sukkelaan. Onko tämä muutos tullut esim viiden vuoden sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun Arvo Niinistö, Emma Marin ja nämä tampiot on itse etujoukoissa haalimassa virusta, minä luen tota moskaa.
Niin kauan kun he huutelevat piilosta puskista että ”uhrataan edes toisten lapset!”, ko potaska on yhdentekevää.
Huhhuh, sulla pitää kiirettä kun aamusta iltaan joka päivä jaat noita aatoksiasi täällä ja toistat samaa mantraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, sulla pitää kiirettä kun aamusta iltaan joka päivä jaat noita aatoksiasi täällä ja toistat samaa mantraa.
Etkö ole jo nuolemassa metron kaiteita, kun "teholla on tilaa"? Vai onko se vain minun lapseni jonka pitää tää maa pelastaa?
En ymmärrä OAJ:n ruikutusta.
Olen itse tehnyt töitä sekä julkisella että yksityisellä puolella. Tällainen ”järjestän yhden etäopetustunnin päivässä” -tyylinen työnteko ei kyllä yksityisellä olisi minkään valtakunnan palkanmaksuperuste.
Opettajakunnasta osa ei oikeasti ymmärrä työnteosta mitään.
Anteeksi, kun näin mollaan omaa ammattiryhmääni. (Kohta alkaa se provohuutelu.)
OAJ on aina ollut oikeistolainen ”etujärjestö”. Nytkin se ajaa laiskanpulskeiden viranhaltijoiden oikeutta siirtyä yhden tunnin työpäivistä suoraan pitkälle, palkalliselle kesälomalle.
Itse menen kesäksi kortistoon mutta nautin kortistossakin pitkästä kesästä. Yksityisellä työnantajalla ei ekan vuoden tai muidenkaan vuosien aikana tällaisia kesälomia vietetty.
Toivon hartaasti, ettei avata!
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomen yhteiskunnan pelastus on kiinni siitä että lapset menee viikoksi kouluun katsomaan videota niin ehkä tän yhteiskunnan onkin sittwn aika romahtaa.
Paras kommentti koko ketjussa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä yhteiskunnassa voi vielä 2020 luvulla olla joku ammattiryhmä joka olettaa että sillä on oikeus vain noukkia rusinatpullasta.
"ei voi lomauttaa"
"ääretön työn määrä"
niin eikun koulut auki ja uutta verta remmiin.
Meillä iso osa opettajista asuu noin 80 km päässä työpaikastaan alueella, jossa on paljon suuremmat koronatartuntamäärät kuin meidän pikkukunnassa.
Myös ikäihmisten eristäminen aiheuttaa ahdistusta ja huolta, niin heille itselleen, kuin omaisille. Varmaan seuraavaksi aletaan tarkastella olisiko 75 vuotta parempi raja, kun monet 70-vuotiaat ovat aktiviisia ja hyväkuntoisia. Sitä vanhemmatkin saisivat enemmän päättää haluavatko riutua yksin eristyksissä, vai ottaa pienen riskin siitä, että nauttivat lastensa ja lastenlasten seurasta. Lockdown ei voi kestää kovin pitkää, talouden lisäksi pettää ihmisten hermot.
Meillä_ei_ole_lockdownia. Miten vaikea se on ymmärtää? Ulkonaliikkumiskieltoa ei ole, eikä tehtaita ole suljettu. Koulut toimivat etäopetuksessa eikä niitä ole suljettu, kuten Norjassa ja Tanskassa oli. Ravintolat saavat myydä annoksia ulos, jos yrittäjä niin haluaa.
Kirjastot, uimahallit, ja liikuntapaikat on kiinni, mutta se on pieni rajoitus Italian ja Espanjan ulkonaliikkumiskieltoihin verrattuna.
Se että ihmiset eivät käy kauppakeskuksissa, on heidän oman päänsä sisällä oleva "lockdown".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin viimeksi koulussa, tai missään, on käytetty videonauhureita ja -kasetteja? Millä vuosikymmenellä nämä videosutkauttelijat elävät?
Tanskassa ja muualla, missä kouluja on avattu, tartunnat ovat laskeneet silti.
En ymmärrä miksi tällaista edes mietitään näin lähellä kesälomaa. Ajattelisi, että olisi tärkeämpääkin ajateltavaa esim testata ja jäljittää sairastuneita ja laittaa karanteeniin. Yrittää saada tartunnat laskemaan.
Veikkaan, että avataan. Pidän sitä kyllä äärimmäisen typeränä ja lisäksi epäilen, kuinka käytännössä homma toimii, sillä epäilemättä suuri määrä lapsia ja varmaan henkilökuntaakin jää kuitenkin kotiin.