Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Dientamoeba fragilis, kokemuksia?

Vierailija
16.04.2020 |

Sain tänään tiedon, että minulla on dientamoeba fragilis suolistossa. Minulla on ollut pitkään kaikenlaista vatsavaivaa, joista osan olen kuitannut stressaavasta yleistilanteestani johtuvaksi. Lisäksi on ollut vaivaa, jonka tulkitsin joko virtsatie- tai kohtutulehdukseksi. Olen kärvistellyt syksystä asti ja viimeiset neljä viikkoa epäilin siis VTI ja kohtuvaivoja. Vatsaongelmat tosin ovat olleet mukana koko ajan ja hermot kireällä.

Onko kellään kokemusta dientamola fragiliksen häädöstä? Mitä on odotettavissa?

Luulen, että osalla muistakin perheenjäsenistä on ainakin jonkin verran vatsavaivoja. Kenties sama vaiva heilläkin. Ei olla matkusteltu moneen vuoteen ulkomaille.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselta löytyi muun tutkimuksen sivutuotteena tuo tartunta mutta lääkäri päätti, että sitä ei hoideta, koska ei aiheuta oireita. Parin vuoden kuluttua ilmeni pitkällisten tutkimusten jälkeen, että minulla myös tartunta. Hoidettiin antibiootilla ja pari kuukautta jatkunut ripuli loppui. Hoidosta ei tullut sivuvaikutuksia.

Vierailija
2/32 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasiitit ovat nykyisin yleisiä. Lapsi meni tosi huonoon kuntoon, kun lääkärit eivät osanneet etsiä oikeaa syytä. Epäiltiin vain masentuneeksi. Oli ihan hirveää katsella hänen huonoa oloaan. Joutui luopumaan kaikista harrastuksistaan.

Monta antibioottikuuria, joista lopulta Humatin auttoi.

Tsemppiä! Kannattaa tutkia koko perhe. Para-Nho näyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on ollut vatsavaivoja ja todettu ärtyvän suolen oireyhtymä, johon FODMAP-ruokavalio auttaa melko hyvin. Koululääkäri halusi kaiken varalta tutkia, onko parasiittejä, ja tuo kyseinen löytyi. Se häädettiin antibiootilla ja hävisikin sillä. Enpä tiedä, aiheuttiko loinen sinänsä oireita vai oliko kaikki muista syistä. Sekin arvelutti, että pikkulapsena syödyt lukuisat antibioottikuurit luultavasti aiheuttivat ärtyvän suolen ja sitten sai antibioottikuurin loisen takia, mutta ei se nyt ainakaan pahentanut oireita. Kuulemma lapsilla tuo loinen voi liittyä kihomatoihin ja niitäkin on ollut. Ilmeisesti tuo loinen on aika yleinen, eikä sitä kai häädetäkään, jos ei ole oireita.

Vierailija
4/32 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kiinnostaisi, jos loinen on yleinen, kuinka herkästi se tarttuu perheenjäsenestä toiseen. AP

Vierailija
5/32 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaisten tutkimusten mukaan tarttuu helposti, suomalaisten lääkärien mukaan ei tartu.

Arvelen, että tarttuu helposti, mutta Suomessa on vasta tutkittu asiaa vähän. Täällähän kärsitään nykyisin tosi paljon vatsavaivoista, mutta silti ei suostuta tutkimaan loisia.

Vierailija
6/32 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht. koht. helposti.....

Vierailija
7/32 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/32 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dientamoeba löytyi.Minua on tutkittu vuosikausia uupumuksen vuoksi.Nyt viimeksi tehtiin ruuansulatusanalyysi ja siitä löytyi loinen.Nyt kiinnostaisi tietää onko hoito muille auttanut uupumuksen?

Vierailija
9/32 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten loisesta pääsee eroon, jos antibiootit ei auta?

Vierailija
10/32 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaisten tutkimusten mukaan tarttuu helposti, suomalaisten lääkärien mukaan ei tartu.

Arvelen, että tarttuu helposti, mutta Suomessa on vasta tutkittu asiaa vähän. Täällähän kärsitään nykyisin tosi paljon vatsavaivoista, mutta silti ei suostuta tutkimaan loisia.

Äidilläni tutkittiin vatsavaivoja vuosikymmen. Kukaan ei osannut epäillä loisia. Sitten tuli ulos lapamato. Kävi ilmi, että matoja oli kahta eri lajia ja niitä oli paljon. Uskon myös, että monen vatsavaivojen takana on loiset. Etenkin kolme- ja nelikymppisillä on valtavasti vatsaongelmia. He ovat myös matkailleet valtavasti...

Vierailija
11/32 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku saanut dientamoebaan lähiaikoina lääkitystä? Urheilijat hoidetaan mutta tavallisia ihmisiä lääkärit ei suostu edes testaamaan.

Vierailija
12/32 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/32 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta löytyi dientamoeba fragilis ja ollut pitkään uupumuksen oireita. Kun sairaanhoitaja ihmetteli kontrollikokeissa ettei folaatti ja rauta imeydy,minulle tehtiin uloste testi ja siitä löytyi tämä d. Fragilis. Nyt syöty 10 pv kuuri flagyl 400mg lääkettä. Uloste on löysää edelleen ja epäilen ettei se ole häätynyt täysin. Kuin pitkä aika teillä on ollut kun olette menneet uuteen ulostetestiin?

Vierailija
14/32 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flagyl eikä muutkaan antibiotit auta tähän paskiaiseen. Pyydä Humat ,kallis kuuri.. Parhaillaan olen tällä kuurilla itsekkin.

Vierailija
15/32 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne suomalaiset infektiolääkärit lukee tasan tarkkaan samoja tutkimuksia mitä muuallakin maailmassa. Ei joka asiasta tehdä erikseen suomalaisia tutkimuksia.

Vierailija
16/32 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä Suomessa löydetään yli 1000/vuosi. Osahan on oireettomia joita ei tarvitse hoitaakaan. Sen diagnosoiminen on aivan yhtä helppoa tai vaikeaa niin Suomessa kuin ulkomaillakin ja hoitokin on Suomessa ihan samanlaista kuin muuallakin. Metronidatsoli (mm. Flagyl) on ensisijainen lääke.

Vierailija
17/32 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten loisesta pääsee eroon, jos antibiootit ei auta?

Ei mitenkään. Antibioottivaihtoehtoja on useampiakin, mutta ensisijainen hoito on metronidatsoli.

Vierailija
18/32 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dientamoeba löytyi.Minua on tutkittu vuosikausia uupumuksen vuoksi.Nyt viimeksi tehtiin ruuansulatusanalyysi ja siitä löytyi loinen.Nyt kiinnostaisi tietää onko hoito muille auttanut uupumuksen?

Uupumukseen voi olla satoja syitä. Jos  ei ole minkäänlaisia suolisto-oireita, niin ei nyt ihan äkkiseltään lähdetä Dientamoebaa etsimään. Laboratoriokokeita on olemassa tuhansittain eikä niitä kaikkia voida tutkia.

Vierailija
19/32 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

parasiitti kirjoitti:

Flagyl eikä muutkaan antibiotit auta tähän paskiaiseen. Pyydä Humat ,kallis kuuri.. Parhaillaan olen tällä kuurilla itsekkin.

Flagyl (eli metronidatsoli) on joka puolella maailmaa ykköslääke. Jos se ei tehoa(useimmiten tehoaa) mennään näihin kalliimpiin vaihtoehtoihin.

Vierailija
20/32 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään ollut tämän parasiitin takia jatkuvaa turvotusta? Aina syödessä tulee ja iltaa kohti pahenee. Jopa veden juominen turvottaa ja vatsa tuntuu kireältä ja pinkeältä 24/7. Erityisen turvottavia ovat tärkkelyksiset ja hiilaripitoiset ruoka-aineet, kuten peruna. Ensin metronidatsolia 10 pv, sitten seknidatsolia iso kerta-annos ja vieläkään oireet eivät helpota lainkaan vaikka 2 viikkoa viimeisimmästä ab:sta.