Raskaaksi myöhäisellä iällä? Kokemusta raskaudesta 46-vuotiaana?
Kommentit (36)
Mummoikäisten pitäisi huolehtia ehkäisystä.
Edesvastuutonta! Myös suurentunut riski saada vammainen lapsi.
Äitini sai lapsen sinun ikäisenäsi. On lapsi ollut äidilleni ja meille sisaruksille ilon aihe. Äiti tosin jo poissa , samoin isä. Voisin kuvitella, että mitä vanhempana tulee äidiksi sitä suuremman arvon antaa lapselle ja lapsi on tosi rakastettu.
Lapsiäidit helposti rähjäävät lastensa kanssa.
Normaali raskaus ja synnytys 47v. Terve lapsi.
Kannattaa varautua lahjoitettuihin munasoluihin.
Ei mistään hinnasta. Elämä on jo ehtoopuolella ja lastentekoaika meni jo yli kymmenen vuotta sitten. Kehitysvammaisuusriski suuri, samoin äidin sairastumisriski.
Naapurini sai lapsen 42-vuotiaana, ainokaisensa. Isä oli 58v Poika on lievästi älyllisesti kehitysvammainen, nyt jo täysi-ikäinen mies, joka ei koskaan tule menemään töihin tai saamaan lapsia. Isä on kuollut, ja poika asuu äitinsä kanssa.
Eli jos harkitset, niin harkitse tarkkaan. Riskit kasvavat iän myötä, eikä se ole pelkkä vitsi.
En jaksaisi.
Vielö 40-vuotiaana koin ajatuksen mahdolliseksi, en enää sen jälkeen.
Valinta on kuitenkin äärimmäisen henkilökohtainen.
Käsittääkseni tuon ikäisenä on todella vaikea tulla raskaaksi omilla munasoluilla, ja raskaus menee todennäköisemmin kesken kuin jatkuu, mutta jos onnistuu tulemaan raskaaksi ja raskaus ei keskeydy, niin synnytys menee varmaan ihan hyvin. Kromosomihäiriöt seulotaan raskauden aikana.
Oma havainto tältä palstalta: Äidiksi voi tulla tai lapsen vo saada aina ja joka kera jonkun oisen mielestä liian nuorena tai liian vanhana. Sellaia ikää ei ole, joka olisi kaikkien mielestä ehdottoman hyvä saada lapsi ei ole. Onnea ja iloa eille kaikille joka saatte mahdollisuuden saada lapsi. - Itse olen useamman vuoden haaveillu a unelmoinu omasta lapsesta mutta "tekijä kumppani" puuttuu, enkä aio "hankkia" lasa yksin.
Eikö olisi voinut aikasemmin ajatella? Joo tiedän, että elämässä on kaikenlaista ja asiat muuttuu, mutta jos on eka lapsi, niin miks vasta nyt. Kaikella kunnioituksella.
Vierailija kirjoitti:
Äitini sai lapsen sinun ikäisenäsi. On lapsi ollut äidilleni ja meille sisaruksille ilon aihe. Äiti tosin jo poissa , samoin isä. Voisin kuvitella, että mitä vanhempana tulee äidiksi sitä suuremman arvon antaa lapselle ja lapsi on tosi rakastettu.
Lapsiäidit helposti rähjäävät lastensa kanssa.
Minun äitini sai minut 32 vuotiaana ja olen super kateellinen niille joiden vanhemmat on vielä alle 60 kun itse lähenee neljääkymppiä. Nyt saa koko ajan murehtia vanhempien ikää. Toki olisin itse liki 40 jos aion vielä tehdä lapsia, en siis jättäisi tämän takia tekemättä.
Itse tänä vuonna 45 täyttävänä, esivaihdevuosioireilevana, peruskoulunsa päättävän lapsen äitinä en kyllä yhtään osaisi kuvitella saavani vielä lapsia.
Jos ajatellaan lapsen kannalta tätä asiaa.
Toivotaan että syntyy terveenä ja kaikki on hyvin. Kun hän tulee ajokortin hankkimisikään niin äiti haaveilee viimeistään siinä vaiheessa eläkkeelle pääsemisestä, ellei jo ole jonkun sairauden tms. takia.
Jaksaako äiti yli 55 vuotiaana murrosikäisen lapsensa touhuja?
Ystäväni äiti sai hänet 46v ja kaikki meni hyvin, ihana lapsuus ja nuoruus ja nyt matkustelevat paljon yhdessä aikuisiällä ja ovat todella läheiset. Ei voisi parempaa äitiä olla! Älkää tuomitko asioita joista teillä ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Normaali raskaus ja synnytys 47v. Terve lapsi.
Miksi alapeukutetaan sitä että jollakin menee hyvin?
Olen itse iltatähti. Vanhemmat olivat molemmat 45+ ja sisarukseni jo aikuisia syntymäni aikaan. Minulla on 5v ikäeroa siskoni tyttären kanssa.
Mutta lapsuus oli onnellinen ja suku on läheinen. Olen ihan terve yliopisto-opiskelija ja vanhemmat molemmat vielä työelämässä ja terveitä. En keksi omasta tilanteestani paljon mitään negatiivista, lapsuudessa oli rauhaa, rakkautta ja iltasatuhetkiä, olin ehkä vähän perheen lellikki :) Ihan tavallista arkea. Sisarusten lasten kasvamista on ollut kiva seurata.
Vierailija kirjoitti:
Naapurini sai lapsen 42-vuotiaana, ainokaisensa. Isä oli 58v Poika on lievästi älyllisesti kehitysvammainen, nyt jo täysi-ikäinen mies, joka ei koskaan tule menemään töihin tai saamaan lapsia. Isä on kuollut, ja poika asuu äitinsä kanssa.
Eli jos harkitset, niin harkitse tarkkaan. Riskit kasvavat iän myötä, eikä se ole pelkkä vitsi.
2020 on ultrat ja muut seulat. Turha lietsoo jotain 30v sitten tapahtuneita juttuja.
Nyt järki käteen.
Eläkeikä on noin 70v eli kun 46v synnyttää on muksu silloin 24v
Hyvin ennättää.
Ystäväni sai toisen lapsensa tuon ikäisenä. (Esikoisen 43-vuotiaana)
Ihan normi alatiesynnytys oli. Raskausaikana ei vielä tunnettu eli en sen tarkemmin tiedä.