Järkevää vai ylihysteeristä suojautumista?
Missä menee raja? Yksi suht läheinen tuttava -mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeellä- kertoi kuinka hän on eristänyt itsensä mahdollisimman täydellisesti maaliskuun alusta alkaen. Käy kerran kahdessa viikossa tai harvemmin kaupassa ja muutoin liikkuu asuntonsa ulkopuolella vain jos roskapussi täytyy vielä ja silloinkin vain käy siellä taloyhtiön roskakatoksessa. Ei ole siis kuukauteen ulkoillut yhtään niitä paria kaupassakäyntiä lukuunottamatta.
Kerran kuukaudessa käy iäkkäitten vanhempiensa lääkedosetit täyttämässä ja silloin pesee ja desinfoi itsensä mennessä ja tullessa eikä puhu vanhemmilleen mitään ettei tulisi pisaratartuntoja. Hanskat& maskit käytössä näillä lyhyillä käynneillä ja vaatii vanhuksia olemaan koko ajan toisessa huoneessa. (Vanhusten kauppa-asiat hoituvat muiden sukulaisten toimesta)
Meneekö jo yli vai onko vain fiksua tartunnan välttelyä?
Kommentit (7)
Riippuu ketä ajattelet. Valtion kannalta he kaikki saisivat kuolla pois turhina kuluerinä. Eettisesti sen sijaan yksilö toimii siten kuin on ohjeistettu ja oikeasti välittää toisista, vaikka on masentunut. Empatia onkin masennuksen eräs perussyy, sillä ne, jotka eivät koe empatiaa, eivät masennus (esimerkkinä psykopaatit ja sosiopaatit).
Ulkoilua ja liikkumista lienee suositeltu eikä sisätiloihin jämähtämistä?
Onneksi on kuntopyörä parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilua ja liikkumista lienee suositeltu eikä sisätiloihin jämähtämistä?
Ja maaliskuussa vielä suositeltiin hyvillä mielin matkustelua ja hyvillä mielin otettiin italiasta, tirolista, kiinasta, espanjasta ihmisiä vastaan ilman karanteenia.
Joskus vaan ei kannata suosituksiin uskoa vaan ajatella omilla aivoillaan. Sitä paitsi jotkut tutkijat jotka tutkivat viruksen leviämistä aerosolin mukana suosittavat kotona pysymistä, ilmassa virus saattaa levitä jopa 20 metriä.
Itse en käy kuin kerran viikossa viemässä roskat. En halua taakaksi sairaaloille ja tehohoidolle vaikka mielenterveyspotilas olenkin. Minun puolestani tehohoidot ja ruumiskontit voi täyttää niillä ihmisillä jotka sanovat "tulkoot korona jos on tullakseen".
Vierailija kirjoitti:
Itse en käy kuin kerran viikossa viemässä roskat. En halua taakaksi sairaaloille ja tehohoidolle vaikka mielenterveyspotilas olenkin. Minun puolestani tehohoidot ja ruumiskontit voi täyttää niillä ihmisillä jotka sanovat "tulkoot korona jos on tullakseen".
Millä ja miten elät seuraavat 2 vuotta kunnes ehkä on rokote olemassa? Jos jokainen suomalainen tekisi samoin seuraavat 2 vuotta tämä yhteiskunta rapautuu täydellisesti ilman koronatartuntaakin. Mistään ei riiitä verovarat tuon peittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ja miten elät seuraavat 2 vuotta kunnes ehkä on rokote olemassa? Jos jokainen suomalainen tekisi samoin seuraavat 2 vuotta tämä yhteiskunta rapautuu täydellisesti ilman koronatartuntaakin. Mistään ei riiitä verovarat tuon peittämiseen.
Sairastuin fyysisiin sairauksiin 2016 ja sen jälkeen elämäni on ollut hyvin rajoitettua ja kivuliasta, mm. syöpähoidot melkein vuoden. 2 vuotta minulle on lyhyt aika olla vaikka eristyksissä jos sillä saadaan planeettaa pelastettua, mikäpä tässä on ollessa kun ei ole kipuja ja pahoinvointia. Lääkärissä ja syöpäkontrollissa joudun ainakin käymään, silloin käytän hengityssuojainta. Mutta mitä vähemmän käyn ulkona, sitä vähemmän mahdollisuuksia saada tartunta. Ehkä saadaan myös lisää tutkimustietoa tuosta ilmassa leviämisestä ja voin höllentää siltä osin.
En ole sanonut että jokaisen suomalaisen pitäisi pysyä sisällä mutta sanon että pitäisi tehdä se silloin kun voi. Tällöin työssä käyvillä on turvallisempaa esimerkiksi matkustaa töihin ja samalla kuormitamme vähemmän terveydenhuollon työntekijöitä.
Yksi ihminen saattaa laukaista laajan tartutusketjun. Samoin yksi ihminen voi estää käytöksellään yhden laajan tartutusketjun. Näistähän on paljon videoitakin, mitä vähemmän ihmisiä on liikenteessä, sitä vähemmän tartuntoja tapahtuu.
Kahdessa vuodessa voi tapahtua paljonkin. Me ei nyt kukaan tiedetä mitä. En tiedä olenko hengissä 2 vuoden päästä vai kuollut syöpään. Jos minulla olisi 2 vuotta elinaikaa jäljellä, niin ainakin ehtisin saada taideteokseni valmiiksi siinä ajassa.
Fiksua tietysti. Ottaisit mallia.