Mitä haittaa on mökkeilystä?
Enpähän oikein ymmärrä miksi mökkimatka olisi niin huono asia. Mikäli ajaa suoraan mökille ja sieltä takaisin kotiin niin siis mikä ongelma siinä on?
Se on sitten tietenkin toinen juttu jos poikkeaa jokaiseen tarjousliiteriin yms.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on noloa ja todella hämmästyttävää, että uutisissa joudutaan tekemään kokonaisia uutisia ja ministeri joutuu selittämään aikuisille ihmisille toistuvasti painottaen, että mökeille ei kannattaisi nyt mennä. Ihmiset pitävät itseään fiksuina, mutta silti meillä on täysin hallitsematon idioottijoukko, jota pelätään ja jonka toilailuihin pitää valmistautua. Miten vaikeaa se nyt on vain kuunnella mitä sanotaan? Kyllä se mökki siellä pysyy ja pääsette sinne sitten koronan jälkeen.
Ja missä kunnossa luulisit mökkien olevan vuoden, kenties kahdenkin päästä?
Miten niin vuoden? Eiköhän syksyllä viimeistään päästä mökeille. Tai sitten pyydät jotain paikallista käymään katsomassa.
Miksi hitossa te ostatte niitä mökkejä, jos ne parissa kuukaudessa homehtuvat pilalle?
Parissa kuukaudessa? Siellä on viimeksi käyty lokakuussa, ja talven aikana on voinut sattua monenmoista. Tietenkin sinne mennään tarkistamaan asia, siivoamaan ja laittamaan paikat kuntoon. Kesäloma vietetään siellä. Piste.
Miksi sinne pitää nyt siis mennä, jos kesälomalla kuitenkin sinne menette? Ja miksi siellä ei talvella käydä tarkastamassa? Omituista, että lokakuun jälkeen ei ole enää mökkielämä maistunut eikä mökin tila huolettanut, mutta nyt sitten yhtäkkiä tuli kauhea hätä päästä sinne kurakkoon. Miksi ette siis käytä jotain paikallista palvelua, joka käy tarkistamassa paikat?
Koska teemme sen itse, tollo.
Tollo olet itse, jos et ymmärtänyt kysymystä. Jos mökille menemistä pitäisi nyt välttää, miksi et voi käyttää paikallista palvelua. Siihen vastaus ei ole "koska teemme sen itse". Sinun pitää vastata kysymykseen, miksi sinun on pakko tehdä se itse.
Minun ei pidä sinun käskystäsi mitään.
Me menemme mökille itse ja sillä sipuli.
Niin, tyypillistä. Ei ole mitään perusteluja ja oikeita syitä. Pakko vain uhmata, ettei kukaan vain pääse määräämään. Juuri tällaista typeryyttä vastaan nyt yritetään taistella, mutta turhaahan se on. "Mutku mä haluun, ette te mua määrää, NIH!"
Mökki on minun omistuksessani ja minä menen sinne kun haluan. Ei siihen mitään perusteluita tarvita.
Nyt on valtiovallan taholta esitetty vetoomus että kaikkea ylimääräistä liikkumista vältettäisiin. Itse näkisin että mökkireissu = ylimääräistä liikkumista. Aika selkeä asia mielestäni. Varmasti pääsette mökille myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta kai mökeistä täytyy pitää huolta. Jos siellä on viimeksi käyty syksyllä, mitä tahansa on voinut sattua. Puu on voinut kaatua rakennuksen päälle, iso lintu lentää ikkunasta läpi ja maata nyt raatona sisällä (on tapahtunut meille), myrsky irrottaa kattopeltejä jne jne.
Kyllä omaisuudestaan täytyy huolta pitää, ja mökkiläisten remontit on tärkeitä paikallisille yrittäjille. Itse työllistin viime kesänä timpurin ja muurarin. Ja tarvikkeet ostin paikallisesta ei ketjuun kuuluvasta rautakaupasta, vaikka se onkin vähän kalliimpi kuin isomman kylän ketjuun kuuluva kauppa.Miksi et nyt siis työllistä paikallisia ja pyydä jotakuta tarkistamaan se mökki sinun puolestasi? Kyllä kai joku paikallinenkin osaa katsoa, onko puu kaatunut rakennuksen päälle tai lintu lentänyt ikkunasta. Eikö ne kaatuneiden puidenkin vahingot yleensä käydä katsomassa heti isompien myrskyjen jälkeen eikä vasta joskus keväällä?
Ja mitähän joku paikallinen tietää minun mökistäni?
Luuletko, että paikallinen ei näe, jos puu on kaatunut tai ikkuna on rikki? Jos siellä on jotain erityistä huomioitavaa, kuten joku kaivo tai vesivaraaja tai sähkökytkin, sinä osannet sen puhelimessa kertoa.
Kaikki mökit ei ole ihan tien vieressä tai naapurien tuijoteltavana. Yhdellä tutulla esim. oli useampi kilometri lähinaapuriin ja tiellekään mökki tai edes mökkitie ei näkynyt kovinkaan hyvin.
Tämä on kyllä erittäin harvinaista, että toiseen mökkiin olisi useamman kilometrin etäisyys.
Suomessa kesämökit on rakennettu ja asemakaavoitettu vieri viereen jo vuosikymmeniä, johtuen lainsäädännöstä, vaikka omistaisit 50ha maata ja rantaviivaa.
Ja sekin ihmetyttää, jos mökki on rakennettu ympärivuotiseen käyttöön, eikä siellä ole muita mökkiläisiä ja lähimpään naapuriin matkaa on kilometrien matka, miten mökillä on hoidettu sähköistys, kunnallistekniikka, jätevesi jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vi**u, eihän sitä ole kerrotukaan kuin varmaan sata kertaa vähintään mitä riskejä siinä on kun mennään pikkupaikkakunnille sairastelemaan. Kuinka typerää ja heikko-oppista kansaa meillä onkaan kun samoista asioista kysellään jatkuvasti?
Kertaapas vielä meille typerille ja heikko-oppisille, mitä haittaa mökkireissusta on, jos matkalla ei tapaa ketään, ei käy kaupassa ja pysyy omissa oloissaan. Ja jos tulee sairauden oireita, palaa välittömästi kotipaikkakunnalleen.
Mutta koita nyt ymmärtää, että valtaosa mökkiläisistä ei toimi noin. Tietenkään tuossa kuvaamassasi tapauksessa tilanne ei ole huono. Mutta jos sattuu niin, että ette pääsekään jostain syystä pois, niin silloin tilanne on eri.
Olisi mielenkiintoista tehdä galluppi, että kuinka moni mökille lähtevä pystyy ajamaa koko matkan edes takaisin pysähtymättä missään ja ottamalla kaikki eväät mukaan.
Ja pystyy palaamaan kotiin, mikäli korona iskee.
Me ainakin pystytään. Eiköhän suurin osa pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä mökilläkäymättömyys suositus on saanut joissain ihmisissä aivan käsittämättömiä tulkintoja. Jos minä menen mökille, käyn aina kotipaikkakunnan kaupassa, enkä käytä mökkipaikkakunnan palveluita, en terveys, enkä muitakaan. Henkilöautolla menen. En tapaa matkalla ketään.
Sitten aletaan selittämään että auto voi sammua, bensa loppua, tulla kolari, niin voi hyvinkin epätodennäköisesti sattua vaikka maailmanloppu. Mutta tämä ei enää pitäisi kuulua tämän koronantorjuntataistelun piiriin ollenkaan. Jotain suhteellisuudentajua pitäisi olla. Pääministerillä on omat ongelmansa, hän yrittää yksinkertaistaa asioita, jotta yksinkertaiset ihmiset ymmärtäisivät, mutta he ymmärtävät aivan väärin. Koska ovat yksinkertaisia eli tyhmiä.Juu, tässäkin keskustelussa todellakin huomaa, että näitä yksinkertaisia riittää. Ihan selkeästi joka paikassa puhutaan näistä mökkeilijöistä, jotka pakkaavat koko perheensä autoon ja ottavat kaikki etätyösysteemit mukaan ja aikovat viettää viikkokausia siellä satojen kilometrien päässä. Mutta sitten tänne tulee vinkumaan näitä "kun on pakko käydä tuossa 20 kilometrin päässä äkkiä päiväseltään katsomassa, ettei ole metso lentänyt ikkunasta sisään". Miten tyhmä pitää olla, että kuvittelee tämän koskevan nyt heitä.
Ja miten se koko perheen pakkaaminen ja mökille eristäytyminen sitten on pahempi asia?
Pikemminhän pitäisi kieltää mm. siirtolapuutarhat jossa porukka on vieri vieressä pikku mökeissään joissa ei taatusti ole kuukauden varastoja yhtään mitään, ja ulkoilualueiden ja taloyhtiöiden grillit koska enemmän noissa on toisilleen tuntemattomia yhdessä kuin jonkun perheen mökillä perheen kesken ollessa.
Toivoisin että hallitus ja varsinkin kepu käyttäisi aivottoman pelottelupolitikoinnin sijaan vähän järkeä näissä suosituksissaan. Suurin osa kansasta ei ole pohjimmiltaan idiootteja vaikka poliitikkojen omissa kuplassa saattaakin näyttää siltä että ympärillä ei ole kuin itsekeskeisiä ääliöitä joita pitää nokasta kiskoen ohjata oikeaan suuntaan.
No vaikka siten, että kun koko perhe viettää mökillä viikkokausia, sairastumisen ja asiointitarpeiden todennäköisyys on suurempi. (Uskomatonta, että tätä pitää edes kysyä.)
Mistä ihmeen siirtolapuutarhoista sinä nyt puhut? Ehkä nekin kielletään siinä vaiheessa, kun porukka sinne sankoin joukoin lähtee vaeltamaan. En kyllä ymmärrä, miten siirtolapuutarhassa tartutettaisiin yhtään sen enemmän kuin kerrostaloasunnossakaan, jos kuitenkin pysytään saman sairaanhoitopiirin alueella. Ja taloyhtiöiden grillit ja ulkoilualueet ovat nyt vähän kaukaa haettuja. Niitäkin on nyt pyydetty välttämään suurilla porukoilla, joten vähän hukkaan menee nyt tämä kiukuttelusi. Ja sairaanhoitopiiri niissäkin pysyy ihan samana, joten sinulla on näköjään mennyt ihan ohi tämä mökkeilyn välttelyn tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on noloa ja todella hämmästyttävää, että uutisissa joudutaan tekemään kokonaisia uutisia ja ministeri joutuu selittämään aikuisille ihmisille toistuvasti painottaen, että mökeille ei kannattaisi nyt mennä. Ihmiset pitävät itseään fiksuina, mutta silti meillä on täysin hallitsematon idioottijoukko, jota pelätään ja jonka toilailuihin pitää valmistautua. Miten vaikeaa se nyt on vain kuunnella mitä sanotaan? Kyllä se mökki siellä pysyy ja pääsette sinne sitten koronan jälkeen.
Ja missä kunnossa luulisit mökkien olevan vuoden, kenties kahdenkin päästä?
Miten niin vuoden? Eiköhän syksyllä viimeistään päästä mökeille. Tai sitten pyydät jotain paikallista käymään katsomassa.
Miksi hitossa te ostatte niitä mökkejä, jos ne parissa kuukaudessa homehtuvat pilalle?
Parissa kuukaudessa? Siellä on viimeksi käyty lokakuussa, ja talven aikana on voinut sattua monenmoista. Tietenkin sinne mennään tarkistamaan asia, siivoamaan ja laittamaan paikat kuntoon. Kesäloma vietetään siellä. Piste.
Miksi sinne pitää nyt siis mennä, jos kesälomalla kuitenkin sinne menette? Ja miksi siellä ei talvella käydä tarkastamassa? Omituista, että lokakuun jälkeen ei ole enää mökkielämä maistunut eikä mökin tila huolettanut, mutta nyt sitten yhtäkkiä tuli kauhea hätä päästä sinne kurakkoon. Miksi ette siis käytä jotain paikallista palvelua, joka käy tarkistamassa paikat?
Koska teemme sen itse, tollo.
Tollo olet itse, jos et ymmärtänyt kysymystä. Jos mökille menemistä pitäisi nyt välttää, miksi et voi käyttää paikallista palvelua. Siihen vastaus ei ole "koska teemme sen itse". Sinun pitää vastata kysymykseen, miksi sinun on pakko tehdä se itse.
Minun ei pidä sinun käskystäsi mitään.
Me menemme mökille itse ja sillä sipuli.
Niin, tyypillistä. Ei ole mitään perusteluja ja oikeita syitä. Pakko vain uhmata, ettei kukaan vain pääse määräämään. Juuri tällaista typeryyttä vastaan nyt yritetään taistella, mutta turhaahan se on. "Mutku mä haluun, ette te mua määrää, NIH!"
Mökki on minun omistuksessani ja minä menen sinne kun haluan. Ei siihen mitään perusteluita tarvita.
Niin, mökille menemiseen ei nyt tarvita, mutta keskustelussa yleensä tarvitaan tai se sinun pointtisi on arvoton. Mutta juu, se tuli nyt selväksi, että sinun ainoa perusteesi on juuri tuo "mutku mä haluun, ette te mua määrää". Sehän tässä huvittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta kai mökeistä täytyy pitää huolta. Jos siellä on viimeksi käyty syksyllä, mitä tahansa on voinut sattua. Puu on voinut kaatua rakennuksen päälle, iso lintu lentää ikkunasta läpi ja maata nyt raatona sisällä (on tapahtunut meille), myrsky irrottaa kattopeltejä jne jne.
Kyllä omaisuudestaan täytyy huolta pitää, ja mökkiläisten remontit on tärkeitä paikallisille yrittäjille. Itse työllistin viime kesänä timpurin ja muurarin. Ja tarvikkeet ostin paikallisesta ei ketjuun kuuluvasta rautakaupasta, vaikka se onkin vähän kalliimpi kuin isomman kylän ketjuun kuuluva kauppa.Miksi et nyt siis työllistä paikallisia ja pyydä jotakuta tarkistamaan se mökki sinun puolestasi? Kyllä kai joku paikallinenkin osaa katsoa, onko puu kaatunut rakennuksen päälle tai lintu lentänyt ikkunasta. Eikö ne kaatuneiden puidenkin vahingot yleensä käydä katsomassa heti isompien myrskyjen jälkeen eikä vasta joskus keväällä?
Luuletko, että paikallinen ei näe, jos puu on kaatunut tai ikkuna on rikki? Jos siellä on jotain erityistä huomioitavaa, kuten joku kaivo tai vesivaraaja tai sähkökytkin, sinä osannet sen puhelimessa kertoa.
Kaikki mökit ei ole ihan tien vieressä tai naapurien tuijoteltavana. Yhdellä tutulla esim. oli useampi kilometri lähinaapuriin ja tiellekään mökki tai edes mökkitie ei näkynyt kovinkaan hyvin.
Tämä on kyllä erittäin harvinaista, että toiseen mökkiin olisi useamman kilometrin etäisyys.
Suomessa kesämökit on rakennettu ja asemakaavoitettu vieri viereen jo vuosikymmeniä, johtuen lainsäädännöstä, vaikka omistaisit 50ha maata ja rantaviivaa.
Ja sekin ihmetyttää, jos mökki on rakennettu ympärivuotiseen käyttöön, eikä siellä ole muita mökkiläisiä ja lähimpään naapuriin matkaa on kilometrien matka, miten mökillä on hoidettu sähköistys, kunnallistekniikka, jätevesi jne.?
No esimerkiksi minulla on oma saari ja mökkini on siis ainoa mökki saarella. Sähköä saa auringonvalosta. Kunnallistekniikkaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vi**u, eihän sitä ole kerrotukaan kuin varmaan sata kertaa vähintään mitä riskejä siinä on kun mennään pikkupaikkakunnille sairastelemaan. Kuinka typerää ja heikko-oppista kansaa meillä onkaan kun samoista asioista kysellään jatkuvasti?
Kertaapas vielä meille typerille ja heikko-oppisille, mitä haittaa mökkireissusta on, jos matkalla ei tapaa ketään, ei käy kaupassa ja pysyy omissa oloissaan. Ja jos tulee sairauden oireita, palaa välittömästi kotipaikkakunnalleen.
No jos saat vaikkapa sydänkohtauksen tai aivoverenvuodon (voit itse jatkaa listaa) rasitat mökkipaikkakunnan terveydenhuoltoa ja tarvitset myös anbulanssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi minulla on oma saari ja mökkini on siis ainoa mökki saarella. Sähköä saa auringonvalosta. Kunnallistekniikkaa ei ole.
Mitenkäs sinne kuljetaan? Kotioveltako suhautat veneelläsi sinne suoraan? Ja entäs se jätevesi?
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat sairaskohtauksen, joudut hälyttämään ambulanssin tai menemään sairaalaan. Saatat kantaa tietämättäsi koronaa. Ja tällä tavalla sitten sairastutat sairaalan henkilökunnan, joka levittää tautia eteenpäin.
Mökkikunnat sekä kerää veroa että saavat vieläpä avustuksia etelän kunnista just siksi että terveydenhoito kestäisi jokavuotisten mökkiläisten lisäkuorman. Jos nyt väitetään ettei ole mitään lisäkapasiteettia näille täysin ennustettavissa oleville jokavuotisille kesäasukkaille niin mihin ne rahat mahtaa olla käytetty? Kun tämän maan touhuja seuraa sivusta niin tulee sellaiseen johtopäätökseen että suurin osa esim. kunnista ja kuntapäättäjistä on täysin sopimattomia ja kyvyttömiä hoitamaan kuntansa asioita itsenäisesti.
Ei pidä paikkaansa. Mitään apuja etelän kunnista ei tule. Valtionapujärjestelmän uudistamisen jälkeen suurimpia voittajia ovat Uudenmaan kunnat Tuusula ja Kirkkonummi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on valtiovallan taholta esitetty vetoomus että kaikkea ylimääräistä liikkumista vältettäisiin. Itse näkisin että mökkireissu = ylimääräistä liikkumista. Aika selkeä asia mielestäni. Varmasti pääsette mökille myöhemmin.
Ja nyt uutisissa kerrotaan, kuinka vetoomukset eivät auta, niin hallitus miettii uusia rajoitteita, jotka tulisivat voimaan viimeistään ensi viikolla.
Nykyään ihmisten liikkumista on helppo seurata teletietojen avulla, missä niitä puhelimia avataan ja käytetään ja miltä paikkakunnalta ne tulevat.
Esim. pari viikkoa sitten Pelkosenniemellä oli teletietojen perusteella 252 mökkiläistä, vaikka hallitus oli vedonnut, ettei mökille lähdettäisi.
Suomen kansa on kyllä kovapäistä, vaikka voimassa poikkeustilalaki. Varmaan pitäisi tippua taivaalta pommeja, jotta uskottaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäät lähtenyt jo? Merellä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta koita nyt ymmärtää, että valtaosa mökkiläisistä ei toimi noin. Tietenkään tuossa kuvaamassasi tapauksessa tilanne ei ole huono. Mutta jos sattuu niin, että ette pääsekään jostain syystä pois, niin silloin tilanne on eri.
Olisi mielenkiintoista tehdä galluppi, että kuinka moni mökille lähtevä pystyy ajamaa koko matkan edes takaisin pysähtymättä missään ja ottamalla kaikki eväät mukaan.
Juuri näin.
Siksi kenenkään ei kannata
-käyttää hanskoja, koska osa ei osaa riisua niitä oikein pois
-käyttää maskeja, koska osa ei osaa laittaa niitä oikein
-mennä lähellä olevalle mökille, koska osalla mökki on 500km päässä ja käyvät räkimässä ja levittämässä koronaa matkalla bensa-asemille
Kun osa ei osaa ja pysty toimimaan oikein, pitää kaikki siksi kieltää kaikilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos saat vaikkapa sydänkohtauksen tai aivoverenvuodon (voit itse jatkaa listaa) rasitat mökkipaikkakunnan terveydenhuoltoa ja tarvitset myös anbulanssia.
Mutta se ei haittaa, jos niin käy mökkipaikkakunnalle tuoduille ukrainalaisille mansikanpoimijoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
-mennä lähellä olevalle mökille, koska osalla mökki on 500km päässä ja käyvät räkimässä ja levittämässä koronaa matkalla bensa-asemille
Kun osa ei osaa ja pysty toimimaan oikein, pitää kaikki siksi kieltää kaikilta
Tyhmä vertaus. Hanskoja ja maskeja käytetään nimenomaan suojaamistarkoitukseen, joten niiden käytöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mökille lähteminen ei suojaa ketään, joten siitä on ainoastaan haittaa tai sitten ei ole.
Korona alkaa lievin oirein toisin kuin tavallinen influenssa. Silloin ei ole mikään ongelma ajella mökiltä kotiin, kunhan ei pysähtele missään matkan varrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Kun osa ei osaa ja pysty toimimaan oikein, pitää kaikki siksi kieltää kaikiltaTyhmä vertaus. Hanskoja ja maskeja käytetään nimenomaan suojaamistarkoitukseen, joten niiden käytöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mökille lähteminen ei suojaa ketään, joten siitä on ainoastaan haittaa tai sitten ei ole.
Siis tarkoitin, että enemmän hyötyä kuin haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se ei haittaa, jos niin käy mökkipaikkakunnalle tuoduille ukrainalaisille mansikanpoimijoille?
Koska edelleenkin se elintarviketuotanto on pakollisempaa kuin mökillä hengailu ja räystäiden kopistelu.
Kun kerran maksan mökkikunnalle mökkikiinteistöstä veroa ja pakollista jätemaksua, niin toki myös mökkiä käytän.