Voiko joku kertoa: Mitä tarkoitti vuonna -90 lapsen iltapesulla käynti? Käskettiin mennä, ei kerrottu mitä tehdä.
Omat kotiolot sellaiset, että sauna oli kerran viikossa, ei juoksevaa vettä, sisävessaa tms. Kun olin kaverilla käymässä, sanottiin että käydä iltapesulla. Ei tarkoittanut suihkussa käyntiä, eikä pelkästään hampaiden pesua. Kaveri vietti vessassa/kylppärissä noin 20 minuuttia, ei siis käynyt suihkussa. Minä menin sen jälkeen, mutta seisoin tumput suorina kun en tiennyt mitä ihmettä piti tehdä. Oltiin 10 vuotiaita. Onko tämä sama mysteeri mitä olen tyttökirjoissa ihmetellyt. Esim Neiti Etsivässä Paula meni keskellä päivää "peseytymään", vaihtoi vaatteet ja sitten johonkin syömään.. Mitä ihmettä siellä olisi pitänyt pestä ja miten? Jos siis ei suihkussa käyty.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä osasin ainakin jo n. 5 vuotiaana käydä yksin saunassa ja pesulla ilman juoksevaa vettä.
Niin minäkin kävin saunassa, olen siis ap. Mutta kun tuikataan vierailulla ollessa vessaan tekemään iltapesut niin olin ihan ulalla mitä siihen kuului. Kun ei missään ollut edes sitä pesuvatia mistä joku mainitsi, eikä lattiakaivoa mihin olisi voinut lorotella vadista vedet päälleen kaadettua. Lavuaari näytti tosi epäkäytännölliseltä.. Eihän siinä voinut tosiaan edes jalkoja pestä.
Riippuu lavuaarin koosta. Mun kotona nostin joskus toisen jalan lavuaariin ja pesin ja kuivasin sen, sitten toisen jalan. Sen jälkeen pesin lavuaarin.
Mutta iltapesurutiineihin se ei kuulunut. Iltapesuun kuului hampaiden ja kasvojen pesu ja murrosiästä alkaen joskus kainaloiden pesu, tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jalat voi pestä maljassa, jos ei ole suihkua jolla suihkutella.
Jännä sana tuo malja, kun minulle siitä tulee mieleen juoma-astia esim. viinimalja tai maljakko. Lapsena jäi mieleen laulusta tässä vesimalja, silmät huuhtokaa, että millaisesta maljasta on kyse. Kun Jeesus ja opetuslapset joivat maljasta.
Ei meillekään opetettu mitään iltapesuja. Kerran viikossa saunassa käytiin. Murrosiässä tajusin alkaa pesemään onneksi kainaloita ja käytin dödöä. Edes hampaanpesua ei lapsena opastettu.
Meillä iltapesu on hampaat, teini-ikää lähestyvillä myös kainalot & kasvot.
Kiitos vastauksista. Jos oikein ymmärsin, 10 v tytön iltapesu vessassa tarkoitti siis hampaiden pesun lisäksi kasvojen ja käsien pesua. Ja jos pituutta ja notkeutta riitti, niin myös jalkojen pesua lavuaarissa. Jään edelleen miettimään sitä, miten ystäväni käyttivät 20 minuuttia kasvojen ja käsien pesuun (hammaspesulla käytiin vasta myöhemmin) Ei käytetty meikkejä joiden poisto olisi voinut viedä aikaa. Hienoa kuitenkin tietää tämä mikä askarruttanut 30 vuotta :D
Vierailija kirjoitti:
Ei meillekään opetettu mitään iltapesuja. Kerran viikossa saunassa käytiin. Murrosiässä tajusin alkaa pesemään onneksi kainaloita ja käytin dödöä. Edes hampaanpesua ei lapsena opastettu.
Tämä juuri meilläkin ja siksi olin tuttavieni iltapesu vessassa ihan ihmeissään pienenä tyttönä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat voi pestä maljassa, jos ei ole suihkua jolla suihkutella.
Jännä sana tuo malja, kun minulle siitä tulee mieleen juoma-astia esim. viinimalja tai maljakko. Lapsena jäi mieleen laulusta tässä vesimalja, silmät huuhtokaa, että millaisesta maljasta on kyse. Kun Jeesus ja opetuslapset joivat maljasta.
Mikä se malja siis oikeasti on? Kuulostaa pytyltä jos joltain mitä vessasta löytyy. En tosiaan usko että pienet tytöt, vaikka taipuisia onkin, yltäisivät pesemään käpäliä lavuaarissa, siis mikäli se maljaa meinaa.
oletko miettinyt tätä asiaa 30 vuotta :O
Kyllä minä pesin lapsena joka ilta saunapäivää lukuunottamatta jalat lavuaarissa. Ihan hyvin yletyin jo 9-vuotiaana, vaikka olinkin luokkani lyhimpiä. Tämä oli tosin 1970-lukua.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Jos oikein ymmärsin, 10 v tytön iltapesu vessassa tarkoitti siis hampaiden pesun lisäksi kasvojen ja käsien pesua. Ja jos pituutta ja notkeutta riitti, niin myös jalkojen pesua lavuaarissa. Jään edelleen miettimään sitä, miten ystäväni käyttivät 20 minuuttia kasvojen ja käsien pesuun (hammaspesulla käytiin vasta myöhemmin) Ei käytetty meikkejä joiden poisto olisi voinut viedä aikaa. Hienoa kuitenkin tietää tämä mikä askarruttanut 30 vuotta :D
Oisko kaverisi käynyt kakalla.
Vierailija kirjoitti:
oletko miettinyt tätä asiaa 30 vuotta :O
Siis oikeasti olen :( Mikä ahaa elämys kun tajusin että voin kysyä täällä palstalla :D oon siis oikeesti kiitollinen vastauksista :) ja siitä karusta lapsuudesta huolimatta (ei pesuja kun saunassa kerran viikkoon isän valvonnassa, joka ilta äitin ja isän alapesujen katselu yhden huoneen kodissamme, likasankko pissejä varten nurkassa, kaikki vielä vuonna -90) olen kyllä nykyisin ihan tietoinen miten iltapesuni toimitan :D silti mietitytti mitä pienenä tyttönä olisi vessassa pitänyt tehdä kun kyse ei ollut hampipesusta, bide pesusta tai meikkien putsauksesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko kaverisi käynyt kakalla.
Haluaisin pitää tämän mielikuvan vaikka asiaa epäilenkin :D tunsin itseni niin paljon huonommaksi kun tämä hieno kaverini joka tiesi miten peseytyä joka ilta, puhdas ja kaunis verrattuna minuun pikkutorpan tyttöön :( Tämä kakkajuttu lohduttaisi :D
Vierailija kirjoitti:
Tyttöni on syntynyt -94 ja joka ilta käytiin suihkussa ja pestiin hampaat.
Ihan pienestä pitäen opeteltu, miten suihkussa käydessä itsensä pesee. Hiusten pesussa auttelin, mutta sitä ei tehty joka ilta. Samoin joka ilta pesun jälkeen puhtaat alushousut.
Ei tee hyvää joka iltainen lotraaminen. Eri juttu jos hikisissä hommissa aikuinen päivän pyörii ja oikeasti jossain moskassa aikuisen iholla, mutta ei hiekkalaatikolla läträäminen ole kun hyväksi lapselle. Ei ole hyvä opettaa lapsesta pitäen turhaan veden tuhlaukseen, vähempikin riittää. Ja ihokin kiittää. Monasti nuo lapsesta asti ylihygget on sitten allergioineen hätää kärsimässä myöhemmin, atooppisine ihoineen.
Vierailija kirjoitti:
Olisit mennyt armeijaan, siellä olisi mysteeri ratkennut.
Kerrotaanko armeijassa mitä 10 v tytöt tekee iltapesulla?
😂😂🆘