Itse opeperheitten Opettajat vahingoittavat niitä lapsia usein joilla on tunnekuormaa kotonta
Eli kaikkein tuhoisinta jälkeä ymmärtämätön itse helpon lapsuuden elänyt opettaja tekee niitten lasten ja nuorten kanssa joilla on tunnekuormaa ja menetyksiä kotoa. Ja ihan turha tulla tähän sanomaan jonkun 2v isänsä menettäneen Marinin lapsuudesta. Isä on tärkeä lapselle vasta oikeastaan yli 3v .
Muistan koulusta mikä etumatka oli niillä lapsilla kaikessa joilla oli tukevat vanhemmat, oppiminen oli kuin leikkiä ja he vaan liukuivat hyviin virkoihin ja jäivät kokonaan vaille sen tajua ettei kaikilla ollut yhtä kuormatonta.
Millaisia ajatuksia tästä? Onko kokemuksia ettei sinua ymmärrettu koulussa koska oli hankalaa kotona?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni kuoli, kun olin 6v ja äiti jäi leskeksi 3 pienen lapsen kanssa. Veljistä tuli molemmista lääkäreitä, minusta limnologi. Joskus mietin, mitä meistä olisikaan voinut tulla, jos isä olisi elänyt. Muilla lapsilla oli suunnaton etumatka kaikkeen, meillä vain osaamista, älyä ja vahva motivaatio.
Toivon, että veljistäsi tulee akateemikkoja ja sinusta hyper-, senior- tai superlimnologi-akateemikko. ;)
Olen pahoillani, että menetitte isänne, mutta kiitos, kun huvitit minua vastauksellasi.
ohis
Viitsiminen ja oma tekeminen ovat aina huvittavia, koska ainahan voisi syytellä opettajia siitä, että itse ei viitsinyt. Kun on se tunnekuorma.
Siis mikä tämän aloituksen pointti on, päästä haukkumaan opettajia?
Voin sanoa että nykypäivänä yksityisyyden suoja on erittäin iso, itse tiedän oppilaistani tasan sen minkä he ovat itse kertoneet, esim terveystiedot jne on salaisia eikä kuulu opettajalle. Ja joku väitti ketjussa että kyllähän sen lapseta näkee jos kotona on alkoholistivanhempi, no ei todellakaan näe! Traumaattisessa taustassa kasvanut lapsi oppii kaikin mahdollisin tavoin peittelemään tilannetta, tiedän omakohtaisesti sen valitettavan hyvin. Yritän parhaani mukaan olla itse luotettava, turvallinen ja reilu aikuinen, mutta terapeutti en ole. Ja sehän vasta vaarallista olisikin että opettaja alkaisi oppilaita terapoimaan, kyllä siihenkin hommaan pitää olla ihan koulutettu ammattilainen. Opettajan tehtävä on opettaa.
Ja siis, vaikka joku oppilas jostain syystä herättäisi huolta, niin ilman mitään selkeitä todisteita ei voi tehdä esimerkiksi lastensuojeluilmoitusta. Pitää olla joku ihan konkreettinen asia mihin puuttua. Mutulla tuollaisia ei tehdä.
Vielä tällainen rakenteellinenn seikka, että ilman koulutus- ja työpaikkaa jäädään myös sen takia, että Suomessa ei kertakaikkiaan ole tarpeeksi koulutus- ja työpaikkoja, ei nuorille eikä aikuisille. Viime yhteishaussa vain 1/3 hakijoista sai paikan. Ja kaikki tietää, että koulutuskaan ei takaa työpaikkaa, vaikka olisi monta tutkintoa. Tällekään asialle opettajat, jotka itsekin tekevät pätkätöitä, eivät voi mitään.
Pelkkiä sisaria ja paljon?