Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luuletteko, että etätyön suosio tämän jälkeen kasvaa? Väitän, että tilanne tulee olemaan juuri päinvastoin

Vierailija
15.04.2020 |

Kun on ollut pakotettuna etätöihin ja ties kuinka kauan, niin väitän, että työpaikkojen kasvokkaiskontaktit ja paikallaolo nousee suosioon. Arvostetaan lähikontaktia, toisen ihmisen läsnäoloa ja tiimin yhdessäoloa. Etätyöstä saadaan hetkeksi tarpeeksi.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti etätyön suosio kasvaa nyt kun ihmiset on panostaneet kotona olosuhteisiin hommaten tuolia ja pöytää. Mutta ihan varmana myös heti tämän pakotetun etäilyn jälkeen ollaan vähän aikaa tiiviisti toimistoilla nauttien lounasruokaloiden antimista.

Vierailija
22/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä niin nautin etätyöstä. Meillä ei ole aiemmin saanut tehdä enkä usko että jatkossakaan. Harmi. Kaikki toimii niin hienosti ja vapaata jää enemmän. En kaipaa työkavereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan! En tiedä ketään joka viihtyisi etätöissä, kaikki kaipaavat töihin. Työkaverit ovat tärkeitä, harva viihtyy erakkona. Paitsi vauvapalstalaiset.

Vierailija
24/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen monia jotka eivät tee nyt etänä vaikka voisivat. Menevät paljon mielummin työpaikalle.

Vierailija
25/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttina on ihanaa kun ei tarvitse olla siellä työpaikalla vetämässä väkinäistä hymyä kaiken maailman pelleille. Työteho on parempi kun ei tarvitse tuppautua ruuhkaiseen julkiseen liikenteeseen eikä kukaan ole röhimässä konttorilla kaikkia kipeäksi.  Rahaakin on säästynyt kun ei tarvitse syödä hintojaan nostaneessa työpaikkaruokalassa. Nyt moni on oikeasti joutunut opettelemaan (etä)työn teon eikä voi vain delegoida omia hommiaan muille sillä perustella, että hilluu konttorilla tekemässä jotain "tärkeää".

Mutta otsikkoon liittyen, pelkään että häsääjäekstroverteillä on hirveä paine ottaa "menetty aika" takaisin ja pakollisia läsnäoloja toimistolle yritetään tuputtaa.

Vierailija
26/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla ei aiemmin ole saanut tehdä etätöitä. Nyt saa ja varmaan jatkossakin. Epäilen että jatkossa odotetaan myös sairauslomalla tehtävän etätöitä.

No sehän ei ole kovin hyvä juttu jos käytännöksi tulee että sairauslomienkin aikana tehdään aina jotain sovellettua työtä, jota voi työnantajan tulkinnan mukaan tehdä tervehtymisen vaarantumatta.

Ei sen työnteon tarvitse olla joko on tai off. Kyllähän nykyisinkin ne, jotka etänä pystyvät työskentelemään, tekevät yleensä jonkin verran töitä sairaanakin, vointinsa mukaan. Jos ei ole kauheassa taudissa sängyn pohjalla, mutta ei myöskään niin terve että viitsisi toimistoon mennä, niin voihan niitä töitä jonkin verran tehdä. 

Vierailija
27/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. eilen kokous venähti melkein 17.30 asti.

Oli kiva huomata, että 5 minuuttia kokouksen jälkeen olin kotona syömässä banaania, enkä toimistolla paikailemassa tavaroita 40min kotimatkaa varten.

Olen etäillyt epäsäännöllisesti ennenkin, mutta jatkossa varmasti useammin.

Vierailija
28/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla ei aiemmin ole saanut tehdä etätöitä. Nyt saa ja varmaan jatkossakin. Epäilen että jatkossa odotetaan myös sairauslomalla tehtävän etätöitä.

No sehän ei ole kovin hyvä juttu jos käytännöksi tulee että sairauslomienkin aikana tehdään aina jotain sovellettua työtä, jota voi työnantajan tulkinnan mukaan tehdä tervehtymisen vaarantumatta.

Miksi ei? Jos on flunssa, kurkku kipeä, ääni poissa ja vähän kuumetta niin ihan hyvin voi tehdä jotain yksinkertaisia juttuja kotona etänä, mutta toimistolle ei tietenkään tuossa kunnossa voi mennä. Miksi työnantajan pitäisi maksaa palkkaa tyhjästä, jos kerran voi edes jotain tehdä.

No kyllä minä olen mennyt töihin jos on vain kurkku kipeä. Mutta jos on kuumetta tai särkeeä päätä, niin sitten ei kyllä jaksa tehdä päätetyöstkentelyä. Olisi kyllä aika rasittavaa, jos työnantaja antaisi kuitenkin tehtäviä jotka pitäisi hoitaa, vaikka olisi tarpeen vaan levätä.

Vierailija
29/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen monia jotka eivät tee nyt etänä vaikka voisivat. Menevät paljon mielummin työpaikalle.

Itse olen näitä ja syytä on tässä jo lueteltu. Kotona ei ole yhtä hyvää työstkentelypistettä kuin töissä. Enkä nyt ole viitsinyt alkaa järjestämään mitään työpöytää ja tuolia saati suuria näyttöjä, koska tämä todennäköisesti on tilapäistä.

Jos käy niin että työnantajan suhtautuminen etätöihin muuttuu sallivammaksi ja jatkossa saisi tehdä enemmän etätöitä, niin voisin järjestää kotiin paremman työpisteen ja tehdä enemmän etätöitä. Toivon kyllä että jatkossa etätöitä saisi tehdä jos haluaa ja pystyy, vaikka itseäni ei niin hierveästi kiinosta.

Meillä on melkein suurin ongelma ollut se että koirat luulee että on viikonloppu, jos jään kotiin ja ne haluaa ulos lenkille, kuten yleensä viikonloppuisin.

Vierailija
30/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

etätyöt lisääntyy koska työnantajat alkaa vähentämään toimistoneliöitä, jatkossa konttorille mahtuu korkeintaan puolet porukasta. ankeeta niille joilla ei kotona ole tilaa kunnolliselle etätyöpisteelle tai ei ole varaa hankkia yks kaks esim. sähköpöytää ja kunnollista työtuolia, lisäksi sähköä kuluu ja sekin maksaa ...

Vierailija
31/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan pidetty säännöllisesti virtuaalikahvit työkavereiden kanssa. Kyllä siinä melkein saman fiiliksen saa, kuin läsnä kahvilla. Ihan samoista asioista höpötellään. Alkaa jo tottua ja kaikki kokousvälineet tulee väkisinkin tutuiksi ☺️

Vierailija
32/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä jälkeen? Ei ole mitään jälkeistä aikaa. Tämä on uusi normaali. Ei tästä ole mitään ulospääsyä.

Epäuskottavaa. Rokotteisiin ja muihin hoitomuotoihin käytetään nyt valtavasti resursseja. Eiköhän sieltä jotain tule ulos ennemmin tai myöhemmin. Lisäksi viruksilla on pitkällä aikavälillä taipumusta muuttua vähemmän tappaviksi.

Voi olla, että pandemian jälkeen etätyö ja vastaavat järjestelyt liitetään nimenomaan kriisiaikaan ja niistä halutaan pois. Voi myös käydä niin, että kulttuuri muuttuu lopullisesti turvallisuushakuisemmaksi. Onhan tuolla ulkona paljon kaikenlaisia vaaratekijöitä ihan liikenneonnettomuuksista alkaen.

Vierailija
33/44 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
34/44 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen eri mieltä. Nyt huomataan miten ekologista tämä on kun ei tarvitse ajella töihin tai eri paikkakuntien välillä kun Teams toimii. Meillä siis toimipisteitä eri paikkakunnilla ja paljon palaveerataan muilla paikkakunnilla. On myös tehokkaampaa kun matkoihin ei mene aikaa.

Vierailija
35/44 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta itse teen etätöitä muutenkin. Ei paljon kiinnosta turhat ihmiskontaktit ja avokonttorin hölinä.

Vierailija
36/44 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän mä oon? Ekstrovertti-introvertti, kun tykkään olla työpaikalla töissä, missä on muita ihmisiä ympärillä, mutta en tykkää siitä tyhjänpäiväisestä juoruilusta, hälinästä ja ajanhaaskaamisesta? Mulla on kotona ihan hyvät olosuhteet etätyölle, mutta tykkään, että vapaa-aika on vapaa-aikaa, eikä sitä tarvitse sotkea työasioihin. En siis halua, että työasiat lojuu kotona näkösällä. Saan toki enemmän ja nopeammin aikaiseksi kotona, pystyn hyvin tekemään töitä itsenäisesti varsinkin jos on aikataulu, mutta kaipaan kuitenkin sitä sosiaalista elämää työpaikalla. Haluan selkeät rajat työlle ja vapaalle.

Vierailija
37/44 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ainakin yksi este etätyölle poistuu, kun vanhakantaiset johtajat huomaavat, että työt onnistuvat ihan hyvin kotonakin. Eli ne, jotka ovat aina halunneet tehdä etätöitä, saavat toivottavasti jatkossa tehdä niitä enemmän.

Työnantajan on toki jatkossakin järjestettävä työntekijälle sopivat työtilat joko kustantamalla kotitoimisto tai sitten perinteiseen tapaan.

Ei työnantajan tarvitse kustantaa työntekijälle kotitoimistoa. Työntekijä saa itse vähentää verotuksessaan kotona tehtävästä työstä aiheutuvat kulut.

Vierailija
38/44 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa viihtyy erittäin hyvin etätöissä. Uskon etätöiden suosion nousevan. 

Vierailija
39/44 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin tunnen ja varmasti tuntee kaikki ne, joiden työpaikalla on etätöitä tehty. Itse olen toimistolla pakollisen yhden päivän toimistolla. Muutama tyyppi on siellä joka päivä.

Syitä on monia. Esim. perheellinen, kolme lasta, puoliso kotona lasten kanssa, ei tee etätyötä.

Vierailija
40/44 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nähä, nyt tehdään ja koitetaan pärjäillä niissä olosuhteissa mitä on kun on ns. pakko. Myöhemmin homma muuttunee vaikeammaksi kun porukka rupeaa määrittelemään ja saivartelemaan määräyksin mm. työskentelypisteen välineistä ja muista olosuhteista ja homma alkaa käydä sekä kalliiksi että vaivalloiseksi byrokratian osalta, ainakin vanhoillisemmissa firmoissa ja virastoissa.

Etätyöhän olisi sinänsä ns. vihreä vaihtoehto kun ei tarvitse matkustaa paikasta toiseen ja liikkuu vaan sähköä. Kaikilla ei vaan ole esim. naapureiden tai asumisolosuhteiden vuoksi työrauhaa niin paljoa kuin etätöissä tarvittaisi. Tee siinä sitten aamupalaveria asiakkaan kanssa kotoasi kun naapurisi känniurpot rupeaa vetämään seinän takana pohjia ja rymistelemään ja rähjäämään toisilleen isoon ääneen kuka löi ja ketäkin edellisillan ryyppysessiossa.

Ketään ei myöskään oikeastaan kiinnosta se että täällä ns. hyvinvointivaltiossa vain niillä jotka öyhöttää muista välittämättä on hyvä olla. Loput joutuu sopeutumaan mihin tahansa.