Luuletteko, että etätyön suosio tämän jälkeen kasvaa? Väitän, että tilanne tulee olemaan juuri päinvastoin
Kun on ollut pakotettuna etätöihin ja ties kuinka kauan, niin väitän, että työpaikkojen kasvokkaiskontaktit ja paikallaolo nousee suosioon. Arvostetaan lähikontaktia, toisen ihmisen läsnäoloa ja tiimin yhdessäoloa. Etätyöstä saadaan hetkeksi tarpeeksi.
Kommentit (44)
Just näin. Jengi touhottaa että nyt kääntyy kaupungistumisen suunta, että kaikki ostaa omakotitalot Nurmijärveltä ja tehdään kotoa puolet viikosta. Juuei.
Vierailija kirjoitti:
Minkä jälkeen? Ei ole mitään jälkeistä aikaa. Tämä on uusi normaali. Ei tästä ole mitään ulospääsyä.
Noh, kyllä se normaali nyt vaan niin palaa, että työpaikoille tässä joskus vielä mennään takaisin. Ei tämä voi loputtomiin jatkua, ettei työpaikoille mennä.
Onhan toi etätyö aika paskaa! Kyllä mun normihommat on mukavampia. Ainoo mitä en kaipaa on työmatkat!
Mä luulen, et tämän loputtua ollaan alkuun tiiviimmin konttorilla ja sit aletaan tekemään enemmän etänä kuin ennen korona-aikaa.
Tietyntyyppiset ihmiset kaipaa toimistoa ja seuraa. Ja onhan se ihan kiva jos on mukava työporukka. Itse en silti oikein jaksa sitä, enkä halua ajaa ruuhkissa. Olen tehnyt etätöitä jo vuosia. Jos tulee seurallinen olo, käyn toimistolla.
Kyllä se yleistyy. Siivellä eläjät on kusessa, joutuu tekemään itse, olipa konttorilla tai ei, kun ahkerimmat tekee kotona. Yleistymään tulee myös yksinyrittäjyys. Varsinkin meidän alalla hommia tullaan ostamaan hommia alihankintana paljon. Tätä suuntausta on jo. Oikeastaan on kahta: Kaikki saman katon alla tai alaa tehdään yksinyrittäjinä.
Mä ainakin nautin etätöistä! Oma rauha ja voi nukkua pidempään. Eikä tarvi pakkososialisoida ja käyttää työaikaa kahvihuoneessa istumiseen, jotta ei vaikuttaisi erakolta. En edes juo kahvia enää iltapäivisin.
Meidän työpaikalla ei aiemmin ole saanut tehdä etätöitä. Nyt saa ja varmaan jatkossakin. Epäilen että jatkossa odotetaan myös sairauslomalla tehtävän etätöitä.
Ehkä ainakin yksi este etätyölle poistuu, kun vanhakantaiset johtajat huomaavat, että työt onnistuvat ihan hyvin kotonakin. Eli ne, jotka ovat aina halunneet tehdä etätöitä, saavat toivottavasti jatkossa tehdä niitä enemmän.
Työnantajan on toki jatkossakin järjestettävä työntekijälle sopivat työtilat joko kustantamalla kotitoimisto tai sitten perinteiseen tapaan.
Riippuu yrityksen kulttuurista. Meillä menee niin huonosti, ettei juuri kukaan tiivistämme osallistu edes pikkujouluihin, kesäjuhliin ja muihin vastaaviin. Eipä juuri kiinnosta työ”kavereita” nähdä yhtään missään merkeissä. Etäpalaverit on ihan parasta!
Toivottavasti työnantajien kokemukset etätyöstä ovat niin positiivisia, että etätyön mahdollisuus lisääntyy. Omallakin työpaikalla on suhtauduttu nihkeästi etätöihin ja niitä on saanut tehdä vain poikkeukstapauksissa erikseen sovittaessa. Käytännössä etätöitä on saanut tehdä silloin kuin vaihtoehtona on ollut palkallinen hoitovapaa tai sairausloma. Nyt HR on jo ilmoittanut että työskentely on sujunut hyvin ja merkille pantava huomio on se että sairauspoissaoloja on ollut todella paljon väehmmän kuin normaalisti tähän aikaan vuodesta. Influenssakausi taisi jäädä melko tuhnuksi, koska porukka on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla ei aiemmin ole saanut tehdä etätöitä. Nyt saa ja varmaan jatkossakin. Epäilen että jatkossa odotetaan myös sairauslomalla tehtävän etätöitä.
No sehän ei ole kovin hyvä juttu jos käytännöksi tulee että sairauslomienkin aikana tehdään aina jotain sovellettua työtä, jota voi työnantajan tulkinnan mukaan tehdä tervehtymisen vaarantumatta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ainakin yksi este etätyölle poistuu, kun vanhakantaiset johtajat huomaavat, että työt onnistuvat ihan hyvin kotonakin. Eli ne, jotka ovat aina halunneet tehdä etätöitä, saavat toivottavasti jatkossa tehdä niitä enemmän.
Työnantajan on toki jatkossakin järjestettävä työntekijälle sopivat työtilat joko kustantamalla kotitoimisto tai sitten perinteiseen tapaan.
En ole hirveästi tehnyt etätöitä, koska minulla ei ole kotona vasituista työpöytää. Jos työt tulee tehtyä tässä keittiön pöydällä, niin ei tähän oikein viitsi alkaa raahaamaan lisänäyttöjä ja näppäimistöä. Pelkän läppärin kanssa omien töiden tekeminen on huomattavan rajoittunutta. Mielummin hurautan konttorille, jossa ei juuri muita olekkaan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän ei ole kovin hyvä juttu jos käytännöksi tulee että sairauslomienkin aikana tehdään aina jotain sovellettua työtä, jota voi työnantajan tulkinnan mukaan tehdä tervehtymisen vaarantumatta.
Miksi ei? Jos on flunssa, kurkku kipeä, ääni poissa ja vähän kuumetta niin ihan hyvin voi tehdä jotain yksinkertaisia juttuja kotona etänä, mutta toimistolle ei tietenkään tuossa kunnossa voi mennä. Miksi työnantajan pitäisi maksaa palkkaa tyhjästä, jos kerran voi edes jotain tehdä.
Meillä on maisemakonttori, jossa on aika rasittavaa tehdä työtä. Tykkään kovasti tästä etätyöstä! Konttoripäiviä tarvitaan varmaan tulevaisuudessakin, mutta toivottavasti tämän jälkeen sallitaan enemmän etätyötä.
Minä nautin etätöistä aivan suunnattomasti! Aikaisemmin aamuni menivät näin:
Herätys klo 7:30 aamiainen yms + pukeutuminen
Töihin lähtö 8:00
Työpaikalla 8:45, tietokone auki hieman ennen klo 9
Kotiinlähtö 16:45
Kotona 17:30
Nyt:
Herätys 8:45
Tietokone auki hieman ennen klo 9, meilien luku ja ekat vastaamiset
Aamiaista siinä jossain sopivassa rakosessa aamulla samalla kun luurit päässä (langattomat) osallistun calliin
Vaatteetkin jossain vaiheessa päälle
Lopetan työpäivän klo 17, olen samantien vapaalla 🙌
Illalla jaksaa valvoa pitempään kun aamulla voi herätä myöhemmin. Eli vapaa-aika lisääntyy senkin vuoksi. Ei tarvitse mennä niin aikaisin nukkumaan. Päivällä, samalla kun osallistun taas johonkin calliin laitan tulemaan seuraavan päivän haudutettavan ruoan joka hautuu yksikseen 3-4 tuntia samalla kun teen töitä. Jne.
Aikaisemmin tein etää ehkä päivän kahdessa viikossa. Nyt siirryn aivan varmasti vähintään 2 päivää/viikossa moodiin kun tästä koronasta päästään yli.
Itse nautin etätyöstä suunnattomasti, ja nyt kun pomolle osoitettu, että työt onnistuu täysinkin etänä, niin olen luottavaisin mielin, että saan jatkossa 1-2 etäpäivää viikossa.
Mutta toisaalta, mulla onkin kotona suurempi työpöytä kuin työpaikalla, on kaksi näyttöä ja ergonominen työtuoli, sekä näppis ja hiiri, jotka olen itse päässyt valitsemaan parhaiten sopivina. Ymmärrän täysin, jos joku ei halua tehdä töitään jatkuvasti keittiön pöydällä / olohuoneen sohvalla, kannettavan kosketushiirellä ja pikkuiselta näytöltä tihrustaen.
Itse olen poninhäntäinen hipsteri-Jonne ja kyllähän ole se työpaikan ilopilleri kasvokkain.
Ehdotan jatkossa että työpaikan kaikki strategia/skenaariotyöpajat pidetään etänä, ne sujuvat paljon nopeammin ja keskittyneemmin sähköisillä työkaluilla ja tuloksien käsittelykin on helpompaa. Sen sijaan työpaikalta kaipaa vapaata suunnittelua ja tiedonvaihtoa lähikollegojn kanssa (tämä ei ole synonyymi juoruilulle, vaan enemmän jammailua ongelmien teemoista). Kotiin tarvittaisiin ainakin joku istumakelpoinen tuoli ja wifin päivitys, mutta muuten on aika mukava ympäristö verrattuna avokonttoriin ilman omaa paikkaa.
Mä veikkaan samaa. Ihmiset haluaa kontakteja muihin.