Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätöitä tekevä, vastaa rehellisesti: Oletko tosiaan töissä koko ajan?

Vierailija
15.04.2020 |

Sinä, joka olet etätöissä, oletko tosiaan työkoneen ääressä ja saatavilla koko kahdeksan tunnin työpäivän aamusta iltapäivään? Vai onko etätyö tuonut joustoja niin, että teet osan hommista esim. illalla ja pidät päivällä vapaata? Miten teillä kontrolloidaan työtunteja? Onko nyt etänä enemmän vai vähemmän hommia kuin muuten?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaan koneen aamulla, vastailen sähköposteihin ja hoidan muut välttämättömät asiat.

Sen jälkeen olen ns. vapaalla, mutta työpuhelin on kuitenkin päällä ja siitä pystyn tsekkaamaan myös meilin.

Iltapäivällä / alkuillasta vielä tsekkaan meilin kertaalleen ja vastailen ja teen välttämättömät hommat.

Klikkaan itseni sisään ja ulos, mutta ei tätä kukaan kontrolloi sen kummemmin.

Töitä on vähemmän kuin normaalisti, olen kuin puoliksi lomalla, enkä valita tilannetta yhtään.

Vierailija
2/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan puhelimeen aamu kahdeksasta eteenpäin. Olen tähänkin asti vastannut myös iltaisin ja viikonloppuisin kiireellisiin sähköposteihin ilman erilliskorvausta.

Työn määrä on pysynyt laskutuksen mukaan aika vakiona. Siihen vain kuluu vähemmän aikaa ilman työmatkoja, sekä konttorilla kahvittelua ja seurustelua. Nyt saa saman aikaan neljällä tunnilla kuin normaalisti kahdeksalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Toisinaan heitän pyykkejä koneeseen yms. Muun ajan olen kyllä tietokoneella tavoitettavissa enkä muulloin kun taukoaikaan poissa kuin lyhyen ajan.

En myöskään töissä tee 100 % ajasta tietokoneella istuessani töitä, kaukana siitä.

Kotona teen töitä enemmän, kun saa keskityttyä paremmin ja kaikki palaverit ovat etänä = voi tehdä toisella silmällä töitä koko ajan.

Vierailija
4/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa olen enemmän koneen ääressä kuin toimistolla koska pidän kahvitauon ja ruokatunnin samalla kun naputtelen.

Tänään on lomapäivä mutta kävin vastaamassa muutamaan työsähköpostiin vaikka niin ei kuuluisi tehdä. 

Vierailija
5/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen  freelancer ja teen muutenkin töitä kotona. Nyt töitä on enemmän, joten teen pitempiä päiviä. Kuukausipalkalla olevat kaverit tuntuvat lähinnä rupattelevan netissä ja tekevän puutarhatöitä.

Vierailija
6/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen asiantuntijahommia kiinteällä kuukausipalkalla. Tämä aika vuodesta on minulle aika hiljainen muutenkin, joten konttorilla olisi tullut jo aika pitkäksi. Kotona sen sijaan voin auttaa lapsia etäkoulussa, tehdä lounasta, pestä pyykkiä/astioita jne. työn lomassa. 

Avaan koneen aamulla ja laitan kiinni 8h jälkeen. Sivusilmällä seuraan, kaipaako kukaan minua eri viestintävälineissä ja puhelin on luonnollisesti päällä koko ajan myös.

Pidän itseäni onnekkaana: saan 100 % palkkaa, eikä minulla ole lomautusuhkaa tms., mutta pystyn kuitenkin olemaan avuksi lapsille, eikä päivät tunnu muutenkaan raskailta.

Vierailija
7/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koneella 8-16 tai 8:30-16:30. Välissä tietysti puolen tunnin lounastauko. Jos pidän keskellä päivää pitemmän tauon niin merkkaan sen työajan seurantaan ihan kuten toimistollakin merkkaisin, mutta tehtävänkuvani on sellainen, etten voi olla pitkään pois koneen ääreltä keskellä päivää. Lisäksi päivittäin on vähintään yksi verkkopalaveri, parhaimmillaan niitä on kolme päivässä. Tekemistä on enemmän kuin normaalisti, koska työnkuvani muuttui toistaiseksi. Netissä pystyn samaan aikaan olemaan silloin, kun en tee keskittymistä vaativaa työtä vaan "päivystän" kuten parhaillaan.

Puolison työt ovat toistaiseksi kokonaan pysähdyksissä, joten hän pesee pyykit ja siivoaa yms päivän aikana. Sen ja säästyneen työmatka-ajan ansiosta iltaisin on nyt enemmän vapaa-aikaa.

Vierailija
8/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, teen täydet 8 tuntia siinä mielessä että olen tavoitettavissa. Mutta kahvitauon sijaan käynkin suihkussa tai heitän pyykit koneeseen. Mutta kone piippaa aina jos tulee viesti, ja myönnän että lounastakin on tullut syötyä koneen ääressä (ei hyvä). 

Vierailija
9/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt jo vuosia etätöitä. Ongelma ollut aina että päivät venyy helposti yli 10 tuntisiksi. Kun toi läppäri on helposti lähellä, niin sormet siihen hakeutuu kuin itsestään. No onneksi työnantaja on tämän huomannut ja joustaa mun työajoista just sopivasti, käskee pitämään silloin tällöin palkallista omaa lomaa.

Vierailija
10/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavat ovat etätöitä tehdessään mm korjanneet venettä, remontoineet kakkosasuntoa, mökkeilleet, kaataneet puita ja tehneet muita puutarhahommia. Iltaisin lähettäneet hassunhauskoja snäppejä ja wa videoita pikkupäissään. Näitä olen ilta- ja yövuoroissa tauoilla katsellut ja ihmetellyt saako ne tästä puuhastelusta kännissä vielä palkkaakin?

Vierailija
11/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työaika on etäpäivinäkin 8-16 ja kyllä, teen sen ajan taukoja lukuun ottamatta.

Vierailija
12/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat töissä ja toiset etä"töissä".

Vierailija
13/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman verran töitä etänä kuin muulloinkin. Mihinkäs ne siitä katoaisi kun samaa konetta käytän sekä konttorilla että kotona. Kahvitauko työkavereiden kanssa vaan on vaihtunut esim pyykkikoneen käynnistämiseen ja tulostimella käyminen jaloitteluksi kotona.

Meillä on tiimipalaveri joka aamu niin yhteys työkavereihin säilyy ja muutenkin palaverit, kehityskeskustelut yms pidetään kuten muulloinkin.

Vierailija
14/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tulee jäpitettyä koneella paljon enemmän kuin normaalisti työpäivän aikana.. ja pitempää päivää. 

Vierailija
15/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti olen töissä, koska minulla on tietty työaika. Se, mitä työaikana teen, onkin sitten ihan toinen tarina. En minä työpaikallakaan 8h putkeen tee pelkästään töitä. Miksi siis tekisin etätöissäkään? Tavoitettavissa olen työaikana, mutta en työasioissa vapaa-ajalla. Työaika kirjautuu automaattisesti työkoneelle sen mukaan, miten se on auki. 

Vierailija
16/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavat ovat etätöitä tehdessään mm korjanneet venettä, remontoineet kakkosasuntoa, mökkeilleet, kaataneet puita ja tehneet muita puutarhahommia. Iltaisin lähettäneet hassunhauskoja snäppejä ja wa videoita pikkupäissään. Näitä olen ilta- ja yövuoroissa tauoilla katsellut ja ihmetellyt saako ne tästä puuhastelusta kännissä vielä palkkaakin?

Ei siitä puuhastelusta, vaan siitä, mitä tekevät puuhastelun välillä. Kaikilla työpaikolla ei ole määrättyä työaikaa, vaan hommat tehdään vapaalla aikataululla. Pomoa ei silloin kiinnosta, milloin sinä teet töitä, vaan ainoastaan se, milloin saat projektin valmiiksi. Jos tekee annetut hommat ajoissa valmiiksi, jää hyvin aikaa mökkihommille yms. 

Vierailija
17/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etänä on vähintään yhtä paljon töitä kuin ennenkin, mutta saan ne nopeammin tehtyä, kun jää jonninjoutavat pakkopalaverit ja kahvitauot pois. 

(Etenkin) nyt voin tehdä työt silloin kun haluan. Ei ole tarvetta päivystää koko ajan puhelimen tai koneen ääressä. Jos jollakin on asiaa, hän osaa jättää viestin. Näin on tosin muulloinkin. 

Tunteja ei kontrolloida. Kyllä sen näkee, onko töitä tehty vai ei. 

Vierailija
18/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole puoliakaan ajasta koneen äärellä. Viestit kyllä tulevat vaikka minä en vahtisi koko aikaa vieressä. Olen siis tavoitettavissa, mutta en välttämättä juuri samalla sekunnilla, kun viesti tulee. Meillä ei kontrolloida työaikaa mitenkään. Hommat on tehtävä deadlineen mennessä. Jokainen itse valitsee milloin ne tekee. 

Vierailija
19/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siitä saa, ja varmaan paljon enemmän kuin sinä saat. 

Vierailija
20/82 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän suppea käsitys työstä ihmisillä vielä vuonna 2020. Ihan kuin ainoa tapa tehdä töitä olisi istua koneella 8-16 ja kirjata tunnit tarkalleen ylös.