Etätöitä tekevä, vastaa rehellisesti: Oletko tosiaan töissä koko ajan?
Sinä, joka olet etätöissä, oletko tosiaan työkoneen ääressä ja saatavilla koko kahdeksan tunnin työpäivän aamusta iltapäivään? Vai onko etätyö tuonut joustoja niin, että teet osan hommista esim. illalla ja pidät päivällä vapaata? Miten teillä kontrolloidaan työtunteja? Onko nyt etänä enemmän vai vähemmän hommia kuin muuten?
Kommentit (82)
It-alalla, päivät täynnä skype-kokouksia kuten normaalistikin. Lounastauko 5 min, jonka aikana kaavin rahkapurkin ja luen samalla työmeilejä. Toisaalta aamulla saa nukkua pudempään ja joskus lopetan jo klo 15 päästäkseni lenkille. Normihomma, näin tehnyt töitä jo viimeiset 8v
Teen kotona korkeintaan 18 tuntia töitä päivässä.
Kuuntelen David Ickeä ja odotan että yks ohjelma alkaisi pelittää. En kyllä tee etänä täyttä 8 päivää. Olen valittanut teknisista ongelmista IT:lle joka ei pysty tai halua tehdä mitään tän yhden ohjelman suhteen.
Käyn salaa toimistolla kerran viikossa ajamassa hommia tietokantaan.
Esimies ei välitä, että etätyö ei ole yhtä tuottoisaa. Tietää kyllä.
Miksi minun KOKO AJAN pitäisi töissä olla?
Ei kannattaisi yhtään lusmuilla. Seuraan tarkkaan, mitä toimihenkilöt tekee koneellaan etätöissä. Firman kone ja firman aikaa, eli työaika kyseessä.
Seuraavissa yt-neuvotteluissa mulla on lista niistä, jotka ovat lusmuilleet. Saavat maksaa hintaa siitä.
Saan tehtyä neljässä tunnissa ne työt jotka työpaikalla paikanpäällä vievät 8h. Tästä en tietenkään sano pomolle mitään, vaan esitän tekeväni sen 8h minkä työpaikallakin. Mahtavaa kun rahaa tulee sama mitä ennenkin, mutta on aikaa rempata taloa ja laittaa pihaa päivittäin monta tuntia :)
siis 8 tunutia. Välillä pidän "tykytuntia" joogaa tai kävelyä.
Hyvin saa leveleitä etätyöpäivän aikana! Etätyöt voisi olla uusi normi.
Olen yksinyrittäjä (asianajaja) ja mulle tämä etätyöhomma on avannut silmät. Aivan turhaan olen raahautunut pääasiassa toimistolle, kun etänä leppoisempaa. Teen kaikkea mahdollista päivän aikana enkä tosiaankaan aina töitä.
Toisaalta esim. nyt työn alla olevat perukirjat on tehtävä määräaikana, mutta aivan sama se on, mitä kello näyttää. Esim. eilen viimeistelin yhden perukirjan 22.30 ja tänään tehnyt toista parisen tuntia. Kohta ratsastamaan ja jatkan illalla, jos jatkan.
Palkan kun saan ainoastaan tehdyistä töistä, niin kyllä ne hommat pakostakin tulee tehtyä, vaikka ei 8/9 - 16/17.
Ei ole työajan seurantaa, pääosin teen hommia 8-17 välillä kuten toimistolla ollessakin. Saatan tehdä pieniä kotitöitä siinä sivussa, mutta pääasissa olen koneen äärellä. Teams on käytössä ja sen kautta tulee paljon keskustelua kollegoiden kanssa päivän mittaan.
Varmasti voisin pitää päivällä pidemmän breikin ja jatkaa vaikka illalla töitä, mutta toistaiseksi olen halunnut pitää saman rytmin kuin toimistolla käydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän suppea käsitys työstä ihmisillä vielä vuonna 2020. Ihan kuin ainoa tapa tehdä töitä olisi istua koneella 8-16 ja kirjata tunnit tarkalleen ylös.
Niin, mukavaahan se on saada täysi palkka siitä, että vastailee pariin sähköpostiin lattea juodessa ja loppu aika menee lapsia kotikoulussa auttaessa ja leppoisia kotitöitä tehdessä. Me muut kun joudutaan tekemään se täysi työpäivä siellä työpaikalla ja päivän päätteeksi tehdä kaikki ne kotihommat.
Miten meinasit, että ne urakat valmistuvat, jos työntekijät vain juovat latteja? Tule ihmeessä meille näyttämään niin loppuu tämä jatkuva työpäivien venyminen ylimittaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän suppea käsitys työstä ihmisillä vielä vuonna 2020. Ihan kuin ainoa tapa tehdä töitä olisi istua koneella 8-16 ja kirjata tunnit tarkalleen ylös.
Niin, mukavaahan se on saada täysi palkka siitä, että vastailee pariin sähköpostiin lattea juodessa ja loppu aika menee lapsia kotikoulussa auttaessa ja leppoisia kotitöitä tehdessä. Me muut kun joudutaan tekemään se täysi työpäivä siellä työpaikalla ja päivän päätteeksi tehdä kaikki ne kotihommat.
Vaihdetaanpa työtehtäviä vaikkapa viikoksi ja katsotaan, onko tämä urakkatyö tuollaista kuin kuvittelet. Lyön vetoa, että viimeistään parin päivän päästä tulee ikävä sitä omaa turvallista 8-16 työtä, jossa työt ovat vain siellä työpaikalla ja työpäivän jälkeen jää vielä reilusti aikaa kotihommillekin.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavat ovat etätöitä tehdessään mm korjanneet venettä, remontoineet kakkosasuntoa, mökkeilleet, kaataneet puita ja tehneet muita puutarhahommia. Iltaisin lähettäneet hassunhauskoja snäppejä ja wa videoita pikkupäissään. Näitä olen ilta- ja yövuoroissa tauoilla katsellut ja ihmetellyt saako ne tästä puuhastelusta kännissä vielä palkkaakin?
Jos tuollainen lorvailu onnistuu etätöissä, niin en usko, että siinä on mitään eroa, että "pakotetaan" sinne toimistolle. Voi sielläkin aikansa viettää tekemättä töitä. Ehkä ei päissään, mutta tehottomasti.
Toisin sanoen, jos tuntuu, että jotkut saa etätöissä palkkaa turhasta, niin ei hätää, he saavat sitä yhtä turhasta, missä tahansa he niitä "töitä" tekivät.
Mulla on ihan helvetisti hommia, tunnit paukkuu jo punaisella. Yritän pitää päivällä taukoja, kun käyn illalla vielä lähettämässä postia, mutta on kyllä aika mahdotonta. Itse niitä tunteja säädellään, kukaan ei ainakaan toistaiseksi kontrolloi, mutta yritän niissäkin sitten huomioida mielummin työnantajaa. Mulla on kuitenkin työtä tietty määrä joka on saatava tehdyksi. Korona on korottanut omien töideni määrää.
Huoh!
Minulla omat vastuualueet ja töitäni ei kukaan muu tee. Kaikki näkevät minulle tulevat työt ja jos en niitä kuittaa, niin kyllä pomo alkaa ihmetellä mitä touhuan. Työt on tehtävä tiettyyn määräaikaan mennessä. Jos ei ole hommia, en tuijota tietokonetta vaan touhuan kaikenlaista kotona.
Itse asiassa teen nyt lyhyempiä päiviä kuin toimistolla, kun näköjään teen hommat nopeammin näin etänä.
Tuntuu, että teen etänä tiivimmin töitä kuin toimistolla. Etänä hyvä kun uskallan pikaisesti syödä, kun heti tulee huono omatunto. Toimistolla taas istun huoletta pitkän lounaan, rupattelen käytävillä ja surffaan netissä.
Kai siinä on se ero, että toimistolla sitä on automaattisesti töissä, teki sitä jotain tai ei. Kotona taas pitää nimenomaan tehdä töitä, että tuntisi olevansa töissä :D
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattaisi yhtään lusmuilla. Seuraan tarkkaan, mitä toimihenkilöt tekee koneellaan etätöissä. Firman kone ja firman aikaa, eli työaika kyseessä.
Seuraavissa yt-neuvotteluissa mulla on lista niistä, jotka ovat lusmuilleet. Saavat maksaa hintaa siitä.
Teillä ei kai tehdä mitään tärkeää, jos seurataan koneella olemista työn tuloksen sijaan.
Aloitan etätyöt aamulla klo 6, kun nuorimainen lapsi herättää. Lopetan etätyöt yöllä 24 aikoihin kun alan nukkuun.
Pitkä etätyöpäivä. Mutta kun kotona on 2 päiväkotilaista joille pitää olla päiväkodin täti ja 4 koululaista joille pitää olla opettaja niin päivä venyy ja vanuu.
Mies jäi jumiin ulkomaille työmatkan vuoksi, sairastu siellä koronaan. Joutui sairaalaan, mutta ei mitään hengenhätää. Tulee sitten kun pääsee pois joskus, onneksi on meidän tuttavien luona niin ei tule kallista reissua.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tee etätöitä, mutta vastaan kaikkien muiden meidän toimistolla työskentelevien etäilijöiden puolesta, että aloittavat vasta iltapäivästä hommiin..
Itse tulen tunnollisesti klo 8 toimistolle vaikkei muita ole täällä ja vaikka vasta klo 14 maissa alkaa etätyöntekijöistä kuulua. Eli eivät todellakaan tee töitä täysipainoisesti, vaikka muuta väittävät.
Meillä pomo opettaa lastansa päivällä ja aloittaa työt vasta iltapäivällä. Joskus tulee viestiä iltamyöhään.
Muuten teen kyllä sen vähintään 7,5h töitä ihan aktiivisesti koneen ääressä, mutta palaverien ajan tulee touhuiltua samalla muuta, kun kuuntelen.