Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

THL:n pääjohtaja suosittelee kangasmaskien käyttöä julkisilla paikoilla

Vierailija
14.04.2020 |

Maskit eli suu-nenäsuojat ovat olleet yksi koronapandemian kiistellyimmistä suojatoimista. Tähän asti viranomaiset Suomessa eivät ole suosittaneet maskin käyttöä tavallisille kansalaisille, mutta nyt Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) pääjohtaja Markku Tervahauta muuttaa linjaa.

”Suosittelen, että kangasmaskia käytetään muiden suojaamiseksi mahdolliselta tartunnalta. Jos haluamme olla vastuullisia aikuisia ihmisiä, voimme tällä toimenpiteellä hidastaa leviämistä”, Tervahauta sanoi HS:lle tiistaiaamuna.

Tervahauta painottaa, että suositus koskee nyt vain kangasmaskeja. Paremmin virustaudeilta suojaavat hengityssuojaimet sekä kirurgiset suu-nenäsuojat tulisi yhä varata sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan käyttöön.

Lue lisää tästä linkistä.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006474077.html

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa Puuilosta: Primo+ hengityssuojain kertakäyttöinen 50kpl

Vierailija
122/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi THL:n sekoilu hakee kyllä vertaistaan. Voi sitä naureskelua kaikelle mahdolliselle koronaan liittyvälle vielä reilu kuukausi sitten. Lähes jokaisen näistä ovat joutuneet pyörtämään.. nää maskit on yks sellainen juttu. Miten herran vuonna 2020 voidaankin olla noin hitaita ja surkeita. Tämä maskihomma oli tiedossa jo helmikuun alussa, mutta silloin kyseistä laitosta ei kiinnostanut.

Kas kun tilanne on nyt muuttunut. Tämä kannattaa aina huomioida kun opiskelee THL:n ohjeita. Se mikä tänään on totta voi jo huomenna olla päinvastoin tilanteen muuttumisen ja uusien tutkimuksien myötä.

Luuleeko THL että tällä touhulla pidetään kansan luottamusta yllä. Ehkä tarkoituksena on hälventää paniikkia mutta itselläni kyllä käy päinvastoin, on hyvin epämiellyttävää ja pelottavaa pohtia THL:n pätevyyttä hoitaa asiansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, en todellakaan halua kulkea ihmisten ilmoilla joku nihkeän kostea lörtsy naamalla. Ei kai tuollainen kostea ja lämmin bakteerihautomo suoraan nenän edessä voi olla hyvästä. 

Niin mitäpä ne siellä THL:ssä tietää. Sinä olet selkeästi asiantuntija

THL ei nyt varsinaisesti ole tällä hetkellä kovinkaan luotettavan tietolähteen maineessa.

Eli nyt ku niiltä tulee päätös joka ei miellytä niin sitten aletaan epäilemään luotettavuutta. Vaatii kanttia myöntää olleensa väärässä ja THL näyttää nyt tekevän niin. Eläköön kaikki palstan salaliitteoriafoliohattuhörhöt jotka jälleen kerran olivat oikeassa alun alkaen.

Ohis.. ja kun nyt THL-uskovaiset alkavat vetää rätin naamalleen ja hillua kuin hullut välittämättä mistään turvaväleistä, käsienpesusta ja käsidesistä (kotona pysymisestä puhumattakaan), kohta THL myöntää jälleen virheensä eli ei ollutkaan hyvä idea kehottaa kansalaisia käyttämään kankaista maskia, joka ei suojaa yhtään ketään yhtään miltään. 

Kehoitus käyttää maskia on ainoa oikea! Kun jokaisella on maski suun ja nenän peittona, vähenee ympäristöön leviävien pisaroiden määrä, minkä johdosta taudin tarttuvuus väkisinkin vähenee. 

Maski kasvoille niin suojaat kaveria!

Vierailija
124/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, en todellakaan halua kulkea ihmisten ilmoilla joku nihkeän kostea lörtsy naamalla. Ei kai tuollainen kostea ja lämmin bakteerihautomo suoraan nenän edessä voi olla hyvästä. 

Niin mitäpä ne siellä THL:ssä tietää. Sinä olet selkeästi asiantuntija

THL ei nyt varsinaisesti ole tällä hetkellä kovinkaan luotettavan tietolähteen maineessa.

Eli nyt ku niiltä tulee päätös joka ei miellytä niin sitten aletaan epäilemään luotettavuutta. Vaatii kanttia myöntää olleensa väärässä ja THL näyttää nyt tekevän niin. Eläköön kaikki palstan salaliitteoriafoliohattuhörhöt jotka jälleen kerran olivat oikeassa alun alkaen.

Ohis.. ja kun nyt THL-uskovaiset alkavat vetää rätin naamalleen ja hillua kuin hullut välittämättä mistään turvaväleistä, käsienpesusta ja käsidesistä (kotona pysymisestä puhumattakaan), kohta THL myöntää jälleen virheensä eli ei ollutkaan hyvä idea kehottaa kansalaisia käyttämään kankaista maskia, joka ei suojaa yhtään ketään yhtään miltään. 

Kehoitus käyttää maskia on ainoa oikea! Kun jokaisella on maski suun ja nenän peittona, vähenee ympäristöön leviävien pisaroiden määrä, minkä johdosta taudin tarttuvuus väkisinkin vähenee. 

Maski kasvoille niin suojaat kaveria!

Ja em. lisäksi vanhat ohjeet, eli pysy kotona, ja jos pakottavasta syystä joudut poistumaan kotoasi, pese käsiä, desinfioi, ja pidä välimatkaa muihin ihmisiin. 

Vierailija
125/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeasti täällä silti luotettiin aiempaan ohjeistukseen jossa sanottiin ettei maskeista ole apua. Kyllä osa porukasta tiesi että se sanottiin vain siksi ettei niitä maskeja ollut missään.

Vierailija
126/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reinikaisen video nro 4, katsokaa, youtube. Maskista asiaa...

Vierailija
127/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus voisi säätää Maski pakon Suomeen. Että olisi rangaistava teko kulkea ilman maskia. Se olisi ainoa oikea tie. Rohkea teko.

Nyt on thl. Ltä tullut vahva lausunto, suositus.

Vierailija
128/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalla on kehotettu välttämään nimenomaan kangasmaskeja, joiden kerrotaan pahentavan tilannetta ja levittävän tautia estämisen sijaan... Mutta THL on tietynlaisen laadun tae.

Vierailija
129/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on turha käyttää maskia, kun joutuisin kuitenkin parin minuutin välein sitä siirtämään, jotta voin niistää nenää. Minulla nenä vuotaa ympäri vuoden ja nyt siitepölyn lisääntyessä vielä enemmän. Samoin lämpötilanvaihtelut laittaa nenän vuotamaan ja reipas kävely. Olen kokeillut jotain resepti nenäsuihketta vuotamisen hillitsemiseen, mutta tuntui että vaan paheni. 

Eikös ollut tarkoitus, että maskiin ei kosketa ollenkaan sen ollessa naamalla? No minä en siihen pysty, enkä todellakaan anna rään/liman valua pitkin maskia ja naamaa. 

Käyn töissä ja kaupassa, niin pitäisi olla ainakin kaksi maskia per pv. Kahta maskia en ala pesemään päivittäin koneessa, se on pesuaineen, sähkön ja veden tuhlaamista, joten maskeja pitäisi olla kymmeniä. Kertakäyttöiset tulevat kalliiksi, ei ole varaa niihin. 

Onko lääkäri ikinä kirjoittanut sinulle Duactia?

Maskit pesee nopeiten ihan kannellisessa kattilassa kun lisää mukaan vajaan ruokalusikallisen pesuainetta ja kiehauttaa viisi minuuttia. Sen jälkeen muutama huuhtelukerta, puristelu ja maskit kuivumaan.

Vierailija
130/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalla on kehotettu välttämään nimenomaan kangasmaskeja, joiden kerrotaan pahentavan tilannetta ja levittävän tautia estämisen sijaan... Mutta THL on tietynlaisen laadun tae.

Tietenkin väärin käytetty kangasmaski on ongelma. Niitä pitää vaihtaa 2-3 tunnin välin. Käytetty maski muovipussiin ja pussin suu tiukasti kiinni. Uusi maski puhtailla käsillä päälle. Illalla pesee päivän maskit niin ne voivat olla aamuksi ainakin kuivuneet sen verran, että kuumimmalla silittämällä ilman höyryä saa maskit kuiviksi.

Vierailija
131/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

keräsin lyhyen listan eri nettikaupoista mistä voi tilata kangasmaskeja, jos siis kiinnostaa ostaa sellainen. 

https://www.hevari.fi/hengityssuojain-kasvomaski-kpl.html

https://taitoshop.fi/tuote/kasvomaski-puuvillakankaasta/

https://www.tamsilk.fi/kauppa/kasvomaski/

https://scalacollection.fi/collections/frontpage/products/hengityssuoja…

https://www.aimbymia.com/fi/shop/kasvomaski-kierratetysta-puuvillasta

https://www.bewooden.fi/kasvomaski-P/

En usko, että löytyy niin tyhmää ihmistä, että ostaa noin törkyhintaisia maskeja.

Pitäkää maskinne.

Vierailija
132/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on turha käyttää maskia, kun joutuisin kuitenkin parin minuutin välein sitä siirtämään, jotta voin niistää nenää. Minulla nenä vuotaa ympäri vuoden ja nyt siitepölyn lisääntyessä vielä enemmän. Samoin lämpötilanvaihtelut laittaa nenän vuotamaan ja reipas kävely. Olen kokeillut jotain resepti nenäsuihketta vuotamisen hillitsemiseen, mutta tuntui että vaan paheni. 

Eikös ollut tarkoitus, että maskiin ei kosketa ollenkaan sen ollessa naamalla? No minä en siihen pysty, enkä todellakaan anna rään/liman valua pitkin maskia ja naamaa. 

Käyn töissä ja kaupassa, niin pitäisi olla ainakin kaksi maskia per pv. Kahta maskia en ala pesemään päivittäin koneessa, se on pesuaineen, sähkön ja veden tuhlaamista, joten maskeja pitäisi olla kymmeniä. Kertakäyttöiset tulevat kalliiksi, ei ole varaa niihin. 

Tuo nenän vuotaminenhan voi olla hyväkin asia nyt. Nenän limakalvo pyrkii poistamaan sinne nenään ja sitä kautta elimistöön pyrkiviä hiukkasia, esim. siitepölyä, bakteereja ja viruksia. Parempi vähän vuotava limakalvo kuin rutikuiva. Näin maallikon järjellä ajatellen.

Tuota koneessa pesua en kyllä minäkään ymmärrä. Pari maskiako koneen pohjalle ja kone pyörimään? Jos tuohon pesuhommaan rupean, niin pesen ämpärin pohjalla pesuaineella ja kaadan sitten vaikka kiehuvaa vettä päälle. Täytyy vaan katsoa, että millainen ämpäri, kuinka kuumaa kestää.

Vierailija
133/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeasti täällä silti luotettiin aiempaan ohjeistukseen jossa sanottiin ettei maskeista ole apua. Kyllä osa porukasta tiesi että se sanottiin vain siksi ettei niitä maskeja ollut missään.

Näinkö THL:n virkamiehet toimii?

Onko ihan viranhoidon suositusten mukaista?

Vierailija
134/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keräsin lyhyen listan eri nettikaupoista mistä voi tilata kangasmaskeja, jos siis kiinnostaa ostaa sellainen. 

https://www.hevari.fi/hengityssuojain-kasvomaski-kpl.html

https://taitoshop.fi/tuote/kasvomaski-puuvillakankaasta/

https://www.tamsilk.fi/kauppa/kasvomaski/

https://scalacollection.fi/collections/frontpage/products/hengityssuoja…

https://www.aimbymia.com/fi/shop/kasvomaski-kierratetysta-puuvillasta

https://www.bewooden.fi/kasvomaski-P/

Kalliita! Noita pitäisi kuitenkin olla useampia. Monilla työssäkäyvillä ainakin 10 kappaletta, 2 per päivä. Tuskin kukaan alkaa joka päivä pesemään ja huoltamaan muutamaa maskia, joten siksi pitäisi olla monta.

Mitäs jos ei näkisi asioita aina negaation kautta? Olisi kaikki paljon helpompaa myös itsellesi. 

Jos et osta maskia, tee se itse! Materiaalina voi käyttää vaikka T-paitaa tai bandana- huivia tai keittiöpyyhettä. Helppoja ohjeita tarjoaa esim youtube: Surgeon General shows how to make face masks

Vierailija
135/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nenän vuotaminenhan voi olla hyväkin asia nyt. Nenän limakalvo pyrkii poistamaan sinne nenään ja sitä kautta elimistöön pyrkiviä hiukkasia, esim. siitepölyä, bakteereja ja viruksia. Parempi vähän vuotava limakalvo kuin rutikuiva. Näin maallikon järjellä ajatellen.

Tuota koneessa pesua en kyllä minäkään ymmärrä. Pari maskiako koneen pohjalle ja kone pyörimään? Jos tuohon pesuhommaan rupean, niin pesen ämpärin pohjalla pesuaineella ja kaadan sitten vaikka kiehuvaa vettä päälle. Täytyy vaan katsoa, että millainen ämpäri, kuinka kuumaa kestää.

Kankaat voi myös käsitellä höyrysilitysraudalla tai laittaa 70C uuniin väh 30 min. 

Vierailija
136/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valtio vaatii maskia käyttämään, valtio saa sellaiset myös KAIKILLE kustantaa ja jakaa!

Vierailija
137/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaiset maskinompeluohjeet: https://www.kriis.ee/en/node/52112 .

Vierailija
138/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika monella on päivittäin muutakin koneessa pestävää. Siinähän ne samalla menee. Käsipyyhkeitäkin pitäisi nyt pestä _usein_ ja joka perheenjäsenellä olisi hyvä olla omansa. 

Itse pesen kylpypyyhkeetkin nyt pari kertaa viikossa. Ja lakanoita usein myös. 

Vierailija
139/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virolaiset maskinompeluohjeet: https://www.kriis.ee/en/node/52112 .

No ei ihan virolaiset. Nuo on imuroitu netistä ja käännetty viroksi. 

Vierailija
140/177 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kankaat voi myös käsitellä höyrysilitysraudalla tai laittaa 70C uuniin väh 30 min. 

Miksi tehdä tuollaisia momentteja, joissa maskin ulkopuolella olevaa virusta voi joutua vahingossa näpeille, silitysrautaan tai uunin luukun ulkopuolelle? Kattilassa pyykkipulverin kanssa keittämällä pääsee nopeammin, turvallisemmin ja tulos on satavarma. Maskikattilan voi laittaa kylmänä vaikka lähimmän lavuaarin viereen. Siinä lavuaarissahan kädetkin pestään eikä ole muutenkaan hyvä huiskia mitään, edes hiuksia, keittiössä muutenkaan.

Kädet pestään siis ennen maskin poistoa ja maski laitetaan muovipussiin tai kattilaan. Sitten kansi kiinni tai pussin suu kumilenkillä kiinni. Sitten uusi käsien pesu.

Itse pidän laukussani kyllä sitä maskimuovipussia toisen muovipussin sisällä.