Koulun turha väittää, ettei vanhempien tarvisi puuttua etäkoulunkäyntiin, kyllä tarvii ja samalla pitäisi hoitaa omat etätyöt
Täysin p-puhetta, ettei vanhempien tarvisi puuttua lapsen etäkoulunkäyntiin. Kyllä tarvitsee. Oliko se koulu/opettaja, vai vanhemmat, ketkä asensivat tokaluokkalaisen läppärille Classroomin, o365/teamsin ja sähköpostin? Opettajako opetti lasta käyttämään ko. opoimisalustoja, vai vanhemmat? Onko koulu/opettaja, joka katsoo Wilmaan tulevat tehtävät ja kertoo lapselle, mitä pitää tehdä? Onko opettaja se, joka opettaa matematiikan uuden asian, englannin kieliopin, tai äidinkielen kieliopin, jotta lapsi pystyy tekemään tehtävät? Ei, vaan vanhemmat. Kuka pitää huolen, että lapsi on oikeaan aikaan teams-etäoppitunneilla, joilla ei ole opetusta, vaan kuulumisten vaihtoa? Kuka käy ostamassa kaupasta materiaalit kuvaamataidon ja käsityön tehtäviä varten? Kuka asentaa sovellukset koneelle musiikin tehtäviä varten? Vanhemmat.
Lopettakaa jo puhe, ettei etäkoulu työllistäisi vanhempia! Kyllä ne on vanhemmat, ketkä tekevät KAIKEN, opettaja laittaa tehtävät Wilmaan, Classroomiin, o365:een ja sähköpostiin, kyllä, kaikkiin neljään kanavaan ja vanhempien on pakko seurata kaikkia noita neljää, jotta alakoululainen pysyy kärryillä mitä pitää tehdä.
Voitteko jo vihdoin myöntää, että etäkoululla on vanhemmille täystyöllistävä vaikutus!!!!!
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Tässä alkaa useammallekin hahmottua se hiljainen työ, mitä koulu tekee päivittäin tasa-arvoistaakseen lasten eväitä elämässä.
No opettajalle maksetaan veroista palkkaa tästä hommasta. Siinä ero.
Tällä perusteella voisi ihmiset sitten opetella itse nestetipan laiton ja hengityskoneen toiminnan ja palojen sammuttamisen ja riehuvan narkin kopittamisen, koska näin kivasti voisi ihmiset oppia tajuamaan veroeuroilla maksetun työn, millaista se on
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalaisen opettaja soittaa 15 min puhelun kerran viikossa. Siinä se opettajan antama opetus. Mun mielestä tämä on aivan liian vähän. Olen miettinyt, pitäisikö ottaa rehtoriin yhteyttä.
No ainakin yhdessä tässä lähellä olevassa mökissä tekee "etätöitä" opettaja. Kovin näkyy paljon päivisin hiihtelevän tuolla järven jäällä ja ulkona viettävän aikaa. Olen välillä ihmetellyt, että miten hoitaa etäkoulunpidon, kun näkyy viettävän vain pitkää, palkallista lomaa.
Opettajat eivät taida tajuta, että kaikilla lapsilla ei ole nyt aikuista kotona auttamassa. Eli osa meistä käy edelleen työpaikoillaan töissä, ja auttaa minkä ehtii ja pystyy. Käyn ruokatauolla kotona, ja olen lyhentänyt työaikaa, mutta en pysty jäämään nyt kotiin.
Se että tehtävät pitää olla klo 18 palautettuna on kiusantekoa niitä vanhempia kohtaan, jotka ovat kotona vasta neljän-viiden aikaan. Syödäkin pitäisi, ja lapsia joita täytyy auttaa useampia.
Meilläkin vanhemmat opettaa.. Kaiken. Kolmosluokkalainen. Tehtävät wilmassa. Yksi teams tyhjänpäiväis-palaveri päivässä, joka sekin vain häiritsee kun pitäisi saada lapsi koulutettua ennen omaa iltavuoroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalaisen opettaja soittaa 15 min puhelun kerran viikossa. Siinä se opettajan antama opetus. Mun mielestä tämä on aivan liian vähän. Olen miettinyt, pitäisikö ottaa rehtoriin yhteyttä.
No ainakin yhdessä tässä lähellä olevassa mökissä tekee "etätöitä" opettaja. Kovin näkyy paljon päivisin hiihtelevän tuolla järven jäällä ja ulkona viettävän aikaa. Olen välillä ihmetellyt, että miten hoitaa etäkoulunpidon, kun näkyy viettävän vain pitkää, palkallista lomaa.
Opettajillehan tämä on kiva, pidennetty loma. Ainakin, kun katsoo tuttujen opettajien facebook-päivityksiä. Aamulla nukutaan pitkään ja puuhaillaan kaikkea kivaa kotona. Jossain välissä lähetetään viikon tehtävälista oppilaille wilman kautta.
Toivottavasti saavat nyt levätä tarpeeksi, että jaksavat kohta jäädä kahden kuukauden kesälomalle.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat eivät taida tajuta, että kaikilla lapsilla ei ole nyt aikuista kotona auttamassa. Eli osa meistä käy edelleen työpaikoillaan töissä, ja auttaa minkä ehtii ja pystyy. Käyn ruokatauolla kotona, ja olen lyhentänyt työaikaa, mutta en pysty jäämään nyt kotiin.
Se että tehtävät pitää olla klo 18 palautettuna on kiusantekoa niitä vanhempia kohtaan, jotka ovat kotona vasta neljän-viiden aikaan. Syödäkin pitäisi, ja lapsia joita täytyy auttaa useampia.
Luin jostain jutun, kuinka oppilaalle oli annettu köksän tunnille juustokakun teko. Vanhemmilla rahat tiukilla ja kakkuainekset kalliita. Lisäksi vanhemmat töissä, joten kukaan ei ollut auttamassa kakun teossa.
Nyt tietenkin kaikki opettajat vastaa, että ainakin minun seiskaluokkalaiset osaa käydä tienaamassa pullojen palautuksella kakuntekoaineksiin rahat ja pyöräyttävät itsenäisesti taideteoksia juustokakuista ja vain tampiovanhempien lapset ei osaa niitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jostain jutun, kuinka oppilaalle oli annettu köksän tunnille juustokakun teko. Vanhemmilla rahat tiukilla ja kakkuainekset kalliita. Lisäksi vanhemmat töissä, joten kukaan ei ollut auttamassa kakun teossa.
Nyt tietenkin kaikki opettajat vastaa, että ainakin minun seiskaluokkalaiset osaa käydä tienaamassa pullojen palautuksella kakuntekoaineksiin rahat ja pyöräyttävät itsenäisesti taideteoksia juustokakuista ja vain tampiovanhempien lapset ei osaa niitä tehdä.
Eikö vanhemmat uskalla sanoa opettajille, että nyt meni yli! Lapsillekin opetetaan, että jos joku tyhmä kiusaaja pyytää sinua hyppäämään kaivoon, niin et hyppää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä pitää palauttaa tehtävät jo klo 13.
Ihan mielenkiinnosta, miten teidän mielestä tämä tilanne pitäisi opettajien puolelta sitten hoitaa kun ilmeisesti olette hyvin tyytymättömiä nykytilanteeseen? Mitä sen opettajan siis pitäisi tehdä sen 30-päisen alakoululuokan kanssa jotta teitä ei tarvittaisi?
Vierailija kirjoitti:
Todella ilkeää kommentointia! Suomessa ei ole vuosikymmeniin ollut poikkeustilaa, joten tuskinpa kukaan tämän päivän peruskoululaisen vanhempi osasi ajatella, että jätänpä lapset tekemättä, jos nyt koulut sulkeutuukin.
Jo toinen keskustelu toi esille miten jotkut eivät ymmärrä ettei kaikilla ole esimerkiksi kaapit täynnä askartelutavaraa. Lapsi saa tehtävän ja vanhemman pitäisi sitten kesken päivän miettiä miten tämä meillä toteutettaisiin. Eikä kyse ole nyt yhdestä tehtävästä vaan siitä, että niitä erilaisia tehtäviä tulee koko ajan ja joka tuutista.
Itse aloitan uuden työn täysin uudella alalla ja se tarkoittaa sitä, etten enää ole enää koko aikaa kotona auttamassa. Jos opettaja antaa sellaisen tehtävän, jota lapsi ei pysty itse suorittamaan, se jää tekemättä. Koko ajan puhutaan, että ei pidetä rimaa korkealla, mutta joka puolelta tulee halveksuntaa, jos et ole 24/7 lapsesi henkilökohtainen avustaja. Ja aina joku tulee keulimaan miten omat lapset eivät ikinä tarvitse apua missään.
Tässä on vieläkin sellainen kummallinen ajatuskulku, että vanhemman pitää tehdä lapsen tehtävät. Sinun aikuisen ei pidä tehdä lapsesi koulutehtäviä tai askarteluja.
Lapsesi tekee koulutehtävät. Sinä katsot sivusta, että hän tekee ne ja ainakin yrittää tehdä ne itse. Vähän autat eteenpäin, jos ei lähde kulkemaan.
Entä se ruutuaika? Keskittyykö lapsesi koulutehtäviin vai lojuuko puhelimella tai pelaako pelejä? Selvitä, montako tuntia lapsi on kiinni ruudussa ja montako tuntia tekee kouluasioita? Lapsi saattaa olla 10-12 tuntia peleissä kiinni. Sitten tekee 15 minuuttia läksyjä ja kiukuttelee, kun ei osaa! No ei varmaan osaa, kun kaikki aika menee ruutua tuijottaessa. Ota kännykät ja tietsikat pois, niin kummasti alkaa kouluhommat sujumaan.
On testattu. Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ensin ollut yhteydessä kyseiseen opettajaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella ilkeää kommentointia! Suomessa ei ole vuosikymmeniin ollut poikkeustilaa, joten tuskinpa kukaan tämän päivän peruskoululaisen vanhempi osasi ajatella, että jätänpä lapset tekemättä, jos nyt koulut sulkeutuukin.
Jo toinen keskustelu toi esille miten jotkut eivät ymmärrä ettei kaikilla ole esimerkiksi kaapit täynnä askartelutavaraa. Lapsi saa tehtävän ja vanhemman pitäisi sitten kesken päivän miettiä miten tämä meillä toteutettaisiin. Eikä kyse ole nyt yhdestä tehtävästä vaan siitä, että niitä erilaisia tehtäviä tulee koko ajan ja joka tuutista.
Itse aloitan uuden työn täysin uudella alalla ja se tarkoittaa sitä, etten enää ole enää koko aikaa kotona auttamassa. Jos opettaja antaa sellaisen tehtävän, jota lapsi ei pysty itse suorittamaan, se jää tekemättä. Koko ajan puhutaan, että ei pidetä rimaa korkealla, mutta joka puolelta tulee halveksuntaa, jos et ole 24/7 lapsesi henkilökohtainen avustaja. Ja aina joku tulee keulimaan miten omat lapset eivät ikinä tarvitse apua missään.
Tässä on vieläkin sellainen kummallinen ajatuskulku, että vanhemman pitää tehdä lapsen tehtävät. Sinun aikuisen ei pidä tehdä lapsesi koulutehtäviä tai askarteluja.
Lapsesi tekee koulutehtävät. Sinä katsot sivusta, että hän tekee ne ja ainakin yrittää tehdä ne itse. Vähän autat eteenpäin, jos ei lähde kulkemaan.
Entä se ruutuaika? Keskittyykö lapsesi koulutehtäviin vai lojuuko puhelimella tai pelaako pelejä? Selvitä, montako tuntia lapsi on kiinni ruudussa ja montako tuntia tekee kouluasioita? Lapsi saattaa olla 10-12 tuntia peleissä kiinni. Sitten tekee 15 minuuttia läksyjä ja kiukuttelee, kun ei osaa! No ei varmaan osaa, kun kaikki aika menee ruutua tuijottaessa. Ota kännykät ja tietsikat pois, niin kummasti alkaa kouluhommat sujumaan.
On testattu. Toimii.
Paitsi että miten voi tehdä koulutehtäviä, kun kaikki tulee sähköisesti wilman kautta?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miten teidän mielestä tämä tilanne pitäisi opettajien puolelta sitten hoitaa kun ilmeisesti olette hyvin tyytymättömiä nykytilanteeseen? Mitä sen opettajan siis pitäisi tehdä sen 30-päisen alakoululuokan kanssa jotta teitä ei tarvittaisi?
En ole koululaisen vanhempi mutta yksinkertaisesti: Tehtävät ajoissa. Ei kohtuuttomia vaatimuksia materiaalien suhteen. Pitää ymmärtää, että osa vanhemmista on töissä täysipäiväisesti. Antaa opeteltavat alueet ajoissa, niin että esim. työssäkäyvät vanhemmat voivat käydä asioita läpi illalla tai viikonloppuna.
Luulisi korkeasti koulutetun tajuavan tällaisen asian ilman meikäläisen, amistason duunarin neuvojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä tapauksessa on syytä lähettää whatsappilla kuva siitä mitä lapsi saa itse aikaiseksi niin opettaja ymmärtää että opetusta on tarpeen lisätä.
Jos kaikki palauttaa oikein tehdyt tehtävät niin eihän ope näe että on vaikeaa.Tässä oli ketjun viisaimpia neuvoja. Näyttäkää niille opettajille, että miten tämä homma todellisuudessa etenee. Kukaan ei ole ketjussa maininnut sanallakaan itse soittaneensa opettajalle. Miksi ette ole itse puheyhteydessä opettajaan, niin saisitte näitä ristiriitoja selviteltyä. Turha se on vaan kotona yksin jupista että onpa tyhmää, ei se mitään auta. Jos minä en kestäisi katsoa oman lapseni etäkoulun räpimistä, niin todellakin rimpauttaisin opettajalle että täällä ei homma etene ja kysyisin että mitä tämä meinaa tehdä että lapsi ei tipu kärryiltä.
Ei opettajalle voi soittaa ja tiedän jo miten innokas on vastaamaan wilmassa eli ei ollenkaan.
Tiedän kyllä itse mitä lapseni tekee, minähän häntä opetan. Opettaja sen sijaan ei tiedä eikä ole edes kertaakaan kysynyt. Yksinkertaisesti hän vain ei taida kiinnostaa.Eli sinulle on ihan peruasiat vaikeita. Opettajalle voi soittaa hänen työpäivänsä aikana.
Fonectastako se numeron kaivaa? Ei meillä ainakaan ole mitään numeroa opettajalle.
Enkä näe mitään syytä soittaa. Jos opettajaa ei kiinnosta mitä oppilaansa tekevät niin hänen häpeä se on.No ei todellakaan ole opettajan ongelma! Ihan pähkähulluja kommentteja täällä.
Jos lapsella menee koulu huonosti, jatko-opintoihin ei pääse ja ammatti jää hankkimatta, niin kenen jumalauta ongelma se silloin on?
Mitä hemmetin uusavuttomia tämä palsta on täynnä? Itse olette lapsen hankkineet ja juuri te vanhemmat olette kaikissa tilanteissa vastuussa omista lapsistanne. Ettekö te tajua maailman yksinkertaisinta asiaa?
T: kahden teinin isä, en ole opettaja
Oppilas tekee tehtävät, opettaja ei niitä mitenkään näe. Kenen ongelma se sitten on jo opettaja ei kiinnostu mitä hänen oppilaansa tekee? Miten ajatteli arvoida oppilaansa?
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajien tarvitse tehdä mitään. Myöntää vain että tämä ei ole etäkoulua ja hyväksyä lomautus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ensin ollut yhteydessä kyseiseen opettajaan?
Miksi pitäisi olla yhteydessä opettajaan? Hän on päättänyt hoitaa asian noin huonosti tai sitten hänelle ei ole annettu eväitä muuhun. Molemmissa tapauksissa rehtori on oikea henkilö ottaa yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen etäkoulu:, opettaja puhuu ja näkyy ruudulla ja opettaa. Lapset ovat kytkeytyneinä ja kaikki ovat yhteydessä opettajaan vuorovaikutteisesti.
Ope voi kysyä vastausta vaikka Liisalta ja Liisa vastaa. Hyvin toimii.
Meillä sama, ei valittamista.
Yhden matikankokeen valvoin, sille oli aikaa varattu 2 tuntia mutta lapsi teki sen 20 minuutissa. Lapsi lähettää itse tehtävänsä opettajalle ja palaute opettajalta on ollut että hyvää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä tapauksessa on syytä lähettää whatsappilla kuva siitä mitä lapsi saa itse aikaiseksi niin opettaja ymmärtää että opetusta on tarpeen lisätä.
Jos kaikki palauttaa oikein tehdyt tehtävät niin eihän ope näe että on vaikeaa.Tässä oli ketjun viisaimpia neuvoja. Näyttäkää niille opettajille, että miten tämä homma todellisuudessa etenee. Kukaan ei ole ketjussa maininnut sanallakaan itse soittaneensa opettajalle. Miksi ette ole itse puheyhteydessä opettajaan, niin saisitte näitä ristiriitoja selviteltyä. Turha se on vaan kotona yksin jupista että onpa tyhmää, ei se mitään auta. Jos minä en kestäisi katsoa oman lapseni etäkoulun räpimistä, niin todellakin rimpauttaisin opettajalle että täällä ei homma etene ja kysyisin että mitä tämä meinaa tehdä että lapsi ei tipu kärryiltä.
Ei opettajalle voi soittaa ja tiedän jo miten innokas on vastaamaan wilmassa eli ei ollenkaan.
Tiedän kyllä itse mitä lapseni tekee, minähän häntä opetan. Opettaja sen sijaan ei tiedä eikä ole edes kertaakaan kysynyt. Yksinkertaisesti hän vain ei taida kiinnostaa.Eli sinulle on ihan peruasiat vaikeita. Opettajalle voi soittaa hänen työpäivänsä aikana.
Fonectastako se numeron kaivaa? Ei meillä ainakaan ole mitään numeroa opettajalle.
Enkä näe mitään syytä soittaa. Jos opettajaa ei kiinnosta mitä oppilaansa tekevät niin hänen häpeä se on.No ei todellakaan ole opettajan ongelma! Ihan pähkähulluja kommentteja täällä.
Jos lapsella menee koulu huonosti, jatko-opintoihin ei pääse ja ammatti jää hankkimatta, niin kenen jumalauta ongelma se silloin on?
Mitä hemmetin uusavuttomia tämä palsta on täynnä? Itse olette lapsen hankkineet ja juuri te vanhemmat olette kaikissa tilanteissa vastuussa omista lapsistanne. Ettekö te tajua maailman yksinkertaisinta asiaa?
T: kahden teinin isä, en ole opettaja
Oppilas tekee tehtävät, opettaja ei niitä mitenkään näe. Kenen ongelma se sitten on jo opettaja ei kiinnostu mitä hänen oppilaansa tekee? Miten ajatteli arvoida oppilaansa?
Meillä lapsi ottaa kuvan koulusta saamallaan iPadilla tekemistään tehtävistä, ja lähettää kuvan opettajalle. Opettaja sitten tarkistaa tehtävät, ja antaa palautteen. Hyvin on mennyt.
Lapsen luokalta yksi oppilas on joutunut palaamaan lähiopetukseen, hänellä etäopetuksesta eikä tehtävien tekemisestä tullut yhtään mitään. Lapsen äiti kertoi tämän asian minulle. Ihan hyvä vaihtoehto jos ei kotona pärjää.
Opettajana joudun toimimaan vastoin omaa järjen ääntä: esimies, kunta ja OPS määrää miten toimitaan.
Just näin! Ja toisekseen, aina puhutaan "kodin ja koulun yhteistyöstä". Mutta näissä ketjuissa tulee aina ilmi, että opettajilla on kummallinen asenne vanhempia kohtaan. Halutaanko koulun tai opettajien toimesta romahduttaa perheiden mielenterveys, kun kasataan paljon paineita ja tekemistä vanhempia kohtaan? Eikö juuri tässä tilanteessa opettajien pitäisi osata näyttää empaattinen asenne lapsia ja perheitä kohtaan? Mutta päinvastoin lisätään stressiä jo valmiiksi stressaavaan tilanteeseen perheille. Mitä ihmeen kodin ja koulun yhteistyötä tämä muka on? Miksi te vanhemmat annatte opettajien käyttäytyä sopimattomasti teitä kohtaan? Muutenkin ihmettelen, että mikä Suomen opettajia vaivaa?