Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulun turha väittää, ettei vanhempien tarvisi puuttua etäkoulunkäyntiin, kyllä tarvii ja samalla pitäisi hoitaa omat etätyöt

Vierailija
14.04.2020 |

Täysin p-puhetta, ettei vanhempien tarvisi puuttua lapsen etäkoulunkäyntiin. Kyllä tarvitsee. Oliko se koulu/opettaja, vai vanhemmat, ketkä asensivat tokaluokkalaisen läppärille Classroomin, o365/teamsin ja sähköpostin? Opettajako opetti lasta käyttämään ko. opoimisalustoja, vai vanhemmat? Onko koulu/opettaja, joka katsoo Wilmaan tulevat tehtävät ja kertoo lapselle, mitä pitää tehdä? Onko opettaja se, joka opettaa matematiikan uuden asian, englannin kieliopin, tai äidinkielen kieliopin, jotta lapsi pystyy tekemään tehtävät? Ei, vaan vanhemmat. Kuka pitää huolen, että lapsi on oikeaan aikaan teams-etäoppitunneilla, joilla ei ole opetusta, vaan kuulumisten vaihtoa? Kuka käy ostamassa kaupasta materiaalit kuvaamataidon ja käsityön tehtäviä varten? Kuka asentaa sovellukset koneelle musiikin tehtäviä varten? Vanhemmat.

Lopettakaa jo puhe, ettei etäkoulu työllistäisi vanhempia! Kyllä ne on vanhemmat, ketkä tekevät KAIKEN, opettaja laittaa tehtävät Wilmaan, Classroomiin, o365:een ja sähköpostiin, kyllä, kaikkiin neljään kanavaan ja vanhempien on pakko seurata kaikkia noita neljää, jotta alakoululainen pysyy kärryillä mitä pitää tehdä.

Voitteko jo vihdoin myöntää, että etäkoululla on vanhemmille täystyöllistävä vaikutus!!!!!

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tässä tapauksessa on syytä lähettää whatsappilla kuva siitä mitä lapsi saa itse aikaiseksi niin opettaja ymmärtää että opetusta on tarpeen lisätä.

Jos kaikki palauttaa oikein tehdyt tehtävät niin eihän ope näe että on vaikeaa.

Tässä oli ketjun viisaimpia neuvoja. Näyttäkää niille opettajille, että miten tämä homma todellisuudessa etenee. Kukaan ei ole ketjussa maininnut sanallakaan itse soittaneensa opettajalle. Miksi ette ole itse puheyhteydessä opettajaan, niin saisitte näitä ristiriitoja selviteltyä. Turha se on vaan kotona yksin jupista että onpa tyhmää, ei se mitään auta. Jos minä en kestäisi katsoa oman lapseni etäkoulun räpimistä, niin todellakin rimpauttaisin opettajalle että täällä ei homma etene ja kysyisin että mitä tämä meinaa tehdä että lapsi ei tipu kärryiltä.

Ei opettajalle voi soittaa ja tiedän jo miten innokas on vastaamaan wilmassa eli ei ollenkaan.

Tiedän kyllä itse mitä lapseni tekee, minähän häntä opetan. Opettaja sen sijaan ei tiedä eikä ole edes kertaakaan kysynyt. Yksinkertaisesti hän vain ei taida kiinnostaa.

Eli sinulle on ihan peruasiat vaikeita. Opettajalle voi soittaa hänen työpäivänsä aikana.

Fonectastako se numeron kaivaa? Ei meillä ainakaan ole mitään numeroa opettajalle.

Enkä näe mitään syytä soittaa. Jos opettajaa ei kiinnosta mitä oppilaansa tekevät niin hänen häpeä se on.

Minä olen ihmetellyt näitä "soita/laita viesti opettajalle" kommentteja näissä keskusteluissa. Miksi ihmeessä pitäisi alkaa aikuiselle muistuttaamaan tekemään työnsä? Ei se ole oppilaan eikä vanhemman tehtävä.

Vierailija
82/125 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä ihmettelen, miten vanhemmat eivät ymmärrä, että me elämme POIKKEUSAIKAA, pieni armo myös opettajia kohtaan olisi kiva. Ai niin. Ne kesälomat. Pikkuisen täytyy olla aina kateellinen. 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurella osalla opettajista ei ole työpuhelinta.

Osalla ei ole edes työnantajalta saatua tietokonetta ( kuten minulla) tai siihen tarvittavia lisähärpäkkeitä.

Hajonneen mikrofonin tilalle on näin korona aikana vaikeaa saada uutta kovin nopeasti.

Liveopettaminen on kiellettyä, ellei kaikilla ole tasapuolisia mahdollisuuksia seurata sitä liveä. Samoin liveä ei kannata pitää, jos oppilaat mesoavat liven aikana ja pilaavat opetuksen.

Maamme nettiyhteydet eivät kestä sitä, jos kaikki ovat koko ajan liveyhteydessä. Niitä täytyy porrastaa. Osalla oppilaista on niin huono netti kotona, ettei edes äänikanava toimi netin yli kunnolla.

Vierailija
84/125 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole tokaluokkalaisella etäopetusta ollenkaan. Tehtävät tulee joka aamu Wilmaan ja osasta tehdyistä tehtävistä laitetaan opettajalle kuva WhatsAppiin.

Ei ole mitään opetusvideoita, korkeintaan on linkki johonkin nettisivulle josta katsotaan video. Opettajalle saa soittaa, mutta ujo tokaluokkalainen ei uskalla, koska oma ope jäi pois syystä X ja sijainen hoitaa "opetuksen".

Matikkaa varten koululta haettiin padi, ja koulilta sai myös materiaalit kässää ja kuvista varten, mikä on toki todella hyvä. Mutta etäopetusta? Juu ei. Vanhemmat opettaa, ope tarkastaa (ehkä).

Eli opetusta on olemassa, mutta ette sitä hyödynnä

Vierailija
85/125 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä, miksei kaikki opettajat pidä vuorovaikutteisia live-oppitunteja.

Vaatikaa sellaisia!

Meidän opettajat ovat livenä läsnä ja seuraavat, että kaikki ovat paikalla.

Sitten kuvalla ja äänellä pystyvät keskustelemaan opettajan kanssa.

Totta. Etäkoulusta puuttuu kokonaan älämölö ja häiriköinti. Toivottavasti tulisi lisää Teams-tunteja niin saadaan tämä puuttuva elementti mukaan.

Vierailija
86/125 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä opettajien ongelman, kun osa lapsista ei vain pysty hahmottamaassn videolta, mitä pitää tehdä. Osa lapsista on myös sellaisia, jotka eivät pääse alkuun ilman aikuista. Aina on luokassa ne muutamat lapset, joiden luona opettaja käy ensimmäisenä vielä kertasmassa, mitä piti tehdä. Lapset vain ovat niin erilaisia, että toisille riittää pieni tuki ja toiset ei pääse alkuun ilman aikuisen konkreettista läsnäoloa.

Itselläni on kolme lasta, joista kahdella sujuu, mutta nuorimmainen ei nyt vain ole terävimmästä päästä ja on ihan, että mitä piti tehdä. Koulussa opettaja kuulemma näyttää ensimmäisen tehtävän, mutta kun kotona pitäisi yksin päästä eteenpäin, ei vain ymmärrä. En usko, että mikään opettajan antama etätuki olisi hänelle riittävä, vaan tarvitsee sen aikuisen siihen viereen. Muuten on kyllä rauhallinen ja kiltti lapsi, hämmentyy vain kun ei ymmärrä.

Vierailija
87/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin tarvitaan vanhempaa. Miksi hehkutetaan, että opettajilla on rankkaa? Opettaisivat nyt edes muutaman tunnin päivässä, niinkuin normaaliin aikaan tekisivät. Jotku opettajat panostavat, mutta taitaa olla vähemmistö. Sama palkka juoksee kuitenkin. Erityisope pitää alle tunnin session, muutoin kuuluisi olla tukea enemmän. Voisko ihan pääministeri antaa tähänkin linjauksen, mitä vähintään pitäisi tehdä, jotta oppilaat saisivat saman verran opetusta?

Vierailija
88/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kutosluokkslainen ihmettelee, miten samoihin tehtäviin menee koulussa niin paljon aikaa. Sanoin, että opettaja varmaan opettaa ne ensin. Meillä on ehkä tunti etäopetusta päivässä. Muuten opettaja tavoitettavissa muilla keinoin. Kutosluokkalaista vielä pystyy neuvomaan, mutta lukiolainen huolestuttaa. Onneksi hänelle pidetään matikan tunnit. Mutta fysiikkaakin pitkälti pähkäilee itse. Juu ja niitä asioita ei enää niin neuvotakaan. Mutta tosi moni lapsista varmaan putoaa kärryiltä.

Vierailija
89/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisen opettaja soittaa 15 min puhelun kerran viikossa. Siinä se opettajan antama opetus. Mun mielestä tämä on aivan liian vähän. Olen miettinyt, pitäisikö ottaa rehtoriin yhteyttä.

Vierailija
90/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähään on jäänyt aika, mitä lapset keskellä päivää kaivanneet apua koulujuttuihinsa. Toki lapsissa, opettajissa ja vanhemmissa on eroja. 

Ennemmin tämä ollut hyvä syy panostaa lasten koulujuttujen läpikäymiseen, mistä puhuttu vuosia. 

Vierailija
91/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kommentteja siitä, että nyt pitää vanhemman opettaa ja kasvattaa... Tai siis eikö nämä vanhemmat ole aiemmin kasvattaneet lapsiaan vaan ulkoistaneet senkin ??

Vierailija
92/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti ihmettelen tätä usein esiintyvää asennetta. Eli lapsesta vastuun pitäisi kantaa yhteiskunta, koulu tai aina joku muu, kuin oma vanhempi. Kyllä asia on niin, että lapsen vanhemmat ovat kaikissa tilanteissa vastuussa omista lapsista.

Aivan kuin osa vanhemmista hankkisi lapsia sillä ajatuksella, että joku muu kyllä huolehtii lapsista. Ihan kuin jotkut eivät lainkaan tajuaisi, mitä vastuu tarkoittaa.

Vierailija
93/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin lomautetuksi, mutta nyt toimin opettajana. Muuten olisi aika hunningolla lapsen koulunkäynti.

Sama täällä. Parin viikon ajalta lähes kaikki tehtävät tekemättä. Lapsi 3 lk. Ei vaan ole ehtinyt arjessa katsomaan perään kun fyysisestikin olen arkisin töissä toisessa kaupungissa.

Vierailija
94/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuo nyt kovin työläältä kuulosta. Ei niitä ohjelmia tarvitse kuin kerran asentaa ja ei kellään tokaluokkalaisella niin paljon tehtäviä ole ettei niitä normaalijärjellä varustettu aikuinen ehtisi katsoa kohtuullisessa ajassa. Pullamössövanhemmat ovat vain tottuneet pääsemään helpolla kun voi työntää lapsensa aina jonkun muun huolehdittavaksi. Siksi se on niin kovin raskasta.

Tokaluokkalaisella tänään:

- luokan tapaaminen ja pääsiäisen kuulumiset meetissä

- matikka 5 sivua

- äidinkieli 2 sivun lukutehtävä ja 4 sivua tehtäväkirjasta

- kuviksen työ, ota ulkona valokuva kevään edistymisestä ja maalaa vesiväreillä sama kuva

- liikuntatunnin tanssivideon katselu ja oman tanssivideon tekeminen

Palautukset klo 18 mennessä kaikista.

Kyllä tämä työpäivästä menee. Onko minulla sitten harvinaisen tyhmä lapsi joka ei suoriudu näistä yksin vaan tarvii jokaiseen aikuisen apua?

On tai sitten vain avuton.

Mitä sössötät? Väitätkö että tokaluokkalaisen pitää osata itse opiskella nuo asiat kirjasta? Kehtaat vielä väittää toisen lasta tyhmäksi. Kun totuus on se, että noissa tehtävissä vaaditaan että vanhempi istuu vieressä ja opettaa. On kyllä harvinaisen lahjakas tokaluokkalainen, joka kykenee suorittamaan tuon listan tehtäviä täysin ilman aikuisen apua!

Tavallisessa, yleisopetuksen luokassa on 1/3 oppilaista nokkelia, jotka tarvitsevat poikkeuksellisen harvoin aikuisen apua aineiston ja tehtävien kanssa. Korkeintaan vähän henkistä pukkausta, koska osaavat ja oppivat ihan itsestään juttuja. Ei pitäisi olla kotonakaan suurta vaivaa avata tehtävän ideaa.

Sitten on 1/3 niitä lapsia, jotka tarvitsevat lyhyehkön briiffauksen tehtävien tekemiseen ja asian hoksaamiseen. Sitä harmaata massaa, joka on harmitonta eikä vaadi kummallisempaa huolta mistään.

Ja sitten tulee se viimeinen kolmasosa. Niitä joihin on keskittynyt eriasteisia oppisen ongelmia. Vaatii paapomista tai vahtimista ja/tai loputonta kertausta ja ohjaamista töihin ja opittavaan asiaan. Usein tällä jengillä kodin tuki oppimiseen on valitettavan usein ameeban tasolla, kun vanhempia ei kiinnosta tai pahimmat torvelot, jotka eivät osaa auttaa edes alakoulun oppimäärän tavoitteissa.

Hyi, olet inhottava ihminen. Toivottavasti en koskaan joudu kohtaamaan sinunlaisiasi oikeassa elämässä. Toivon myös että et työskentele lasten parissa, vaikka vastauksesta näkeekin että valitettavasti työskentelet.

Toi kenelle sanoit on vaan realisti. Ja sanoo asiat niin kuin ne ovat. T. toinen opettaja

Vierailija
95/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tässä tapauksessa on syytä lähettää whatsappilla kuva siitä mitä lapsi saa itse aikaiseksi niin opettaja ymmärtää että opetusta on tarpeen lisätä.

Jos kaikki palauttaa oikein tehdyt tehtävät niin eihän ope näe että on vaikeaa.

Tässä oli ketjun viisaimpia neuvoja. Näyttäkää niille opettajille, että miten tämä homma todellisuudessa etenee. Kukaan ei ole ketjussa maininnut sanallakaan itse soittaneensa opettajalle. Miksi ette ole itse puheyhteydessä opettajaan, niin saisitte näitä ristiriitoja selviteltyä. Turha se on vaan kotona yksin jupista että onpa tyhmää, ei se mitään auta. Jos minä en kestäisi katsoa oman lapseni etäkoulun räpimistä, niin todellakin rimpauttaisin opettajalle että täällä ei homma etene ja kysyisin että mitä tämä meinaa tehdä että lapsi ei tipu kärryiltä.

Ei opettajalle voi soittaa ja tiedän jo miten innokas on vastaamaan wilmassa eli ei ollenkaan.

Tiedän kyllä itse mitä lapseni tekee, minähän häntä opetan. Opettaja sen sijaan ei tiedä eikä ole edes kertaakaan kysynyt. Yksinkertaisesti hän vain ei taida kiinnostaa.

Eli sinulle on ihan peruasiat vaikeita. Opettajalle voi soittaa hänen työpäivänsä aikana.

Fonectastako se numeron kaivaa? Ei meillä ainakaan ole mitään numeroa opettajalle.

Enkä näe mitään syytä soittaa. Jos opettajaa ei kiinnosta mitä oppilaansa tekevät niin hänen häpeä se on.

No ei todellakaan ole opettajan ongelma! Ihan pähkähulluja kommentteja täällä.

Jos lapsella menee koulu huonosti, jatko-opintoihin ei pääse ja ammatti jää hankkimatta, niin kenen jumalauta ongelma se silloin on?

Mitä hemmetin uusavuttomia tämä palsta on täynnä? Itse olette lapsen hankkineet ja juuri te vanhemmat olette kaikissa tilanteissa vastuussa omista lapsistanne. Ettekö te tajua maailman yksinkertaisinta asiaa?

T: kahden teinin isä, en ole opettaja

Vierailija
96/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaminen ja kasvattaminen ovat kaksi eri asiaa. Opetus kuuluu kouluun, kasvatus vanhemmille. Mutta, kyllä se lapselle tekee hyvää että vanhempien kanssa opetellaan asioita ihan muuten vain, mutta sen ei pidä tapahtua koulumaisesti. Me opeteltiin kasveja liikkumalla luonnossa ja lukemaan lapset oppivat itsestään kun seurasivat mitä minä luin ja meillähän luettiin ja paljon, pari esimerkkiä vain, näitä olisi minulla vaikka kuinka paljon lintujen tunnistuksesta ja hamahelmiaskartelusta alkaen. Mutta nämä eivät ole opettamista, vaan yhdessä oloa.

Vierailija
97/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuo nyt kovin työläältä kuulosta. Ei niitä ohjelmia tarvitse kuin kerran asentaa ja ei kellään tokaluokkalaisella niin paljon tehtäviä ole ettei niitä normaalijärjellä varustettu aikuinen ehtisi katsoa kohtuullisessa ajassa. Pullamössövanhemmat ovat vain tottuneet pääsemään helpolla kun voi työntää lapsensa aina jonkun muun huolehdittavaksi. Siksi se on niin kovin raskasta.

Tokaluokkalaisella tänään:

- luokan tapaaminen ja pääsiäisen kuulumiset meetissä

- matikka 5 sivua

- äidinkieli 2 sivun lukutehtävä ja 4 sivua tehtäväkirjasta

- kuviksen työ, ota ulkona valokuva kevään edistymisestä ja maalaa vesiväreillä sama kuva

- liikuntatunnin tanssivideon katselu ja oman tanssivideon tekeminen

Palautukset klo 18 mennessä kaikista.

Kyllä tämä työpäivästä menee. Onko minulla sitten harvinaisen tyhmä lapsi joka ei suoriudu näistä yksin vaan tarvii jokaiseen aikuisen apua?

On tai sitten vain avuton.

Mitä sössötät? Väitätkö että tokaluokkalaisen pitää osata itse opiskella nuo asiat kirjasta? Kehtaat vielä väittää toisen lasta tyhmäksi. Kun totuus on se, että noissa tehtävissä vaaditaan että vanhempi istuu vieressä ja opettaa. On kyllä harvinaisen lahjakas tokaluokkalainen, joka kykenee suorittamaan tuon listan tehtäviä täysin ilman aikuisen apua!

Tavallisessa, yleisopetuksen luokassa on 1/3 oppilaista nokkelia, jotka tarvitsevat poikkeuksellisen harvoin aikuisen apua aineiston ja tehtävien kanssa. Korkeintaan vähän henkistä pukkausta, koska osaavat ja oppivat ihan itsestään juttuja. Ei pitäisi olla kotonakaan suurta vaivaa avata tehtävän ideaa.

Sitten on 1/3 niitä lapsia, jotka tarvitsevat lyhyehkön briiffauksen tehtävien tekemiseen ja asian hoksaamiseen. Sitä harmaata massaa, joka on harmitonta eikä vaadi kummallisempaa huolta mistään.

Ja sitten tulee se viimeinen kolmasosa. Niitä joihin on keskittynyt eriasteisia oppisen ongelmia. Vaatii paapomista tai vahtimista ja/tai loputonta kertausta ja ohjaamista töihin ja opittavaan asiaan. Usein tällä jengillä kodin tuki oppimiseen on valitettavan usein ameeban tasolla, kun vanhempia ei kiinnosta tai pahimmat torvelot, jotka eivät osaa auttaa edes alakoulun oppimäärän tavoitteissa.

Hyi, olet inhottava ihminen. Toivottavasti en koskaan joudu kohtaamaan sinunlaisiasi oikeassa elämässä. Toivon myös että et työskentele lasten parissa, vaikka vastauksesta näkeekin että valitettavasti työskentelet.

No tuota, mikä oli ongelma? Kyllä tuo oli ihan normaalia minunkin kouluaikana. Tässä vain opettaja sanoi suoraan, mikä on arkipäivää. Itse kuuluin tuohon keskikastiin, laiskuuksissani en kiinnostunut koulusta ja aina oli jotain muuta kiinnostavampaa menossa. Myöhemmin sitten opiskelin kaksi akateemista tutkintoa.

Vierailija
98/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaminen ja kasvattaminen ovat kaksi eri asiaa. Opetus kuuluu kouluun, kasvatus vanhemmille. Mutta, kyllä se lapselle tekee hyvää että vanhempien kanssa opetellaan asioita ihan muuten vain, mutta sen ei pidä tapahtua koulumaisesti. Me opeteltiin kasveja liikkumalla luonnossa ja lukemaan lapset oppivat itsestään kun seurasivat mitä minä luin ja meillähän luettiin ja paljon, pari esimerkkiä vain, näitä olisi minulla vaikka kuinka paljon lintujen tunnistuksesta ja hamahelmiaskartelusta alkaen. Mutta nämä eivät ole opettamista, vaan yhdessä oloa.

Niin ja vanhempien tehtävä on tietysti huolehtia, että läksyt tulee tehdyksi. Itse lähinnä kuulustelin kokeisiin, lasten pyynnöstä. Lapset tekivät läksyt sen verran tunnollisesti ja ei koskaan tullut viestejä, että olisi tekemättä, joten en tarkistanut. Minun tehtäväni ei ole tarkistaa että ne ovat oikein, vaan virheistä kuuluu oppia ja niitä saa tehdä. Apua olisi toki saanut, jos olisi tarvinnut, mutta meillä olivat ns. hyviä oppilaita ja osasivat itse.

Vierailija
99/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ilkeää kommentointia! Suomessa ei ole vuosikymmeniin ollut poikkeustilaa, joten tuskinpa kukaan tämän päivän peruskoululaisen vanhempi osasi ajatella, että jätänpä lapset tekemättä, jos nyt koulut sulkeutuukin.

Jo toinen keskustelu toi esille miten jotkut eivät ymmärrä ettei kaikilla ole esimerkiksi kaapit täynnä askartelutavaraa. Lapsi saa tehtävän ja vanhemman pitäisi sitten kesken päivän miettiä miten tämä meillä toteutettaisiin. Eikä kyse ole nyt yhdestä tehtävästä vaan siitä, että niitä erilaisia tehtäviä tulee koko ajan ja joka tuutista.

Itse aloitan uuden työn täysin uudella alalla ja se tarkoittaa sitä, etten enää ole enää koko aikaa kotona auttamassa. Jos opettaja antaa sellaisen tehtävän, jota lapsi ei pysty itse suorittamaan, se jää tekemättä. Koko ajan puhutaan, että ei pidetä rimaa korkealla, mutta joka puolelta tulee halveksuntaa, jos et ole 24/7 lapsesi henkilökohtainen avustaja. Ja aina joku tulee keulimaan miten omat lapset eivät ikinä tarvitse apua missään.

Vierailija
100/125 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurella osalla opettajista ei ole työpuhelinta.

Osalla ei ole edes työnantajalta saatua tietokonetta ( kuten minulla) tai siihen tarvittavia lisähärpäkkeitä.

Hajonneen mikrofonin tilalle on näin korona aikana vaikeaa saada uutta kovin nopeasti.

Liveopettaminen on kiellettyä, ellei kaikilla ole tasapuolisia mahdollisuuksia seurata sitä liveä. Samoin liveä ei kannata pitää, jos oppilaat mesoavat liven aikana ja pilaavat opetuksen.

Maamme nettiyhteydet eivät kestä sitä, jos kaikki ovat koko ajan liveyhteydessä. Niitä täytyy porrastaa. Osalla oppilaista on niin huono netti kotona, ettei edes äänikanava toimi netin yli kunnolla.

Mummona mietin just tätä. Ei multa ainakaan löytyisi it-avun taitoja asennella kaikkia ohjelmia ja neuvoa niiden käyttöä, jos en ole itse kys. ohjelmia käyttänyt. Ja lisäksi esim. meillä on kotona tosi hyväksi trimmattu kiinteä pirun kallis laajakaista aikaisemman etätyöni vuoksi, mutta onko joka kodissa? Onko kaikilla edes toimivia laitteita? Tai kameraa ja muita lisähärpäkkeitä, jos on vanha kone?

Ja itse siis murehdin lapsia. Mutta että koulut ei edes huolehdi, että opettajilla olisi tarvittavat työvälineet?

Ja tosiaan hieman adhd-tyyppisenä ihmisenä koin itseohjautuvan opiskelun todella raskaaksi korkeakoulussakin. Meikäläisillä pitäisi olla todella hyvin laadittu aikataulu ja tiukka ulkopuolinen ohjaus, ettei mene haahuiluksi.