Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole ostanut maaliskuun alusta kuin ruokaa

Vierailija
14.04.2020 |

Kaikenmaailman ostelu ja tilailu on loppunut. Olen alkanut elää vaatimatonta, rauhallista elämää ja hurahtanut tähän täysin. Kävin kaikki vaatteeni läpi, osa meni poistoon ja loput pesin ja silitin ja viikkasin kaappiin ja totesin, että minulla on ihan jäätävän paljon päällepantavaa. Korona paransi minut ostelusta, tilailusta, turhasta kuluttamisesta. Olen todella tyyväinen tähän heräämiseeni.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hankkinut ...mekon, 3 t-paitaa, 2 leggarit,.....

En tiedä mistä tuo tulee, mutta tuntuu poistavan pientä ahdistusta ja lienee terveellisempi stressinpurkutapa kuin vaikka päihteet.

Suurimmalla osalla ihmisiä on vaatteita vuosiksi eteenpäin. Pikku piristykseksi ja ahdistuksen lievittämiseksi kuuden vaatekappaleen ostaminen on just sitä turhaa ja ympäristöä kuormittavaa kulutuskäyttäytymistä.

Vierailija
22/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kirjoitin epäselvästi ilmeisesti. Tarkoitin siis perunan-, sipulin- kasviensiemeniä ja lannoitteita, jotka lopussa. Kuokkia ja haravia toki on..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa joukkoon, ap. Olen tehnyt noin jo muutaman vuoden huomattuani tulleeni vanhaksi. Kotona on kaikki tarpeellinen ja paljon tarpeetonta. Turhaa on turha ostaa.

Vierailija
24/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Mukava että muutkin ovat heränneet ajattelemaan omia kulutustottumuksiaan. Pyrin olemaan ostamatta mitään turhaa, ja jos jotain on ihan pakko ostaa, valitsen mahdollisimman pitkäikäisen, kotimaisen tuotteen.

Vierailija
25/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hankkinut ...mekon, 3 t-paitaa, 2 leggarit,.....

En tiedä mistä tuo tulee, mutta tuntuu poistavan pientä ahdistusta ja lienee terveellisempi stressinpurkutapa kuin vaikka päihteet.

Suurimmalla osalla ihmisiä on vaatteita vuosiksi eteenpäin. Pikku piristykseksi ja ahdistuksen lievittämiseksi kuuden vaatekappaleen ostaminen on just sitä turhaa ja ympäristöä kuormittavaa kulutuskäyttäytymistä.

Lienee ihan itsestään selvää, että ostokseni eivät olleet niitä suurimpia välttämättömyyksiä - mutta en niitä nyt turhiksikaan sanoisi, kaikki tulee kyllä käyttöön. Pointtihan tässä oli se, että huomaan nykyisen tilanteen aiheuttaman ahdistuksen muuttaneen kulutuskäyttäytymistäni.

Elämme kuitenkin poikkeusaikaa, joten ehkä juuri nyt olisi hyvä opetella vähän empatiaa ja armollisuuutta niitä muitakin ihmisiä kohtaan? Jos sulla on elämässäsi kaikki hienosti, niin tosi loistavaa! Kaikilla ei kuitenkaan ole aivan yhtä loistavasti, sadoilla tuhansilla suomalaisilla ei ollenkaan edes niin hyvin että ahdistusta saisi hallittua pienellä shoppailulla.

T. Se jota lainasit

Vierailija
26/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä niitä työpaikkoja luodaan, että kaikki lopettaa kuluttamisen täysin.

Vierailija
27/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn edelleen kampaajalla ja ostin tosiaan treenivaatteita. Se on itsensä hemmottelua, vaikka olisi lomautettuna.

Vierailija
28/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa kiva, että rakennatte lamaa. Jos vähänkin taloustieteeseen tutustutte, huomaatte, että taantuma muuttuu lamaksi, jos ihmiset lakkaavat kuluttamasta. Vain kulutuksen säilyttämällä voidaan selviytyä taantuman ylitse vähillä inhimillisillä menetyksillä ilman että edessä on suurlama.

Mutta ymmärrätkö kuinka typerää ja keinotekoista on vain kuluttamalla turhaan pitää yllä yhteiskunta? Aivan taatusti ihmiskunta voisi ihan hyvin keksiä kestävämpiä tapoja elää hyvän elämän. Meidän koko systeemi perustuu rahaan ja kuluttamiseen. Se ei kertakaikkiaan ole järkevää!

Itse lähdin aikoinaan pois myyjän työstä, tajusin etten halu myydä muovia ja huonolaatuisia asioita. Haluaisin takaisin 50 luvun aikoja kun lapset saivat kerran vuodessa 2 karkkia, ja vielä juhlapäivänä. Bleiseripuku käytettiin 40-50 vuotta, samoin kengät.

Ymmärtääkö ihmiset miten volyymi on noussut? Nykyään on joka päivä joulua.

Vierailija
29/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivoon että aikuiset ihmiset aikuistuisivat ja ymmärtäisivät kasvaa ulos tästä oravanpyörästä ja kuluttamisen systeemista!

Vierailija
30/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvarit menee paniikkiin jos ei kauppa käy. Jää miljoonat saamatta.

Vierailija
31/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älyvapaata hokea kahta mantraa yhtaikaa: jos ei kuluta, talous romahtaa, jos kuluttaa, maapallo peittyy jätteisiin.

Vierailija
32/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä niitä työpaikkoja luodaan, että kaikki lopettaa kuluttamisen täysin.

Nyt kannattaisikin yritysten alkaa valmistamaan ja kauppojen myymään sellaista tavaraa, mikä on järkevää ja laajentaa kohderyhmäänsä. Mulla olisi varaa ostella kaikenlaista, mutta enää vuosiin en ole löytänyt kaupoista mitään ostettavaa. 58-vuotiaana kun en kuulu minkään valmistajan minkään tuotteen kohderyhmään. Paitsi ehkä VitaPron. Tenojakaan en vielä tarvitse. Olen käynyt säännöllisesti hierojalla ja varsin usein ravintoloissa syömässä, mutta nyt nämäkin ovat koronan vuoksi tauolla. 

Vierailija
33/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa kiva, että rakennatte lamaa. Jos vähänkin taloustieteeseen tutustutte, huomaatte, että taantuma muuttuu lamaksi, jos ihmiset lakkaavat kuluttamasta. Vain kulutuksen säilyttämällä voidaan selviytyä taantuman ylitse vähillä inhimillisillä menetyksillä ilman että edessä on suurlama.

Mutta ymmärrätkö kuinka typerää ja keinotekoista on vain kuluttamalla turhaan pitää yllä yhteiskunta? Aivan taatusti ihmiskunta voisi ihan hyvin keksiä kestävämpiä tapoja elää hyvän elämän. Meidän koko systeemi perustuu rahaan ja kuluttamiseen. Se ei kertakaikkiaan ole järkevää!

Itse lähdin aikoinaan pois myyjän työstä, tajusin etten halu myydä muovia ja huonolaatuisia asioita. Haluaisin takaisin 50 luvun aikoja kun lapset saivat kerran vuodessa 2 karkkia, ja vielä juhlapäivänä. Bleiseripuku käytettiin 40-50 vuotta, samoin kengät.

Ymmärtääkö ihmiset miten volyymi on noussut? Nykyään on joka päivä joulua.

Se on totta ja vähän jo toinen tarina, että nykyisin myydään tarkoituksella huonolaatuista jotta ihmiset ostavat useammin uutta.

Mutta osa siitä myymisestä ja kaupallisuudesta lähes kaikkien mielestä edustaa myös hyvää ja kaunista. Esimerkkinä vaikkapa lääketeollisuus, joka tekee miljardibisnestä kehittämällä ja tuottamalla lääkkeitä, joilla ei parannuta vaan joita täytyy syödä loppuikä. Kehitetään lääkkeitä vaikkapa kakkostyypin diabetekseen, kohonneeseen kolesteroliin, verisuonitukosten estoon, biologisia lääkkeitä reuman ja muiden tulehdussairauksien hoitoon. Niistä saadaan se raha, ei kolmen päivän lääkekuurista. Harvempi on kuitenkaan valmis luopumaan vaikkapa tästä osasta kulutusyhteiskuntaa ja valitsemaan sitä planeetalle kestävämpää tapaa, ainakaan siinä kohdin kun asia itselle on ajankohtainen.

Vierailija
34/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suoraan sanoen olen alkanut kärsiä masennuksesta ja yksinäisyyden tunteesta kun ymmärsin että olen täysin musta lammas tässä yhteiskunnassa, olen kuluttamisen painajainen. Nimittäin minäkin ostan vain ruokaa, en tue kauppoja enkä ostaa mitään. Silti olen tyylikäs ja huolehdin terveydestä, hyvä elämä ei maksa mitään.

Mä en kertakaikkiaan ymmärrä tämä yritysten hehkutus ja tämä ihmismassan pakkomielle antaa rahansa joka paikkaan. Tiedän mistä puhun ja olen läheltä nähnyt kuinka rikkaat nauravat, teette heidän bisneksestä helppo.

Viimeinen tippa oli minulla tämä Kylie Jenner, teidän jennajasmiinat tekivät hänestä miljardöörin.

Epäeettistä vielä!

Vierailija
35/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suoraan sanoen olen alkanut kärsiä masennuksesta ja yksinäisyyden tunteesta kun ymmärsin että olen täysin musta lammas tässä yhteiskunnassa, olen kuluttamisen painajainen. Nimittäin minäkin ostan vain ruokaa, en tue kauppoja enkä ostaa mitään. Silti olen tyylikäs ja huolehdin terveydestä, hyvä elämä ei maksa mitään.

Mä en kertakaikkiaan ymmärrä tämä yritysten hehkutus ja tämä ihmismassan pakkomielle antaa rahansa joka paikkaan. Tiedän mistä puhun ja olen läheltä nähnyt kuinka rikkaat nauravat, teette heidän bisneksestä helppo.

Viimeinen tippa oli minulla tämä Kylie Jenner, teidän jennajasmiinat tekivät hänestä miljardöörin.

Epäeettistä vielä!

En oikein ymmärrä ensimmäistä kappalettasi. Minusta siihen mainitsemaasi hyvään elämään juuri kuuluu se, ettei ole masennusta ja yksinäisyyttä. Ehkä tarkoitit niitä vain kuvaannollisesti, mutta kyllä masennuksesta tai mistä tahansa sairaudesta on huomattavan paljon helpompi toipua siihen hyvään elämään rahan avulla kuin ilmaiseksi.

Nuorena ja terveenä voi kuvitella että terveellisesti elämällä voi välttyä kaikilta sairauksilta. Voin luvata, että elämä tulee tämän suhteen kyllä vielä opettamaan pari juttua - toivottavasti hyvin lempeästi.

Vierailija
36/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on taas se ongelma, että koska ei ole vaatteita niin uusia pitäisi päästä ostamaan.. Mutta nyt ei voi mennä kauppoihin sovittamaan.

Yritän itse elää mahdollisimman minimi-elämää, joten ostan vain tarpeellista. On yhä tullut tilailtua, ja vielä pitäisi tilata apteekista tyyliin kasvotuotteita että ne kestäisi sinne kesän loppuun saakka.

Vierailija
37/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Tässähän on vuosia meille mediassa jankattu, että kuluttaminen tuhoaa ympäristöä. Toitotettu, että ostakaa vähemmän, downshiftatkaa.

Nyt sitten, kun ihmiset huomaa, että vähempi kuluttaminen on ok, että ostaminen ei nostakaan onnellisuutta. Niin se onkin huonoa ja edistää lamaa.

Hei, päättäkää jo, mitä haluatte!

Niinpä. Meitä kuluttajia on syyllistetty pakkausjätteen tuottamisesta, ylipäätään jätteen tuottamisesta, luonnonvarojen tuhlaamisesta, lentämisen aiheuttamasta saasteesta, ja kun alamme elää vaatimattomammin, syöstään maa lamaan. Aina on kuluttajan vika.

Ei se kyllä kenenkään omaa taloutta paranna, jos ostaa enemmän kuin on varaa. On ihan hyvä kaikkien nyt aika kovan kokemuksen kautta oppia, että oikeasti pärjäämme paljon vähemmällä tavaralla.

Todellakin maailman ilmasto paranee ja vaikka laman aikana tulotkin putoaa, niin tarpeellisen kuitenkin saa. Ymmärrämme ehkä jatkossa nauttia siitä, että voi mennä pelkäämättä ulos kävelylle. Ja jos ajatellaan oman maan kannalta, niin ei meillä oikeastaan mitään kulutustavaraa ole, joka ei olisi tehty Kiinassa. Jos hallitus ei niin kovasti haluaisi yrityksiä ja tehtaita ja ruuantuonantoa ajaa alas ilmastonpelastamistarkoituksessa, niin voisimme ostaa kotimaisia tavaroita vähän harvemmin, koska kalliimmaksihan niiden tekeminen tulisi.

Vierailija
38/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puutarhatarvikkeet rikki edellisen kesän jäljiltä? Vai voisiko ne pestä, huoltaa, maalata, kunnostaa? Luulen, että voisi.

Onpa outo oletus että kaikilla on kaikkea. Minun esimerkiksi kyllä täytyy hommata lapio ja varmaan jotain kastelukannua sun muuta, jos meinaan nuo nyt kasvattamani taimet saada kasvamaan. Varmaankin lannoitetta ja turvetta tms. myös.

On täällä joku ruosteinen kahvaton varmaan 50 vuotta vanha lapio jonka puuvarsi on lahonnut, en nyt oikein viitsisi sitä ruveta kunnostamaan.

Olen ostanut tänä vuonna myös joitain astioita, ja uunivuoankin kun ei ole ollut vuokaa vuosiin, kuppeja minulla silti vain 3, lautasia käytössä 4.

Vaatteitakaan ei juuri ole, kaksilla housuilla mennään, onneksi ei ole mitään tilannetta jossa tarvitsi jotain siistimpää päälle.

Niin ja ostin jopa pyörän, jotta pääsisin hakemaan sitä ruokaa.

Joten minä en voi ainakaan sanoa lopettaneeni tilailua.

Vierailija
39/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkaan ennen ei terveydenhuolto ole ollut näin tavara- ja kulutuskeskeistä. Maan päivittäinen tarve on noin puoli miljoonaa kertakäyttöistä suusuojaa, ehkä 10 miljoonaa kertakäyttöhanskaa, kymmeniätuhansia hengityssuojaimia ja kertakäyttötakkeja - ja tämä kaikki ennen kuin epidemia on edes kunnolla päälle päässyt. Yritykset riipivät rahaa ja hinnat ovat nousseet moninkertaisiksi.

Terveydenhuollossa tuotetaan siis päivässä miljoonittain lähinnä muovia olevia kertakäyttöroskia, joita ei voi mitenkään kierrättää vaan ne joudutaan polttamaan.

Jos olet sitä mieltä, että ihmisen tulisi kokea syyllisyyttä vaikkapa ylimääräisten leggareiden ostamisesta, niin tulisiko ihmisten kokea syyllisyyttä terveydenhuollon tuottamasta ympäristörasituksesta? Kelpaisiko Ruotsin malli, joka säästäisi ympäristöäkin?

Jos haluat itse olla kulutuskulttuurin ulkopuolella, haluaisitko silti tarvittaessa saada osuutesi ylihinnoitellusta hengityskoneesta, jolla yritykset takovat nyt rahaa? Vai haluaisitko peräti koronarokotteen, joka varmasti voidaan hinnoitella täysin vapaasti? Oletatko jopa, että olisit oikeutettu siihen käyttämättä omaa rahaasi? Vai onko rokote turhaa kapitalistista riistoa - ainakin jos ei kuulu riskiryhmään? Onko hyvä elämä edelleen ilmainen?

Vierailija
40/52 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloinkaan ennen ei terveydenhuolto ole ollut näin tavara- ja kulutuskeskeistä. Maan päivittäinen tarve on noin puoli miljoonaa kertakäyttöistä suusuojaa, ehkä 10 miljoonaa kertakäyttöhanskaa, kymmeniätuhansia hengityssuojaimia ja kertakäyttötakkeja - ja tämä kaikki ennen kuin epidemia on edes kunnolla päälle päässyt. Yritykset riipivät rahaa ja hinnat ovat nousseet moninkertaisiksi.

Terveydenhuollossa tuotetaan siis päivässä miljoonittain lähinnä muovia olevia kertakäyttöroskia, joita ei voi mitenkään kierrättää vaan ne joudutaan polttamaan.

Jos olet sitä mieltä, että ihmisen tulisi kokea syyllisyyttä vaikkapa ylimääräisten leggareiden ostamisesta, niin tulisiko ihmisten kokea syyllisyyttä terveydenhuollon tuottamasta ympäristörasituksesta? Kelpaisiko Ruotsin malli, joka säästäisi ympäristöäkin?

Jos haluat itse olla kulutuskulttuurin ulkopuolella, haluaisitko silti tarvittaessa saada osuutesi ylihinnoitellusta hengityskoneesta, jolla yritykset takovat nyt rahaa? Vai haluaisitko peräti koronarokotteen, joka varmasti voidaan hinnoitella täysin vapaasti? Oletatko jopa, että olisit oikeutettu siihen käyttämättä omaa rahaasi? Vai onko rokote turhaa kapitalistista riistoa - ainakin jos ei kuulu riskiryhmään? Onko hyvä elämä edelleen ilmainen?

Juuri sen takia ihmisten pitäisi vähentää kulutusta, jotta ne pakolliset, kuten terveydenhuolto voi yhä käyttää tarvittavia tuotteita, jota ei välttämättä voi kierrättää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi