Miksi kotimaassa valmistetut naistenvaatteet ovat tunikoita jne. tanttavaatteita?
Päätin, että tämän koronakriisin jälkeen alan ostaa ainoastaan kotimaassa tuotettuja vaatteita.
Hinnalla ei ole väliä, voin maksaa helposti 100 euroa mekosta, jos se on tehty Suomessa.
Mutta eipä onnistukaan, kiitos suomalaisen "muodin".
Järkytyin kun selaisin nettisivuja. Siis miten voi olla mahdollista, että KAIKKI kotimaiset vaatevalmistajat tekevät pelkkiä telttamaisia tunikoita ja joitain ihme Mymmeli-mekkoja?
Ostoslistalla on kesämekko, housut ja collegepaita, t-paita. Perus vaatevarasto. Ostan yhden asun joka kk, eli puolessa vuodessa pitäisi olla käyttövaatekertoja pari ostettuna.
En ole löytänyt vielä yhtään nettikauppaa, jonka vaatteita tällainen normaalivartaloinen ja sporttinen 30v nainen viitsisi käyttää?!
Kommentit (776)
Suomi ei oo tunnettu visuaalisuudesta 🤣
Teetä suomalaisella ompelijalla. Itse tekisin niin, jos minulla olisi varaa. Etsi kuvia kauniista vaatteista ja vie ompelijalle malliksi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Toinen syy miksi minä en osta on koot. Ei pahemmin valikoimaa ja kaikki ne teltat tehty isommille mitä itse olen.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei oo tunnettu visuaalisuudesta 🤣
Suomalainen desing on samaa mitä lastentarhan ruokalan tuolit.
Vierailija kirjoitti:
Näitä joskus ihastellut. Löytyy tyköistuvanpaa.
Kyllä nuo mekot on kauniita verrattuna vaatteisiin mitä naiset yleensä suomessa pitää.
Vierailija kirjoitti:
No kun katsoo suomalaisia naisia ikähaitarilla 30-60v niin valitettavasti ainoa mahdollinen vaatemalli on telttamainen tunika. Ylipaino ja vartalonmalli, jossa korostuu muumimainen ulkomuoto. Paksut reidet ja iso takamus
-tunikat sopii kyl parhaiten just omenalle 😊
Kyllä tuo ihan sama näkyy kaikissa eurooppalaisissa naisissa, ei vain suomalaisissa. Jos mennään Yhdysvaltojen puolelle, heille ei tietenkään mahdu eurooppalainen malli vaan pitää olla triplakokoa.
Vierailija kirjoitti:
Ks Telakka tuotteet. Ei ne ainakaan mitään telttoja ole. Kehuttu kestävyydestä.
Trikoomekko on kyllä aika mauton, jos joku haluaa pukeutua asiallisesti. Eihän telttamallin ainoa vaihtoehto ole halvan näköinen makkarankuori.
Kävitkö tätä listaa läpi: https://www.maammekauppa.fi/suomessa-valmistetut-naistenvaatteet-lista-…; ? Tuo on vuodelta 2018, mutta ei ne toivottavasti kaikki ole vielä konkurssissa.
Itse laihduin taannoin 105 kilosta 77 kiloon ja kun siivosin vaatekaapistani kaikki suuriksi jääneet vaatteet pois, sieltä löytyi vain kaksi laatuvaatetta, joista olin maksanut itseni kipeäksi ja joista en ollut valmis luopumaan. Toinen oli musta mekko, jonka olin ostanut äitini hautajaisiin, hinta 320€. Toinen valkoinen jakku, jonka olin ostanut tyttäreni 9. luokan päättäjäisiin, hinta 200€. Niin tyylikkäitä ja hienoja molemmat, jakku oli pellavaa, jossa oli jonkin verran keinokuitua tuomassa hohdetta. Ja se satakiloisena ostettu hautajaismekko - mieskin ihasteli miten hyvältä voi näyttää kun on oikeanlainen vaate päällä. Uskokaa huviksenne, satakiloisen on vaikea löytää vaatetta missä ei näyttäisi ihan kauhealta!
Ja molemmissa vaatteissa luki Made in Turku. Maksoin ompelijalle 150€ että sain ne pienennettyä. Minusta parempi näin, kun laittaa ne jonnekin UFFille ja maksaa uusista 500€.
Nuo halpamaissa tehdyt vaatteet on vaan totaalisesti hämärtäneet ihmisten hintatajun siitä, mitä kotimainen vaate maksaa. Ja sitten on tullut tämä kulttuuri, että vaatteita ostetaan jatkuvasti vaihtelun vuoksi ja niitä on ihmisillä ihan tolkuttomasti. Melkeinpä kaipaisin vaatteille kunnianpalautusta, että annettaisiin niille se arvo mikä niille kuuluu. Vaatteen pitäisi kestää 10 vuotta vähintään ja sillä mielellä ne pitäisi ostaa, että niitä se 10 vuotta käytetään.
9-vuotiaalle tyttärelleni ostin kalliin talvitakin pienellä kasvuvaralla siinä toivossa, että se meni toisenkin talven. Takki maksoi 160€ ja soimasin siitä itseäni pitkään. Mutta seuraavana talvena pituuskasvu alkoi jo hidastua ja uusi takki ostettiin vasta kun hän oli 18-vuotias - sama takki meni hänellä siis 10 talvea ja vain hihansuissa ja alareunassa oli pientä kulumaa päälikankaassa.
Ikinä en ole joutunut kalliin ja laadukkaan vaatteen ostamista katumaan, halpoja ostoksia senkin edestä.
Vaikken naisten vaatteita ostakaan niin onhan tämä suomalainen naisten muoti aina ollut maailman epäviehättävin ja epäseksikkäin. Naisille jotka ei välitä, olisi hyvä myyntilause.
Nuo mymmelimekkulit ovat sellainen heimovaate. Tietyillä elämänarvoilla ja -vaihessa elävät naiset pukeutuvat niihin, jotta samankaltaiset tunnistavat heidät ja osaavat hakeutua yhteen.
Plus yksinkertaisin malli on halvin tehdä. Jokainen lisäsauma ja muokkaus lisää suunnittelu- ja varsinaista valmistustyötä eli nostaa hintaa. Lisäksi muotoillumpi vaate ei istu joka vartalolle, mikä vaatisi vielä enemmän variaatioita tai vähentäisi asiakkaita. Vaatteeseen pitäisi olla valmis sijoittamaan paljon enemmän kuin 100e niin saisi nätimpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa a. Hyvä kysymys. Just yks päivä katselin marimekon nettikauppaa ja ne mallit vaatteineen näytti suurin piirtein joiltain kylähulluilta.
Esimerkkejä https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/mekot
Miksi kaikki on jotain 70-luvun yöpaitoja?
Sama
Eihän noista ollut kuin muutama suomalaisille tehty, ainakaan kuvista päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia olen siirtyny6t kirppisosteluun. Nyt ei toki voi mennä, mutta normisti suuntaan sinne aina, jos tarvitsen jotakin. Sielläkin jätän väliin kaikki h&m -rytkyt (eivät ne usein edes kestä toiselle käyttäjälle). Olen löytänyt myös ihania kotimaisia vintagemekkoja, mutta kokonaan suomalaista en osta, koska haluan ostaa sitä, mikä nyt sattuu olemaan laadukasta ja nättiä. Kirpparilla käynti sentään on vähän ekologisempaa kuin suoraan kaupasta ostaminen.
Ja totta, että monet suomalaiset smart casual -vaatteet ovat juuri tuota yli-isoa vyötärötöntä tunikaa tai paitulia. Sellainen vaatemalli ei sovi omalle vartalolleni lainkaan, koska minulla on leveät hartiat ja isot rinnat, mutta se säkki näyttää vain ne ja peittää kapean vyötäröni, ja näytän kauttaaltaan romuluiselta ja ylipainoiselta, vaikka olen ihan normaalipainossa. Parhaiten tuommoiset paitulit istuvat ehkä pullonkaulahartiaiselle ja lievästi ylipainoiselle, mallinukkevartalon lisäksi.
Minulla täsmälleen sama juttu. Olen pitkä ja laiha, mutta minulla on leveät hartiat ja isot rinnat. Jos laittaisin tuollaisen puolijoukkueteltan päälleni näyttäisin kamalalta - varsinkin kun niissä on värioksennuskuviot usein. Haluan ykdiväristä ja tyköistuvaa hyvillä leikkauksilla, mutta suomalaiset ei suunnittele eikä tee sellaisia.
N51
Jep saman huomannut... Ei mun päälle tuollaiset teltat yksinkertaisesti istu.
Pitää olla enemmän vartalonmyötäistä. Ei kaikki oo läskipalleroita. Naisellista!!! Tyylikästä. Ei mitään satutäti palttoota.
Samaa olen miettinyt. Kun itse on vartalomallilta tiimalasi, niin ei todellakaan halua laittaa päälle telttaa, joka hävittää sen ainoan asian, josta vartalossaan pitää eli vyötärön.
Kuvitteleeko suunnittelijat, että kaikki suomalaiset naiset, jotka tykkäisivät käyttää kotimaisia vaatteita, ovat ylipainoisia, lyhyitä taidealan opettajia tai päiväkodin työntekijöitä? Koska sellainen mielikuva noista vaatteista tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ompele itse mieleinen tai teetä ompelijalla. Suostuisitko itse ostamaan tarvikkeet ja ompelemaan mekon ja myymään sen jollekin satasella?
Enkä ompele, kun haluaisin tukea kotimaista tuotantoa ja pukeutua kotimaisen, ammattilaisen valmistamiin vaatteisiin. Olen kuluttaja ja potentiaalinen asiakas, joka ei löydä Suomesta vaatteita.
Nyt olisi oikeasti tilaisuus jollakin käsityöläisellä käyttää vähän koronan tuomaa markkinarakoa ja ryhtyä valmistamaan edes hiukan muotoon ommeltuja mekkoja.
Tässä muutama simppeli mekkomalli, jotka myisivät varmasti ja sopivat monen ikäiselle naiselle.
https://assets.ellosgroup.com/i/ellos/b?%24eg%24&%24em%24&%24ep%24&%24e…
https://www.houseofbrandon.com/static/media/images/4a/original/4a62e9bb…
https://www.bioonza.com/pub/media/catalog/product/cache/10f519365b01716…
Kaikki nuo ylläolevat mekot imartelevat useampaa vartalotyyppiä, toisin kuin ne valtavat tunikat, jotka eivät näytä hyvältä edes tosi hoikkien päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikken naisten vaatteita ostakaan niin onhan tämä suomalainen naisten muoti aina ollut maailman epäviehättävin ja epäseksikkäin. Naisille jotka ei välitä, olisi hyvä myyntilause.
Tarjonnan puute (ks tämä ketju, plus suomesta ei saa juuri muidenkaan maiden kauniita merkkejä)
Sää joka estää kauniin pukeutumisen noin 10kk vuodesta
Ryhmäpaine, suomessa ei nättiä pukeutumista hyvällä katsota kummankaan sukupuolen taholta (naiset hyljeksivät, miehet seksualisoivat)
Siinä selitys.
Vierailija kirjoitti:
No kun katsoo suomalaisia naisia ikähaitarilla 30-60v niin valitettavasti ainoa mahdollinen vaatemalli on telttamainen tunika. Ylipaino ja vartalonmalli, jossa korostuu muumimainen ulkomuoto. Paksut reidet ja iso takamus
-tunikat sopii kyl parhaiten just omenalle 😊
Itselläni on suuret rinnat ja pallomaha, raajat melko hoikat, siltikään en tunikoita käytä. Telttamalli ei imartele ketään, mutta ehkä näitä suomitelttoja suosii ne jotka panostavat vain mukavuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia olen siirtyny6t kirppisosteluun. Nyt ei toki voi mennä, mutta normisti suuntaan sinne aina, jos tarvitsen jotakin. Sielläkin jätän väliin kaikki h&m -rytkyt (eivät ne usein edes kestä toiselle käyttäjälle). Olen löytänyt myös ihania kotimaisia vintagemekkoja, mutta kokonaan suomalaista en osta, koska haluan ostaa sitä, mikä nyt sattuu olemaan laadukasta ja nättiä. Kirpparilla käynti sentään on vähän ekologisempaa kuin suoraan kaupasta ostaminen.
Ja totta, että monet suomalaiset smart casual -vaatteet ovat juuri tuota yli-isoa vyötärötöntä tunikaa tai paitulia. Sellainen vaatemalli ei sovi omalle vartalolleni lainkaan, koska minulla on leveät hartiat ja isot rinnat, mutta se säkki näyttää vain ne ja peittää kapean vyötäröni, ja näytän kauttaaltaan romuluiselta ja ylipainoiselta, vaikka olen ihan normaalipainossa. Parhaiten tuommoiset paitulit istuvat ehkä pullonkaulahartiaiselle ja lievästi ylipainoiselle, mallinukkevartalon lisäksi.
Minulla täsmälleen sama juttu. Olen pitkä ja laiha, mutta minulla on leveät hartiat ja isot rinnat. Jos laittaisin tuollaisen puolijoukkueteltan päälleni näyttäisin kamalalta - varsinkin kun niissä on värioksennuskuviot usein. Haluan ykdiväristä ja tyköistuvaa hyvillä leikkauksilla, mutta suomalaiset ei suunnittele eikä tee sellaisia.
N51
No ei tee tuollaiselle vartalolle kukaan mukaan.
Miksi ihmeessä ette teetä vaatteita ompelijoilla tai tee itse? "Ennen vanhaan" kaikki vaatteet teetettiin eikä olisi tullut kyseeseenkään, että jossain hikipajassa toisella puolella maailmaa tehdään yhtä mallia, jonka on sovittava ihan kaikille vartalomalleille.
Vierailija kirjoitti:
Jep saman huomannut... Ei mun päälle tuollaiset teltat yksinkertaisesti istu.
Pitää olla enemmän vartalonmyötäistä. Ei kaikki oo läskipalleroita. Naisellista!!! Tyylikästä. Ei mitään satutäti palttoota.
Mä olen 152cm pitkä ja treenaan salilla, ei ole ylipainoa vaan sopivasti muotoja. Tunikan malliset paidat on kauheinta, mitä päälleni voin pukea. Samoin suurin osa kotimaisista mekoista on tehty tosi rintaville ja ylipainoisille ihmisille (oletettavasti).
Sitten meitä nuoria naisia syytetään siitä, ettei suosita suomalaista. Oi luoja, että maksaisin mieluummin Suomessa valmistetusta ja muotoon ommellusta trikoomekosta satkun mieluummin, kuin samalla rahalla tilaisin jostain Ellokselta kaksi ulkomailla tehtyä. Ei se vaadi kuin kietaisumekon, tai vyön ja leikkauksen rintojen alle.
Turha syyllistää meitä naisia niin kauan, kun kotimaassa ei valmisteta muita kuin kaapuja.
Joku sanoi myös, että teetä ompelijalla. Okei, mistä tietää, kuka ompelija on hyvä? Teetin vuoren talvitakkiini. ompelijalla, pilasi sen ja maksoin 150e siitä, että takin vuori on kaksi numeroa pienempi kuin päällysosa. Ei mahdu käsivarsi hihasta enää sisään.
Olen lyhennyttänyt mekkoja ja mekon muotoilu on mennyt ihan pilalle, kun ompelija ei huomioinut pituuttani yhtään ja ei osannut soveltaa räätälöintiä.
Mistä tiedän, että ompelija osaa tehdä mieleisen mekon? Joudun maksamaan siitä vaikka asu ei miellytä. Ostaisin mieluusti rekissä jo valmiina olevia vaatteita Suomesta, jotta pääsisi sovittamaan ennen ostopäätöstä.
Koska ne on tarkoitettu suomalaisille naisille ja suomalaiset naiset ovat tanttoja.