Mitä tekee kuivan maan mökillä?
Kauhea mökkikuume. Ja ilmoituksia selatessa mietin mitä ihmiset puuhaa mökeillä missä ei ole vesi lähellä? Ihan ystävällisesti kysyn, itsellä vesi vahvasti läsnä ollut jo 40v.
Kommentit (75)
Mulle riittää hyvin koti meren rannalla Kalasatamassa, vene Kulosaaressa ja siirtolapuutarhamökki Herttoniemessä.
Vierailija kirjoitti:
Ja ap:lla siis pienipihainen okt kaupungissa
No en itse olisi mökkiä tarvinnut, jos olisi jo omakotitalo. Ehkä siinä vaiheessa se vesistö on ainoa plussa minkä mökillä voisi vielä saavuttaa. Kannattaa vuokrailla erilaisia paikkoja ja kokeilla miltä se tuntuu ja mitä mökkeilyltä ylipäätään haluaa tai onko se edes oma juttu. Veikkaan että se pelkkä veden tuijottelu ei riitä pitämään mielenkiintoa yllä jos muuta tekemistä ei mökillä keksi.
-1-
Siellä voi levätä, saunoa, marjastaa, kaivella puutarhaa ja käydä läheisessä joessa uimassa.
Mielenkiintoinen aloitus!
Olen itse asunut alle 20 km päässä Itämerestä koko ikäni. Missään vaiheessa ei ole ollut varaa asuntoon tai mökkiin veden rannalla. Rantatontilla oleva mökki maksaa hiukan enemmän kuin mihin minulla on varaa asuntovelkamielessä, kokonaisuudessaan - ja se mökki olisi sitten tyypillisesti aivan liian kaukana työpaikastani.
Olen siis joutunut tyytymään asuntoihin muualla kuin rannassa. No, tässä on tullut mieleen että jos varaa on kerrostaloasuntoon tai umpihomeiseen, juuri romahtavaan omakotitaloon... tai sitten vuokra-asumiseen ja kuivan maan kämppään niin jälkimmäinen voisi houkutella jopa enemmän.
Miksi? Kuivanmaan mökillä olisi mahdollisuus sentään grillata, poimia omalta mökkitontilta (ja usein myös vähän ypäriltä) marjoja, tehdä juuri sellaisia juttuja joita ihmiset tekevät sekä omakotitalossa että mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittää hyvin koti meren rannalla Kalasatamassa, vene Kulosaaressa ja siirtolapuutarhamökki Herttoniemessä.
Unelma!
Minulla ei ole omaa rantaa, mutta lähin uimaranta on puolen kilometrin päässä. Ja parin kilometrin säteellä on muitakin uimapaikkoja. Ne riittävät minulle oikein hyvin.
Kädettömät ei täällä maalla varmaan tee juurikaan mitään. Itselleni tärkeintä on luonnonrauha. Se on prioriteetti numero yksi. Sen lisäksi tietenkin kaikenlaiset harrasteet mm ryytimaan hoito, marjastus, pilkkiminen, kalastus, vaellus, klapihommat, monipuolinen liikunta (pyöräily, kävely, hiihto, yms) ja ylipäätään metsässä liikkuminen ovat erittäin tärkeitä ja täällä maalla niiden harrastaminen on luontaista ja helppoa.
Täytyy myös ymmärtää se asia, että kuivanmaan mökki ei tarkoita sitä, että vesistöjen käyttö olisi pois suljettua. Minulla on kuivanmaanmökki, mutta ison vesistön rantaan on matkaa vain 600 metriä, jossa on sekä uimaranta, että kunnan venelaituri, jossa minulla venepaikka. Minä siis kalastan ja uin siinä missä rantamökkiläisetkin. Toki suoraan saunasta en uimaan pääse. Voisin tietenkin rakentaa pihaan uima-altaan, mutta en ole kokenut sitä tarpeelliseksi, koska järvi on sen verran lähellä.
Jos se on ehdoton kriteeri, että tontti rajoittuu järveen, niin silloin pitää hommata sellainen mökki, josta se oma ranta löytyy. Kuivanmaan mökki ei kuitenkaan sulje pois vesiharrasteita, sillä ihan jokapuolelta Suomea löytyy kohtuumatkojen päästä ainakin jonkulainen lampi, tai järvi.
Täytyy myös muistaa se, että kuivan tai sen kummemmin märänmaan mökkikään ei tarvitse olla hevonskutsissa. Minä asun kaupungissa (asukkaita 20-30 000) ja minulla on mökille matkaa 13 kilometriä, eli voin käydä aivan yhtä hyvin mökiltä töissä, kuin kotoa ja niin käynkin, eli asun käytännössä toukokuusta syyskuuhun kokonaan mökillä.
Minulle mökki on ensisijaista oleskelua luonnon helmassa ja se ei vaadi vettä. Vanhaa muhevaa ja salaperäistä metsää asukkaineen, kallioisia niittyjä ja kukkivia pellonpientareita. Korppeja tikkoja ruisrääkkiä mustarastaita haukkoja...joskus kesän kruunaa pöllöpoikue pihapiirissä. Jokohan kohta näsiät ja kullerot kukkivat?
Meillä on okt parin kilometrin päässä kaupungin keskustasta. On iso tontti 1.5hehtaaria. Rakennettiin sinne tontin keskelle kesämökki, tontin nimittäin halkoo pieni joki, n.4 metriä leveä.
Olo on kuin oikealla mökillä olisi, talo ei edes näy sinne.
Itsellekin ihanteena on aina ollut veden äärellä oleva mökki, mutta hinnan takia vain kuivanmaan mökki tuli kysymykseen muutama vuosi sitten kun mökin hankimme. Asumme kerrostalossa eteläsuomalaisessa kaupungissa, ja meillä on retkivene lähellä kotiamme, joten vesille ja uimaan pääsemme veneilyn kautta.
Parasta (kuivanmaan) mökissä on se, että pääsee vaihtamaan maisemaa kaupungin keskeltä maaseudun peltomaisemiin alle tunnissa. Se että on joku oma paikka missä voi hoitaa puutarhaa, lämmittää pihasaunan ja grillata omalla terassilla. Sisustaa pientä mökkiä ihanaksi kukka-aiheilla ja räsymatoilla. Kuunnella lintujen laulua ja ihailla perinnekukkien nousua maasta vuosi toisensa jälkeen, vaikka niitä ei juuri mitenkään hoitaisikaan. Katsella peltoaukeiden läpi lentäviä lintuparvia ja ohi lipuvia kumpupilviä. Kuunnella musiikkia ja kestitä vieraita aamun pikkutunneille asti naapurien häiriintymättä. Koirat ja lapset saavat temmeltää rauhassa pihamaalla pallon ja muiden pelien kanssa. Pahimpina hellepäivinä käymme jätskinhakureissulla samalla mökkipaikkakuntamme uima-rannalla pyörähtämässä.
Kuivanmaan mökkeilyn myötä olen ymmärtänyt, että tärkeintä on oma paikka, missä on hyvä fiilis. Että sitä paikkaa pelkästään miettimällä pääsee hyvään ja onnelliseen mielentilaan. Ei niinkään ne isot ja ihmeelliset tekemiset, vaan pienet mökin rutiinit, tuoksut ja tuttu maisema ovat ne juttu ❤️
Vierailija kirjoitti:
Eikö riitä että on metsässä?
Siis mökki metsässä vai metsässä käynti yleensä?
Turvallisempi kuin rantamökki ja vedet usein levän vallassa. Oma pläntti jalkojen alla ja pääsee kaupungista pois, maisemanvaihto. Hinta edullisempi ja tuleva eläkeasunto. Ei tarvitse kalliita vesi- ja viemäriremppoja kun ei vesistöä lähellä..
Rannattomalla mökillä voii tehdä kaikkea mitä rantamökilläkin, paitsi uida ja pelätä lasten hukkumista. Vesileikkeihinkin pääsee jos laittaa paljun.
Eli voi
Laittaa pihaa, lukea terassilla kirjaa tai katsella elokuvia, grillata, saunoa, katsella ympärilleen, pelata sulkista ja muita pihapelejä, syöttää hyttysiä, polttaa kokkoa tai kynttilää, jne.
Vierailija kirjoitti:
Rannattomalla mökillä voii tehdä kaikkea mitä rantamökilläkin, paitsi uida ja pelätä lasten hukkumista. Vesileikkeihinkin pääsee jos laittaa paljun.
Eli voi
Laittaa pihaa, lukea terassilla kirjaa tai katsella elokuvia, grillata, saunoa, katsella ympärilleen, pelata sulkista ja muita pihapelejä, syöttää hyttysiä, polttaa kokkoa tai kynttilää, jne.
Syöttää hyttysiä😅
Tosin ainakin meidän kuivanmaan mökillä ei juurikaan ole hyttysiä, kun ei ole vesi mutta ei myöskään kuusimetsiä lähellä.
Olen huomannut, että on kahdenlaisia mökin käyttäjiä. Niitä, jotka vuokraavat tai omistavat mökin, jossa on paljon mukavuuksia, hienot j isot puitteet, oma ranta ja rantasaunan lisäksi ehkä vielä sähkösauna ja vaikka poreamme. Karkeasti nämä ihmiset ovat mökillä kävijöitä.
Sitten on niitä, jotka yleensä omistavat mökkinsä, joko rantamökin tai kuivanmaan. Nämä mökit ovat vaatimattomampia, mutta sitäkin rakkaampia omistajilleen. Niissä ei ole liikaa mukavuuksia, ja aika ei tule tylsäksi, mutta toisaalta nämä mökkeilijät nauttivat juuri pienestä puuhastelusta, ja näin ollen eivät kyllästy siihen yhteen ja samaan mökkiin ja maisemaan. Nämä ihmiset ovat elämäntavallaan mökkeilijöitä,eivät ainoastaan mökillä kävijöitä... :)
Meillä on mökki kaukana rannasta. Se on vanha villa jota laitamme. Se palvelee tarpeitamme mm harrasteautojen laitto ja säilytys kun rakensimme isomman ns latotallin. Meillä on mökin lisäksi pihapiirisä 1800 luvulta oleva rakennus johon tulee vieras/vapaanolon huoneisto omalla kylpylällä. Sauna on erikseen.
Niin, miksi ei järveä? Meillä on mahdollisuus rajattomasti olla isäni mökilä järvenrannalla. Siellä on oma sauna/makuutila rakennus. Veneilemme myös jonkin verran mutta venepaikkamme on toisaalla, siellä mistä pääsee vesistöihin ja merelle.
Vesi elementtinä ja maisemana on kaunis, mutta en näe sitä statuksena. Veden äärellä on nimittäin myös mökkinaapureita, mutta esim meillä ei sellaisia kuivallamaalla ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että on kahdenlaisia mökin käyttäjiä. Niitä, jotka vuokraavat tai omistavat mökin, jossa on paljon mukavuuksia, hienot j isot puitteet, oma ranta ja rantasaunan lisäksi ehkä vielä sähkösauna ja vaikka poreamme. Karkeasti nämä ihmiset ovat mökillä kävijöitä.
Sitten on niitä, jotka yleensä omistavat mökkinsä, joko rantamökin tai kuivanmaan. Nämä mökit ovat vaatimattomampia, mutta sitäkin rakkaampia omistajilleen. Niissä ei ole liikaa mukavuuksia, ja aika ei tule tylsäksi, mutta toisaalta nämä mökkeilijät nauttivat juuri pienestä puuhastelusta, ja näin ollen eivät kyllästy siihen yhteen ja samaan mökkiin ja maisemaan. Nämä ihmiset ovat elämäntavallaan mökkeilijöitä,eivät ainoastaan mökillä kävijöitä... :)
Jaaha, mökkeilyssäkin voi näköjään olla parempi ja oikeampi mökkeilijä kuin joku toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, mökkeilyssäkin voi näköjään olla parempi ja oikeampi mökkeilijä kuin joku toinen.
Kuten myös mielensäpahoittaja voi olla ihan tosissaan, eikä vain vitsinä.
Minulla on ollut kuivanmaanmökki vaikka nyt on rantamökki. Helsingissä asujalle kuivanmaanmökkikin on ihana ympäristönvaihdos varsinkin jos ympäristössä on vaihtelevaa koskematonta luontoa ja toisaalta aidon maaseudun kulttuurimaisemaa. Tekemistä löytyy ihan missä vaan jos tekemistä kaipaa.