Uusi työntekijä käyttää työaikaa terapoiden itseään muiden kustannuksella ja lusmuillen
Joo uusi työntekijä "avautuu" pauttiarallaa 8h päivässä vaikeasta elämäntilanteestaan työkavereilleen, tyyliin avioero, huoltajuus, uuden parisuhteen kiemurat, velat, taloudelliset ongelmat, väkivaltainen menneisyys/lapsuus, blaaplaablaa, lasten koulumenestys tai sen puute. . . .you name it!
Tyyliin: "anteeks ny kun mää en voi oikein keskittyä mut kun mul on tosi vaikeeta ny lasten opettajan/ex-miehen/velkojen /kaverinkumminkaiman kanssa"..... ja sitte luuri korvalle ja eteiseen, vessaan, kahvihuoneeseen ja
pälätetään puhelimeen nonstoppina ja työt jää muiden vastuulle totaalisesti,
koska "mä en just ny oo oikein oma itteni, mut en mää ota sairaslomaa kyll mää jaksan kun oon niin vahva, mää soitan ny yhen puhelun ja oho mun pitää vastata tähän , hoitakaa te hommat sillä aikaa ".
Esimiehen ilmaantuessa on sitte niin velheellisen skarppi tyyliin miten hommat hoidetaan, mutta kun pomo lähtee lusmuilu ja terapointi alkaa aina kun työkaveri vaihtuu. Pahimmillaan istuu sohvalla ja tuijottaa vihamielisenä eteensä. Pomo ei ikinä uskoisi vaikka kertoisi koska tyyppi on niin uskottava ja osaa puhua mustan valkoiseksi.
Viime viikolla tää työntekijä häipyi kesken päivän yksityis-asioilleen ja oltiin hetken oikeesti kusessa, "unohti" mainita meille jotka jäätiin hoitaan työt.
Minä minä minä-puhe kaikuu pitkin käytäviä. Muiden työtä kritisoi suotta seläntakana kuinka itse tekisi paremmin. Työyhteisö on kiltti, kukaan ei halua puuttua joten tämä työntekijä lenhottaa pitkin päivää kuinka sattuu ja missä sattuu ja päläpäläpälä puhelimeen. Muut keskittyy hommiinsa eli tekee työt senkin edestä ja odottaa että joku asiakas valittaa tarpeeksi korkealle ja pelleily loppuu siihen ja saadaan työrauha.
Siihen saakka . . . ollaan tosi väsyneitä mut mitäs tässä muuta voi. Hyöty sanoa mitään aikuiselle ihmiselle joka ei halua muka tajuta miten toimii.
Kommentit (37)
Tyyliin kuuluu että kun 1 työntekijä alkaa kypsyä itsesäälijuttuihin, etsii toisen välittömästi jonka kanssa bondaa kun "sää ymmärrät".
Avautuu noin 5 minuutissa kun uusi naama astuu huoneeseen.
On aika taitava tarjoamaan ematiaa ennen kuin aloittaa minä-monologinsa. Etsii hyödyn joka asiasta. Melkein voisi ihailla kuinka taitava on manipuloimaan jos hoitaisi vaan edes osan hommistaan.
Pitäkää yksityisasianne pois työpaikoilta.
Kohtelias ystävällisyys riittää.
Keskittykää hommiinne.
Jokaisella on omat ongelmansa, jukolauta.
Mihin työpaikkaan on näinä aikoina otettu uusi työntekijä? Siis mitä työtä teette, että koko työyhteisö on työpaikalla eikä etätöissä?
Meillä on vastaavanlainen tapaus, tai on ainakin ollut. Eräs nainen on jo toista vuotta paasannut erostaan jatkuvalla syötöllä kaikille, eikä kukaan enää oikein osaa sanoa mitään. Hänen pitäisi tuon syyn takia saada kaikki anteeksi ja vaihdella vuoroja miten sattuu jne.
Minulla oli samanlainen työkaveri. Hoiti kyllä työt ihan ok, mutta jo ensimmäisen vuoron aikana kertoi, kuinka menetti kaiken avioerossa ja kuinka miehellä oli jo uusi vaimo, joka nyt nautti miehen varallisuudesta jne. Pyysi myös heti face-kaveriksi ja facensa oli täynnä surullisia kappaleiden lainauksia ja "kyllä mä tästä vielä nousen, vaikka elämä potkii päähän" -mietelauseita. Oli myös jakanut miehen uuden vaimon kuulumisia päivityksissään. Yli 30 v. ihminen kuitenkin, joten luulisi, että teiniangstit olisivat jo olleet takana. Tämä hänen tilitys alkoi n. 5 minuuttia ensikohtaamisestamme ja loppui vasta, kun hän löysi uuden onnen. Onneksi löysi ja loppuivat myös oudot face päivitykset! Kaikkea hyvää sinulle, jos tunnistit itsesi, mukava tyyppi oot noin muuten.
Kuvaatte sitä ja näytätte pomolle.
Vierailija kirjoitti:
Mihin työpaikkaan on näinä aikoina otettu uusi työntekijä? Siis mitä työtä teette, että koko työyhteisö on työpaikalla eikä etätöissä?
Hänet ehdittiin vakinaistaa ennen korona-kriisiä, joka (kriisi) ei muutoinkaan suoranaisesti kosketa työnkuvaamme, jota en paljasta tämän enempää koska itse pointti (työntekijän käytös) tulee selväksi ilman tarkempaa ammatinkuvaustakin.
Vierailija kirjoitti:
Tai edes nauhotat ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea mut taitaa olla laitonta puuhaa. Lisäksi ei ole oikein aikaa kuvailla sitä kun pitää hoitaa (senkin) hommat omien lisäksi.
Eikä pomo usko koska tyyppi on niin vakuuttava ja hyvä puhumaan. "Piristyy" aina kun tulee joka rärkeä henkilö paikalle, muutoin murjottaa kännykkä kädessä tai valittaa jostain.
Oli työhaastattelusssa todella erinomaisen vakuuttava.
Heti kun sai (todella hyvän!) sopparin niin . . . .voi v--ttu mitä lusmutouhua.
Tiedän myös yhden tuollaisen. Työnteko on lähinnä jatkuvaa avautumista omista ongelmista. Ja kyseinen vielä ihmettelee miksi työvuoroja vähennetään koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vastaavanlainen tapaus, tai on ainakin ollut. Eräs nainen on jo toista vuotta paasannut erostaan jatkuvalla syötöllä kaikille, eikä kukaan enää oikein osaa sanoa mitään. Hänen pitäisi tuon syyn takia saada kaikki anteeksi ja vaihdella vuoroja miten sattuu jne.
Ihan vertailun vuoksi : työkaverilta kuoli perheenjäseniä traagisesti.
Hän erikseen painotti, ettei halunnut keskutella yksityisasioistaan työaikana eikä puida työntekijöiden kanssa tapahtunutta (kävi ammattiauttajalla sen vuoksi), vaan halusi työaikana keskittyä vain työhönsä jonka koki tilanteessa rakentavammaksi ratkaisuksi.
Työnjäljessä ei näkynyt millään tavoin että kyseinen työntekijä oli kokenut niin rankkoja asioita yksityiselämässään.
Puhumattakaan että olisi rasittanut työyhteisöä asiasta avautuen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkalleen ottaen missä kohtaa avauksessa luki että KOKO TYÖYHTEISÖ on työpaikalla eikä yhtä ainoaa työntekijää ole etätöissä?
Miten joidenkin on ihan ylitsepääsemättömän vaikeaa pysyä itse asiassa/aiheessa.
Joidenkin naisten helmasynti kans tuo että aloitetaan jaarittelu epäolennaisuuksista?
"Työnteko on lähinnä jatkuvaa avautumista omista ongelmista. "
Hemmetin raskasta muille työkavereille. Ja alkaa ahdistamaan pitemmän päälle tekemättömät työt , varsinkin jos yksi vaan haahuilee muissa maailmoissa eikä pysty keskittymään kunnolla mihinkään.
Mulla oli amk:ssa ryhmätyössä yksi tuollainen lusmuilija. No hommat sujuikin paremmin, kun hän ei ollut siinä vierellä voivottelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Hemmetin itsekästä ajatella, että vain itsellä on elämässä vaikeaa ja muun työyhteisön tulee joustaa sekä kannatella häntä oman jaksamisensa kustannuksella.
Rasittaa nuo itsesäälityypit jotka tulee työpaikalleen kuin avoimeen terapiakeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli amk:ssa ryhmätyössä yksi tuollainen lusmuilija. No hommat sujuikin paremmin, kun hän ei ollut siinä vierellä voivottelemassa.
Siinä vaiheessa kun lusmu ottaa pokkana kunnian toisten ahkeroinnista ja vetää vaihteeksi työntekijännaamarin kasvoilleen esimiehen ja asikkaiden edessä kun voi hyötyä siitä , niin lupaan että alkaa ohuesti harmittaa.
Eipä tuossa muuta , mutta jos 1 hoitaa asiat vähän sinnepäin silloin kun sattuu huvittamaan tai hänellä ei satu sillähetkellä (erittäin harvinaista!) olemaan mikään oma "yksityinen kriisi" sillä kertaa mielessä, niin
muiden työyhteisössä tulee olla helskutin skarppina ettei vaan sattuis mitään peruuttamatonta silloin kuin 1 haahuilee vaihteeksi taas tiesmissä. Ei voi siis luottaa yhtään.
Meillä on kanssa tuollainen lusmuilija. Tai siis ei sellainen, joka kertoo omista asioistaan koko ajan, vaan aloittaa työnteon myöhään ja lähtee ajoissa. Käy jatkuvasti kahvitaoilla.
Mutta 2 viikkoa sitten muuttui täysin ääni kellossa, kun meillä alkoivat YT-neuvottelut. Johan tuli tyyppiin virtaa ja on alkanut tehdä nyt töitä samassa tahdissa kuin muut!
Kissakin kuoli.