Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihaa syövien pitäisi pystyä tappamaan eläin

12.04.2020 |

Olen tappanut eläimiä ja nähnyt niiden tappamista. Tunnen ihmisiä, jotka tekevät sitä säännöllisesti, enkä ole kuullut kenenkään kehuvan hommaa helpoksi. Tuntemani kotitarvekasvattaja totesi, että tappaminen tuntuu aina vaikealta ja surulliselta, mutta niin sen täytyykin tuntua, ettei unohtaisi, mitä siinä tehdään.

Jokainen tapettu eläin on omanlaisensa persoona, ainutlaatuinen yksilö. Aivan samalla tavalla kuin koirilla on persoonalliset piirteensä, on myös tuotantoeläimillä.

Nykyään eläinteollisuuden todellisuus on etäännytetty ihmisistä samaan tapaan kuin aborttikäytäntöjen todellisuus. Ihmiset on opetettu ajattelemaan tuotantoeläimiä siististi pakattuina paketteina kaupan hyllyissä. Julkisessa puheessa abortit taas ovat vain solumöykkyjen hävittämistä, vaikka tosiasiassa niissä hävitetään ainutlaatuinen perimä, joka ei koskaan enää toistu. Jos abortti jäisi tekemättä, reilusti alle vuoden päästä sylissä olisi omanlaisensa ainutlaatuinen yksilö, joka ei tässä maailmassa toistu.

Monet ihmiset, jotka tekevät abortin tai tappavat eläimiä, pohtivat elämän perimmäiseen arvoon liittyviä kysymyksiä. Eläinten tappaminen on helppoa vain harvoille, eikä aborttikaan kaikilta suju tuosta noin vain. Elämään liitetään pyhyys, joka nykymaailmassa pyritään piilottamaan, mutta joka kuitenkin on pakko käytännön valintojen edessä kohdata.

Lihansyöntikulttuurista on tullut kuvottavaa. Äärimmillään se on sitä, että monta sataa kiloa painavasta eläimestä käytettäväksi hyväksytään vain muutama kilo lihaa. Muu eläin nähdään arvottomana. Sisäelimiä ei enää juurikaan syödä, ei liioin kieliä. Valmistuotteiden kamarapitoisuuksia kammoksutaan, vaikka kamara on käypää ravintoa. Luiden sisältöä ei enää hyödynnetä, vaikka vielä 1800-luvulla ne olivat erittäin tärkeä energianlähde.

Jotta lihansyönnin moraalinen perusta tervehtyisi, ihmisten täytyisi suorittaa lihansyöntioikeuden hankkimiseksi kortti, jonka edellytyksenä olisi tutustuminen esimerkiksi broilerien ja sikojen tuotannon karuun todellisuuteen. Lisäksi jokaisen pitäisi tappaa itse eläin ja käsitellä se syötäväksi saakka.

Tällä hetkellä tervein suhde lihaan lienee metsästäjillä, jotka näkevät mitä tekevät. Muu kansa on lahjoittanut moraalinsa lihateollisuudelle, joka käyttää sen voiton takomiseksi eläinten kustannuksella.

Kun seuraavan kerran menette lihahyllylle ja tartutte pakettiin, kuvitelkaa mielessänne eläin, älkää katsoko tuotetta.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu. Rakastan lihaa.

N. 48v

Vierailija
2/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö lihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sitten pakko ostaa koko lehmä vai mitä tehdään muulle osalle ruhoa kun olen lehmän tappanut ja ottanut jauhelihat siitä? Heitetäänkö loput kissoille?

Ei olisi mitään ongelmaa tap paa. Saisipahan ainakin härkää jos sitä härkänä myydään.

Vierailija
4/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimen tappaminen ei ole ongelma kunhan se tehdään ilman turhia kärsimyksiä.

Itse en halua lopetttaa eläintä koska ei ole siihen tarvittavia välineitä, muuten kyllä, millään kirveen hamaralla en halua hutkia.

Vierailija
5/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Metsästän, ja koko eläin käytetään hyödyksi. Pääasiassa syömme itse pyydettyä lihaa ja kalaa. Kanan ostan kaupasta mutta haaveilen omasta pihakanalasta.

En juuri syö toiselta puolen maailmaa rahdattuja ruokia, oli ne sitten liha- tai kasvisruokaa.

N35

Vierailija
6/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa ja näin minäkin ajattelen, siksi syön vain kanan ja kalan lihaa. Kanan pään kykenisin nälkäisenä katkaisemaan kirveellä, mutta sama ajatus nisäkkään kohdalla tuntuu mahdottomalta, siksi kieltäydyn syömästä nisäkkäiden lihaa. Nisäkkäät eläimet ovat liian älykkäitä ruuaksi, liian ihmismäisiä.

Vierailija
7/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen vegetaristin/ vegaanin pitäisi kasvattaa ravintonsa itse. Myös ne goji-marjat ja kookokset...

Miksi näihin aina tulee näin tyhmiä kommentteja? On aika eri asia miettiä, pystyisikö jotain tekemään eettisyyden kannalta, kuin pystyykö jotain tekemään käytännössä.

Vierailija
8/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi parasta, että kaikki keskittyivät enemmän omaan ruokavalioonsa ja vähemmän muiden ruokavalioihin. Tämä pätee etenkin kasvissyöjiin.

Vierailija
9/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tappanut lukemattomia hämähäkkejä.

Vierailija
10/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elämästä samaa mieltä, mutta elämillä on eri arvot. Mielellään syötätte sirkkoja. Nekin ovat eläviä olentoja.

Vierailija
11/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi syistäni olla kasvissyöjä - en pystyisi tappamaan eläintä.

Vierailija
12/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tappanut lukemattomia hämähäkkejä.

Kai söit ne?

Vierailija
13/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin tappaa syömäni eläimen jos voisin olla ihan varma, että se kuolee heti. tuskin osaisin ja eläin kärsisi, joten jätän sen teurastuksen niille jotka osaa.

Vierailija
14/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästän ja olen seurani paras ampuja.

Vierailija
15/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraantuminen elämän todellisuudesta on sinänsä totta, eikä olisi pahasta jokaisen kokeilla miltä tuntuu tappaa ruoakseen eläin.

Sen sijaan avaaja kyllä valehtelee törkeästi väittäessään että satojen kilojen elukasta syötäisiin vain muutama kilo. Tuollainen syö kaiken uskottavuuden ja saattaa henkilön suhteellisuudentajun vakavasti kyseenalaiseksi.

Itse olen jonkin verran tappanut ravinnokseni eläimiä, eikä se ikinä ole mukavaa. Vastenmielistä puuhaa. Mutta välttämätöntä sinänsä. Vastenmielistä oli lähisukulaisiakin haudata. Elämä nyt vaan sisältää kuoleman.

Vierailija
16/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi syistäni olla kasvissyöjä - en pystyisi tappamaan eläintä.

Minäkään en osaisi asentaa sähköjä talooni, mutta käytän silti sähkövaloja enkä polta päreitä.

Vierailija
17/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla vegaanin tulisi pystyä kasvattamaan oma ruokansa ja valmistamaan se. Moniko saisi aikaan tofua tai kykenisi kasvattamaan porkkanoita koko talveksi?

Vierailija
18/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen vegetaristin/ vegaanin pitäisi kasvattaa ravintonsa itse. Myös ne goji-marjat ja kookokset...

Miksi näihin aina tulee näin tyhmiä kommentteja? On aika eri asia miettiä, pystyisikö jotain tekemään eettisyyden kannalta, kuin pystyykö jotain tekemään käytännössä.

Nimenomaan eettisyyden kannalta pystyisinkin tappamaan niitä eläimiä, joita syön. Käytännön taidot vain puuttuvat. eri

Vierailija
19/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tampio päivitti facessa toisen etanan surreen toverinsa kuolemaa, kun se söi sitä.

Vierailija
20/41 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elämästä samaa mieltä, mutta elämillä on eri arvot. Mielellään syötätte sirkkoja. Nekin ovat eläviä olentoja.

Myös kasvit ovat eläviä olentoja. Vilja on heinäkasvien lapsia. Ne surutta kuivataan ja murskataan ja keitellään puuroiksi ja velleiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi